Apabila Kewafatan Datang
Kepadanya, Maka Hendaklah Ia Menyerahkannya Kepada Anaknya, Mahdi Pertama.
Sebelum beliau (as) menjawab perkara kedua,
iaitu mengenai "pengangkatan" dan apakah maknanya, saya bertanya
kepada Abdus Soleh (as) mengenai suatu soalan yang berkaitan dengan Wasiat Suci
Rasulullah (S). Lalu saya berkata: Kami menghadapi kesukaran pada satu soalan
yang berkaitan dengan wasiat, kerana dalam wasiat itu mengatakan: "Maka
apabila datang kepadanya Al-Wafah (kewafatan) ", dan kematian masih belum
datang lagi, jadi bagaimana cara kita menjawabnya?
Jadi dia (as) menjawab:
("Wafah"
tidak selalu bermakna kematian. Sebaliknya, ia hanyalah tanda pada kematian
dengan mengambil iktibar istaifaa' [✡] dari
Allah SWT.
﴿إِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى
إِنِّي مُتَوَفِّيكَ﴾
{(Ingatlah), ketika Allah berfirman: "Hai
Isa, sesungguhnya Aku akan mewafatkan kamu.} [82]
Adakah Isa sudah
menjadi mayat?
Oleh itu,
pengangkatan (Al-Raf3a) dipanggil "Wafah" (Wafat) seperti mana mati (Al-Maut)
dipanggil "Wafah" (Wafat) memandangkan kedua-duanya adalah "diangkat",
dan ia adalah cukup untuk anda menggunakan contoh sebelum ini [83]
untuk mendedahkan kepalsuan mereka yang berhujah dengan anda.)
Lalu aku berkata: Apakah pengangkatan yang akan
menjadikan Imam (as) diserahkan ke tangan washiy beliau, berbeza dari pengangkatan
Imam (as) ketika mana dia dilahirkan? Inilah perjelaskan yang saya inginkan.
Jadi dia (a.s) berkata:
(Sekarang kamu
memberi maklum balas (menjawab) dan menjelaskan kepada mereka dengan kata-kata
di akhir ia (wasiat itu) "dan dia adalah yang pertama beriman",
dan ini sudah cukup untuk mewujudkan hujjah kepada mereka. Apa yang dimaksudkan
adalah: penyerahan berlaku semasa Ghaibah Kubra, Wafatnya (pengangkatan) adalah
keghaibannya, tetapi mereka tidak memahaminya, dan ia mencukupi untuk kamu apa yang
ada pada kamu sebagai hujjah [84]
Mereka tidak melihat ilmu
pengetahuan melainkan apa yang mereka sendiri katakan, dan mereka tidak mahu
menerima walaupun nas-nas Al-Quran yang jelas atau riwayat-riwayat para Imam,
jadi bagaimana kamu mengharapkan mereka untuk menerima daripada kamu bahawa
"Al-Wafah - wafat" yang disebut dalam riwayat yang telah digunakan mempunyai
banyak makna, dan satu daripadanya adalah Al-Raf3a (pengangkatan)?! Berhujjahlah
pada mereka dengan "yang pertama beriman", kerana ini adalah
cukup untuk melaksanakan matlamat yang sama [✡✡].
Jika pengutusan, penyerahan dan pembawa risalah, adalah semasa Ghaibah Kubra sebelum
kezuhuran Imam untuk semua manusia.)
✡✡✡✡✡
______________________________
[✡] - Nota Penterjemah ini: Dalam bahasa
Arab, perkataan Wafah (wafat) berasal dari perkataan istaifaa'
yang bermakna "mengangkat". Jadi "Wafah" tidak
selalu bermakna kematian dalam bahasa Arab, ia juga bermakna "mengangkat".
Dan makna ini lain daripada "Wafah" (yang "diangkat" dan
tidak "mati") ada dalam beberapa ayat-ayat Qu'ran dan riwayat-riwayat,
dan sebahagian ayat-ayat dan riwayat-riwayat disebutkan dan lebih banyak lagi akan
disebut dalam bahagian berikutnya.
[82] - Aali 3imran 3:55
[83] – Contohnya: Luth dan Ibrahim, Muhammad
(S) dan Ali, Daud dan Sulaiman, Musa dan Harun (shalawatu Allah 3alahim
Ajma3in).
[84] - Syeikh Al-Nathim Uqeily berkata:
(Maksud, jika mereka memilih untuk mengatakan bahawa ia diangkat, yang
bermaksud bahawa Imam Mahdi (as) semasa Ghaibah Kubra telah diangkat seperti
Isa (as). Maka pengangkatan di sini bermakna "diangkat",
seperti Isa (as). Maka Allah berfirman mengenainya bahawa Dia sebenarnya hanya "mewafatkannya"
(mengangkatnya), tidak mematikannya seperti orang lain, Allah SWT berfirman:
{إِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى إِنِّي
مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ ...}
{(Ingatlah), ketika Allah berfirman:
"Hai Isa, sesungguhnya Aku akan mewafatkan kamu dan mengangkat kamu
kepada-Ku serta membersihkan kamu dari orang-orang yang kafir,}, [Aali 3imran
3:55]
manakala riwayat-riwayat yang membenarkan bahawa
Isa (as) tidak dibunuh dan juga tidak mati, maka "mewafatkan" tidak selalu
bermakna "kematian" yang diketahui.
Bahkan, mewafatkan adalah juga dikatakan
mengenai tidur, Allah (swt) berfirman:
{وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم
بِاللَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ
لِيُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُم بِمَا
كُنتُمْ تَعْمَلُونَ}
{Dan Dialah yang mewafatkan kamu
di malam hari dan Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan di siang hari, kemudian
Dia membangunkan kamu pada siang hari untuk disempurnakan umur(mu) yang telah
ditentukan, kemudian kepada Allah-lah kamu kembali, lalu Dia memberitahukan
kepadamu apa yang dahulu kamu kerjakan.} [Al-An3am
6:60]
Sebaliknya, kematian juga dikatakan
mengenai tidur, tetapi sudah tentulah ia tidak bermakna kematian
yang lengkap seperti kematian yang diketahui, iaitu, apabila seseorang tidur,
jiwanya (dirinya) akan masih berhubung dengan badan dan tidak dipisahkan dengan
pemisahan lengkap. Kematian dikatakan mengenai tidur dalam beberapa riwayat, sebahagiannya
adalah:
Abi Abdillah (as) berkata: (Apabila Rasulullah
(S) pergi ke tempat tidurnya, baginda pernah bersabda:
اللهم باسمك أحيا وباسمك
أموت
"Ya Allah dengan Nama Mu aku hidup, dan dengan
Nama Mu aku mati" Dan apabila baginda bangun dari tidur baginda selalu bersabda:
الحمد لله الذي أحياني
بعدما أماتني وإليه النشور
"Segala puji-pujian bagi Allah yang
telah memberikan kehidupan kepada ku selepas Dia mematikan aku, dan kepada-Nya
akan dibangkitkan") - Al-Kafi Jilid 2 halaman 539
Dan dari Abi Abdullah (as) berkata: (Apabila kamu
masuk tidur maka berkatalah:
"Ya Allah, aku telah mengira diri-Ku di
sisiMu, maka berikan padanya tempat keredhaanMu dan pengampunanMu, dan jika Engkau
mengembalikannya ke badan ku, kembalikannya sebagai seorang yang beriman,
mengenal kebenaran Awliyaa’ Mu sehingga Engkau mewafatkannya ") - Al-Kafi
Jilid 2 halaman 536
Dan dari Abi Ja'far (as) berkata: (Jika kamu
bangun pada waktu malam dari tidur mu, maka katakanlah: "Segala puji-pujian
bagi Allah yang telah mengembalikan ruh ku kepada ku supaya aku boleh
memuji-Nya dan beribadah kepada-Nya") - Al-Kafi Jilid 2 halaman 538
Dan dari apa yang baginda (S) pernah katakan
apabila baginda terjaga:
الحمد لله الذي أحياني بعد
موتي إن ربي لغفور شكور
(Segala puji-pujian bagi Allah yang telah
memberikan kehidupan kepada ku selepas kematian ku Sesungguhnya Tuhanku mengampunkan
mereka yang bersyukur.) - Makarim Al-Akhlaq oleh Al-Thabrisi halaman 39
Bagaimanapun, "diwafatkan" tidak
selalu bermakna kematian hakiki atau kematian sempurna. Malah kematian sendiri
bermakna sesuatu yang lain selain daripada kematian sempurna. Oleh itu, pengangkatan
tidaklah bermakna kematian, bahkan adalah juga dikatakan "diwafatkan"
seperti mana Isa (as), dan oleh itu, adalah benar untuk menggambarkan Imam
Mahdi (as) pada masa pengangkatan itu sebagai "telah datang
kepadanya Wafah" (Hadhartuhu Al-Wafah), dan Wasiat mengatakan:
اذا حضرته الوفاة فليسلمها
الى ابنه
(Apabila Wafah (wafat) datang kepadanya, maka
hendaklah ia menyerahkannya kepada anaknya).
Maka jika dikatakan: Jika diangkat Imam Mahdi
(as) semasa Ghaibah Kubra, maka sudah tentu sekali telah wujud Washiy beliau Ahmad,
orang yang harus diserahkannya?! Saya katakan: Waktu penyerahan meliputi Ghaibah
Kubra seluruhnya, sehingga zaman kewujudan penerima dan kesediaan beliau untuk
menerima, kerana Wafat pada masa diangkat bukanlah Wafat pada masa kematian, tetapi
kita mengatakan bahawa penyerahan mestilah pada permulaan zaman Wafat, kerana
yang diangkat tidak mati, dan dia tidak pernah dipisahkan daripada kehidupan
dunia sama sekali seperti orang yang mati. Bahkan, dia boleh datang ke Bumi dan
mengamalkan beberapa perkara atau hidup bagi tempoh masa bagi tujuan tertentu
... dan lain-lain. Jadi dia boleh menyerahkan apa sahaja yang hendak diserahkan
di sepanjang masa-masa Ghaibah Kubra, jadi Wafat terpakai untuk sepanjang
masa-masa Ghaibah Kubra oleh Imam Mahdi (as). Jika mereka berkata ia diangkat -
ya permulaan Wafat akan berada pada awal masa pengangkatan, tetapi selepas pengangkatan
ini dan selepas Wafat ini, Imam Mahdi (as) akan menyerahkan apa sahaja yang dikehendakinya
kepada Washiynya di mana-mana peringkat daripada peringkat Ghaibah Kubra,
kerana tidak seperti orang mati yang telah dipisahkan dari kehidupan dunia itu perlu
menyerahkan sebelum rohnya keluar dari jasadnya.
Dalam erti kata lain, penyerahan - semasa pengangkatan
- bergantung kepada dua perkara: Pertama, kedatangan Wafat (kematian). Kedua,
kewujudan penerima dan kesediaannya untuk menerima. Jadi jika pengangkatan berlaku
manakala penerima wujud dan dia bersedia untuk menerima, maka penyerahan
berlaku. Sama seperti apa yang berlaku pada nabi Allah Isa (as) dan Washiynya Syam3un
(Simon), dan kami telah mengatakan riwayat sebelum ini yang menjelaskan perkara
tersebut. Tetapi apabila berlaku pengangkatan, Wafat dan penerima tidak wujud, ketika penyerahannya berlaku dan ketika ditemukan ia memenuhi
syarat untuk penerimaan.
Untuk menjelaskan lagi, saya akan memberikan
anda contoh berikut: Jika dikatakan kepada anda: "Jika matahari terbit, berikan
amanah ini kepada Zaid." Jadi, jika matahari terbit, tetapi Zaid belum ada
(ditemui), atau tidak bersedia untuk menerima amanah untuk sebab-sebab
tertentu, maka anda akan menunggu sehingga Zaid datang (hadir) atau sehingga
dia bersedia menerima amanah itu, dan anda tidak akan lemah atau cuai (lalai)
dan tidak ada yang akan menyalahkan anda kerana melambatkan penyerahan pada
mula terbitnya matahari, kerana penerima tidak ada atau tidak bersedia lagi
untuk menerima amanah itu, dan anda yakin bahawa anda telah menyerahkan amanah
itu mengikut syarat, yang bererti selepas matahari terbit, kerana ia diterima semasa
matahari bersinar dan tidak terbenam lagi.
Jadi, jika dikatakan: "Menurut ucapan
anda, Imam Mahdi (as) telah pun menyerahkan Imamah kepada Washiynya dan perkara
itu telah pun selesai!!?"
Aku katakan: Tidak. Kerana penyerahan di sini
tidak seperti penyerahan yang berlaku pada masa wafat (kematian) Imam
sebelumnya (as), sebaliknya, ia adalah penyerahan kepimpinan dan tidak perlu Washiy
membuktikan hujahnya kepada manusia dan menjalankan tugasnya, dari warisan seperti
ilmu dan seumpamanya. Dan adalah diketahui bahawa kepimpinan adalah satu cabang
dari Imamah dan keseluruhannya. Maka Imam Mahdi (as) masih menjadi Imam dan
hujjah, dan Washiy adalah hujjah Imam Mahdi (as) kepada manusia. Dan penyerahan
ini tidak boleh dinafikan penyerahan pada masa kematian Imam Mahdi (as), kerana
penyerahan pada masa itu adalah penyerahan sepenuhnya ke atas Imamah dan bagi warisan
para Nabi dan Imam-imam (as), kecuali yang telah dikhaskan untuk maqam dua
belas Imam, yang akan mati (tamat) dengan kematian Imam Mahdi (as).
Semua yang telah dibentangkan ini menjadikan
kata-kata orang-orang yang menentang Imam Mahdi (as) itu diangkat semasa Ghaibah
Kubra. Tetapi jika mereka mengatakan bahawa dia tidak diangkat, kita katakan
kepada mereka: Oleh itu Washiynya akan menjadi timbalannya (penolong) dan hujjahnya
kepada manusia sehingga dia tidak ghaib kemudiannya, seperti Amirul Mukminin
Imam Ali (as) dengan Nabi Allah Harun (as). Oleh itu, kita mempunyai jawapan
penyenyap (pematah) untuk kedua-dua kemungkinan tersebut
[✡✡] Nota Penterjemah
ini: Maksudnya kadang-kadang jika anda berbahas dengan mereka dengan mencuba
untuk menunjukkan kepada mereka bahawa "Wafah" tidak selalu bermakna
kematian, seperti telah dijelaskan di atas, mereka akan menolak kerana mereka
tidak menerima ayat-ayat Al-Quran yang jelas atau riwayat-riwayat dari Ahlul
Bayt (as) apabila anda berhujah dengan mereka, jadi bagaimana mereka akan
menerima penjelasan anda tentang "wafah" jika mereka menolak Al-Quran
dan Hadits-hadits! Jika mereka berdegil menentang Al-Quran dan Hadits-hadits maka
sesungguhnya mereka akan menjadi keras kepala menentangnya juga! Jadi, pada
asasnya Imam (as) memberitahu kita untuk menjawab hujah mereka, iaitu: Bagaimana
anda boleh mengatakan bahawa Mahdi Pertama telah datang apabila
wasiat itu mengatakan:- jika Wafah (kematian) datang kepadanya - bermakna jika
datang kematian kepada Imam ke-12, Imam Mahdi (as), maka hendaklah dia
menyerahkannya kepada anaknya Mahdi Pertama. Tetapi kematian belum datang
kepada Imam ke-12 (as). Jadi bagaimana anda boleh mengatakan bahawa Mahdi
Pertama sudah pun datang? dengan berkata: Pada akhir Wasiat, Rasulullah
(S) bersabda: ".... Jika kematian datang kepadanya, hendaklah ia menyerahkannya
kepada anaknya, anaknya
Muhammad Al Mustahfiz daripada keluarga Muhammad (as). Mereka adalah dua belas
Imam. Kemudian akan ada dua belas Mahdi-mahdi selepasnya, maka apabila datang
kematian kepadanya, hendaklah ia menyerahkannya kepada anaknya, Muqarrab
pertama (dan dalam beberapa riwayat ia adalah "Mahdi Pertama"), Dia
mempunyai tiga nama satu seperti namaku dan ayahku dan ia adalah Abdullah
(Hamba Allah), dan Ahmad, serta nama ketiganya adalah Al-Mahdi dan ia adalah
yang pertama beriman." Jadi apakah maknanya? Ia bermakna bahawa Mahdi Pertama
akan menjadi yang pertama beriman kepada Imam ke-12 (as), dan oleh itu, ia
perlu datang sebelum Imam ke-12 (as) zuhur, supaya ayat dalam wasiat itu yang
mengatakan "dan dia adalah yang pertama yang beriman." terpakai
kepadanya. Kerana jika beliau tidak hadir sebelum kezuhuran Imam ke-12 (as) dan
hanya akan lahir selepas kezuhuran Imam ke-12 (as), maka ayat “dan dia
adalah yang pertama beriman" tidak akan terpakai baginya!". Dan
jika mereka mempunyai masalah dengan perkataan "anak",
maka kita katakan: perkataan "anak" tidak semestinya bermakna
anak langsung beliau, sebaliknya ia bermakna anak lelaki dari keturunannya, dan
bukti untuk ini adalah bahawa kita dapati banyak riwayat-riwayat memanggil para
Imam (as) sebagai "anak-anak Nabi", walaupun mereka bukanlah
keturunan langsung dari Baginda, tetapi kerana mereka adalah dari keturunan
anaknya Fatimah Al-Zahraa' (as). Jadi ya, Imam Ahmad Al-Hassan (as) (Mahdi
pertama) adalah anak Imam ke-12, Imam Muhammad Al-Mahdi (as) kerana dia adalah
dari jalur keturunan beliau.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan