Soalan 131: Apakah maksud firmanNya Yang Maha Tinggi :
﴿وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ
أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ﴾
Dan
Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tiada
mengetahuinya. [63].
Jawapan: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Iaitu,
bahawa Allah SWT, memelihara
atas urusan itu dan mengarahkan kepadanya sebagaimana yang dikehendakiNya. Maka
Dia SWT mengarahkan alam semesta jasmani dan rohani untuk tujuan yang dikehendakiNya
SWT, dan kepada maksud yang baginya untuk mencipta mengikut tujuan Dia menjadikan
penciptaan. Sebagai contoh, kisah Nabi Allah Yusuf (as) dan apa yang berlaku adalah
ia menerima ujian dalam telaga, dan kemudian dijual dan jatuh ke pada belenggu perhambaan,
dan kemudian dituduh tidak bermoral dan melanggar nama baiknya, dan kemudian
dibuang ke dalam penjara dan akhirnya menjadi Pembesar Mesir. Dia menjadi sebab
bagi penyelesaian Bani Israel di Mesir, dan penyelesaian berikutnya ini telah
diutus Musa (as) (Qaim Aali Ibrahim) di Mesir menghadap Firaun Mesir.
Dalam
semua peristiwa dan seksaan (ujian-ujian) yang diterima oleh Yusuf (as), Bahawa
sesungguhnya Allah berkuasa dalam memelihara urusan itu dan juga mendorong
untuk meningkatkannya, tetapi dorongan untuk meningkatkannya, kebanyakannya
kerana syaitan atau bisikannya, tetapi Allah SWT menjadikan tipu daya syaitan menghidupkannya
pula)
﴿وَمَكْرُ أُولَئِكَ هُوَ يَبُورُ﴾
dan
tipu daya mereka akan hancur. [64],
﴿إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفاً﴾
karena
sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah. [65].
Digantikan
keadaan buruk Yusuf (as) kepada keadaan yang baik, dari dipenjara, kehinaan
perhambaan kepada kebebasan dan kerajaan, Maka Dia Yang Maha Suci menggantikan (bencana)
yang buruk-buruk dengan (nikmat) yang baik-baik.
Perjalanannya
secara am walaupun banyak campur tangan syaitan dan tenteranya daripada jin dan
manusia, tetapi Allah SWT menjadikan natijah dan hasilnya daripada apa yang dikehendakiNya
SWT:
﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ﴾
Dan
kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa [66],
sesiapa yang yakin bahawa Allah berkuasa atas urusanNya, tidak akan membantu dengan
menurun bala’ (azab), melainkan yang menghadapNya dengan berterima kasih kepada
Allah SWT.
Dan
jika Engkau ingin menghalang pada Mu ada Ayub (as) dan bala’ (ujian) yang
besar, beliau tidak menghadapi bala’ (ujian) melainkan dengan berterima kasih
dan bersyukur kepada Allah SWT,maka itu akibat (kesudahan) yang baik di dunia
dan akhirat:
﴿ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ
وَشَرَابٌ﴾
(Allah
berfirman): "Hantamkanlah kakimu; inilah air yang sejuk untuk mandi dan
untuk minum". [67]
.
Dan kesudahan yang baik adalah
bagi orang-orang yang bertakwa, maka mestilah merangkumi ayat ini:
﴿وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ
أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ﴾
Dan
Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tiada
mengetahuinya. [68].
Satu
syiar untuk membolehkan ahli yaqin (melekatkan) di leher-leher mereka.
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[63]
– Yusuf 12:21.
[64]
– Fathir 35:10.
[65]
– Al-Nisaa’ 4:76.
[66]
– Al-A3raaf 7:128.
[67]
– Shad 38:42.
[68]
– Yusuf 12:21
Tiada ulasan:
Catat Ulasan