Soalan
174: Bagaimana Tuan menerangkan Nabi Yunus (as) tinggal di dalam perut ikan
paus dengan cara yang saintifik, tanpa makanan, udara dan matahari? Dan
bagaimana dia beribadah? Dan apakah tasbih yang, dengan kelebihannya yang, menyebabkan
dia keluar dari perut ikan paus itu?
Jawapan:
Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
Segala
puji-pujian tertentu bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat Allah ke atas
Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi.
.Allah
SWT berfirman:
﴿فَاصْبِرْ
لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلا تَكُنْ كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَكْظُومٌ *
لَوْلا أَنْ تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ
مَذْمُومٌ﴾
{Maka
bersabarlah kamu terhadap ketetapan Tuhanmu, dan janganlah kamu seperti orang
yang berada dalam (perut) ikan ketika ia berdoa sedang ia dalam keadaan marah.
* Kalau sekiranya ia tidak segera mendapat nikmat dari Tuhannya, benar-benar ia
dicampakkan ke tanah tandus dalam keadaan tercela. } [345]
Dan Allah
SWT berfirman:
﴿فَالْتَقَمَهُ
الْحُوتُ وَهُوَ مُلِيمٌ * فَلَوْلا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ *
لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ * فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ
وَهُوَ سَقِيمٌ * وَأَنْبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطِينٍ﴾
{Maka
ia ditelan oleh ikan paus dalam keadaan tercela. * Maka kalau sekiranya dia
tidak termasuk orang-orang yang banyak mengingat Allah, * niscaya ia akan tetap
tinggal di perut ikan itu sampai hari berbangkit. * Kemudian Kami lemparkan dia
ke daerah yang tandus, sedang ia dalam keadaan sakit. * Dan Kami tumbuhkan
untuk dia sebatang pokok dari jenis labu.} [346]
Sesungguhnya
Yunus (as) meninggal dunia di dalam perut ikan paus, dan ruhnya memandang ke
arah kegelapan neraka, dan memandang ke arah tahap yang lebih rendah.
Dan
tumbuhan (pokok labu) adalah: Agama.
Jadi
selepas ditelan oleh ikan paus Yunus (as) ruhnya disita (ditahan), dan ia
dibawa turun ke neraka supaya dia melihatnya, sehingga dia melihat neraka dan
kegelapan itu
﴿ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا
فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا﴾
{kegelapan
yang tindih-bertindih, apabila dia mengeluarkan tangannya, tiadalah dia dapat
melihatnya,} [Surah An-Nur 24: 40].
Dan dia
melihat Qarun (la) dan dia bercakap dengannya. Dan neraka yang dia lihat ini, adalah
Neraka yang mengembangkan kerja-kerja [dosa] penindas (penzalim) sehingga nyalaan
itu selesai, dan api yang didorong oleh kerja-kerja [dosa] penzalim, seperti mana
Syurga dibina oleh kerja-kerja [amalan] orang-orang soleh dari Nabi-nabi, Aushiak,
Rasul-rasul, dan solehin.
Allah
SWT berfirman mengenai Neraka yang dibina di atas kerja-kerja yang anak-anak
menzalimi Adam:
﴿وَإِذَا الْجَحِيمُ
سُعِّرَتْ﴾
{ Dan
apabila api neraka dinyalakan menjulang} [347]
Yang
bermaksud: [apabila] nyalaan api sampai ke puncak dan lengkap julangan apinya
pada hari kiamat oleh kerja-kerja para penzalim.
Dan Allah
SWT berfirman:
﴿وَإِذَا الْجَنَّةُ
أُزْلِفَتْ﴾
{Dan
apabila Syurga didekatkan; } [348]
yang
bermaksud: [apabila] ia mencapai kesempurnaan dan lengkap oleh amalan Bani Adam
yang soleh, dan makna ini telah disampaikan oleh Rasulullah (sawas),
jadi sesiapa yang mengatakan:
سبحان الله، والحمد لله، ولا اله إلا الله، والله أكبر
'Subhan Allah (Maha Suci Allah)' dan 'Alhamdulillah’
(Segala puji bagi Allah)' dan 'La Illaha
Illa Allah (Tiada Tuhan melainkan Allah) 'dan' Allahu Akbar (Allah Maha Besar) akan
ditanamkan untuknya pokok di dalam syurga, lalu mereka berkata: “Oleh itu, kita
mesti banyak menanam [pokok] Ya Rasulullah!” Baginda (sawas)
bersabda: ' Ya,
bagaimanapun, berhati-hatilah jangan sampai kamu menimpakan padanya api hingga kamu
membakarnya [349]
Oleh
itu, orang yang membina syurga dan neraka dan masing-masing mempunyai penghuninya
sendiri. Dan neraka ini adalah paus sebenar yang menelan Yunus (as), dan penjara
tempat dia telah dipenjarakan, dan kubur yang menakluknya dan menyekat
perjalanannya, dan oleh itu, firman Allah SWT pada kedua-dua kata, dan menjelaskan
- untuk sesiapa yang jahil tentang al-haqiqah – kedua-duanya adalah bercanggah,
dan iaitu:
لَوْلا أَنْ تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ لَنُبِذَ
بِالْعَرَاءِ وَهُوَ مَذْمُومٌ﴾.
{Kalau
sekiranya ia tidak segera mendapat nikmat dari Tuhannya, benar-benar ia
dicampakkan ke tanah tandus dalam keadaan tercela.}
﴿فَلَوْلا أَنَّهُ كَانَ
مِنَ الْمُسَبِّحِينَ * لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُون﴾.
{Maka
kalau sekiranya dia tidak termasuk orang-orang yang banyak mengingat Allah, *
niscaya ia akan tetap tinggal di perut ikan itu sampai hari berbangkit}
Apa
yang pasti ialah Allah SWT, mesti menyediakan satu perkara sebagai hukuman
bahawa dia berikrar untuk Nabi Allah Yunus (as); sama ada dicampakkan [nya]
ke tanah tandus itu (pantai tandus) semasa dia telah tercela,
atau berada di dalam perut (paus itu) sehingga hari mereka dibangkitkan, jika
tidak akan ada percanggahan dalam Al-Quran, maka sesungguhnya Allah SWT mengeluarkan
kebijaksanaan lengkap, dan ia hanya satu tidak banyak. Dan jika sebahagian
daripada mereka mahu mentafsirkannya ke kanan atau ke kiri (bermakna jika
mereka mahu mentafsirkannya menurut cara mereka sendiri) tanpa ilmu dari
Keluarga Muhammad (as) maka ini adalah hal mereka sendiri. Walau bagaimanapun, haqiqatnya
menjelaskan bahawa dan tubuhnya dibuang ke tanah lapang, dan ruhnya kekal dalam
lapisan neraka sehingga hari mereka dibangkitkan. Dan seperti yang saya telah jelaskan
bahawa ianya; [neraka berkembang dan tidak penuh-penuh] ke arah mana dunia yang
terus berjalan pantas, seperti perjalanannya menuju syurga, dan dari sini ia
menjelaskan bahawa tidak ada percanggahan antara ayat-ayat itu.
Kemudian
jika tinggal di dalam perut ikan paus sehingga Hari Kebangkitan Besar - iaitu: permulaannya,
adalah kemusnahan Kerajaan-kerajaan bagi penduduk bumi - seperti jasad tubuh terkeluar
dari kebiasaan, dan tidak boleh dibaiki kecuali dengan keajaiban, kerana yang
diharap tubuh Yunus (as) masih sempurna di dalam perut ikan paus itu, dan badan
paus itu juga tetap kekal lengkap bentuknya, sama ada hidup atau mati, dan
tidak ada makna untuk mukjizat jenis ini, tanpa faedah kesan daripadanya. Dan
Allah Maha Bijaksana mustahil main-main atau bergurau dalam tindakan-Nya Yang
Maha Suci dan Maha Tinggi dari apa yang mereka sekutukan. Jadi apa yang kamu
tahu bahawa Dia SWT berfirman:
﴿لَلَبِثَ
فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ﴾
{niscaya
ia akan tetap tinggal di perut ikan itu sampai hari berbangkit},
Kebangkitan
adalah selepas Permulaan Kiamat Besar iaitu: selepas semua yang wujud di bumi
ini binasa, dan selepas Bumi ini digantikan dengan yang lain.
Oleh
itu, Yunus (as) yang tinggal di dalam perut ikan paus dengan tubuh badannya,
hingga hari dibangkitkan semula adalah sesuatu perkara yang tidak benar. Kerana
sebelum itu, seperti yang saya katakan, bumi akan binasa dan digantikan
﴿يَوْمَ تُبَدَّلُ
الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ
الْقَهَّارِ﴾
{pada
hari bumi diganti dengan bumi yang lain dan langit, dan meraka semuanya
berkumpul menghadap ke hadirat Allah yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.} [350] Ibrahim 14:48,
﴿وَإِذَا الْبِحَارُ
سُجِّرَتْ﴾
{dan
apabila lautan dijadikan meluap}
[351]
Dan bahawa
ia tetap dikatakan atau ditakwilkan: Bagaimana Allah Yang Maha Suci, mengancam Yunus
(as ), pada hal dia seorang Nabi?
Dan hakikatnya
adalah bahawa Dia tidak mengancamnya, dan tidak juga diberi amaran, bahkan Dia
memuliakannya dan mengurniakan nikmat kepadanya apabila Dia menunjukkan
kepadanya Neraka dan nasibnya (as) jika dia menentang Allah (SWT ) dan
berpaling dari risalah tersebut, dan tidak membawa Wilayah Ali bin Abi Talib
(as) [352]. Sebenarnya Yunus adalah seperti Adam (as):
﴿وَلَقَدْ عَهِدْنَا
إِلَى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً﴾
{Dan
sesungguhnya telah Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa (akan
perintah itu), dan tidak Kami dapati padanya kemauan yang kuat. } [353].
Dan
dengan kemajuan rohani ini Yunus (as) bertambah ilmu dan makrifahnya mengenai hak
Ali (as) dan maqamnya, sebagai Ketua tentera Allah, bagi mendapatkan pertolongan
dengan Allah dan bertawasul (sokongan) kepada Allah dengan hak Ali (as), maka
Allah berikan kepada Ali (as) kebenaran untuk menyelamatkannya dari penderitaan
neraka dan masalahnya itu. Kematiannya adalah rukya (penglihatan) yang dilihatnya,
maka dia telah ditemui dicampakkan sepertimana dilucutkan pakaian
Taqwa dari Adam (as). Seolah-olah bagi Yunus (as) dia telah rosak (cedera) (dengan
dicampakkan)
kepadanya dan kehilangan pakaian Takwa. Lalu dia bertasbih, dan memohon ampun
kepada Allah, dan mengaku hak Ali (as ), dan maqamnya yang tidak dibawanya
(diakuinya).
Dan
jangan terkejut dengan Yunus (as) kerana enggan memikulnya, mungkin kamu juga
tidak mengakui maqam Amir Al-Mukminin Ali (as) jika saya memberitahu kamu mengenainya.
Maka apa yang dituntut dari Nabi Allah Yunus (as) adalah mengakui perkara yang
besar itu [354], " Tiadalah yang memikulnya kecuali
Nabi yang diutus, atau Malaikat yang dekat, atau orang yang beriman yang Allah
telah uji hatinya dengan iman."[345].
Juga
pengiktirafan yang benar dari Yunus (as) ini, dengan beliau meminta ampun, dan beliau
bertasbih kepada [Allah], adalah punca bagi dipulangkan pakaian takwanya, dan
ia adalah kehijauan dan agama
﴿وَأَنْبَتْنَا
عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطِينٍ﴾
Dan
Kami tumbuhkan untuk dia sebatang pohon dari jenis labu.},
ia ditumbuhkan
ke atas (kerana) beliau, seolah-olah ia adalah sebahagian daripadanya, dan ia
adalah dari pakaian Takwa yang mengiringi orang yang bertakwa. Sama seperti
peribadi Nabi Adam (as ) telah ditutup dengan daun semanggi Syurga, dan ia juga
tumbuh-tumbuhan hijau, agama, dan pakaian Takwa
﴿يَا
بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاساً يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشاً
وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ
يَذَّكَّرُونَ﴾
Hai
anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup
auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang
paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan
Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.} [Al-A3raaf 7:26] 356]
﴿فَنَبَذْنَاهُ
بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِيمٌ﴾
{ Kemudian
Kami lemparkan dia ke daerah yang tandus, sedang ia dalam keadaan sakit.}:
Keadaan
sakit Yunus (as) adalah kerana disingkirkan pakaian Takwa darinya, selepas dia
berpaling dan melarikan diri, dan pelarian hamba yang menderhaka atau melarikan
diri dari menjadi pemimpin.
Pohon
Labu adalah daripada tumbuh-tumbuhan Syurga, iaitu tumbuhan Agama dan Takwa.
Dan yang
tinggal untuk diketahui bahawa: Yunus (as) mati ketika beliau masih anak kecil,
dan dipulihkan oleh Nabi Allah Ilya (Ilyas) dengan izin Allah SWT dan Nabi Allah
Ilya (Ilyas) telah menghidupkannya (dengan izin Allah) semasa dia mati masih
kecil, sehingga nabi Allah Ilya (Ilyas) (as) memindahkan haba badannya kepada
badan Nabi Allah Yunus (as) ketika dia masih kecil dan telah mati, dan dia bertawasul
(mohon sokongan) kepada Allah SWT, lalu Allah SWT menghidupkannya kembali [357].
Dan
dalam kejadian ini [adalah tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang
memperhatikan tanda-tanda] atas apa yang berlaku selepas itu kepada Yunus (as),
kerana dia telah mati di dalam perut ikan paus dan Ali (as) (Ilya - Ilyas)
membawa dia kembali ke kehidupan selepas bahang (haba) ilmu Ali (as) meliputinya,
dan dia mengenal hak Ali (as). Dan dalam ketelanjangan itu semasa dia sakit,
sebuah pohon labu tumbuh mengiringi beliau, dan ia adalah Ilya dan Ali, Agama, Syurga,
dan pakaian Takwa.
Adapun
jika anda bertanya mengenai apakah bukti kematian Yunus di dalam perut ikan
paus, maka ia adalah firman-Nya, yang secara terang:
﴿إِلَى
يَوْمِ يُبْعَثُونَ﴾
{hingga
hari mereka dibangkitkan.}:
Iaitu dia
telah mati, bagi seseorang yang kekal hingga hari mereka dibangkitkan semula yang
sebelumnya mati, seperti mana telah dijelaskan sebelum ini.
Dan
juga Imam Ali (as) berkata, apabila beberapa orang Yahudi bertanya kepadanya
mengenai sebuah penjara yang belayar [sekitar] kawasan Bumi dengan temannya,
jadi dia (as) berkata: "Wahai Yahudi! Bagi penjara yang belayar [sekitar]
kawasan Bumi oleh sahabatnya, bahawa ia adalah paus yang memenjarakan Yunus di
dalam perutnya, jadi ia memasuki ke dalam Laut Al-Qulzum, kemudian keluar ke
arah Laut Mesir, kemudian dimasukkan ke dalam lautan Thabaristan, dan kemudian
keluar ke Sungai Dajlah Al-Ghauraa'."
Beliau
(as) berkata: "Kemudian dipindahkannya ke bawah bumi sehingga sampai zaman
kehancuran Qarun; dan Qarun telah binasa dalam zaman Nabi Musa (as), dan Allah telah
mewakilkan kepadanya seorang Malaikat yang akan masuk dalam bumi setiap hari
dalam wajah seorang lelaki, dan Yunus di dalam perut ikan paus itu bertasbih
kepada Allah dan memohon ampun daripadaNya. Jadi Qarun mendengar suaranya lalu
dia berkata kepada Malaikat yang mewakilinya: 'Biar aku lihat, aku dengar
kata-kata anak Adam' Maka Allah mewahyukan kepada Malaikat yang mewakilinya
supaya ditunjukkan kepadanya, lalu dilihatnya, maka Qarun berkata: 'Siapakah kamu?'
Yunus berkata: 'Aku yang berdosa yang bersalah, Yunus bin Mata. [Jadi Qarun]
berkata: 'Apa yang membuatkan Allah amat marah kepada Musa bin Imran? [Jadi
Yunus] berkata: “Mustahil ia binasa! [Jadi Qarun] berkata: “Apa yang dilakukan Al-Rauf,
Al-Rahim kepada kaumnya, Harun bin Imran? [Jadi Yunus] berkata: “Binasa. [Jadi
Qarun] berkata: “Jadi apa yang berlaku kepada Kaltsum binti Imran yang menamakan
aku?” [Jadi Yunus] berkata: “Mustahil tiada apa yang tinggal pada keluarga
Imran.” Jadi Qarun berkata: “Celakanya aku mengenai keluarga Imran.” Maka Allah
berterima kasih kepada beliau untuk itu. Maka Allah memerintahkan Malaikat yang
yang mewakilinya supaya melepaskan azab darinya di dunia ini, lalu dia dilepaskan
azab ipadanya. Oleh itu, apabila Yunus melihat demikian, beliau berdoa dalam
kegelapan:
أن لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
“Sesungguhnya,
tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku telah menjadi
dari orang yang zalim.”
Maka
Allah menerima beliau dan diperintahkan paus untuk melepaskannya."[358].
Dari Abi
Abdillah (Selawat Allah ke atasnya) beliau berkata: " Yunus (as) keluar kerana
marah pada kaumnya kerana apa yang dilihat dari dosa-dosa mereka, sehingga dia
menaiki kapal di Al-Yam. Maka mereka telah terserempak dengan ikan Paus yang
boleh menenggelamkan mereka, lalu mereka membuang undi sebanyak tiga kali, Maka
Yunus berkata: "Aku telah dipilih, jadi buanglah aku." Kemudian
apabila Ikan itu mengambil Yunus, Allah Ta’ala Jalla wa 3alla mewahyukan
kepadanya:. "Bahawa Aku tidak jadikan dia (Yunus) sebagai rezeki bagi kamu,
maka janganlah menghancurkan tulang-tulangnya, dan janganlah makan dagingnya"
Kemudian FirmanNya lagi: "Belayarlah dengannya di lautan. Maka dia berdoa
di dalam kegelapan:
"أن لا إله إلا أنت
سبحانك إني كنت من الظالمين
Sesungguhnya,
tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku telah menjadi
dari orang yang zalim
"
Dan
beliau berkata: "Apabila ikan belayar di laut dan Qarun ada di sekitarnya,
dan Qarun mendengar suara yang tidak dapat didengar, maka dia berkata kepada
Malaikat yang mewakilinya: “Suara Siapakah itu?” [Jadi Malaikat] berkata: “Ia
adalah Nabi Yunus (as) di dalam perut ikan paus. [Jadi Qarun] berkata: “Bolehkah
kamu izikan aku bercakap dengan dia? ' [Malaikat] berkata: Boleh. [Qarun]
berkata: “Wahai Yunus! Apa yang berlaku kepada Harun?” [Yunus] berkata: “Dia
sudah mati.” Lalu Qarun menangis, [kemudian] berkata: “Apa yang berlaku kepada
Musa?” [Yunus] berkata: “Dia sudah mati.” Lalu Qarun menangis. Maka Allah Ta’ala,
mewahyukan kepada Malaikat yang mewakilinya "meringankan azab pada Qarun
kerana kelembutan beliau terhadap kerabatnya." [359].
Yunus
(as) telah turun kepada Qarun dan dia bercakap kepadanya, manakala Qarun adalah
makhluk mati yang diseksa.
Dan
juga Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَذَا
النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى
فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ
الظَّالِمِينَ﴾
{Dan
(ingatlah kisah) Dzun Nun (Yunus), ketika ia pergi dalam keadaan marah, lalu ia
menyangka bahawa Kami tidak akan mempersempitnya (menyulitkannya), maka ia
menyeru dalam keadaan yang sangat gelap: "Bahawa tidak ada Tuhan selain
Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang
zalim."} [Al-Anbyāk 21:87] [360],
dan ia
adalah kegelapan neraka yang dibina oleh amalan orang-orang yang zalim.
Dan Yang
Maha Tinggi berfirman:
﴿فَالْتَقَمَهُ
الْحُوتُ وَهُوَ مُلِيمٌ * فَلَوْلا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ *
لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ * فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ
وَهُوَ سَقِيمٌ * وَأَنْبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطِينٍ *
وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ﴾
{Maka
ia ditelan oleh ikan besar dalam keadaan tercela. * Maka kalau sekiranya dia
tidak termasuk orang-orang yang banyak mengingat Allah,* niscaya ia akan tetap
tinggal di perut ikan itu sampai hari berbangkit. * Kemudian Kami lemparkan dia
ke daerah yang tandus, sedang ia dalam keadaan sakit. * Dan Kami tumbuhkan
untuk dia sebatang pohon dari jenis labu.} [Al-Şāffāt
37:142-146] [361]
Iaitu:
Allah SWT, telah mengandaikan perkara kerasulannya sentiasa baru, dan itu
adalah kerana dia telah diutus selepas kematiannya, maka ia adalah perkara utusan
yang baru, dan jika tidak kerana kematiannya ia akan kembali dari ghaibnya dan menyempurnakan
risalahnya.
Dan
Yunus (as) tinggal di dalam perut ikan paus selama dua puluh lapan hari,
daripada Ali bin Abi Talib: "... Adapun dua puluh lapan hari, Yunus tinggal
di dalam perut ikan paus..." [362].
Dan
dalam Surah Al-Qalam:
﴿نْ وَالْقَلَمِ وَمَا
يَسْطُرُونَ * مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ﴾
{Nun,
demi kalam dan apa yang mereka tulis, * berkat nikmat Tuhanmu kamu sekali-kali
bukan orang gila. } [Al-Qalam 68:1],[363]
Gila ialah
sesiapa yang akalnya dihijab dan tersembunyi dan hilang, perkataan [جُنَّ
- Junna] bermaksud: tersembunyi dan ditutup, dan di sini ia bermakna: berkat
nikmat Tuhanmu kamu sekali-kali bukan orang yang tersembunyi dan ditutup,
sebaliknya, kamu terang dan dikenali sama seperti matahari.
Dan dalam
ayat:
﴿وَذَا
النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى
فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ
الظَّالِمِينَ﴾
{Dan
(ingatlah kisah) Zhun Nun (Yunus), ketika ia pergi dalam keadaan marah, lalu ia
menyangka bahwa Kami tidak akan mempersempitnya (menyulitkannya), maka ia
menyeru dalam keadaan yang sangat gelap: "Bahwa tidak ada Tuhan selain
Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang
zalim".},
Dan Zhun
Nun ertinya Pemilik Nun, dan Nun adalah martabat: [Muhammad], dan adalah
martabat: [Ali], sebagaimana yang dijelaskan dalam 'Al-Mutasyaabihaat', jadi sila
rujuk padanya [364].
Dan di
sini di Ayat ini adalah Ali (as) dan Yunus dinyatakan sebagai Zhun Nun, atau,
sahabat Ali (as), sesungguhnya i asal hukuman Yunus (as) itu adalah
ketidakupayaannya untuk menanggung maqam Ali (as) dan kedudukannya. "Yang
tidak terpikul olehnya kecuali seorang Nabi yang diutus atau Malaikat yang rapat,
atau seorang beriman yang Allah telah uji hatinya dengan iman." [365],
dan iman di sini ialah Imam (as). Iaitu: orang beriman yang Allah telah uji
hatinya dengan Imam (as), dan Yunus (as) adalah Nabi yang diutus. Jadi dia
tidak terpikul olehnya pada mulanya, bagaimanapun, beliau membawanya selepas ia
berjaya dan menerima tarbiyah Allah dan diajar olehNya SWT.
Jadi
apa yang dia ditelan dalam alam jasmani (dunia jisim-jisim) ini adalah paus
(atau Nun laut) dan dia adalah binatang terbesar di bumi ini. Dan apa yang dia
ditelan dalam Alam Ruh-ruh adalah (Nun Alam), atau Ali bin Abi Talib (as), Oleh
itu mengenalinya dan mengakui maqamnya adalah nikmat Allah.
﴿لَوْلا
أَنْ تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ مَذْمُومٌ﴾،
﴿مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ﴾
{Kalau
sekiranya ia tidak segera mendapat nikmat dari Tuhannya, benar-benar ia
dicampakkan ke tanah tandus dalam keadaan tercela.}, {berkat nikmat Tuhanmu
kamu sekali-kali bukan orang gila.}
[68:49] [366].
Dan
paus laut yang menelan Yunus (as) adalah sejenis ikan yang makan Moluska (cangkerang)
yang hidup di lautan dalam, tidak wujud jenis ikan paus lain selain daripada paus
jenis ini yang sampai ke kedalaman lautan yang gelap-gelita ini. Bahkan,
sehingga kini tidak ada manusia yang telah mengembara ke kedalaman ini, dan
ahli biologi yang terbiasa dengan cangkerang dari kedalaman melalui paus ini.
Dan di sini paus ini dicirikan oleh fakta bahawa dia turun ke kedalaman kegelapan
yang gelap-gelita
﴿فَنَادَى
فِي الظُّلُمَاتِ﴾
{ maka
ia menyeru dalam keadaan yang sangat gelap.}.
Dan
juga pemakanannya yang adalah yang moluska (cangkerang), dengan itu sistem
pencernaannya adalah lembut dengan badan pepejal, (seperti tubuh manusia), jadi
badan Yunus (as) tidak remuk kerana paus yang menelannya.
✡✡✡✡✡
___________________________
[345] -
Al-Qalam 68: 48 & 49.
[346] -
Al-Şāffāt 37:142-146
[347] –
Al-Takwir 81:12.
[348] -
Al-Takwir 81:13.
[349] - Diriwayatkan daripada Abi Abdullah Al Sadiq,
daripada bapanya, daripada datuknya (as) yang berkata: ' Rasulullah (sawas)
bersabda: " Sesiapa saja yang berkata' Subhana Allah (Maha Suci
Allah) ' baginya pohon-pohon dari tanaman Allah di syurga, dan sesiapa yang
berkata “Al-hamdu Lillah (Segala
puji bagi Allah)” baginya pohon-pohon dari tanaman Allah di
syurga, dan sesiapa
yang berkata La Illaha Illa Allah (Tiada
Tuhan melainkan Allah) ' baginya pohon-pohon dari tanaman Allah di
syurga, dan sesiapa
yang berkata' Allahu Akbar (Allah Maha besar) baginya
pohon-pohon dari tanaman Allah di syurga.
"Lalu seorang lelaki dari Quraisy berkata: "Wahai Rasulullah!.
Sesungguhnya banyak pohon-pohon kami di syurga " Baginda (sawas)
bersabda: "Ya, bagaimanapun, berhati-hatilah supaya kamu tidak menimpakan
api atasnya sehingga kamu membakarnya. "Dan ini adalah kerana Allah Azza
wa Jalla, berfirman:
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا
تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ
{Hai
orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul dan janganlah kamu
merusakkan (pahala) amal-amalmu. } {Muhammad 47:33 } 3amali Al-Syeikh Al-Shaduq:
halaman. 705.
[350] –
Ibrahim 14:48
[351] -
Al-Takwir 81:6.
[352]
- Dari 7abbah Al-3arani bahawa dia berkata, Amir Al-Mukminin (as) berkata:
"Sesungguhnya Allah membentangkan Wilayahku ke atas penghuni langit dan ke
atas penduduk Bumi. Sesiapa yang mengakuinya akan diakui, dan sesiapa yang
menafikan akan dinafikan. Yunus menafikannya, maka Allah memenjarakan dia di
dalam perut ikan paus sehingga dia mengakuinya" Basair Al-Darajat:. halaman.
95.
Dan
dari Al-Tsamali bahawa dia berkata: "Telah masuk Abdullah bin Omar menemui
Ali Zain Al-3abidin (as)
dan berkata kepadanya: “Wahai anak Al-Hussain, yang mengatakan bahawa yang
menyebabkan Yunus bin Mataa. dibuang dari ikan paus itu kerana ia
dipersembahkan kepadanya wilayah
daripada datuk ku dan dia berhenti padanya [Imam Ali Zain Al Abidin (as)]
berkata: 'Semoga ibu kamu berkabung [Jadi Abdullah bin Omar] berkata: “Kalau
begitu tunjukkan aku satu ayat (bukti) jika
kamu adalah orang yang benar.” Jadi dia suruh supaya matanya ditutup dan mataku
ditutup betul-betul. Kemudian selepas beberapa ketika dia menyuruh kami membuka
mata, maka kami berada di tepi pantai laut dengan gelombang memukul. Lalu Ibn
Omar berkata: 'Ya Tuan ! Darah ku di leher tuan! Allah! Allah! Dalam diri saya
' [Jadi Imam Ali Zain Al Abidin (as)] berkata: "Bawalah ia keluar dan
jadikan kita melihatnya jika kamu adalah orang yang benar” Kemudian dia (as) berkata: “Wahai
Paus" Dikatakan: "Jadi kepala paus keluar dari laut, seperti gunung
besar, dan ia berkata: “Ya wahai tuan! Ya wahai tuan! Wahai Waliy Allah” Jadi
dia (as) berkata: “Siapakah kamu?” [Jadi paus] berkata: “Aku paus Yunus Wahai
Tuan.” [Lalu dia (as)]
berkata: Ceritakan kepada kami kisahnya”' Jadi [paus] berkata: “Wahai Tuan!
Sesungguhnya Allah Ta’ala, tidak mengutus seorang nabi pun dari Adam sehingga ke datuk Tuan Muhammad (sawas),
melainkan setelah dikemukakan kepadanya Wilayah Tuan. Maka sesiapa yang menerima
dari antara nabi-nabi telah selamat dan diselamatkan, dan sesiapa yang berhenti
dan teragak-agak dalam memikulnya akan menerima apa yang Adam terima daripada
dosanya itu, dan apa yang diterima Nuh (as) diselamatkan dari lemas (tenggelam),
dan apa yang diterima Ibrahim (as) diselamatkan daripada api, dan apa yang diterima
Yusuf (as ) yang diselamatkan daripada telaga, dan apa yang diterima Ayub (as) diselamatkan
dari bala’, dan apa yang diterima Daud (as)
diselamatkan daripada kesalahan, sehingga Allah mengutus
Yunus (as) dengan Allah memberi wahyu (ilham) kepada beliau: “Sesungguhnya
wahai Yunus! Terimalah Wilayah
Amir Al-Mukminin Ali dan Imam-imam yang mendapat petunjuk dari sulbinya.”
Ketika bercakap kepada beliau: beliau berkata: “Bagaimana aku akan menerima
Wilayah daripada seseorang yang aku tidak pernah lihat atau kenali? Dan dibiarkan
ketika tidak disukai. Maka Allah Ta’ala mewahyukan kepadaku: "Telanlah Yunus,
dan jangan meremukkan tulang-tulangnya ". Jadi dia tinggal di dalam perut ku
selama empat puluh pagi, belayar bersamaku di laut, dalam tiga kegelapan,
sambil menyeru:
أن لا إله الا أنت سبحانك اني كنت من الظالمين
"Sesungguhnya
tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku telah menjadi
dari orang yang zalim!" Sesungguhnya aku telah menerima Wilayah Ali dan Imam-imam yang
mendapat petunjuk dari dari anak-anaknya. Oleh itu, setelah beliau beriman dengan
Wilayah Kamu, Tuhanku menyuruhku membuang dia di pantai gersang. "
Kemudian
Imam Zain al-Abidin berkata: "Kembalilah kepada perlindunganmu wahai Paus."
Lalu air laut itu kembali ke paras yang sama.") Manaqib Aal Abi Talib oleh
Ibn Syahr Asyub, jilid 3, halaiman 281. Qishash Al-Anbiyaak oleh Al-Jaza'iri
halaman 493
[353] –
Thaha 20:115 - Diriwayatkan dari Jabir dari Abi Ja'far (as) mengenai firman
Allah Azza wa Jalla:
﴿ وَلَقَدْ
عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا ﴾
{Dan
sesungguhnya telah Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa, dan tidak
Kami dapati padanya kemauan yang kuat.}, beliau (as) berkata: "beliau
berjanji mengenai Muhammad dan para Imam selepasnya, sehingga dia
meninggalkannya dan tidak ada padanya kemauan yang kuat bahawa mereka adalah
seperti itu. Sebaliknya, yang dipanggil Uulu Al-3azm kerana telah diambil perjanjian
dari mereka mengenai Muhammad dan Aushiak selepas mereka dan Mahdi dan perjalanannya
jadi kesmua mereka berkumpul dengan azam tersebut dan mengakuinya."
Bashair Al-Darajat halaman 90.
Abi Ja'far
(as) berkata: "Kemudian persetiaan (Al-Mitsaq) diambil atas para nabi,
maka Dia berkata: “Bukankah Aku Tuhan kamu? Dan bahawa Muhammad ini RasulKu?
Dan Ali ini Amir Al-Mukminin.“ Mereka berkata: Bahkan. Maka kenabian mereka
telah disahkan, dan persetiaan (Al-Mitsaq) diambil atas Uulu Al-3azm: Bahawa Akulah
Tuhan kamu, dan Muhammad adalah RasulKu, dan. Ali adalah Amir Al-Mukminin, dan Aushiak
selepasnya adalah Wilayah UrusanKu dan Khazanah IlmuKu (as), dan bahawa Al-Mahdi
yang akan monolong agama Ku dan memenangkan daulahKu dan membalas bela musuh-musuh
Ku, dan supaya Aku disembah dengan sukarela atau terpaksa.” Maka mereka
berkata: “Kami mengakui, wahai Tuhan kami, dan kami menyaksikannya.” Adam tidak
menafikan, dia tidak mengakuinya untuk mengitsbat (mengesahkan) kebesaran
kelima-lima perkara mengenai Imam Mahdi. Adam tidak mempunyai keazaman untuk berikrar
(mengakuinya). Itulah Firman-Nya Azza waa Jalla:
﴿ وَلَقَدْ
عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا ﴾
{Dan
sesungguhnya telah Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa, dan tidak
Kami dapati padanya kemauan yang kuat.}, [Thaha 20:115].
Beliau
berkata: Sebaliknya, ia adalah kepadanya: sehingga dia meninggalkannya...
" Al- Kafi jilid 2, halaman 8
[354] –
Dari Abi Abdillah (as): "Bahawa Nabi (sawas) mengatakan:.”Tiada siapa patut
berkata: Aku lebih baik daripada Yunus bin Mataa (as) - Bihar
Al-Anwar: jilid 14,
halaman 392.
[355] -
Al Kafi: jilid 1, halaman 401, Hadis No 1.
[356] -
Al-A3raaf 7:26
[357] -
Dari Ibn 3abbas bahawa beliau berkata: "... maka sesungguhnya Ilyas (Ilya)
turun dan bersembunyi dari ibu Yunus bin Mataa selama enam bulan, dan Yunus
adalah bayi yang baru lahir, maka dia kembali ke tempatnya, dan dia tidak tinggal
kecuali untuk masa yang singkat sehingga anaknya meninggal dunia selepas selepas
dia bercerai susu. Jadi musibah itu sangat besar, lalu dia keluar mencari Ilyas,
dan gunung bersimpati dengannya sehingga dia menemui Ilyas, lalu ia berkata:
"Aku sangat sedih kerana kematian anakku, dan Allah Ta’ala memberi ilham
padaku supaya kamu memberi syafaat padanya supaya menghidupkan kembali anakku. Aku
telah meninggalkannya dengan keadaannya dan aku tidak kebumikannya dan aku
telah sembunyikan di tempatnya." Dia berkata kepadanya: "Bila anak kamu
meninggal dunia?" Dia berkata: "Hari ini, hari ketujuh." Jadi Ilyas
pergi, dan beliau menghabiskan tujuh hari lagi. Sehingga sampai ke rumahnya. Maka
dia berdoa ke hadrat Allah Yang Maha Suci sehingga Allah menghidupkan Yunus
(as) kembali dengan KudratNya. Oleh itu, setelah dia hidup, Ilyas
meninggalkannya. Dan setelah 40 tahun berlalu, Allah mengutusnya kepada kaumnya,
seperti Dia SWT berfirman:
﴿ وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَىٰ مِائَةِ
أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ ﴾
Dan
Kami utus dia kepada seratus ribu orang atau lebih.... " [Al-Shaffaat 37:147] -
Qishash Al-Anbiyaak oleh Al-Jazaairi halaman 359-361, Bihar Al-Anwar: Jilid 13,
halaman 393-396
[358] -
Bihar Al-Anwar: Jilid 41, halaman 382.
[359] -
Bihar Al-Anwar: Jilid 41, halaman 391.
[360] -
Al-Anbiaak 21:87
[361] -
Al-Shaffaat 37:142-147
[362] -
Bihar Al-Anwar: Jilid 10, halaman 87.
[363] -
Al-Qalam 68:1-2
[364] -
Sila rujuk: Al Mutasyabihaat Jilid 1, soalan nombor 6, Al-Qur'an terkandung di dalam
titik.
[365] Al
Kafi: Jilid 1, halaman 401, Hadis No 1.
[366] –
Dari Ibrahim bin 3abbas Al-Shuliy, berkata: “Satu hari kami bersama Ali bin
Musa (as), dia berkata kepadaku: "Tidak ada di dunia ini nikmat yang
haqiqi." dikatakan kepadanya, Beberapa fuqahak (ulamak) hadir pada masa itu:
Seperti firman Allah 3azz wa Jalla:
﴿ ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ ﴾
{kemudian
kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan.},[Al-Takatsur 102:8]
Adapun nikmat
di dunia ini adalah seperti air yang sejuk." Jadi Imam Al-Ridha (as) berkata
kepadanya dengan suara yang nyaring:" Kamu tafsirkan seperti itu dan kamu
telah menjadikannya berbagai-bagai, Aku berkata sebahagian orang beerkata: air
yang sejuk, dan yang lain berkata ia adalah makanan yang baik dan yang akhir
pula berkata ia adalah tidur yang baik." kemudian Al-Ridha (as) berkata:
" Bapaku berkata kepadaku bahawa bapanya Abi Abdillah Al-Shadiq (as),
bahawa apa yang kamu katakan mengingat padanya kata-kata Allah Taala:
{kemudian
kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan}
Dia (as)
menjadi marah dan berkata: Allah 3azza wa Jalla, tidak meminta hamba-hambaNya apa
yang baik kepada mereka denganNya, dan Dia tidak mengurniakan atas mereka dengan
bertanya tentang nikmat yang
dibenci dari semua makhluk, jadi bagaimana kamu menyifatkan kepada Pencipta 3azza
wa Jalla apa yang
tidak diredhai makhluk denganNya? Tetapi, nikmat itu adalah mengasihi kami, Ahl
Al-Bayt, dan menerima Wilayah kami yang akan disoal Allah kepada hamba-Nya
tentang perkara ini selepas Tauhid dan Nubuwah kerana jika hamba itu membersihkan
dirinya dengan memenuhi janjinya akan membawa kepada Nikmat Syurga yang tidak diketahui...
" - 3uyun Akhbar Al-Ridha (as) jilid 1, halaman 136 -137
Tiada ulasan:
Catat Ulasan