Sabtu, 5 Julai 2014

Soalan 131: Kesudahan yang baik adalah bagi yang bertakwa

Soalan 131: Apakah maksud firmanNya Yang Maha Tinggi :

﴿وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ﴾

Dan Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahuinya. [63].

Jawapan: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi

Iaitu, bahawa Allah SWTmemelihara atas urusan itu dan mengarahkan kepadanya sebagaimana yang dikehendakiNya. Maka Dia SWT mengarahkan alam semesta jasmani dan rohani untuk tujuan yang dikehendakiNya SWT, dan kepada maksud yang baginya untuk mencipta mengikut tujuan Dia menjadikan penciptaan. Sebagai contoh, kisah Nabi Allah Yusuf (as) dan apa yang berlaku adalah ia menerima ujian dalam telaga, dan kemudian dijual dan jatuh ke pada belenggu perhambaan, dan kemudian dituduh tidak bermoral dan melanggar nama baiknya, dan kemudian dibuang ke dalam penjara dan akhirnya menjadi Pembesar Mesir. Dia menjadi sebab bagi penyelesaian Bani Israel di Mesir, dan penyelesaian berikutnya ini telah diutus Musa (as) (Qaim Aali Ibrahim) di Mesir menghadap Firaun Mesir.

Dalam semua peristiwa dan seksaan (ujian-ujian) yang diterima oleh Yusuf (as), Bahawa sesungguhnya Allah berkuasa dalam memelihara urusan itu dan juga mendorong untuk meningkatkannya, tetapi dorongan untuk meningkatkannya, kebanyakannya kerana syaitan atau bisikannya, tetapi Allah SWT menjadikan tipu daya syaitan menghidupkannya pula)

﴿وَمَكْرُ أُولَئِكَ هُوَ يَبُورُ﴾

dan tipu daya mereka akan hancur. [64],

﴿إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفاً﴾

karena sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah. [65].

Digantikan keadaan buruk Yusuf (as) kepada keadaan yang baik, dari dipenjara, kehinaan perhambaan kepada kebebasan dan kerajaan, Maka Dia Yang Maha Suci menggantikan (bencana) yang buruk-buruk dengan (nikmat) yang baik-baik.

Perjalanannya secara am walaupun banyak campur tangan syaitan dan tenteranya daripada jin dan manusia, tetapi Allah SWT menjadikan natijah dan hasilnya daripada apa yang dikehendakiNya SWT:

﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ﴾

Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa [66], sesiapa yang yakin bahawa Allah berkuasa atas urusanNya, tidak akan membantu dengan menurun bala’ (azab), melainkan yang menghadapNya dengan berterima kasih kepada Allah SWT.

Dan jika Engkau ingin menghalang pada Mu ada Ayub (as) dan bala’ (ujian) yang besar, beliau tidak menghadapi bala’ (ujian) melainkan dengan berterima kasih dan bersyukur kepada Allah SWT,maka itu akibat (kesudahan) yang baik di dunia dan akhirat:

﴿ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ﴾

(Allah berfirman): "Hantamkanlah kakimu; inilah air yang sejuk untuk mandi dan untuk minum". [67]
.
Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa, maka mestilah merangkumi ayat ini:

﴿وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ﴾

Dan Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahuinya. [68].
Satu syiar untuk membolehkan ahli yaqin (melekatkan) di leher-leher mereka.



✡✡✡✡✡

-----------------------------
[63] – Yusuf 12:21.
[64] – Fathir 35:10.
[65] – Al-Nisaa’ 4:76.
[66] – Al-A3raaf 7:128.
[67] – Shad 38:42.
[68] – Yusuf 12:21

Tiada ulasan: