Khamis, 16 April 2015

Melihat Imam Mahdi (as)


Bukti-bukti Lain Ulama Yang Pernah Melihat Imam Mahdi (as) 

Nota penterjemah:

Banyak bukti-bukti lain dimana ramai ulama yang pernah melihat Imam Mahdi (as) semasa Ghaib Kubra. Mereka mengatakan bahawa Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah pendusta kerana dia mendakwa melihat Imam Mahdi (as). Bagaimana pula dengan ulama berikut, adakah mereka menganggap mereka juga pendusta?!! Pemahaman ini (Bahawa tidak seorang pun akan melihat Imam Mahdi (as) semasa Ghaib Kubra) menentang banyak laporan yang diriwayat oleh orang Syiah terpercayai dari Imam Al Mahdi (as), dan para ulama utama mengesahkan bahawa laporan ini dikeluarkan daripada Imam Al Mahdi (as), sebagai contoh:

1. Imam Khomeini menerima arahan dan berhubungan dengan Imam Mahdi (as):

'Satu hari saya berada di rumah Agha Fadhl Lankarani, salah seorang guru di Kolej Islam di Qom. Beliau diriwayatkan dari salah seorang kawannya bahawa: "Kami bersama-sama dengan Imam (as) di kota suci Najaf dan perbualan telah bertukar kepada Iran. Saya berkata: "Apakah perintah tuan mengenai menghapuskan Shah dari Iran? Seseorang tidak boleh mengeluarkan penyewa dari rumahnya, dan kamu ingin membuang Shah negara tersebut? "Imam duduk dan diam. Saya fikir mungkin dia tidak mendengar kata-kata saya. Saya mengulangi kata-kata saya. Imam jadi marah dan berkata: "Begini-dan-begitu! Apa yang kamu katakan? Adakah Hazrat Baqiyatullah Imam Mahdi (as) memberitahu saya sesuatu yang salah? Shah mesti pergi (keluar)"-.

2. Kejadian di Bahrain dilaporkan oleh Syed Al-Sadr:. (Dalam sebuah kisah yang saya ceritakan dari bapa saya (Semoga Allah memanjangkan umurnya) ... jadi apabila ia adalah malam terakhir, seseorang datang dan memperkenalkan dirinya sebagai Mahdi yang dinanti, dan bahawa dia datang untuk menjawab permintaannya dan meminta keperluannya. Maka orang itu memberitahunya bahawa orang-orang dan penyokongnya sangat rindu dan lama menunggu kemunculan beliau dan kemunculan cahayanya. Oleh itu, Imam Mahdi (as) mengesyorkan beliau supaya pergi pada awal-awal pagi keesokan harinya ke tempat awam yang dinyatakannya dan agar dia membawa beberapa orang bersamanya...) -. Cerita penuh adalah dalam Al-Ghaibah Al-Kubrah oleh Syed Muhammad Al-Sadr halaman 118.

3. Insiden Rumannah (... Imam (as) berkata:. "Wahai Muhammad bin Eissa! Akulah Pemilik Wilayah, maka sebutlah keperluan kamu!", Lalu dia berkata: "jika kamu adalah dia, maka kamu tahu cerita saya" ... .. jadi beliau (as) berkata: "Wahai Muhammad bin Eissa, menteri itu (la) mempunyai pokok delima di rumahnya jadi jika anda berjalan esok untuk bertemu gabenor, katakan kepadanya: Aku datang kepada kamu dengan jawapan, tetapi saya ... ..) - cerita penuhnya di dalam Bihar Al-Anwar bahagian 52, halaman 179.

4. Sebuah riwayat yang dilaporkan dari Imam Al-Shadiq (as): "Al-Qa'im mempunyai dua keghaiban, salah seorang daripada mereka akan mengalami (keghaiban) pendek dan yang seorang lagi akan mengalami (keghaiban) lama (panjang), keghaiban yang pertama tiada siapa yang akan tahu tempatnya kecuali golongan utama daripada Syiah, dan yang satu lagi tiada siapa yang akan tahu tempatnya kecuali golongan utama ansarnya. "-Al-Kafi halaman J 1 340, Bihar Al-Anwar J 52 halaman155.

5. Pautan berikut mengandungi klip audio ucapan semula Ayatollah Mohammad Naseri mengenai perbualannya dengan Ayatollah Al-Udzma Mohammad Taqi Bahjat tentang kemunculan Imam Mahdi (as):


Dalam klip ini Ayatollah Naseri berkata: "Kami berada di hadapan Ayatollah Al-Udzma Bahjat, semoga Allah memeliharanya. Saya bertanya kepadanya adakah anda mempunyai apa-apa berita baik tentang Kelapangan (Faraj) daripada Imam, yang mendekatkan diri kepada Faraj (Kelapangan) beliau. Beliau menjawab: Ya. Saya bertanya kepada beliau bolehkah tuan beritahu kami lebih lanjut. Ayatollah Al-Udhma Bahjat berkata: Saya mempunyai rakan yang mendapat nikmat melawat Yang Mulia, Hazrat Baqiatullah. Beliau telah datang ke rumah kami. Saya bertanya kepadanya adakah tuan diberi penghormatan melawat Imam Zaman baru-baru ini? Beliau menjawab: Ya. Saya bertanya kepadanya adakah tuan bertanya tentang Kelapangan Yang Mulia dan kezuhuran? Beliau menjawab: Ya saya tanyakan. Saya berkata apakah jawapan Tuan Yang Mulia? Beliau berkata: Aku bertanya kepada Tuan Yang Mulia: Wahai Anak Nabi, Bilakah Kelapangan tuan kepada orang ramai? Tuan Yang Mulia menjawab: Ia adalah hampir. Saya berkata: Wahai Anak Nabi, adakah saya akan dapat melihat kezuhuran tuan? Tuan Yang Mulia menjawab: Orang yang lebih tua daripada kamu juga akan dapat memantaunya "Ayatollah Naseri berkata, saya bertanya Ayatollah Al-Udhma Bahjat, Berapakah usia rakan tuan yang diberi penghormatan melawat Imam? Ayatollah Al-Udhma Bahjat menjawab: Beliau berusia 62 tahun. Pada akhirnya Ayatollah Naseri meminta pendengar untuk berdoa untuk Kelapangan Imam (as).

Terdapat terlalu banyak dan banyak lagi cerita-cerita oleh Syeikh Mufeed dan lain-lain yang boleh anda lihat sendiri.

Juga: Imam Al-Baqir (as):. (Al-Qa'im (as) akan pergi ke dalam ghaib dalam beberapa laluan ini." dan beliau berkata dengan tangannya menunjuk ke arah Zeetawa. Kemudian beliau berkata: Sehingga sebelum beliau bangkit, salah seorang dari yang berkhidmat kepadanya akan datang kepada sahabat tertentu dan bertanya: 'Berapa ramai kamu di sana? "Dia akan menjawab:' Kami semua empat puluh orang. 'Kemudian beliau akan bertanya:' Apa yang akan kamu lakukan jika kamu melihat pemilik kamu (Shohib Al-Amr (as)) 'Mereka menjawab:' Demi Allah, jika dia pergi dari sini dan mengambil perlindungan di mana-mana gunung, kami juga akan bersama dengannya 'Kemudian dia akan datang kepada mereka dan berkata:'. Tunjukkan sepuluh pemimpin kamu atau yang terbaik di antara kamu, maka mereka menunjukkan mereka kepadanya, sehingga Ia [mengambil mereka] dan membawa mereka kepada Pemilik mereka. Dia akan menjanjikan kepada mereka mengenai malam yang akan datang ..) -. Ghaibah Al-Nu’mani, halaman. 187, Tafsir Al-Ayashy, Jilid. 2, halaman. 56, Bihar al-Anwar, Jilid. 52, halaman. 341, Muajim hadis Al-Imam Al-Mahdi, Jilid. 5, halaman. 2

Tiada ulasan: