Khalifah
Ilahiyah dan Pemerintahan
Ramai orang-orang yang
cuba untuk meragui agama Allah dengan berkata: Jika Allah SWT mempunyai Khalifah-khalifah
di BumiNya, Allah yang melantik dan menjadikan mereka, maka mengapakan hanya sedikit
daripada mereka yang memerintah?
Jadi saya bertanya
kepada Abdus Soleh (as) dan berkata: Mereka berkata: Bagaimana boleh menjadi
Khalifah tetapi tidak memerintah dan hanya sebahagian kecil sahaja dari mereka
yang dikatakan khalifah, oleh itu bagaimana boleh menjadi Khalifah tanpa
memerintah?
Jadi dia (as) menjawab
aku:
(Khalifah
tidak bermakna pemerintahan sahaja, sebaliknya, pemerintahan adalah sesuatu yang
lebih kecil daripadanya, Khalifah yang sebenar, apa maksudnya? Khalifah yang
dimaksudkan di sini adalah Khalifah sebenar, bacalah imbasan penolakan Malaikat;.
kerana mereka mengetahui apa yang dikehendaki Allah mengenai Khalifah)
Lalu aku berkata: Ya wahai
tuan, saya belajar daripada tuan dengan nikmat Allah.
Jadi dia (as) berkata:
(Apakah
yang dimaksudkan dengan Khalifah di sini adalah orang yang memegang maqam,
iaitu dia yang dijadikan seorang Khalifah. Dan itulah mengapa anda dapati
Malaikat mengucapkan dengan kalimah bertasbih, memuji, dan mensuci,
(نسبحك، نحمدك، نقدسك)
(kami
bertasbih padaMu, kami memuji-Mu, kami mensucikan-Mu) [117] Tasbih bermakna
Tanzih (penyucian), Al-Hamd (pujian) adalah Al-Tsanaa’ (sanjungan), Al-Taqdis
adalah Al-Thahirah (pembersihan). Oleh itu, sesiapa yang bertasbih kepada Allah
dia meminta supaya disucikan, dan sesiapa yang memuji Allah dia meminta supaya
terpuji, dan sesiapa yang bertaqdis kepada Allah dia meminta supaya dibersihkan.
Maka para malaikat berkata, mengapa Engkau tidak jadikan kami Khalifah-Mu,
terutama kerana kami seperti Engkau, sekarang kamilah (makhluk-makhluk) yang bertasbih,
yang memuji dan yang mensucikan, kerana kami telah bertasbih kepada Mu, memuji Mu
dan mensucikan Mu.
Jadi,
Khalifah bukan sahaja orang yang telah dipilih dengan sia-sia, Allah amat jauh dari
itu semua! Sebaliknya, mereka perlu dipersiap dengan sifat-sifat asas untuk
menjadi Shurah (Imej) Allah dalam penciptaan, jika dia bukan Shurah (Imej) Allah
maka dia tidak akan menjadi Khalifah. Sekurang-kurangnya dia mesti mulia, terpuji,
yang disucikan, atau katakan, dia mesti membawa tahap yang lebih rendah dari
sifat-sifat ini. Dan itulah sebabnya Malaikat berkata: "Adakah dia ini
yang ingin Engkau jadikan Khalifah, mereka
﴿يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء﴾
{yang
akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah} Jadi dia tidak seperti Engkau,
dia tidak semulia, terpuji dan tidak sesuci Engkau, jadi bagaimana Engkau mahu
menjadikan dia seorang Khalifah?! "
Mereka
menggunakan pengetahuan mereka mengenai peraturan Ilahiyah dalam membantah-Nya SWT
dengan peraturan-Nya itu, tetapi mereka pula jatuh ke dalam kesilapan dalam meneliti
kebenaran, bermakna mereka menyangka bahawa tiap-tiap roh yang menunggang jasad
dari Alam Jasmani ini yang mempunyai keinginan (syahwaat) akan menjatuhkan dan merendahkannya,
tetapi Allah memberi amaran kepada mereka: "Sesungguhnya Aku lebih mengetahui
apa yang kamu tidak ketahui.".
Apakah
yang diajarkan Allah SWT padanya dan yang menyerlahkan kejahilan Malaikat, dan yang
menyebabkan para malaikat bertentangan dengan pengetahuan ini. Dan bahawa
setiap roh makhluk yang berhubung dengan tubuh jasmani dan digiring bersamanya keinginan
(syahwat) akan menyibukkannya. dan dia tidak akan menjadi mulia, terpuji atau menjadi
suci? Yang mengetahuinya adalah Dia SWT
﴿قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ﴾
{Dia
berfirman, “Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak
ketahui.”}
DijelaskanNya
dalam ayat-ayat lain
﴿وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا﴾
{Dan
Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama, semuanya}
Kesemuanya,
tidak ada di antara sebahagian mereka yang tidak jatuh kerana kejahilan mereka daripada
sebahagian yang lain, kali ini kesemua dari mereka. Makhluk ini layak
mengetahui semua nama-nama, makhluk ini layak menjadi Allah dalam penciptaan.
Jadi,
makhluk ini - dan bukan selainnya - dialah sahaja yang boleh memaksa keinginan
(syahawaat) walaupun telah menungganginya (membawanya), kerana dia adalah Roh
Allah
﴿وَنَفَخْتُ
فِيهِ مِن رُّوحِي﴾
{dan Kutiupkan kepadanya rohKu; } [118]
Makhluk
Ini layak menjadi Tuhan (Lahut) dalam penciptaan.
Dan
itulah sebabnya anda dapati Dia SWT menjelaskan kepada malaikat mengenai
kekeliruan mereka dan memaklumkan pengenalan makhluk ini supaya mereka
mengetahui bahawa mereka telah tersalah anggap dalam membuat penelitian, dan disebabkan
kesilapan mereka bahawa mereka tidak mengetahui atau mereka tidak mengenal makhluk
yang mengetahui semua nama-nama.
﴿وَعَلَّمَ
آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ
أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾
{Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama seluruhnya, kemudian
mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah
kepada-Ku semua nama-nama itu jika kamu orang-orang yang
benar!"} [119]
Di
sini, para Malaikat telah tergamam, dan mereka tahu bahawa mereka telah
tersalah anggap dalam membuat penelitian dan dakwaan (penegasan) yang tersasar.
Mereka seperti kata-kata Ahlul Bayt (as): Mereka melihat pada (unsur) tanah Adam
[120] dan tidak memandang kepada Rohnya. Maknanya, mereka memandang
kepada masuknya Roh ke dalam jasad jasmani, jadi mereka menyangka bahawa
keadaan semua roh yang terkandung dalam sebuah jasad jasmani, yang akan menjadikannya
sibuk dengan keinginan (syahawaat) dari bertasbih, bertahmid dan bertaqdis.
Jadi bagaimana dia boleh menjadi Khalifah jika dia tidak mulia, terpuji atau suci?!
Dan itulah sebabnya kenapa mereka membantah, jadi apabila mereka tahu bahawa
mereka melakukan kesilapan dalam penelitian dan dakwaan (penegasan) dan bahawa Roh
ini tidak seperti yang lain darinya, yang menyesal dan yang gagal.
﴿قَالُواْ
سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ
الْحَكِيمُ﴾
{Mereka
menjawab: "Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa
yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha
Mengetahui lagi Maha Bijaksana."} [121]
Dan
sebab itu Aku katakan kepadamu: Betapa pentingnya bagi manusia untuk mengambil
masa untuk menentukan pendirian negatif atau positif (menentukan baik buruknya)
mengenai sesuatu perkara, selagi tidak jelas kepadanya kebenaran perkara
tersebut. Manusia perlu mengambil jalan keluar dengan kembali kepada Allah untuk
mengetahui apa yang terlepas dan dengan itu mencapai keredhaan Allah.
Berapa
kali anda memutuskan sesuatu perkara dan tidak lama selepas itu anda dapati
bahawa anda telah membuat kesilapan dalam pertimbangan anda
﴿قَالُواْ
سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ
الْحَكِيمُ﴾
{Mereka
berkata, "Maha Suci Engkau, kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari
apa yang Engkau ajarkan kepada kami Sesungguhnya, ia adalah. Anda yang Maha
Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. "}
✡✡✡✡✡
______________________________
[117] Ini adalah
petunjuk kepada apa yang dikatakan Malaikat dalam firman Allah SWT:
(وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ
إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ
فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ
قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ)
{Ingatlah
ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak
menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa
Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat
kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih
dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya
Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."} [Al-Baqarah 2:30]
[118] - Al-Hijr
15:29.
[119] -
Al-Baqarah 2:31.
[120] - Dan
hakikat bahawa dia adalah dari debu tanah, dan seterusnya keadaannya akan
menjadi seperti keadaan orang-orang yang mendahuluinya. Dari Abi Ja'far (as)
berkata tentang firman Allah SWT:
{Ingatlah
ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak
menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa
Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat
kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih
dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya
Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui?"}
Beliau (as)
berkata:. (Dalam mengatakan hal ini adalah kebaikan atas Allah untuk peribadatan
mereka, tetapi sebahagian daripada para malaikat berkata, sedangkan mereka
mengetahui keadaan jin di bumi sebelum Adam, Allah SWT berpaling dari mereka,
dan mencipta Adam (as) dan mengajarkannya nama-nama ...) - Mustadrak Al-Wasa'il
Jilid 9 halaman 324.
[121] -
Al-Baqarah 2:32.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan