Soalan
168: Maulana tercinta Al-Syed Ahmad Al-Hassan (semoga Allah melindunginya):
Saya
salah seorang Ansar telah diminta oleh seorang Muslim tentang maksud ayat :
﴿إِنَّكُمْ
وَمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَهَا
وَارِدُونَ﴾
Sesungguhnya
kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah, adalah umpan Jahannam, kamu pasti
masuk ke dalamnya. [321],
kalau
orang-orang Kristian dan Al-Masihi menyembah Isa bin Mariam (as), adakah ini
bermakna bahawa Isa (as) dimasukkan ke dalam neraka, dia dan ibunya Al-3uzharaa’
(Mariam yang dara) (as), atau adakah penjelasan
(tafsir) lain?!
Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan
Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
﴿إِنْ
هِيَ إِلَّا أَسْمَاءٌ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ
اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى
الْأَنْفُسُ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدَى﴾
Itu
tidak lain hanyalah nama-nama yang kamu dan bapak-bapak kamu mengadakannya;
Allah tidak menurunkan suatu keteranganpun untuk (menyembah)nya. Mereka tidak
lain hanyalah mengikuti sangkaan-sangkaan, dan apa yang diingini oleh hawa
nafsu mereka dan sesungguhnya telah datang petunjuk kepada mereka dari Tuhan
mereka.
[322].
Sesungguhnya
hakikat perhambaan mereka yang menyembah Al-Ana (Keakuan) dan hawa nafsu diri
sendiri, seperti maksud ayat: Bahawa mereka mengumpulkan kayu api (bahan bakar)
neraka, maka sesungguhnya kerakusan Al-Ana (Keakuan) dan hawa nafsu akan
membawa mereka ke neraka (jahanam), merekalah bahan bakarnya, dan merekalah yang
menjulangkan api neraka mereka dan sebagai bahan bakarnya. Seperti mana ditunjukkan
di sepanjang perjalanan manusia memerangi agama demi agama, iaitu mereka yang memerangi
agama adalah ulamak yang tidak beramal, pengikut dan orang yang bertaklid
dengan mereka – iaitu orang-orang yang menyembah mereka - memerangi Anbiak, Aushiak
dan orang-orang yang beriman dengan mereka, Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿اتَّخَذُوا
أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّهِ﴾
Mereka
menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka tuhan-tuhan selain Allah.
[323],
Iaitu
yang mengikuti ulamak mereka yang memerangi Anbiak dan Aushiak (as), sampai ke
peringkat di mana pengikut menyembah ulamak yang tidak beramal selain Allah.
Diriwayatkan
dari Abi Abdillah (as) pada firmanNya Yang Maha Tinggi:
﴿اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِنْ دُونِ
اللَّهِ﴾
Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan
rahib-rahib mereka tuhan-tuhan selain Allah.
Dia
berkata:
(Adapun,
demi Allah apa yang mereka seru untuk menyembah diri mereka walaupun seruan mereka
tidak di jawab. Mereka menghalalkan apa yang diharamkan dan mengharamkan apa
yang dihalalkan atas mereka. Maka (sebenarnya) mereka menyembah (diri mereka) tetapi
mereka tidak menyedarinya) [324].
✡✡✡✡✡
-------------------------
[321]
– Al-Anbiak 21:98.
[322]
– Al-Najm 53:23.
[323]
– Al-Taubah 9:31.
[324]
- Sesungguhnya Allah telah
menetapkan
di dalam Al-Quran untuk faedah manusia dan mengambilnya sebagai satu pengajaran
dan ia juga diberitakan (diberi amaran) oleh Al-Rasul (sawas) bahawa apa yang telah
dilakukan umat-umat sebelum ini akan berlaku pada umat ini selangkah demi selangkah,
dan selepas ayat Al-Karim dan hadis Al-Syarif ini, marilah kita tanya kepada
diri kita sendiri, kepada siapakah ayat ini dan hadis ini bercakap (tujukan)?
Adakah ia mengikut ulamaknya dengan dalil? Apakah dalil untuk mengikut mereka?
Kemudian adakah mereka orang-orang sah diikuti? Atau dari bait Hadits
Rasulullah (sawas) yang membenarkan mereka: (Fuqahak (ulama) pada akhir zaman
adalah sejahat-jahat fuqahak di bawah bayangan langit, daripada mereka keluarnya
fitnah kepada mereka ia (fitnah) itu dikembalikan). Bukankah mereka itulah
orang-orang yang disifatkan Ahl al-Bayt (as) kerana merekalah yang pertama memerangi
Imam al-Mahdi (as) dan berkata kepadanya: (pulanglah dari mana kamu datang anak-anak
Fatimah, Agama dalam keadaan baik). Maka mengapa kita zalim
menyetuh hak-hak (harta-hata Imam) yang tidak perlu untuk kamu mendekatinya,
atau dari ayat membenarkan firmanNya Yang Maha Tinggi:
(وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا
الْقُرْآنَ مَهْجُوراً)
Berkatalah Rasul: "Ya Tuhanku,
sesungguhnya kaumku menjadikan Al Quran itu sesuatu yang tidak diacuhkan".[Al-Furqaan
25:30],
Merekalah
orang-orang yang berkata bahawa Al-Quran dan dalil-dalilnya bukanlah hujjah,
atau dari orang-orang yang mencabar hadits Ahli Bait (as) dan berkata bahawa Hadits
mereka tidak boleh dijadikan hujjah dan banyak yang lain lagi, dan terlalu banyak
yang akan mendedahkan hakikat kehidupan .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan