Soalan 169:
Apakah tiga kegelapan yang ada dalam firmanNya Yang Maha Tinggi:
﴿خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا
وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ يَخْلُقُكُمْ فِي
بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلاثٍ ذَلِكُمُ
اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ﴾
Dia menciptakan kamu dari seorang diri kemudian Dia jadikan daripadanya
pasangannya dan Dia menurunkan untuk kamu delapan ekor yang berpasangan dari
binatang ternak. Dia menjadikan kamu dalam perut ibumu kejadian demi kejadian
dalam tiga kegelapan. Yang
(berbuat) demikian itu adalah Allah, Tuhan kamu, Tuhan Yang mempunyai kerajaan.
Tidak ada Tuhan selain Dia; maka bagaimana kamu dapat dipalingkan? [325].
Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala puji
tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali
Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Ia adalah:
kegelapan Al-Zhar, dan kegelapan Al-Dunia, dan kegelapan Al-Raj’ah, yang merupakan
Alam-alam lengkung menurun.
Alam-alam
lengkung menaik ada tiga cahaya, iaitu: sebelum lenyap (fana’), lenyap (fana’),
dan kembali semula setelah lenyap (fana’). Ia pada martabat Muhammad (sawas)
ada tiga, sebelum terbukanya hijab (tabir), selepas terbukanya hijab dan
selepas kedatangan semula hijab. Ia hilang di antara fana’ pada Zhat Ketuhanan
dan yang kekal hanya Allah Al-Wahid Al-Qahhar, dan kembali semula kepada
keperibadian keakuan (Al-Ana wa Al-Syakhshiyah).
Ini adalah
enam martabat dalam lengkung menaik dan menurun mewakili semua kewujudan, dan
sebagai tajalli cahaya di dalam kegelapan, dan kemunculan (zahir) pada
kewujudan cahaya dalam kegelapan, dan ia adalah (huruf) Wau menurun dan Wau
menaik, yang merujuk kepada enam hari dan enam martabat.
(واو) Wau menurun.
(واو) Wau menaik.
Bulatan di
bahagian atas waw menunjukkan ketidakpastian (kehairanan) dalam lengkung menaik
dan ia adalah kehairanan dalam cahaya; kerana tidak mengetahui dan makrifat
cahaya sepenuhnya, yang tidak menjadi kegelapan di dalamnya, iaitu, Allah SWT
makrifat sepenuhnya dan lengkap, maka jadilah martabat lengkung menaik ianya
adalah: sebelum terbukanya, selepas terbuka dan fana’nya, dan yang ketiga ialah
untuk kembali semula kepada keperibadian keakuan (Al-Ana wa Al-Syakhshiyah)
selepas fana’ (lenyap).
Adapun
Kehairanan dalam kegelapan disebabkan ia pada martabat yang lebih rendah yang
tidak akan mencapainya dan tidak mendapatkan darinya sesuatu apa pun, bahkan ia
adalah kegelapan dan tidak mempunyai nasib dari kewujudan, melainkan boleh
menggunakan kewujudan, dan ini adalah hakikat kegelapan kebendaan dan tidak
akan berhasil mendapatkan sesuatu apa pun daripadanya, tidak mengenal sesuatu
pun daripadanya, kalaulah tidak ditajallikan (ditunjukkan) dan dizahirkan rupa
bentuk Malakut (Al-Shurah Al-Malakutiyah) padanya.
Maka yang
didapatinya hanyalah martabat lengkung menurun, ia adalah: Al-Alam Al-Zhar,
kemudian turun kepada kegelapan kebendaan, dan kemudian mendaki naik ke
kebangkitan Al-Qaim sehingga sampai ke Raj’ah, dan ini adalah martabat ketiga,
dan ini adalah imej (rupa bentuk) lengkung menurun dan menaik:
Dan dengan
berhimpun keduanya dan bertindih antara satu sama lain yang akan menghasilkan
semua kewujudan dari awal hingga akhir. Ia adalah Muhammad (sawas).
✡✡✡✡✡
-------------------------
[325] -
Al-Zumar 39:6.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan