Soalan
165: Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿مَنْ كَانَ يُرِيدُ
الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا
لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً * وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ
وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ
مَشْكُوراً﴾
Barangsiapa
menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka Kami segerakan baginya di dunia
itu apa yang kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan Kami tentukan
baginya neraka jahannam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir.
* Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu
dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah
orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik. [298].
Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan
Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Dunia
dan di akhirat adalah dua jalan yang berbeza, yang satu ke Timur, dan satu lagi
ke Barat. barangsiapa yang menghadap ke arah yang
satu, yang satu lagi akan tertinggal ke belakang, kedua-duanya tidak boleh
dipandang sekali gus oleh mata manusia, dan kedua-duanya tidak boleh dihimpun
di hati manusia. Tidak boleh berhimpun kasihkan dunia dan kasihkan akhirat di
hati manusia [299]. Bagaimana boleh Allah menilai dunia di
sisiNya walaupun sebesar sayap nyamuk, walaupun nilai seteguk air yang diminum oleh
orang yang tidak beriman [300]. Bagaimana boleh Allah melihat
alam Al-Ajsaam (alam kebendaan) yang diciptaNya.[301]?
Bagaimana? dan bagaimana ... ?
﴿فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا
وَلا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ﴾
maka
sekali-kali janganlah kehidupan dunia memperdayakan kamu dan sekali-kali
janganlah syaitan yang pandai menipu, memperdayakan kamu tentang Allah. [302].
﴿مَنْ
كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ﴾
Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang:
Iaitu
dunia ini,
﴿عَجَّلْنَا
لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ﴾
maka Kami segerakan baginya di dunia itu
apa yang kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki
Iaitu
akan diberikan Allah padanya jika Allah kehendaki, dan Allah memberi apa yang dikehendakiNya
kepada sesiapa yang diberikannya. Manusia boleh meminta dunia dan kehilangan
(rugi) akhirat, tetapi tidak mendapat apa-apa di dunia malah akan rugi di dunia
dan akhirat.
Kemudian
hasil daripada mencari dunia di akhirat akan besar kerugiannya,
﴿ثُمَّ
جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً﴾
Kemudian Kami tentukan baginya neraka
jahannam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir
[303].
﴿وَمَنْ أَرَادَ
الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ﴾
Dan barangsiapa yang berhendakkan kehidupan
akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin
berhendakkan
dunia
tidak perlukan sesuatu selain hanya niat dan menolak akhirat, tetapi berhendakkan
akhirat
memerlukan iman dengan Waliy Allah Al-A’dzam dan HujjahNya di sepanjang zaman,
dan perlu bersama Waliy Allah dan HujjahNya kepada manusia pada setiap zaman.
Usaha ini adalah fardhu (wajib) yang difirmankan mengenainya:
﴿مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً
حَسَناً فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ﴾
Siapakah
yang mahu meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, maka Allah akan
melipat-gandakan (balasan) pinjaman itu untuknya, dan dia akan memperoleh ganjaran
yang mulia.
[304].
Dan
memberi pinjaman kepada Allah: iaitu memperkukuhkan Imam dengan perhubungan [305],
sama ada kebendaaan dengan harta kekayaan, atau berusaha dengan berjihad
bersama Waliy Allah, dan berjihad bersama Waliy Allah dengan lidahnya dan
tangannya, dan perhubungan akhirat (akhir) pasti lebih baik daripada yang awal
(dunia).
Dan
orang-orang yang berusaha bersama Waliy Allah selelah beriman dengannya, kerana
beriman dengannya adalah beriman kepada Allah SWT.
﴿سَعْيُهُمْ
مَشْكُوراً﴾
usahanya dibalasi dengan baik
dan
mereka yang diberi terima kasih adalah (oleh) Allah SWT, kerana mereka memberi
pinjaman kepada Dia SWT, Maka Yang Maha Suci telah menjadikan perkara ini [berusaha
bersama imam] sebagai Pinjaman kepada Allah dan Allah yang membayar balik, jadi
Allah membayar sebagai tanda terima kasih kepada mereka; kerana mereka orang-rang
yang bersyukur, mereka telah mensyukuri nikmat Allah ke atas mereka dengan
berusaha bersama Waliy Allah kepada Allah,
﴿وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ﴾
Dan
sedikit sekali dari hamba-hamba-Ku yang berterima kasih. [306].
Allah
berterima kasih kepada hamba adalah nikmat selepas diberikan nikmat; kerana ia dikhaskan
dengan Aali Muhammad (as) mereka yang Allah berterima kasih kepadanya adalah, [Salman
dari kami Ahl al-Bayt] [307]. Lihat apa yang Dia Yang Maha
Tinggi firmankan di dalam Surah Mereka iaitu (Hal Ataa –Surah Al-Insan)
﴿إِنَّ هَذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ
سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً ﴾
Sesungguhnya
ini adalah balasan untukmu, dan usahamu adalah disyukuri (diberi balasan).
[308]),
dan
usaha mereka adalah yang disyukuri di dalam Surah Hal Ataa, mereka adalah:
Muhammad, Ali dan Fatimah, Al-Hasan dan Al-Hussein, Imam-imam dan Mahdi-mahdi
(as), sesiapa yang berusaha, usaha mereka, walak mereka dan jihad mereka dengan
dengan hartanya, hatinya, lidahnya dan dengan tangannya, mereka adalah dari,
﴿فَأُولَئِكَ كَانَ
سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً﴾
maka
mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik [309],
iaitu dari kami ahl Al-Bait. rumah ini.
✡✡✡✡✡
-------------------------
[298]
– Isra 17:18-19.
[299]
- Rasulullah (sawas) bersabda: (dunia dan akhirat memberi kesan sebanyak mana didekati
antara keduanya) 3awali Al-Liaaly: Jilid 1, halaman 278 Hadits 106, kata Ali (as):
(Dunia dan akhirat kedua-duanya bermusuhan, tidak sekata (tidak seimbang) dan
berbeza,
maka sesiapa yang mengasihi dunia dan berpaling padanya, membenci akhirat dan
memusuhinya. Keduanya adalah seperti Timur dan Barat yang menjauh di antara
keduanya, yang satu semakin rapat dan satu lagi semakin menjauh, dan keduanya memberi
kesan) Nahj Al-Balaghah / Al-Hukm Al-Qashar (103).
[300]
– Berkata Imam Al-Shadiq (as) dalam menasihat salah seorang sahabat, sehingga
sampai pada: (Wahai Fudhail bin
Yasar, jika dunia ini ada nilai seperti sayap nyamuk di sisi Allah, nescaya Dia
tidak akan biarkan musuhNya minum walaupun seteguk air,) Al-Kafi: Jilid 2,
halaman 246 hadits 5.
[301]
- dalam tafsir Al-Fatehah oleh Al-Mulla Shadr Al-Mutaalahin, Rasulullah (sawas)
bersabda (Bahawa Allah tidak melihat jisim-jisim (benda-benda) sejak dicipta),
di dalam Al-Jami3 Al-Shaghir oleh Al-Suyuthiy Jilid 1, halaman 273 hadits 1780,
Rasulullah (sawas) bersabda (Bahawa Allah tidak menciptakan makhluknya yang dibenciNya
di dunia, dan tidak melihat padanya sejak ciptaanNya membenciNya).
[302]
– Fathir 35: 5.
[303]
- Al-Israa’ 17:18.
[304]
– Al-7adid 57:11.
[305]
- Lihat: Al-Kafi: Jilid 1, halaman 537, Bab Shilah Al-Imam, dalamnya ada tujuh hadits
termasuk:
Dari
Khaybari dan Yunus bin Dzibyan berkata: Kami mendengar Aba Abdillah (as)
berkata: (apa yang lebih disukai pada Allah adalah sesiapa yang keluar dari
rumah mereka kepada Imam, nescaya Allah akan membinakannya sebuah rumah di
syurga sebesar gunung Uhud, dan kemudian berkata: Allah Ta’ala berfirman di dalam
KitabNya:
﴿ مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّـهَ قَرْضًا
حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ﴾
Siapakah
yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik, maka Allah akan
meperlipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak.
beliau
berkata, Ia demi Allah dalam hubungan Imam (Shilah Al-Imam) secara khusus).
Dari
Ishak bin 3ammar, dari Abi Ibrahim (as) berkata: (Aku bertanya kepadanya
tentang firman Allah Azza wa Jalla:
﴿مَنْ ذَا الَّذِي
يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ﴾
Siapakah
yang mahu meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, maka Allah akan
melipat-gandakan (balasan) pinjaman itu untuknya, dan dia akan memperoleh ganjaran
yang mulia.
beliau
berkata, diturunkan untuk hubungan Imam (Shilah Al-Imam)).
[306]
– Sabaa’ 34:13.
[307]
- 3uyun Akhbar Al-Ridha (as): Jilid 1, halaman 70 hadits 282.
[308]
– Al-Insaan 76:22.
[309]
– Al-Israa’ 17:19.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan