Soalan
142: Firman Allah Ta’ala:
﴿وَقَالُوا الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ
الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشَاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ﴾
Dan
mereka mengucapkan: "Segala puji bagi Allah yang telah memenuhi janji-Nya
kepada kami dan telah mewariskan kepada kami bumi ini sedang kami
(diperkenankan) menempati tempat dalam syurga di mana saja yang kami kehendaki;
maka itulah nikmat sebaik-baik balasan bagi orang-orang yang beramal". [108].
Adakah
bumi yang disebut dalam ayat ini adalah syurga bumi?
Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan
Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Al-Ardh
- Bumi: adalah bumi ini, dan orang-orang yang mewarisinya: mereka adalah khalifah-khalifah
Allah di muka bumiNya, dan mereka adalah Aushiak, Anbiak dan Rasul-rasul (as),
dan pada sesiapa yang mengikut mereka dan dinaikkan bersama mereka ke maqam-maqam
yang tinggi di Keenam-enam Langit Malakut (Al-Malakutiyah) dan keseluruhan Langit
Ketujuh.
Allah
adalah pemilik Bumi, kerana itulah mereka berkata telah mewariskan kepada
kami bumi ini, iaitu dilantik kami sebagai khalifah padanya, maka jadilah
kami khalifahNya di muka bumiNya.
Ada
pun Al-Jannah - Syurga, di dalam ayat ini adalah dimaksudkan: Syurga-syurga Alam
Malakut (Al-Jannaat Al-Malakutiyah) Syurga Cahaya (Al-Jannah Al-Nuriyah) di
Langit Ketujuh. Maka mereka (as) untuk mereka tempat yang disenangi di kesemua Syurga
Malakut dan di dalam Syurga Cahaya, kerana itulah mereka berkata: sedang
kami (diperkenankan) menempati tempat dalam syurga di mana saja yang kami
kehendaki; maka ayat ini mengingatkan kedua-dua nikmat tersebut, iaitu:
Mewarisi
bumi dan menjadikan mereka khalifah Allah di muka bumiNya.
Dan
nikmat kedua: adalah bahawa mereka menempati tempat-tempat di semua syurga-syurga
di mana saja yang mereka kehendaki.
Kedua-dua
nikmat itu saling berkaitan; kerana mereka tidak menjadi khalifah Allah di muka
bumiNya sehingga sempurna akalnya [109], tidak sempurna akalnya
sehingga dinaikkan ke Langit Ketujuh Al-Kuliyah (Langit ‘Aqal).
Pewarisan
adalah dari yang terdahulu, Syurga dan penduduknya bukanlah orang terdahulu
yang telah meninggalkannya untuk diwarisi dari mereka, tetapi bumi di mana kita
tinggal yang mempunyai penduduk sebelumnya yang didahului oleh anak-anak Adam,
dan juga semua washiy dan khalifah Allah di bumiNya. Didahului khalifah Allah di
bumiNya maka diwariskan olehNya.
Dan
yang tinggal untuk kita fahami adalah menempati syurga di mana sahaja yang mereka
kehendaki yang sebelumnya mewarisi bumi, ia juga mengejarnya di mana mereka
yang tidak menjadi khalifah Allah di muka bumiNya dan mewarisi bumi melainkan apabila
mereka menempati syurga mana-mana yang mereka kehendaki, iaitu bahawa bagi
mereka yang mempunyainya di semua langit, sehingga di Langit Ketujuh Al-Kuliyah
(Langit Aqal), maka tidak diutus nabi sehingga sempurna akalnya, yang merupakan
maqam baginya di Langit Ketujuh atau Syurga Cahaya.
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[108]
– Al-Zumar 39:74.
[109]
- Rasulullah (sawas) bersabda: (Apa yang dianugerahkan Allah kepada hamba-hambanya
sesuatu kelebihan pada akal. Maka tidurnya akal (Al-3aql) lebih baik daripada jahil
(Al-Jahl) yang berjaga satu bulan, dan berdirinya akal (waras) lebih baik
daripada peribadi yang jahil dan Allah tidak mengutus nabi-nabi mahupun Rasul-rasul
sehingga disempurnakan akal, dan akalnya adalah lebih baik daripada semua akal-akal
umatnya) Al-Kafi: Jilid 1 halaman 12.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan