Bertanya
tentang bahagian-bahagian di dalam riwayat-riwayat
Ansar
banyak kali berhadapan dengan orang yang bertanya tentang bahagian-bahagian
[dalam riwayat], apakah riwayat-riwayat dari Ahlul Bayt (as) mengandungi
petunjuk kepada sesuatu yang berkaitan dengan tanda-tanda atau watak-watak
dalam Zaman Kezuhuran, bahkan, mengenai maklumat yang paling tepat yang
berkaitan dengan dakwah Imam Al-Mahdi (as) dan Risalah Ilahiyah-nya. Dan
sesetengah orang akan mendesak untuk menghubungkan kepercayaan mereka dalam dakwah
Imam Al-Mahdi (as) serta Wasi dan Utusannya kepada manusia, untuk menjelmakan
bahagian-bahagian (maklumat) tersebut dan keperluan untuk menjelaskan mereka
seolah-olah ia adalah satu-satunya pintu untuk mempercayainya dari yang lain.
Dan
sebenarnya, pemahaman ini adalah sangat berisiko (berbahaya), kerana Imam-imam
petunjuk (as) telah menyatakan bahawa البداء (Al-Badaa' / Al-Bidaa') [✡] urusan tersebut boleh berlaku pada
bahagian-bahagiannya. Jadi ia tidaklah betul, bagi orang yang menghubungkan menunggu
untuk kepercayaannya dengan dakwah Imamnya (as) dengan sesuatu perkara yang ada
Al-Badaa' padanya.
Mengenai
perkara ini saya bertanya Abdus Soleh (as) mengenai Al-Sufyani dan mengenai
beberapa maklumat yang berhubung dengan watak-watak dan hadits-hadits Kezuhuran.
Jadi
dia (a.s) menjawab:
(Mengena maklumat
terperinci semuanya tergantung pada Al-Badaa', bahkan adalah rujukan pada
perancangan Ketenteraan bertujuan untuk mengalahkan musuh, iaitu syaitan dan
tenteranya, Sehingga keluar yang dinashkan padanya iaitu pada hari yang sama [34]
padanya ada Al-Badaa'
Selepas menyebut sebahagian daripada
riwayat-riwayat yang mulia, beliau (as) meringkaskan kandungannya dan berkata:
(Apakah yang kamu
faham dari riwayat-riwayat itu? Al-Qa'im ini adalah daripada yang tidak dapat
dielakkan (Al-Mahtum), dan Al-Qa'im adalah dari Al-Mi'ad (yang dijanjikan), Al-Sufyani
adalah dari yang tidak dapat dielakkan (Al-Mahtum), Ada Al-Mahtum (yang tidak
dapat dielakkan) yang tidak ada Al-Badaa', ada Al-Mahtum yang terdapat Badaa', Al-Mi'ad
(yang dijanjikan) tidak ada padanya Badaa' [35],
* Al-Mahtum (yang tidak dapat dielakkan) yang
terdapat Badaa', maknanya, dalam pada perinciannya. Melainkan hadith-hadith itu
menunjukkan bahawa tidak ada Badaa' padanya. Bagi Sufyani, dia mesti wujud,
tetapi dia boleh menjadi demikian dan demikian, fulan atau fulan, atau dia
boleh muncul dari tempat ini atau tempat itu.
* Al-Qa'im adalah dari Al-Mi'ad (yang dijanjikan),
dan tidak ada Badaa' pada beliau; kerana dia adalah seorang Imam, dan tidak ada
Badaa' pada Maksum.
Jadi kemunculan Al-Yamani, Al-Sufyani dan
Al-Khurasani pada hari yang sama termasuk dalam bidang Al-Badaa', bagaimana
mungkin orang yang waras tidak boleh menjadikannya suatu dalil yang kukuh yang
boleh berlaku dan membenarkannya dan ia nampaknya dari (milik) Allah.
Saya juga bertanya kepadanya (as) dan
berkata: Kadang-kadang orang bertanya kepada kami tentang bahagian terperinci,
dan meminta kami untuk menjawabnya, maksud saya maklumat di dalam
riwayat-riwayat. Sebagai contoh: Adakah apa yang berlaku di Iraq kini mendorong
Sufyani merebut kuasa pemerintah, selepas anda berkata bahawa kuasa pemerintah
yang ada pada masa ini adalah pemerintah Bani Abbas. Juga tentang Dajjal dan
menghubungkannya kepada orang yang dikenali. Jadi bagaimana kita berurusan
dengan soalan itu?
Jadi dia (a.s)
menjawab:
(Cuba untuk jadikan
jawapan kamu sangat terhad; kerana ia akan menyebabkan banyak masalah kepada
kamu pada masa ini, dan kesimpulannya adalah bahawa mereka akan tahu orang yang
tepat jika mahu memikirkan kebenaran. Mereka tidak diminta untuk beriman dengan
Sufyani atau selain daripadanya. Sebaliknya, mereka diminta untuk beriman kepada
hujjaj, sebab sesiapa yang mengenal hujjah tiada siapa yang boleh memudaratkannya,
dan sesiapa yang mengikuti hujjah akan mencukupi sebagai bekalan perbahasan [36]
✡✡✡✡✡
______________________________
[✡] nota Penterjemah: Al-Badaa' bermaksud
apabila adanya ketetapan dari Allah SWT yang berubah, ditangguhkan, diganti,
atau dibatalkan oleh Allah SWT. Untuk maklumat lanjut mengenai Al-Badaa' sila
semak soalan
19 dalam AL-Mutasyabihaat Jilid 1.
[34] Ini [Kemunculan pada satu hari] telah
disebut dalam riwayat tentang Al-Yamani,
عن الامام الباقر (ع)، قال: (.. خروج السفياني واليماني
والخراساني في سنة واحدة ، في شهر واحد ، في يوم واحد، نظام كنظام الخرز يتبع بعضه
بعضا فيكون البأس من كل وجه ويل لمن ناواهم، وليس في الرايات راية أهدى من راية
اليماني، هي راية هدى، لأنه يدعو إلى صاحبكم ..) غيبة النعماني: ص264.
di mana Imam Al-Baqir (as) berkata:
(Kemunculan Al-Sufyani, Al-Yamani dan Al-Khurasani akan berada dalam tahun yang
sama, dalam bulan yang sama, pada hari yang sama, seperti manik tasbih yang,
berikutan (berturutan) satu sama lain. Akan berlaku kesengsaraan di segala
penjuru, celakalah orang-orang yang menentang mereka. Dan tidak ada panji yang
lebih mendapat petunjuk selain dari panji-panji Yamani, panji beliau adalah
panji-panji petunjuk (hidayah) kerana ia menyeru kamu kepada Pemilik Zaman
(Shahib Al-Zaman), jadi jika Yamani muncul beliau akan menjadikan urusan
senjata diharamkan bagi manusia dan setiap orang Islam, dan jika Yamani muncul
dan bangkit ke arahnya, sesungguhnya panji beliau adalah panji-panji petunjuk,
dan ia tidak dibenarkan bagi seorang muslim untuk berpaling daripadanya
(menjauhinya), dan barangsiapa yang berbuat demikian maka dia adalah dari ahli
neraka, kerana ia menyeru kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus ).
Al-Ghaybah oleh Al-Nu'mani halaman 264
[35] Adapun amalan yang menyebut bahawa Qa'im
(as) dan Sufyani adalah dari perkara-perkara yang tidak dapat dielakkan, Imam
Ali Zain Al-Abidin (as) berkata: (... perkara mengenai Qa'im adalah perkara
yang tidak dapat dielakkan dari Allah, dan perkara mengenai Sufyani adalah satu
perkara yang tidak dapat dielakkan dari Allah. Dan tidak ada Qa'im tanpa
Sufyani ..) Bihar al-Anwar, jilid 52 Page 182.
Bagi riwayat yang mengatakan bahawa tidak ada
Badaa' dalam yang tidak dapat dielakkan, Zurarah ibn A'yun meriwayatkan dari
Abdul Malik ibn A'yun bahawa dia berkata:. (Pada suatu hari saya bersama Abu
Ja'far (as), maka Qa'im (as) telah disebutkan, Lalu aku berkata kepadanya: Saya
harap bahawa Qa'im [keluar] tidak lama lagi dan saya berharap tidak ada Sufyani
Jadi beliau (as) berkata: Demi Allah, dia adalah dari yang tidak dapat
dielakkan yang harus berlaku) Ghaybat Al-Nu'mani halaman 301.
Bagi riwayat yang menyebut bahawa Qa'im
adalah dari Al-Mi'ad (yang dijanjikan) dan Badaa' boleh berlaku dalam
perkara-perkara yang tidak dapat dielakkan, Dawud ibn Abi Al-Qasim berkata:
(Kami bersama Abu Ja'far Muhammad bin Ali Al-Ridha (as) maka Sufyani telah
disebutkan dan ia telah menyebut bahawa perkara itu adalah dari yang tidak
dapat dielakkan seperti ia disebut dalam riwayat, jadi saya berkata kepada Abu
Ja'far (as): Allah membuat Badaa' mengambil tempat yang tidak dapat dielakkan?
Sebab itu ia berkata: (Ya). Oleh itu, kami berkata kepadanya: Kemudian kami
takut bahawa Allah akan menjadikan Badaa' dalam hal Qa'im. Jadi beliau (as)
berkata: (ini adalah Qa'im dari Al-Mi'ad (yang dijanjikan)) Bihar al-Anwar:
Jilid 25: halaman 250
[36] Sesungguhnya sesiapa yang mengenal
hujjah Allah akan cukuplah baginya bekalan untuk penyelidikan mencari kebenaran
mengenai bahagian perincian riwayat dan apa yang menjadi tanda-tanda dan
simbol-simbolnya. Dan khusus bagi yang muncul dari Timur, Al-Yamani (as), bukan
sahaja dia mencukupi bagi orang beriman untuk mencari maklumat, tetapi juga
untuk penyelidikan mencari Imam Al-Mahdi (as), kerana orang yang mendapat
bimbingan darinya (Yamani) dan mengenalinya adalah orang yang mendapat
bimbingan kepada Imam Al-Mahdi (as), kerana seperti yang diketahui, bahawa
Yamani adalah penyeru ke arah Imam Mahdi (as).
Amirul Mukminin (as) berkata dalam
khutbahnya: (... dan ketahuilah bahawa jika kamu mengikuti orang yang muncul
dari Timur, dia akan berjalan dengan kamu atas jalan Rasulullah (S), jadi kamu
akan pulih dari sifat buta, pekak dan bisu. Dan kamu akan terlepas daripada
kesusahan mencari dan penindasan. Dan beban yang tidak dikehendaki akan
dilepaskan dari leher kamu, dan tiada siapa yang akan dijauhkan Allah kecuali
penzalim, dan penceroboh dan mengambil apa yang bukan dipunyainya. dan
orang-orang yang zalim itu kelak akan mengetahui ke tempat mana mereka akan
kembali.) Al-Kafi
Jilid 8 halaman 66 Hadis 22)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan