Riwayat: "Dunia tidak akan berakhir sehingga
Rasulullah (S) dan Ali (as) bertemu di Al-Tsawiyah"
Tidak
ada keraguan tentang kewujudan Alam Raj'ah. [✡], seperti juga tidak ada keraguan tentang
kewujudan Alam Al-Zhar, dan ini disahkan dalam ayat-ayat suci Al-Quran Al-Karim
dan dalam berpuluh-puluh Hadis Al-Syarif. Tambahan kepada kedua-dua Alam itu
kepada Alam Dunya, menjadi tiga Alam-alam Lengkok Menurun [50], saya
tidak akan membincangkannya sekarang, saya hanya mahu menunjukkan bahawa Alam
Raj'ah yang adalah berbeza daripada Alam Dunya.
Alam-alam
Lengkok Menurun
Apabila kebenaran ini datang ke dalam fikiran seseorang itu, akan datang kepada fikirannya banyak riwayat-riwayat Aali Muhammad (as) di mana mereka mengesahkan bahawa Rasulullah (S) dan Amirul Mukminin (as) akan bertemu di dunia ini di Kufah, di akhir zaman, untuk membina masjid yang dikhaskan kepada Negara Keadilan Ilahi Sedunia. Tidaklah tersembunyi dan akan menjadi sangat mudah untuk mentafsir Hadits-hadits yang memperkatakan tentang Alam Raj'ah kerana kita telah menjelaskan bahawa Alam Raj'ah dan Alam Dunya berbeza di antara satu sama lain, dan riwayat-riwayat mengisytiharkan bahawa perjumpaan itu akan berlaku dalam dunia yang kita hidup di dalamnya ini, bermakna Dunia ini, jadi apakah makna riwayat-riwayat itu kemudiannya?
Saya bertanya kepada Abdus Soleh (as)
mengenai sebahagian dari riwayat tersebut dan berkata: Ketika saya membaca
beberapa riwayat suci, makna tertentu yang tersirat dan datang ke dalam fikiran
saya, dan bahkan makna ini akan disokong oleh apa yang telah dipelajari dalam
dakwah kebenaran, tetapi kami tetap takut untuk bercakap tentang itu sebelum
merujuk kepada tuan. Sebagai contoh: riwayat Pertemuan Rasulullah (S) dengan
Ali (as) di Kufah dan mereka membina sebuah masjid yang mempunyai seribu pintu.
Apabila riwayat-riwayat itu, dan riwayat-riwayat yang serupa dengannya
dibentangkan kepada orang ramai, mereka dengan serta-merta mengatakan bahawa
ini adalah dalam Raj’ah.
Jadi dia (a.s) menjawab:
(Adakah kamu
maksudkan sebagai contoh yang Allah SWT firmankan:
﴿إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى
مَعَادٍ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ مَن جَاء بِالْهُدَى وَمَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ
مُّبِينٍ﴾
{Sesungguhnya yang
mewajibkan atasmu Al Quran, benar-benar akan mengembalikan kamu
ke tempat kembali. Katakanlah: "Tuhanku mengetahui orang
yang membawa petunjuk dan orang yang dalam kesesatan yang nyata".} [51])
Lalu aku berkata: Ya. Dan riwayat ini adalah:
Dari Abi Marwan berkata: (Saya bertanya kepada Aba Abdillah (as) mengenai
firman Allah Azza Wajall:
﴿إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ
لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ﴾
{Sesungguhnya yang mewajibkan atasmu Al
Quran, benar-benar akan mengembalikan kamu ke tempat kembali. }.
Beliau berkata: jadi dia (as) berkata kepada
saya:
Tidak demi Allah
dunia tidak akan berakhir dan tidak akan pergi sehingga Rasulullah (S) dan Ali
(as) bertemu di Al-Tsawiyyah, jadi mereka akan bertemu dan mereka akan membina
sebuah masjid di Al-Tsawiyyah yang mempunyai 12,000 pintu, bererti ia terletak
di Al-Kufah) [52]
Jadi
dia (a.s) berkata:
(Kamu mempunyai
riwayat lain mengenai masjid yang sama. Adakah kamu tahu riwayat ini? Adakah kamu
tahu riwayat yang lain yang memperkatakan tentang masjid yang disebut dalam riwayat
sebelumnya?)
Lalu
aku berkata: Saya telah membaca bahawa dua belas Imam keadilan akan solat di
masjid ini. [53]
Jadi dia (a.s) berkata:
(Tidak, bukan begitu,
tetapi orang-orang yang meminta Al-Qa'im itu yang mampu membina sebuah masjid
[yang cukup luas] untuk menampung mereka; kerana solat di belakangnya adalah
sama dengan bersolat di belakang Rasulullah, maka ia akan membina untuk mereka
sebuah masjid yang mempunyai seribu pintu [54])
Kemudian beliau (a.s) berkata:
(Peganglah erat-erat kepada
Dia yang telah menciptakan segala sesuatu dan telah memberikan segala sesuatu kepada
penciptaanNya. Dan menerima segala sesuatu yang Dia SWT khabarkan kepada kamu
dan kamu akan mengetahui segala-galanya, kamu tidak akan tersesat dan kamu
tidak akan terkeliru walaupun semua penduduk bumi tenggelam dalam kesesatan)
Lalu aku berkata: Jadi, boleh saya katakan
bahawa riwayat yang menunjukkan kepada contoh Rasulullah (S) dan contoh kepada
Amirul Mukminin (as) hari ini
Jadi dia (a.s) berkata:
(Banyak riwayat-riwayat
yang seperti ini [55], dan juga riwayat-riwayat Raj'ah. Dan Raj'ah ada
dua: Raj'ah dalam [masa] kebangkitan Al-Qa'im dengan contoh-contoh mereka
(orang-orang seperti mereka). Dan yang Raj'ah di Alam Raj'ah, "yang
pertama" [✡✡], dengan
jiwa (diri) mereka dan jasad-jasad yang sesuai dengan alam itu dan bahawa
selepas Allah menjadikan mereka lupa keadaan mereka dan ujian pertama dan
kedua)
✡✡✡✡✡
______________________________
[✡] nota Penterjemah: Alam Raj'ah (Alam Kembali)
yang telah banyak diperkatakan oleh Aali Muhammad (as), dan ia adalah satu alam
yang akan wujud selepas dunia ini berakhir. Alam Raj'ah dianggap 3 dari
hari-hari besar Allah, bersama-sama dengan hari Al-Qa'im dan Hari Penghakiman.
Dalam Alam Raj'ah ini orang-orang yang akan kembali adalah orang-orang yang
telah mencapai lambang-lambang iman dan kepercayaan di dunia ini, dan juga
orang-orang yang telah mencapai lambang-lambang kekufuran dan pelanggaran di
dunia ini. Seperti kata Imam Ahmad Al-Hassan (as): (Alam Raj'ah adalah Alam
lain yang berbeza daripada Alam Jasmani ini, dan oleh itu sifatnya adalah
berbeza dari dunia ini). Dan kerana Alam Raj'ah adalah Alam yang berbeza sesuai
dengan kata-kata Aali Muhammad (as), dan ia mempunyai peraturan sendiri dan
sistem yang tersendiri, oleh itu adalah tidak benar menyatakan konsep-konsep
(asas-asas) yang disebut dalam riwayat-riwayat mengenai Alam Raj'ah untuk
difahami mengikut makna yang difahami mengikut Alam Jasmani ini, dan mungkin
kejahilan mengenai hakikat ini telah menyebabkan ramai para ulama tersesat
ketika memperkatakan mengenai Alam Raj'ah. Untuk mengetahui lebih lanjut
mengenai Alam Raj'ah, sila rujuk buku ini viewtopic.php?f=118&t=7309
[50] Rujuk kepada buku Al-Mutasyabihaat
oleh Syed Ahmad Al-Hassan (as) Jilid 4 Soalan 169. Penterjemah ini: Anda
boleh mencari ia di sini dan juga viewtopic.php?f=118&t=6125
[51] Surah Al-Qasas 28:85
[52]
Bihar Al-Anwar Jilid 53 Page 113-114
[53] Habbah Al-'Arni berkata: Amirul Mukminin
(as) keluar ke Hirah dan berkata: (Ini akan bersatu ini dengan itu, dan beliau
menunjuk dengan tangan beliau ke Kufah dan Hirah, sehingga sehasta di antaranya
akan dijual dalam Dinar, dan kemudian di Hirah masjid boleh dibina yang
mempunyai 500 pintu, Khalifah Al-Qa'im (as) akan bersolat di dalamnya, kerana
masjid Kufah akan menjadi kecil bagi mereka (tidak akan cukup untuk mereka) dan
12 Imam keadilan akan bersolat di dalamnya. Lalu aku berkata: Wahai Amirul
Mukminin, keluasan masjid Kufah itu, menampung separuh penduduk pada hari itu?
Jadi beliau (as) berkata: Akan dibina baginya empat buah masjid, masjid Kufah
adalah paling kecil, dan dua buah masjid lain di kedua-dua sempadan Kufah, dari
sebelah sini dan kesebelah sanan, dan beliau menunjuk dengan tangannya ke arah
sungai Al-Bashriyin dan Al-Ghariyin) - Tahzhib Al-Ahkaam oleh Syeikh Al-Thusi
jilid 3 halaman 254
[54] Dari Abi Ja'far (as) dalam khabar (riwayat)
yang panjang: (Al-Mahdi akan masuk Kufah, dan tiga panji-panji mengganggunya, Maka
terus ia masuk sehingga naik ke mimbar dan berkhutbah, dan orang ramai tidak
tahu apa yang dikatakan dari tangisannya .. Pada hari Jumaat kedua, orang-orang
berkata: Wahai anak Rasulullah solat di belakang tuan setanding dengan bersolat
di belakang Rasulullah (S) dan masjid tidak boleh menampung kami, dan berkata: Aku
kerap kali mengunjungi kamu, apabila keluar tersekat di masjid kerana mempunyai
beribu pintu menampung manusia mencari ruang, dan menghantar orang menggali di
belakang makam Al-Hussein (as), yang mempunyai sungai yang mengalir ke Al-Ghariyin
sehingga melepasi Najaf ..) Bihar Al-Anwar jilid 52 halaman 331.
[55] - boleh dikaji semula riwayat-riwayat yang
mulia yang menerangkan ayat:
﴿إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ …﴾
{Sesungguhnya yang mewajibkan atasmu Al
Quran,} dan yang lain-lain.
[✡✡]nota Penterjemah ini:
* Sebagai contoh: Imam Al-Sadiq (as) berkata:
(Al-Qa'im akan keluar dari belakang Kufah bersama dua puluh tujuh orang lelaki,
lima belas orang dari kaum Nabi Musa yang telah mendapat hidayah kebenaran dengan
menilainya, dan tujuh orang dari penghuni gua (Ashab Al-Kahf), Yusyak bin Nun,
Salman, Abu Dajana Al-Ansari, Miqdad, dan Malik Al-Ashtar Jadi mereka akan
menjadi penyokong (ansar) dan kaki tangannya) - Al-Irshad Al-Mufid : Jilid 2
Halaman 386.
Maksudnya, bahawa contoh dari orang-orang tersebut
(Ashab Al-Kahf, Yusyak bin Nun, Salman, dan lain-lain) adalah daripada Ansar
beliau, bukannya jasad [fizikal] mereka sendiri yang akan kembali .
Juga: Dalam Kitab "Al-Raj'ah adalah hari
ketiga dari hari-hari besar Allah", Saudara Ansari Alaa 'Salem membuat
ulasan dan berkata: Sesiapa yang membaca pengisytiharan beberapa peristiwa
penting dalam riwayat-riwayat akan mendapati bahawa satu masa ia menunjuk
kepada dunia fizikal (alam Jasmani) ini, dan masa yang lain di Alam Raj'ah,
seperti juga dalam perkara kematian Iblis (la) yang menipu umat manusia. Adalah
dinyatakan bahawa ia dibunuh pada hari yang diketahui (Yaum Al-Maklum) oleh Al-Qaim
(as) di Masjid Kufah, [tetapi dalam riwayat yang lain dinyatakan bahawa orang
yang akan membunuh iblis adalah Rasulullah (S). Berikut adalah riwayat]:
* Dari Wahab bin Jamei' Maula Ishaq bin Omar,
dia berkata: Aku bertanya kepada Aba Abdillah (as) mengenai kata-kata iblis:
﴿قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ
يُبْعَثُونَ * قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ
الْمُنظَرِينَ * إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ﴾
"Berkata (Iblis): "Ya Tuhanku,
(kalau begitu) maka beri tangguhlah kepadaku sampai hari dibangkitkan, *
[Allah] berfirman: "maka sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang
diberi tangguh, * sampai hari (suatu) waktu yang telah ditentukan,} [Surah
al-Hijr 15: 36-38],
Wahab berkata kepadanya: Semoga aku menjadi
tebusan mu, hari apakah ini? Beliau (a.s) berkata:
(Wahai Wahab adakah kamu fikir ia adalah hari
Allah dibangkitkan manusia? Allah memberinya masa sehingga hari diutus Qai'm
kami, apabila Allah menurunkan Qaim kami dia akan berada di Masjid Kufah, dan
dia akan berlutut dan kedua tangannya di atas lutut dan dia berkata: celakalah
aku dari hari ini, dan akan diambil kepalanya dengan dipenggal lehernya, dan
itu adalah hari (suatu) waktu yang telah ditentukan)
* Dan diriwayatkan bahawa pembunuh Iblis adalah
Rasulullah (S) juga di hari yang ditentukan (Yaum Al-Maklum):
Abdul Karim ibn Amr menceritakan bahawa dia
mendengar Aba Abdillah (as) berkata: (Sesungguhnya Iblis berkata: Ya Tuhanku,
berilah tempoh sehingga hari kiamat, maka Allah menolak permintaannya, dan Dia
berkata: Sesungguhnya engkau dari golongan yang diberi tempoh sehingga hari waktu
yang ditentukan. Jadi, jika hari masa yang ditentukan datang, Iblis akan hadir dengan
semua pengikut-pengikutnya dari masa Allah menciptakan Adam sehingga ke hari
masa yang ditentukan, dan ia adalah pusingan terakhir bagi Amir Al-Mukminin (as)
masuk). Lalu aku berkata: ia ada pusingan? Beliau (as) berkata: Ya,
sesungguhnya ia adalah pusingan demi pusingan, dan tidak ada seorang Imam dalam
satu abad melainkan masuk padanya yang soleh dan pelanggar (pemaksiat) pada
zamannya, sehingga Allah membersihkan (mengasingkan) antara orang-orang mukmin
dari orang-orang kafir. Jadi, jika ia adalah hari waktu yang ditetapkan Amir
Al-Mukminin (as) akan kembali bersama sahabatnya dan Iblis akan datang dengan
para sahabatnya, dan masa yang ditetapkan mereka akan berada di tanah dari
tanah-tanah Furat (Euphrates) berhampiran dengan Kufah kamu, maka mereka akan berlawan
dalam satu pergaduhan besar yang mana tiada perlawanan seperti itu pernah berlaku
sejak kerana Allah SWT menciptakan alam. Oleh itu, ia seolah-olah saya melihat sahabat-sahabat
Amir Al-Mukminin Ali (as) mengundur ke belakang 100 kaki, seolah-olah saya melihat
sebahagian dari kaki mereka telah masuk ke dalam Sungai Furat, dan pada masa
itu Allah SWT akan turun {Dalam bayang-bayang awan dan malaikat, dan perkara
itu telah ditetapkan}. Rasulullah (S) membawa di tangannya lembing daripada
cahaya. Jika iblis memandang baginda, dia mengundur ke belakang, maka para
sahabatnya berkata kepadanya: Mengapakah kamu lari semasa kamu menang, dan dia
akan berkata: Sesungguhnya aku melihat apa yang kamu tidak lihat, sesungguhnya
aku takut kepada Allah, Tuhan seluruh alam. Maka Nabi (S) akan mengikutinya,
maka baginda menikamnya dengan satu tikaman di antara dua bahunya, dan akan
memusnahkannya dan semua pengikutnya. Dan pada masa itu Allah SWT akan disembah
dan Dia tiada yang disekutukan denganNya, dan Amir Al-Mukminin (as) akan
memerintah selama 44,000 tahun, sehingga orang dari pengikut Ali (as)
melahirkan 1000 lelaki dari sulbinya, dan pada masa itu dua taman akan wujud di
Masjid Kufah dan apa yang ada di sekitarnya, dengan kehendak Allah) - Mukhtashar
Basha'ir Al-Darajaat: Halaman 27
Oleh itu: supaya menjadikan anda akan lebih
pasti lagi mengenai kedua-dua hari ini ([iaitu kedua-dua Hari Raj’ah dan Hari Al-Qa'im,
bahawa adalah "Raj’ah sebagai teladan (contoh)", dan Alam Raj’ah
iaitu selepas Alam Jasmani ini berakhir), anda boleh membaca riwayat yang
tersebut di atas [Abdul Karim Al-Kath'ami], yang menjelaskan bahawa Rasulullah
(S) adalah orang yang akan membunuh Iblis (laknahu Allah) dengan tombak dari
cahaya di hari yang ditentukan; dan dalam riwayat yang lain dikatakan bahawa
orang yang akan membunuh Iblis adalah Al-Qa'im (as) di Masjid Kufah, maka anda
akan mengetahui bahawa Rasulullah (S) adalah orang yang akan membunuh Iblis (laknahu
Allah) di hari yang ditentukan di Alam Raj'ah, dan bahawa Al-Qa'im (as) adalah
orang yang akan membunuh iblis di dunia ini di masjid Kufah pada waktu dia
bangkit dengan kebenaran, dan ia adalah Hari Raj'ah sebagai teladan (sebagai
contoh)."- Diulas oleh saudara Ansar Alaa' Salem, semoga Allah melindunginya,
dari Kitab "Raj'ah adalah hari ketiga dari hari-hari besar Allah."
* Dalam menjelaskan perkara ini Imam Ahmad
Al-Hassan (as) juga berkata: "Adapun apa yang diriwayatkan tentang Ashab
Al-Kahf (Penghuni Gua) yang akan bangkit bersama Al-Qa'im (as) adalah sebahagian
daripada orang-orang yang ikhlas dari sahabat-sahabat Rasulullah (S) dan sahabat-sahabat
Imam Ali (as) seperti Malik Al-Ashtar; apa yang dimaksudkan [dengannya] bukanlah
[kedatangan kembali] diri mereka sendiri. Sebaliknya, apa yang dimaksudkan
dalam riwayat ini adalah sebagai contoh [kedatangan] mereka ([atau orang-orang yang
meneladani sifat mereka]) dari para sahabat Qa'im (as). Maksudnya, dari
kalangan para sahabat Qa'im (as) akan ada seorang lelaki yang menyerupai Malik
Al-Ashtar dalam keberanian, kepandaian, kepimpinan dan ketegasan dalam Zat
Allah dan ketaatan kepada Allah berakhlak mulia dan banyak lagi sifat yang diketahui
pada Malik Al-Ashtar. Oleh itu para Imam menggambarkan orang itu sebagai Malik
Al-Ashtar ... Dan ini bukanlah dari orang-orang yang fasih dan petah, dan
tuan-tuan mereka adalah Ahlul Bayt (as), seperti Al-Sha'ir Al-Husseini, beliau
telah menerangkan keturunan Ali Al-Akbar ke medan perang, dia dikatakan seperti
itu. Bermaksud: Bahawa Muhammad (S) turun ke medan perang. Dan itu adalah
kerana persamaan yang ketara di antara Ali Al-Akbar dan Rasulullah (S) dalam penampilan
dan akhlak, walaupun [jasad] para sahabat Imam-imam yang mencapai lambang-lambang
kebenaran akan pulang dan kembali ke dalam Al-Raj'ah selepas dua belas Mahdi-Mahdi,
dan pada masa yang terakhir dari mereka ([Mahdi kedua belas]), dan dia adalah Al-Qa'im
terakhir dari mereka dengan hak dari Aali Muhammad (as) kepada siapa yang
dikehendaki Al-Hussein bin Ali (as) akan keluar. Dan Mahdi yang terakhir atau Al-Qa'im
terakhir ini tidak akan mempunyai keturunan atau anak "- Al-Mutasyabihat
jilid 3, soalan 72
* Oleh itu, apa yang dimaksudkan dengan
"Muhammad dan Ali" dalam riwayat sebelumnya adalah: contoh-contoh
mereka, sehingga ketibaan mereka akan sama dengan kedatangan Nabi dan Ali, (shalawatu
Allah 3alaihuma wa Aali-huma) .
* "Jika kita tahu bahawa ada dua orang pada
zaman Kezuhuran Suci, dan salah seorang daripada mereka akan menjadi contoh
Rasulullah (S), dan yang lain akan menjadi contoh Amir Al-Mukminin (as),
sehingga orang-orang akan mendapati dari Khalifah Allah [lebih layak menjadi
orang-orang seperti Muhammad (S) dan Ali (as)] selain daripada Imam Al-Mahdi
Muhammad bin Al-Hassan dan anaknya dan Khalifah Al-Mahdi Pertama (Ahmad), yang
pertama beriman kepadanya, dan yang pertama paling rapat dengan beliau, menurut
apa yang disebut oleh Rasulullah (S) dalam Wasiat baginda."- Ulasan oleh
saudara Ansar Alaa 'Salem, semoga Allah melindunginya, dari Kitab "Raj'ah
adalah hari ketiga dari hari-hari besar Allah."
[✡✡] nota Penterjemah: Ini adalah merujuk
kepada firman Allah SWT:
وَهُوَ اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ
الْحَمْدُ فِي الْأُولَىٰ وَالْآخِرَةِ ۖ وَلَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ
تُرْجَعُونَ﴿٧٠﴾
{Dan Dialah Allah, tidak ada Tuhan melainkan
Dia, bagi-Nya-lah segala puji di dunia dan di akhirat, dan bagi-Nya-lah segala
penentuan dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.} [Surah Al-Qasas 28:70] -
Ulasan oleh saudara Ansar Alaa 'Salem, semoga Allah melindunginya, dari Kitab
"Raj'ah adalah hari ketiga dari hari-hari besar Allah."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan