23 04 2015
KHUTBAH PERTAMA
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
* الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ
لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ
عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد
ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان
عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا
اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang yang beriman,
bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah
sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam
Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama
sekelian
Imam Ahmad Al-Hassan ditanya: Apakah
Tujuan Manusia Dicipta?
Beliau (as) menjawab:
بِسْمِ اللَّـهِ
الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha
Pemurah, lagi Maha Penyayang
الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ
وصلى الله على محمد وآل
محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Segala puji-pujian tertentu bagi
Allah, Tuhan semesta alam. Selawat Allah ke atas Muhammad dan keluarga
Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi .
.
Allah SWT menciptakan Adam sebagai
Khalifah (Pengganti) di bumi-Nya, ini adalah satu perkara yang disahkan oleh
semua agama samawi (Al-Adyaan Al-Ilahiyah), dan juga Allah SWT memerintahkan
semua malaikatNya sujud kepada Adam (as), dan sujud adalah tanda penyerahan dan
menghina diri dan taat kepada Perintah bersujud yang dikeluarkan,
dan perkara yang bukan sahaja taat kepada perintah Allah SWT, sebaliknya
kekhususan itu akan menjadi tidak masuk akal (mengganggu). Dan Allah SWT
melarang menyalahgunakannya, jadi perkara sujud kepada Adam adalah kekhususan
yang wajib diambil secara tepat (berhati-hati), dan begitu juga keutamaan Adam
(as) atas malaikat, adalah perkara keutamaannya (as) adalah juga satu perkara
yang yang perlu disedari untuk mengetahui tujuan diciptakan manusia.
Perkara pertama: Perkara Khalifah
Allah di bumi-Nya, dan di sini adalah satu perkara yang kita harus kenal dan
memulakan darinya, dan Khalifah itu mesti yang berkelayakan untuk melaksanakan
tujuan yang telah diberikan kepadanya Kekhalifahan itu,
maka soalannya: Adalah mengenai tujuannya itu. Dan jawapannya ialah:
tujuannya adalah untuk melakukan dengan maqam Allah SWT dalam pengurusan Bumi
termasuk hamba-hamba Allah dari Manusia (Insan), Malaikat dan Jin, dan apa jua
di dalamnya termasuk Alam Jasmani dan Kerajaan Alam Tinggi dan Rendah. Jika ini
menjadi tujuan, apakah kelayakannya?
Dan untuk tahu kelayakan ini saya
akan berikan contoh berikut, jika saudara mempunyai sebuah kilang yang saudara
mampu untuk menguruskan semua hal, jadi ia perlu tahu cara pengurusan dan
kerosakan dan cara membaikinya, dan ia memerlukan seseorang yang mampu untuk
berurusan dengan pekerja di kilang, dan sekarang jika saudara mahu masukkan ke
kilang itu seseorang yang selepas saudara akan atau menjayakan saudara. Saudara
memilih seseorang yang mempunyai kecekapan dan orang yang layak untuk berurusan
dengan pekerja-pekerja di kilang, dan jika saudara adalah pemilik personaliti
yang ideal, saudara akan memilih seseorang yang mempunyai personaliti yang
sesuai juga, atau orang yang hampir dengan masalah ini agar keadaan kilang di
masa pengurusan saudara dan dalam masa pengurusan seseorang yang menjadi
pengganti saudara.
Jadi dari sini, apabila Allah SWT
memberikan penggantian kepada Khalifah-Nya di bumi-Nya, Dia menjadikan
Khalifah-Nya mempunyai ciri-ciri sifat-Nya SWT, kerana Dia mampu dalam
segala-galanya, jadi oleh kerana Khalifah-Nya SWT adalah Rupa bentuk-Nya dan
Wajah-Nya dalam penciptaan-Nya, dan Nama-nama-Nya yang paling yang baik,
Rasulullah (S) bersabda:
(إن الله خلق آدم على صورته)
Inna Allah Khalaqa Adam 3alaa Shuratahu
(Bahawa Allah menciptakan Adam atas Rupa bentuk-Nya (ShurahNya))
Dan untuk menjadi Khalifah yang
seperti ini, dia mesti fana dalam nama-nama Allah SWT, dan sifat-Nya, maka
perintahnya menjadi perintah Allah, dan perintahnya adalah perintah Allah dan
kehendaknya adalah kehendak Allah, seperti dalam Hadis Al-Qudsi:
(لا يزال عبدي يتقرب إليَّ بالفرائض - أي
بالولاية لي - حتى يكون يدي وعيني وسمعي)
(HambaKu terus mendekati
Ku dengan tugas Faraid – maknanya dengan Wilayah-Ku - sehingga dia menjadi
Tangan Ku, Pengelihatan-Ku dan Pendengaran-Ku.)
bermakna sehingga dia menjadi Aku
dalam penciptaan.
Dan seperti dalam Hadis:
(إن روح المقرب تصعد إلى الله فيخاطبه الله
سبحانه وتعالى فيقول: أنا حي لا أموت وقد جعلتك حياً لا تموت، أنا أقول للشيء كن
فيكون وقد جعلتك تقول للشيء كن فيكون)
(Bahawa ruh yang
mendekati yang naik ke hadrat Allah maka berbicara Allah SWT dengan firmanNya:
Aku hidup dan tidak mati dan Aku jadikan kamu hidup dan tidak mati, Aku katakan
kepada sesuatu, jadilah maka terjadi, dan Aku menjadikan kamu mengatakan kepada
sesuatu, jadilah maka terjadi.)
Dan sekarang kita kembali kepada
perkara mengenai Khalifah itu dan saya berkata : jika Khalifah adalah rupa
bentuk Dia yang memberi kepadanya Kekhalifahan, dan mewakili maqamNya di
Bumi-Nya, dan jika ketika Pemilik Bumi tidak hadir, bermakna tidak hadir pada pandangan
dan anggapan, melainkan Dia menyaksikan dalam keghaibanNya, dan jika
KhalifahNya adalah rupa bentuk-Nya, maka mengenal KhalifahNya adalah membolehkan
mengenal yang menjadikan KhalifahNya, kerana dia adalah rupa bentuk-Nya, dan
ini adalah tujuan sebenar (haqiqah) Khalifah, yang menjadi dasar tujuan pertama
dan ia adalah berdirinya Khalifah yang mewakili maqam (kedudukan) Dia SWT yang
memberi kepadanya Kekhalifahan, dan ia adalah makrifah dan ilmu yang hakiki,
dan dengan Nabi-nabi dan Rasul-rasul yang mengenal Allah, Allah SWT berfirman:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا
لِيَعْبُدُونِ﴾
"Dan tidak Aku
ciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembah-Ku."
bermakna mengenaliKu
Dan Allah SWT berfirman:
﴿قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ
بِأَسْمَائِهِم﴾
"Dia berkata,"
Wahai Adam, beritahu mereka nama-namanya itu".
maka Dia yang mengajar
(nama-nama) kepada Adam, yang merupakan Khalifah Allah , mengajar malaikat dan
mereka mengenal nama-nama Ilahiyah (Ketuhanan), maka segala malaikat adalah
dicipta daripada Nama-nama Allah SWT, dan dalam Ziyarah Al-Jami3ah: disebutkan
(Salam ke atas jalan untuk mengenal Allah).
اللّهُمّ
أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ
الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ،: وَلِمُحَمّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً
كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما
صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ
وَ اغْفِرْ
لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ*
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ
* وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ).
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا
جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَيْتَ
النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾
فَسَبِّحْ
بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا﴿٣﴾
KHUTBAH KEDUA
بِسْمِ
اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ
اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ
وَلَدًا* وَّ
اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ
الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ
الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ
عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي اللهِ *
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Wahai
hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya bertakwa kepada Allah serta
saya berpesan kepada saudara semua untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara
semua (dan diri saya) supaya melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum
hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian meragut kita;
tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.
Wahai
ansar Allah,
Wahai
ansar Imam Mahdi
Wahai
ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Adapun salah seorang ansar bertanyakan tafsiran ayat:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
﴿وَلَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ
فِرْعَوْنَ وَجَاءَهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ * أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ
أَمِينٌ﴾
Sesungguhnya sebelum mereka telah
Kami uji kaum Fir'aun dan telah datang kepada mereka seorang rasul yang mulia *
(dengan berkata): "Serahkanlah kepadaku hamba-hamba Allah. Sesungguhnya
aku adalah utusan (Allah) yang dipercaya kepadamu, [79].
Imam Ahmad Al-Hassan (as)
menjawab:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيرا.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيرا.
Saya bermohon kepada Allah supaya
menjauhkan kamu dari segala kejahatan, dari murka dan nerakaNya dan
mengurniakan kamu kebaikan
dari yang terbaik dan syurga. Dialah Waliy dan Dialah tempat berpaling
(menghadap) orang-orang soleh.
Pada firmanNya SWT:
﴿أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللَّهِ
إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ﴾،
"Serahkanlah
kepadaku hamba-hamba Allah. Sesungguhnya aku adalah utusan (Allah) yang
dipercayakan kepadamu.*
maksud patuhilah perintah ku kerana
aku adalah Khalifah Allah di bumiNya. Berikut ini adalah rayuan dari Ibrahim
(as) sendiri:
﴿وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ
رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ﴾
Dan serulah kepada manusia
untuk berhaji (menziarah Hujjaj), niscaya mereka akan datang kepada kamu dengan
berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru
yang jauh, [80],
iaitu, perkataan Al-Hajj sendiri
menyeru manusia seluruhnya kerana mematuhi perintah-Nya, dan beriman dengan-Nya
dan taat kepada-Nya, dan tidak perlu disediakan dalil (bukti); kerana
sepatutnya manusia mengenaliNya jika ia adalah benar; kerana mereka mempunyai
hubungan dengan Allah dan hakikat perhubungannya dengan Allah yang mengutusnya
serta yang menciptakan dan menanamkan (menempatkan) mereka di bumi ini. Tetapi
pada hakikatnya mereka (manusia) mensia-siakan hubungan ini, mensia-siakan
nasib mereka, malah menjadi buta tidak melihat atau mendengar daripada Allah.
Dengan itu ia menjadi masalah pada
mereka dan mereka patut dihukum; kerana mereka tidak mengenal dan membezakan
Khalifah Allah di muka bumiNya, kerana alat-alat untuk membezakannya ada di
sisi mereka, itulah persoalan dari Allah dan Dia SWT mendengarnya. Allah juga
memberikan kepada mereka kemampuan, tetapi mereka mensia-siakannya,
bagaimanapun rahmat Allah melazimi kebanyakan risalah-risalah, maka Allah
mendatangkan tanda-tanda dan Al-Hujaj bersama para rasul supaya mereka
mengenalkan manusia yang mencemarkan dan menghilangkan fitrah mereka yang
dikurniakan Allah kepada mereka Makrifah Al-Hak (Mengenal Kebenaran).
Jadi manusia perlu menjawab dari
ilmu dan makrifah (belajar) sebaik sahaja diseru oleh Hujah Allah:
﴿وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ
يَأْتُوكَ﴾
Dan serulah kepada manusia untuk
berhaji (menziarah Hujjaj), niscaya mereka akan datang kepada kamu.
Maka sebaik sahaja diseru mereka
akan datang kepada kamu, bahawa mereka sepatutnya mengenal kamu dan datang
kepada kamu, dan Allah SWT tidak memerintahnya supaya memberi bukti (dalil)
pada permulaan lagi.
Sekarang, di manakah seruan dan
perkhabaran (berita) untuk berdakwah, di sana manusia yang tidak mencemarkan
fitrah mereka dan mereka mendengar daripada Allah dan meminta kepada Allah,
mereka menjawab sebaik sahaja seruan dikeluarkan dan mereka adalah hujah kepada
seluruh manusia dan mereka seperti orang lain, hanya mereka tidak mencemarkan
fitrah mereka dan mereka mengenal bahawa Rasul adalah hak (yang benar) dari
Allah, maka sebaik sahaja seruan ( أذّن – Azzin - serulah)
mereka datang kepadaNya (يأتوك - Ya’tuka kepada
kamu).
Pada hakikatnya semua manusia datang
kepadaNya sepertimana dikhabarkanNya SWT, bahkan makhluk yang lain, Allah
mengetahui siapa mereka, tetapi yang pasti mereka tidak lupa jika dipanggil
dengan nama ini.
اِنَّ
اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ
اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ
صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ *وَ
عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ
مُحَمَّدٍ* وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ
بِسَمِّ الْجَفَا *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ
عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ *وَ
مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَّ
مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي *وَ
مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَ
الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ
الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ
بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ
اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ
اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي
الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ،
رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا
لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ
أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ
أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ
انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ،
اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا
وسنغافورة وفي تايلاند وفي
مصر وفي سوريا في ايران وفي
العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على
عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين
والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين
مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ
أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِكِ
النَّاسِ ﴿٢﴾ إِلَـٰهِ
النَّاسِ ﴿٣﴾مِن
شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِي
يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿٥﴾ مِنَ
الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦﴾
Tiada ulasan:
Catat Ulasan