Soalan
152: Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ
مَعِيشَةً ضَنْكاً وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى﴾
Dan
barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan
yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan
buta". [206],
Dan
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَمَنْ كَانَ فِي
هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلاً﴾
Dan
barangsiapa yang buta (hatinya) di dunia ini, niscaya di akhirat (nanti) ia
akan lebih buta (pula) dan lebih tersesat dari jalan (yang benar).. [207],
Apakah
perbezaan di antara kedua-dua ayat di atas?
Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan
Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Buta
dalam kedua-dua ayat di atas: adalah buta mata hati, bukan buta penglihatan.
Dan
firman Yang Maha Tinggi
﴿وَمَنْ كَانَ فِي
هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلاً﴾
Dan barangsiapa yang buta (hatinya) di
dunia ini, niscaya di akhirat (nanti) ia akan lebih buta (pula) dan lebih
tersesat dari jalan (yang benar).
Iaitu
sesiapa yang beralih kepada Alam Jasmani dan lalai pada Malakut (Kerajaan)
Allah SWT, tidak membenarkan dan tidak beriktikad (percaya) kepada ayat-ayat
(tanda-tanda) Allah seperti Rukya dan Kasyaf, bahkan tidak beramal
untuk meningkatkan Roh-Nya di dalam Kerajaan Lelangit (Malakut Al-Samawaat), dan
hanya menyampaikan ilmu untuk kehidupan dunia sahaja, maka butalah mata hatinya
kerana dia tidak melihat yang hak seperti ia tidak nampak matahari pada waktu
tengah hari.
Adapun
firmanNya Yang Maha Tinggi:
﴿وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ
ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
أَعْمَى﴾
Dan barangsiapa berpaling dari
peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan
menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta".
Mereka
adalah orang yang telah dinaikkan ke Kerajaan Lelangit (Malakut Al-Samawaat),
dan dia melihat apa yang orang tidak lihat, iaitu pengelihatannya dibukakan,
tetapi apabila diutus Waliy Allah ia tidak beriman kepadanya kerana iri hati
(hasad), seperti halnya dengan (Bal3am bin Ba3uraa’), pada hal dia telah diperlihatkan
apa yang ada di bawah ‘Arasy, tetapi beliau tidak beriman dengan Musa (as) kerana
iri hati kepadanya, dan kerana harta kekayaan membawanya kepada orang-orang
yang zalim, Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَاتْلُ عَلَيْهِمْ
نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ
الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ﴾
Dan
bacakanlah kepada mereka berita orang yang telah Kami berikan kepadanya
ayat-ayat Kami, kemudian dia melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu, lalu dia
diikuti oleh syaitan, maka jadilah dia termasuk orang-orang yang sesat. [208],
dan
ayat-ayat selepas ayat ini menunjukkan pengertian berikut:
﴿قَالَ رَبِّ لِمَ
حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنْتُ بَصِيراً * قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا
فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى﴾
Berkatalah
ia: "Ya Tuhanku, mengapa Engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta,
padahal aku dahulunya adalah seorang yang melihat?" * Allah berfirman:
"Demikianlah, telah datang kepadamu ayat-ayat Kami, maka kamu
melupakannya, dan begitu (pula) pada hari ini kamupun dilupakan". [209].
.
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[206]
- Thaha 20:124.
[207]
– Al-Israa’ 17:72.
[208]
– Al-A3raaf 7:175, Dari Al-Hussein Bin Khalid, Abu Hassan Al-Ridha (as): (Bahawa
telah diberikan Bal3am bin Ba3uraa’ nama yang teragung (Al-Ism Al-A3dzam), dia
dipanggil dan menyahut seruan harta kekayaan dan cenderung kepada Firaun. Apabila
dia meninggalkan Firaun untuk mencari Musa dan para sahabatnya, Firaun berkata
kepada Bal3am: Serulah Allah atas Musa dan sahabat-sahabatnya supaya dia dihalang
dari kami. Lalu dia menunggang keledainya untuk pergi mencari Musa. Keldainya
tidak mahu bergerak, lalu dia mula memukulnya, maka Allah Azza wa Jalla
menjadikan keldainya bercakap. Kedainya berkata: “Celakalah kamu, mengapa kamu
memukulku? Adakah kamu mahu aku pergi bersama mu kepada nabi Allah dan
orang-orang yang beriman?” Dia malahan terus memukul sehingga keldainya
terbunuh. Maka Nama dilucutkan dari lidahnya. Dia SWT berfirman:
فانسلخ منها فأتبعه الشيطان فكان من الغاوين * ولو شئنا لرفعناه بها
ولكنه أخلد إلى الأرض واتبع هواه فمثله كمثل الكلب إن تحمل عليه يلهث أو تتركه
يلهث
"kemudian
dia melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh syaitan,
maka jadilah dia termasuk orang-orang yang sesat * Dan kalau Kami menghendaki,
sesungguhnya Kami tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia
cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka
perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya diulurkannya lidahnya dan
jika kamu membiarkannya dia mengulurkan lidahnya (juga)."
Dia
adalah contoh yang dikalahkan. Maka kata Al-Ridha (as): tidak akan masuk syurga
binatang-binatang kecuali tiga ekor: Keldai Bal3am, Anjing Ash7ab Al-Kahfi, dan
Serigala. Sebab serigala itu, berpunca dari seorang raja yang zalim telah mengirim
pegawainya (polis) mengepung kaum mukmin, dan mengazab mereka. Salah seorang pegawai
polisnya mempunyai anak yang amat dikasihi, Datanglah seekor serigala memakan
anaknya sehingga menyebabkan polis itu berasa amat sedih, Maka Allah masukkan
serigala itu ke dalam syurga kerana telah membuatkan polis itu bersedih) Bihar
Al-Anwar: Jilid 13, halaman 377.
[209]
- Thaha 20:125-126.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan