Soalan 157: Bagaimana Al-Maksum berambah ilmunya sepertimana diriwayatkan dari mereka
(as)?
Adakah
pada mula jahil dan kemudian diberi ilmu?
Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan
Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Jika
ia jahil dalam erti kata dia tidak berilmu kemudian berilmu tidak begitu, dan
ini adalah satu kesilapan, tetapi dia sedar apa yang disimpan di dalam akal
fikirannya yang penuh dari Allah SWT, di mana beliau (as) terhijab dengan jasad
apabila turun ke alam Jisim-jisim (benda-benda) di dunia ini untuk diuji, iaitu,
yang ia juga berhajat kepada Allah SWT untuk menyampaikan setitik darah yang diamanahkan
oleh Allah di dalam hatinya kepada setiap anggota tubuhnya, yang berhajat kepada Allah dalam memenuhi kekurangan
dari Allah SWT untuk menyelamatkan ilmunya yang tersimpan di dalam akalnya yang
menyempurnakan dirinya sendiri di alam dunia ini, yang juga mengajar untuk menambah
ilmu yang semakin meningkat, yang disimpan di dalam akalnya sepenuhnya. Ia juga
wujud di rumah Allah (sepuluh tempat-tempat (maqamaat), sepuluh iman). Ia juga dapat
menambah ilmunya yang tersembunyi dan terimpan di dalam hati atau akalnya sepenuhnya,
(dan tidaklah ilmu itu di langit dan tidak juga di bumi, tetapi di dalam dada difahamkan
oleh Allah untuk kamu memahaminya) [240].
Maka
[Al-Jami3ah itu], [Al-Jufr] dan [Mushaf Fatimah] semuanya ilmu bukan (sebenar) ilmu,
tetapi ilmu adalah apa yang berlaku (besedia) dalam setiap masa, dan ia adalah
daripada Al-Ma'sum dan kepada Al-Ma'sum [241],
﴿… وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ
وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾
... Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada
Allah; dan Allah mengajar kamu; dan Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap
sesuatu
[242].
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[240]
– Diriwayatkan dari Amirul Mukminin (as): (Bukanlah ilmu itu di langit yang
turun kepada kamu, bukan di pinggir bumi yang keluar kepada kamu, tetapi ilmu berasal
(bermula) di dalam hati kamu, yang mempunyai adab dengan adab ruh-ruh yang
menzahirkan kamu) Al-Ilmu wa Al-7ikmah fi Al-Kitab wa Al-Sunnah oleh Muhammad Al-Riyasyhariy:
halaman 36, Jami3 Al-Syataat oleh Al-Khawaju’ei: halaman 215.
[241]
- dan ini adalah apa yang diriwayatkan dalam hadis yang mulia dari Abi Bashir
berkata: (Beliau berkata: Aku masuk berjumpa Abi Abdillah (as), dan berkata:
Semoga Aku menjadi tebusan tuan, Syiah tuan meriwayatkan bahawa Rasulullah
(sawas) mengajar Ali (as) pintu-pintu [untuk ilmu] yang akan membuka untuknya
seribu pintu. Beliau berkata: Maka dia berkata: Wahai Aba Muhammad, Rasulullah
(sawas) mengajar `Ali (as) kepada seribu pintu, setiap pintu akan membuka
seribu pintu [yang lain]. Beliau berkata: Jadi aku berkata: Ini, demi Allah,
adalah Ilmu. Beliau berkata: Jadi dia menandakan di bumi untuk suatu tempoh,
kemudian beliau berkata: Ia adalah ilmu, tetapi ia bukan begitu. Dia berkata:
Kemudian beliau berkata: Wahai Aba Muhammad, sesungguhnya bersama kami adalah
Al-Jami3ah; adakah mereka tahu apakah Al-Jami3ah itu? Dia berkata: Aku berkata:
Semoga Aku menjadi tebusan tuan, apakah Al-Jami3ah itu itu?......... Beliau
berkata: Ia adalah ilmu pengetahuan, tetapi ia tidak begitu. Kemudian dia diam
seketika, kemudian beliau berkata: Dan, sesungguhnya, dengan kami adalah Al-Jufr;
adakah mereka tahu apa Al-Jufr itu? Beliau berkata: Aku berkata: Dan apakah
Al-Jufr itu? ?......... Beliau berkata: Ia adalah untuk ilmu, tetapi ia bukan
begitu. Kemudian dia diam untuk seketika, kemudian beliau berkata: Dan dengan
kami adalah Mushaf Fatimah (as); adakah mereka tahu apa dia Mushaf Fatimah (as)
itu? ......... Ia adalah ilmu pengetahuan, tetapi ia bukan begitu. Kemudian dia
diam untuk seketika, kemudian beliau berkata: pada kami ada ilmu yang telah
lalu, dan ilmu apa yang akan datang sampai hari kiamat....... Ia adalah
pengetahuan, tetapi ia bukan begitu. Aku berkata: Semoga Aku menjadi tebusan
tuan, jadi apakah ilmu pengetahuan itu? Beliau berkata: Ia adalah apa yang
berlaku pada waktu malam dan siang, satu urusan selepas yang lain, satu perkara
demi satu, sehingga hari kiamat.) yang mencukupi: Jilid 1, halaman 238.
[242]
– Al-Baqarah 2:282.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan