Soalan
143: Apakah maksud firman ini:
﴿فَإِذَا انْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ
وَرْدَةً كَالدِّهَانِ﴾
Maka
apabila langit telah terbelah dan menjadi merah mawar seperti (kilauan) minyak.
[110]?
Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan
Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Iaitu
apabila terbuka Kitab [Al-Jufr Al-Ahmar] – Al-Jufr Merah [111],
iaitu yang dibukakan oleh Allah untuk Al-Qaim (as). Allah SWT menerangkan
bahawa langit adalah catatan (lembaran-lembaran), sebagaimana firmanNya:
﴿يَوْمَ نَطْوِي
السَّمَاءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ
نُعِيدُهُ وَعْداً عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ﴾
(Yaitu)
pada hari Kami gulung langit sebagai menggulung lembaran-lembaran kertas.
Sebagaimana Kami telah memulai panciptaan pertama begitulah Kami akan
mengulanginya. Itulah suatu janji yang pasti Kami tepati; sesungguhnya Kamilah
yang akan melaksanakannya. [112].
Maka
apabila langit telah terbelah atau dibukakan untuk dibaca oleh Al-Qaim (as)
dengan kehendak Allah dan kehendak-Nya dalam menghukum orang-orang yang
menyeleweng, dan hukum-hukum (peraturan) Kiamat Kecil, yang dijalankan oleh
Al-Qaim (as) sebagai Hakimnya, firmanNya:
﴿فَيَوْمَئِذٍ
لا يُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَلا جَانٌّ﴾
Pada
waktu itu manusia dan jin tidak ditanya tentang dosanya. [113]
,
﴿يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ
فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ﴾
Orang-orang
yang berdosa dikenal dengan tanda-tandannya, lalu dipegang ubun-ubun dan kaki
mereka. [114],
Bahkan
Al-Qaim tidak memerlukan penerangan (saksi) [115], tetapi menghukum
menurut apa yang dibaca pada lembaran-lembaran dari langit yang dibelahkan (dibukakan),
yang keluar darinya penghakiman Allah Yang Maha Suci. [116].
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[110]
– Al-Rahman 55:37.
[111]
– Ia adalah kitab khusus untuk Al-Qaim (as) selain daripada Imam-imam (as), di
dalamnya ada banyak riwayat dari mereka (as), dan darinya ada yang diriwayatkan
oleh Rafid dari Imam Al-Shadiq (as) yang berkata: (Wahai Rafid bagaimana jika kamu
melihat sahabat-sahabat Al-Qaim telah memusnahkan khemah-khemah mereka di masjid
di Kufah, dan kemudian keluar bentuk-bentuk baru, Dia akan menjadi keras
terhadap orang-orang Arab. katanya: Aku berkata: Semoga jiwaku jadi tebusan
tuan, apakah dia? Beliau berkata: Penyembelihan. Aku berkata: Apa yang menyenangkan mereka, dengan apa yang dijalankan
Ali bin Abi Talib (as) pada Ahl Al-Sawad? Beliau berkata: Tidak wahai Rafid, Bahawa
Ali berjalan pada Al-Jufr Al-Abyadh, dan dia berhenti, dan dia tahu
bahawa dia akan muncul kepada syiahnya selepasnya, dan Al-Qaim berjalan pada Al-Jufr
Al-Ahmar dan ia adalah penyembelihan, dan dia tahu bahawa dia tidak muncul
pada Syiahnya) Bihar Al-Anwar: Jilid 25 halaman 318.
[112]
– Al-Anbiak 21:104.
[113]
- Al-Rahman 55:39.
[114]
- Al-Rahman 55:41.
[115]
- Dari Al-Baqir (as): (Al-Qaim (as) akan memutuskan dengan
keputusan yang beberapa para sahabat akan menolaknya, dan di antara mereka akan
didahuluinya dengan pedang, dan itulah keputusan Adam (as), maka dia akan
mendahului mereka dan memancung leher mereka. dan demikian pula dia akan
memutuskan kali
kedua dari kumpulan lain yang mengingkarinya, dan di antara mereka akan
didahuluinya dengan pedang, dan itulah keputusan Daud (as), maka dia akan
mendahului mereka dan memancung leher mereka, dan demikian pula dia akan
memutuskan kali
ketiga dari kumpulan lain akan menolak, dan di antara mereka akan didahuluinya
dengan pedang, dan itulah keputusan Ibrahim (as), maka dia akan mendahului
mereka dan memancung leher mereka, dan demikian pula dia akan memutuskan kali
keempat dan ia adalah keputusan Muhammad (sawas), dan tidak seorang pun yang
akan mengingkarinya.") Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 389. Adalah jelas
bahawa Daud (AS) dihakimi tanpa apa-apa bukti (saksi).
[116]
– Dari Mu3awiyah Al-Dahaniy dari Abi Abiullah (as): (pada firman Allah Azza wa
Jalla:
(في قول الله عز وجل:
يعرف المجرمون بسيماهم فيؤخذ بالنواصي والاقدام)
.
Orang-orang yang berdosa dikenal dengan tanda-tandannya, lalu dipegang
ubun-ubun dan kaki mereka
dan
dia berkata: Wahai Mu3awiyah apa yang mereka katakan dalam ayat ini? Katanya: Aku
berkata: mereka mendakwa bahawa Allah Tabaraka wa Ta’ala mengenal orang-orang
yang berdosa dikenal dengan tanda-tandannya pada hari kiamat dan memerintahkan supaya
memegang ubun-ubun dan kaki mereka dan mencampakkan ke dalam api nereka. Dia berkata
kepada ku: Bagaimana Al-Jabbar Tabaraka wa Ta’ala perlu untuk mengenal penciptaan
yang mereka diciptakan dan Dialah yang menciptakan mereka? Katanya: Maka aku
berkata: Bagaimana aku boleh menjadi tebusan tuan? Beliau berkata: bahawa jika bangkit
Qaim kita, Allah memberi tanda-tanda, maka diperintahkan supaya memegang
ubun-ubun dan kaki mereka dan kemudian dipancung dengan pedang) Bashair Darajat:
halaman 376, Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 320-321.
Dan
dari Abi Abiullah (as), beliau berkata: (Apabila Al-Qaim Aali Muhammad bangkit dia akan menghukum di antara
manusia dengan hukuman Daud, ia tidak perlukan keterangan (saksi), Allah Ta’ala
akan memberi ilham kepadanya dan dia akan menghukum berdasarkan pengetahuannya,
dan beliau akan memaklumkan kepada setiap kumpulan orang apa yang mereka
sembunyikan, yang dikenali kawannya dari musuhnya dengan tanda-tanda (kekuasaan
Allah), Allah berfirman:
إن في ذلك لآيات للمتوسمين
Sesungguhnya
pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) [Al-Hajar
15:75] I3lam Al-Wara Bi I3lam Al-Huda: Jilid 2 halaman 292-293.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan