Jumaat, 18 Julai 2014

Soalan 174: Ikan Paus dan Zhun Nun


Soalan 174: Bagaimana Tuan menerangkan Nabi Yunus (as) tinggal di dalam perut ikan paus dengan cara yang saintifik, tanpa makanan, udara dan matahari? Dan bagaimana dia beribadah? Dan apakah tasbih yang, dengan kelebihannya yang, menyebabkan dia keluar dari perut ikan paus itu?

Jawapan:

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
Segala puji-pujian tertentu bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat Allah ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi.
.Allah SWT berfirman:

﴿فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلا تَكُنْ كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَكْظُومٌ * لَوْلا أَنْ تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ مَذْمُومٌ﴾
{Maka bersabarlah kamu terhadap ketetapan Tuhanmu, dan janganlah kamu seperti orang yang berada dalam (perut) ikan ketika ia berdoa sedang ia dalam keadaan marah. * Kalau sekiranya ia tidak segera mendapat nikmat dari Tuhannya, benar-benar ia dicampakkan ke tanah tandus dalam keadaan tercela. } [345]
Dan Allah SWT berfirman:

﴿فَالْتَقَمَهُ الْحُوتُ وَهُوَ مُلِيمٌ * فَلَوْلا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ * لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ * فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِيمٌ * وَأَنْبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطِينٍ﴾

{Maka ia ditelan oleh ikan paus dalam keadaan tercela. * Maka kalau sekiranya dia tidak termasuk orang-orang yang banyak mengingat Allah, * niscaya ia akan tetap tinggal di perut ikan itu sampai hari berbangkit. * Kemudian Kami lemparkan dia ke daerah yang tandus, sedang ia dalam keadaan sakit. * Dan Kami tumbuhkan untuk dia sebatang pokok dari jenis labu.} [346]
Sesungguhnya Yunus (as) meninggal dunia di dalam perut ikan paus, dan ruhnya memandang ke arah kegelapan neraka, dan memandang ke arah tahap yang lebih rendah.
Dan tumbuhan (pokok labu) adalah: Agama.
Jadi selepas ditelan oleh ikan paus Yunus (as) ruhnya disita (ditahan), dan ia dibawa turun ke neraka supaya dia melihatnya, sehingga dia melihat neraka dan kegelapan itu

﴿ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا﴾
{kegelapan yang tindih-bertindih, apabila dia mengeluarkan tangannya, tiadalah dia dapat melihatnya,} [Surah An-Nur 24: 40].
Dan dia melihat Qarun (la) dan dia bercakap dengannya. Dan neraka yang dia lihat ini, adalah Neraka yang mengembangkan kerja-kerja [dosa] penindas (penzalim) sehingga nyalaan itu selesai, dan api yang didorong oleh kerja-kerja [dosa] penzalim, seperti mana Syurga dibina oleh kerja-kerja [amalan] orang-orang soleh dari Nabi-nabi, Aushiak, Rasul-rasul, dan solehin.
Allah SWT berfirman mengenai Neraka yang dibina di atas kerja-kerja yang anak-anak menzalimi Adam:

﴿وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ﴾

{ Dan apabila api neraka dinyalakan menjulang} [347]
Yang bermaksud: [apabila] nyalaan api sampai ke puncak dan lengkap julangan apinya pada hari kiamat oleh kerja-kerja para penzalim.
Dan Allah SWT berfirman:

﴿وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ﴾

{Dan apabila Syurga didekatkan; } [348]
yang bermaksud: [apabila] ia mencapai kesempurnaan dan lengkap oleh amalan Bani Adam yang soleh, dan makna ini telah disampaikan oleh Rasulullah (sawas), jadi sesiapa yang mengatakan:

سبحان الله، والحمد لله، ولا اله إلا الله، والله أكبر

'Subhan Allah (Maha Suci Allah)' dan 'Alhamdulillah’ (Segala puji bagi Allah)' dan 'La Illaha Illa Allah (Tiada Tuhan melainkan Allah) 'dan' Allahu Akbar (Allah Maha Besar) akan ditanamkan untuknya pokok di dalam syurga, lalu mereka berkata: “Oleh itu, kita mesti banyak menanam [pokok] Ya Rasulullah!” Baginda (sawas) bersabda: ' Ya, bagaimanapun, berhati-hatilah jangan sampai kamu menimpakan padanya api hingga kamu membakarnya [349]

Oleh itu, orang yang membina syurga dan neraka dan masing-masing mempunyai penghuninya sendiri. Dan neraka ini adalah paus sebenar yang menelan Yunus (as), dan penjara tempat dia telah dipenjarakan, dan kubur yang menakluknya dan menyekat perjalanannya, dan oleh itu, firman Allah SWT pada kedua-dua kata, dan menjelaskan - untuk sesiapa yang jahil tentang al-haqiqah – kedua-duanya adalah bercanggah, dan iaitu:

لَوْلا أَنْ تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ مَذْمُومٌ﴾.

{Kalau sekiranya ia tidak segera mendapat nikmat dari Tuhannya, benar-benar ia dicampakkan ke tanah tandus dalam keadaan tercela.}

﴿فَلَوْلا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ * لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُون﴾.
{Maka kalau sekiranya dia tidak termasuk orang-orang yang banyak mengingat Allah, * niscaya ia akan tetap tinggal di perut ikan itu sampai hari berbangkit}

Apa yang pasti ialah Allah SWT, mesti menyediakan satu perkara sebagai hukuman bahawa dia berikrar untuk Nabi Allah Yunus (as); sama ada dicampakkan [nya] ke tanah tandus itu (pantai tandus) semasa dia telah tercela, atau berada di dalam perut (paus itu) sehingga hari mereka dibangkitkan, jika tidak akan ada percanggahan dalam Al-Quran, maka sesungguhnya Allah SWT mengeluarkan kebijaksanaan lengkap, dan ia hanya satu tidak banyak. Dan jika sebahagian daripada mereka mahu mentafsirkannya ke kanan atau ke kiri (bermakna jika mereka mahu mentafsirkannya menurut cara mereka sendiri) tanpa ilmu dari Keluarga Muhammad (as) maka ini adalah hal mereka sendiri. Walau bagaimanapun, haqiqatnya menjelaskan bahawa dan tubuhnya dibuang ke tanah lapang, dan ruhnya kekal dalam lapisan neraka sehingga hari mereka dibangkitkan. Dan seperti yang saya telah jelaskan bahawa ianya; [neraka berkembang dan tidak penuh-penuh] ke arah mana dunia yang terus berjalan pantas, seperti perjalanannya menuju syurga, dan dari sini ia menjelaskan bahawa tidak ada percanggahan antara ayat-ayat itu.

Kemudian jika tinggal di dalam perut ikan paus sehingga Hari Kebangkitan Besar - iaitu: permulaannya, adalah kemusnahan Kerajaan-kerajaan bagi penduduk bumi - seperti jasad tubuh terkeluar dari kebiasaan, dan tidak boleh dibaiki kecuali dengan keajaiban, kerana yang diharap tubuh Yunus (as) masih sempurna di dalam perut ikan paus itu, dan badan paus itu juga tetap kekal lengkap bentuknya, sama ada hidup atau mati, dan tidak ada makna untuk mukjizat jenis ini, tanpa faedah kesan daripadanya. Dan Allah Maha Bijaksana mustahil main-main atau bergurau dalam tindakan-Nya Yang Maha Suci dan Maha Tinggi dari apa yang mereka sekutukan. Jadi apa yang kamu tahu bahawa Dia SWT berfirman:
﴿لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ﴾
{niscaya ia akan tetap tinggal di perut ikan itu sampai hari berbangkit},
Kebangkitan adalah selepas Permulaan Kiamat Besar iaitu: selepas semua yang wujud di bumi ini binasa, dan selepas Bumi ini digantikan dengan yang lain.

Oleh itu, Yunus (as) yang tinggal di dalam perut ikan paus dengan tubuh badannya, hingga hari dibangkitkan semula adalah sesuatu perkara yang tidak benar. Kerana sebelum itu, seperti yang saya katakan, bumi akan binasa dan digantikan

﴿يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ﴾

{pada hari bumi diganti dengan bumi yang lain dan langit, dan meraka semuanya berkumpul menghadap ke hadirat Allah yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.} [350] Ibrahim 14:48,

﴿وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ﴾

{dan apabila lautan dijadikan meluap} [351]

Dan bahawa ia tetap dikatakan atau ditakwilkan: Bagaimana Allah Yang Maha Suci, mengancam Yunus (as ), pada hal dia seorang Nabi?

Dan hakikatnya adalah bahawa Dia tidak mengancamnya, dan tidak juga diberi amaran, bahkan Dia memuliakannya dan mengurniakan nikmat kepadanya apabila Dia menunjukkan kepadanya Neraka dan nasibnya (as) jika dia menentang Allah (SWT ) dan berpaling dari risalah tersebut, dan tidak membawa Wilayah Ali bin Abi Talib (as) [352]. Sebenarnya Yunus adalah seperti Adam (as):

﴿وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً﴾

{Dan sesungguhnya telah Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa (akan perintah itu), dan tidak Kami dapati padanya kemauan yang kuat. } [353].

Dan dengan kemajuan rohani ini Yunus (as) bertambah ilmu dan makrifahnya mengenai hak Ali (as) dan maqamnya, sebagai Ketua tentera Allah, bagi mendapatkan pertolongan dengan Allah dan bertawasul (sokongan) kepada Allah dengan hak Ali (as), maka Allah berikan kepada Ali (as) kebenaran untuk menyelamatkannya dari penderitaan neraka dan masalahnya itu. Kematiannya adalah rukya (penglihatan) yang dilihatnya, maka dia telah ditemui dicampakkan sepertimana dilucutkan pakaian Taqwa dari Adam (as). Seolah-olah bagi Yunus (as​​) dia telah rosak (cedera) (dengan dicampakkan) kepadanya dan kehilangan pakaian Takwa. Lalu dia bertasbih, dan memohon ampun kepada Allah, dan mengaku hak Ali (as ), dan maqamnya yang tidak dibawanya (diakuinya).

Dan jangan terkejut dengan Yunus (as) kerana enggan memikulnya, mungkin kamu juga tidak mengakui maqam Amir Al-Mukminin Ali (as) jika saya memberitahu kamu mengenainya. Maka apa yang dituntut dari Nabi Allah Yunus (as) adalah mengakui perkara yang besar itu [354], " Tiadalah yang memikulnya kecuali Nabi yang diutus, atau Malaikat yang dekat, atau orang yang beriman yang Allah telah uji hatinya dengan iman."[345].

Juga pengiktirafan yang benar dari Yunus (as) ini, dengan beliau meminta ampun, dan beliau bertasbih kepada [Allah], adalah punca bagi dipulangkan pakaian takwanya, dan ia adalah kehijauan dan agama

﴿وَأَنْبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطِينٍ﴾
Dan Kami tumbuhkan untuk dia sebatang pohon dari jenis labu.},
ia ditumbuhkan ke atas (kerana) beliau, seolah-olah ia adalah sebahagian daripadanya, dan ia adalah dari pakaian Takwa yang mengiringi orang yang bertakwa. Sama seperti peribadi Nabi Adam (as ) telah ditutup dengan daun semanggi Syurga, dan ia juga tumbuh-tumbuhan hijau, agama, dan pakaian Takwa

﴿يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاساً يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشاً وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ﴾

Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.} [Al-A3raaf 7:26] 356]

﴿فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِيمٌ﴾
{ Kemudian Kami lemparkan dia ke daerah yang tandus, sedang ia dalam keadaan sakit.}:
Keadaan sakit Yunus (as) adalah kerana disingkirkan pakaian Takwa darinya, selepas dia berpaling dan melarikan diri, dan pelarian hamba yang menderhaka atau melarikan diri dari menjadi pemimpin.

Pohon Labu adalah daripada tumbuh-tumbuhan Syurga, iaitu tumbuhan Agama dan Takwa.

Dan yang tinggal untuk diketahui bahawa: Yunus (as) mati ketika beliau masih anak kecil, dan dipulihkan oleh Nabi Allah Ilya (Ilyas) dengan izin Allah SWT dan Nabi Allah Ilya (Ilyas) telah menghidupkannya (dengan izin Allah) semasa dia mati masih kecil, sehingga nabi Allah Ilya (Ilyas) (as) memindahkan haba badannya kepada badan Nabi Allah Yunus (as) ketika dia masih kecil dan telah mati, dan dia bertawasul (mohon sokongan) kepada Allah SWT, lalu Allah SWT menghidupkannya kembali [357].

Dan dalam kejadian ini [adalah tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang memperhatikan tanda-tanda] atas apa yang berlaku selepas itu kepada Yunus (as), kerana dia telah mati di dalam perut ikan paus dan Ali (as) (Ilya - Ilyas) membawa dia kembali ke kehidupan selepas bahang (haba) ilmu Ali (as) meliputinya, dan dia mengenal hak Ali (as). Dan dalam ketelanjangan itu semasa dia sakit, sebuah pohon labu tumbuh mengiringi beliau, dan ia adalah Ilya dan Ali, Agama, Syurga, dan pakaian Takwa.

Adapun jika anda bertanya mengenai apakah bukti kematian Yunus di dalam perut ikan paus, maka ia adalah firman-Nya, yang secara terang:
﴿إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ﴾
{hingga hari mereka dibangkitkan.}:
Iaitu dia telah mati, bagi seseorang yang kekal hingga hari mereka dibangkitkan semula yang sebelumnya mati, seperti mana telah dijelaskan sebelum ini.

Dan juga Imam Ali (as) berkata, apabila beberapa orang Yahudi bertanya kepadanya mengenai sebuah penjara yang belayar [sekitar] kawasan Bumi dengan temannya, jadi dia (as) berkata: "Wahai Yahudi! Bagi penjara yang belayar [sekitar] kawasan Bumi oleh sahabatnya, bahawa ia adalah paus yang memenjarakan Yunus di dalam perutnya, jadi ia memasuki ke dalam Laut Al-Qulzum, kemudian keluar ke arah Laut Mesir, kemudian dimasukkan ke dalam lautan Thabaristan, dan kemudian keluar ke Sungai Dajlah Al-Ghauraa'."

Beliau (as) berkata: "Kemudian dipindahkannya ke bawah bumi sehingga sampai zaman kehancuran Qarun; dan Qarun telah binasa dalam zaman Nabi Musa (as), dan Allah telah mewakilkan kepadanya seorang Malaikat yang akan masuk dalam bumi setiap hari dalam wajah seorang lelaki, dan Yunus di dalam perut ikan paus itu bertasbih kepada Allah dan memohon ampun daripadaNya. Jadi Qarun mendengar suaranya lalu dia berkata kepada Malaikat yang mewakilinya: 'Biar aku lihat, aku dengar kata-kata anak Adam' Maka Allah mewahyukan kepada Malaikat yang mewakilinya supaya ditunjukkan kepadanya, lalu dilihatnya, maka Qarun berkata: 'Siapakah kamu?' Yunus berkata: 'Aku yang berdosa yang bersalah, Yunus bin Mata. [Jadi Qarun] berkata: 'Apa yang membuatkan Allah amat marah kepada Musa bin Imran? [Jadi Yunus] berkata: “Mustahil ia binasa! [Jadi Qarun] berkata: “Apa yang dilakukan Al-Rauf, Al-Rahim kepada kaumnya, Harun bin Imran? [Jadi Yunus] berkata: “Binasa. [Jadi Qarun] berkata: “Jadi apa yang berlaku kepada Kaltsum binti Imran yang menamakan aku?” [Jadi Yunus] berkata: “Mustahil tiada apa yang tinggal pada keluarga Imran.” Jadi Qarun berkata: “Celakanya aku mengenai keluarga Imran.” Maka Allah berterima kasih kepada beliau untuk itu. Maka Allah memerintahkan Malaikat yang yang mewakilinya supaya melepaskan azab darinya di dunia ini, lalu dia dilepaskan azab ipadanya. Oleh itu, apabila Yunus melihat demikian, beliau berdoa dalam kegelapan:

أن لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
Sesungguhnya, tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku telah menjadi dari orang yang zalim.”
Maka Allah menerima beliau dan diperintahkan paus untuk melepaskannya."[358].

Dari Abi Abdillah (Selawat Allah ke atasnya) beliau berkata: " Yunus (as) keluar kerana marah pada kaumnya kerana apa yang dilihat dari dosa-dosa mereka, sehingga dia menaiki kapal di Al-Yam. Maka mereka telah terserempak dengan ikan Paus yang boleh menenggelamkan mereka, lalu mereka membuang undi sebanyak tiga kali, Maka Yunus berkata: "Aku telah dipilih, jadi buanglah aku." Kemudian apabila Ikan itu mengambil Yunus, Allah Ta’ala Jalla wa 3alla mewahyukan kepadanya:. "Bahawa Aku tidak jadikan dia (Yunus) sebagai rezeki bagi kamu, maka janganlah menghancurkan tulang-tulangnya, dan janganlah makan dagingnya" Kemudian FirmanNya lagi: "Belayarlah dengannya di lautan. Maka dia berdoa di dalam kegelapan:

"أن لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
Sesungguhnya, tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku telah menjadi dari orang yang zalim "
                          
Dan beliau berkata: "Apabila ikan belayar di laut dan Qarun ada di sekitarnya, dan Qarun mendengar suara yang tidak dapat didengar, maka dia berkata kepada Malaikat yang mewakilinya: “Suara Siapakah itu?” [Jadi Malaikat] berkata: “Ia adalah Nabi Yunus (as) di dalam perut ikan paus. [Jadi Qarun] berkata: “Bolehkah kamu izikan aku bercakap dengan dia? ' [Malaikat] berkata: Boleh. [Qarun] berkata: “Wahai Yunus! Apa yang berlaku kepada Harun?” [Yunus] berkata: “Dia sudah mati.” Lalu Qarun menangis, [kemudian] berkata: “Apa yang berlaku kepada Musa?” [Yunus] berkata: “Dia sudah mati.” Lalu Qarun menangis. Maka Allah Ta’ala, mewahyukan kepada Malaikat yang mewakilinya "meringankan azab pada Qarun kerana kelembutan beliau terhadap kerabatnya." [359].

Yunus (as) telah turun kepada Qarun dan dia bercakap kepadanya, manakala Qarun adalah makhluk mati yang diseksa.

Dan juga Yang Maha Tinggi berfirman:


﴿وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ﴾

{Dan (ingatlah kisah) Dzun Nun (Yunus), ketika ia pergi dalam keadaan marah, lalu ia menyangka bahawa Kami tidak akan mempersempitnya (menyulitkannya), maka ia menyeru dalam keadaan yang sangat gelap: "Bahawa tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim."}  [Al-Anbyāk 21:87] [360],

dan ia adalah kegelapan neraka yang dibina oleh amalan orang-orang yang zalim.

Dan Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿فَالْتَقَمَهُ الْحُوتُ وَهُوَ مُلِيمٌ * فَلَوْلا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ * لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ * فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِيمٌ * وَأَنْبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطِينٍ * وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ﴾

{Maka ia ditelan oleh ikan besar dalam keadaan tercela. * Maka kalau sekiranya dia tidak termasuk orang-orang yang banyak mengingat Allah,* niscaya ia akan tetap tinggal di perut ikan itu sampai hari berbangkit. * Kemudian Kami lemparkan dia ke daerah yang tandus, sedang ia dalam keadaan sakit. * Dan Kami tumbuhkan untuk dia sebatang pohon dari jenis labu.} [Al-Şāffāt 37:142-146]  [361]
Iaitu: Allah SWT, telah mengandaikan perkara kerasulannya sentiasa baru, dan itu adalah kerana dia telah diutus selepas kematiannya, maka ia adalah perkara utusan yang baru, dan jika tidak kerana kematiannya ia akan kembali dari ghaibnya dan menyempurnakan risalahnya.

Dan Yunus (as) tinggal di dalam perut ikan paus selama dua puluh lapan hari, daripada Ali bin Abi Talib: "... Adapun dua puluh lapan hari, Yunus tinggal di dalam perut ikan paus..." [362].

Dan dalam Surah Al-Qalam:

﴿نْ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ * مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ﴾

{Nun, demi kalam dan apa yang mereka tulis, * berkat nikmat Tuhanmu kamu sekali-kali bukan orang gila. } [Al-Qalam 68:1],[363]

Gila ialah sesiapa yang akalnya dihijab dan tersembunyi dan hilang, perkataan [جُنَّ - Junna] bermaksud: tersembunyi dan ditutup, dan di sini ia bermakna: berkat nikmat Tuhanmu kamu sekali-kali bukan orang yang tersembunyi dan ditutup, sebaliknya, kamu terang dan dikenali sama seperti matahari.

Dan dalam ayat:
﴿وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ﴾
{Dan (ingatlah kisah) Zhun Nun (Yunus), ketika ia pergi dalam keadaan marah, lalu ia menyangka bahwa Kami tidak akan mempersempitnya (menyulitkannya), maka ia menyeru dalam keadaan yang sangat gelap: "Bahwa tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim".},
Dan Zhun Nun ertinya Pemilik Nun, dan Nun adalah martabat: [Muhammad], dan adalah martabat: [Ali], sebagaimana yang dijelaskan dalam 'Al-Mutasyaabihaat', jadi sila rujuk padanya [364].

Dan di sini di Ayat ini adalah Ali (as) dan Yunus dinyatakan sebagai Zhun Nun, atau, sahabat Ali (as), sesungguhnya i asal hukuman Yunus (as) itu adalah ketidakupayaannya untuk menanggung maqam Ali (as) dan kedudukannya. "Yang tidak terpikul olehnya kecuali seorang Nabi yang diutus atau Malaikat yang rapat, atau seorang beriman yang Allah telah uji hatinya dengan iman." [365], dan iman di sini ialah Imam (as). Iaitu: orang beriman yang Allah telah uji hatinya dengan Imam (as), dan Yunus (as) adalah Nabi yang diutus. Jadi dia tidak terpikul olehnya pada mulanya, bagaimanapun, beliau membawanya selepas ia berjaya dan menerima tarbiyah Allah dan diajar olehNya SWT.

Jadi apa yang dia ditelan dalam alam jasmani (dunia jisim-jisim) ini adalah paus (atau Nun laut) dan dia adalah binatang terbesar di bumi ini. Dan apa yang dia ditelan dalam Alam Ruh-ruh adalah (Nun Alam), atau Ali bin Abi Talib (as), Oleh itu mengenalinya dan mengakui maqamnya adalah nikmat Allah.
﴿لَوْلا أَنْ تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ مَذْمُومٌ﴾، ﴿مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ﴾
{Kalau sekiranya ia tidak segera mendapat nikmat dari Tuhannya, benar-benar ia dicampakkan ke tanah tandus dalam keadaan tercela.}, {berkat nikmat Tuhanmu kamu sekali-kali bukan orang gila.} [68:49] [366].

Dan paus laut yang menelan Yunus (as) adalah sejenis ikan yang makan Moluska (cangkerang) yang hidup di lautan dalam, tidak wujud jenis ikan paus lain selain daripada paus jenis ini yang sampai ke kedalaman lautan yang gelap-gelita ini. Bahkan, sehingga kini tidak ada manusia yang telah mengembara ke kedalaman ini, dan ahli biologi yang terbiasa dengan cangkerang dari kedalaman melalui paus ini. Dan di sini paus ini dicirikan oleh fakta bahawa dia turun ke kedalaman kegelapan yang gelap-gelita
﴿فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ﴾
{ maka ia menyeru dalam keadaan yang sangat gelap.}.

Dan juga pemakanannya yang adalah yang moluska (cangkerang), dengan itu sistem pencernaannya adalah lembut dengan badan pepejal, (seperti tubuh manusia), jadi badan Yunus (as) tidak remuk kerana paus yang menelannya.



✡✡✡✡✡


___________________________
[345] - Al-Qalam 68: 48 & 49.
[346] - Al-Şāffāt 37:142-146
[347] – Al-Takwir 81:12.
[348] - Al-Takwir 81:13.
[349]  - Diriwayatkan daripada Abi Abdullah Al Sadiq, daripada bapanya, daripada datuknya (as) yang berkata: ' Rasulullah (sawas) bersabda: " Sesiapa saja yang berkata' Subhana Allah (Maha Suci Allah) ' baginya pohon-pohon dari tanaman Allah di syurga, dan sesiapa yang berkata “Al-hamdu Lillah (Segala puji bagi Allah)” baginya pohon-pohon dari tanaman Allah di syurga, dan sesiapa yang berkata  La Illaha Illa Allah (Tiada Tuhan melainkan Allah) ' baginya pohon-pohon dari tanaman Allah di syurga, dan sesiapa yang berkata' Allahu Akbar (Allah Maha besar) baginya pohon-pohon dari tanaman Allah di syurga. "Lalu seorang lelaki dari Quraisy berkata: "Wahai Rasulullah!. Sesungguhnya banyak pohon-pohon kami di syurga " Baginda (sawas) bersabda: "Ya, bagaimanapun, berhati-hatilah supaya kamu tidak menimpakan api atasnya sehingga kamu membakarnya. "Dan ini adalah kerana Allah Azza wa Jalla, berfirman:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ
{Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul dan janganlah kamu merusakkan (pahala) amal-amalmu. } {Muhammad 47:33 } 3amali Al-Syeikh Al-Shaduq: halaman. 705.
[350] – Ibrahim 14:48
[351] - Al-Takwir 81:6.
[352] - Dari 7abbah Al-3arani bahawa dia berkata, Amir Al-Mukminin (as) berkata: "Sesungguhnya Allah membentangkan Wilayahku ke atas penghuni langit dan ke atas penduduk Bumi. Sesiapa yang mengakuinya akan diakui, dan sesiapa yang menafikan akan dinafikan. Yunus menafikannya, maka Allah memenjarakan dia di dalam perut ikan paus sehingga dia mengakuinya" Basair Al-Darajat:. halaman. 95.
Dan dari Al-Tsamali bahawa dia berkata: "Telah masuk Abdullah bin Omar menemui Ali Zain Al-3abidin (as​​) dan berkata kepadanya: “Wahai anak Al-Hussain, yang mengatakan bahawa yang menyebabkan Yunus bin Mataa. dibuang dari ikan paus itu kerana ia dipersembahkan kepadanya wilayah daripada datuk ku dan dia berhenti padanya [Imam Ali Zain Al Abidin (as​​)] berkata: 'Semoga ibu kamu berkabung [Jadi Abdullah bin Omar] berkata: “Kalau begitu tunjukkan aku satu ayat (bukti) jika kamu adalah orang yang benar.” Jadi dia suruh supaya matanya ditutup dan mataku ditutup betul-betul. Kemudian selepas beberapa ketika dia menyuruh kami membuka mata, maka kami berada di tepi pantai laut dengan gelombang memukul. Lalu Ibn Omar berkata: 'Ya Tuan ! Darah ku di leher tuan! Allah! Allah! Dalam diri saya ' [Jadi Imam Ali Zain Al Abidin (as)] berkata: "Bawalah ia keluar dan jadikan kita melihatnya jika kamu adalah orang yang benar” Kemudian dia (as) berkata: “Wahai Paus" Dikatakan: "Jadi kepala paus keluar dari laut, seperti gunung besar, dan ia berkata: “Ya wahai tuan! Ya wahai tuan! Wahai Waliy Allah” Jadi dia (as) berkata: “Siapakah kamu?” [Jadi paus] berkata: “Aku paus Yunus Wahai Tuan.” [Lalu dia (as​​)] berkata: Ceritakan kepada kami kisahnya”' Jadi [paus] berkata: “Wahai Tuan! Sesungguhnya Allah Ta’ala, tidak mengutus seorang nabi pun dari Adam sehingga ke datuk Tuan Muhammad (sawas), melainkan setelah dikemukakan kepadanya Wilayah Tuan. Maka sesiapa yang menerima dari antara nabi-nabi telah selamat dan diselamatkan, dan sesiapa yang berhenti dan teragak-agak dalam memikulnya akan menerima apa yang Adam terima daripada dosanya itu, dan apa yang diterima Nuh (as) diselamatkan dari lemas (tenggelam), dan apa yang diterima Ibrahim (as) diselamatkan daripada api, dan apa yang diterima Yusuf (as ) yang diselamatkan daripada telaga, dan apa yang diterima Ayub (as) diselamatkan dari bala’, dan apa yang diterima Daud (as​​) diselamatkan daripada kesalahan, sehingga Allah mengutus Yunus (as) dengan Allah memberi wahyu (ilham) kepada beliau: “Sesungguhnya wahai Yunus! Terimalah Wilayah Amir Al-Mukminin Ali dan Imam-imam yang mendapat petunjuk dari sulbinya.” Ketika bercakap kepada beliau: beliau berkata: “Bagaimana aku akan menerima Wilayah daripada seseorang yang aku tidak pernah lihat atau kenali? Dan dibiarkan ketika tidak disukai. Maka Allah Ta’ala mewahyukan kepadaku: "Telanlah Yunus, dan jangan meremukkan tulang-tulangnya ". Jadi dia tinggal di dalam perut ku selama empat puluh pagi, belayar bersamaku di laut, dalam tiga kegelapan, sambil menyeru:
أن لا إله الا أنت سبحانك اني كنت من الظالمين
"Sesungguhnya tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku telah menjadi dari orang yang zalim!" Sesungguhnya aku telah menerima Wilayah Ali dan Imam-imam yang mendapat petunjuk dari dari anak-anaknya. Oleh itu, setelah beliau beriman dengan Wilayah Kamu, Tuhanku menyuruhku membuang dia di pantai gersang. "
Kemudian Imam Zain al-Abidin berkata: "Kembalilah kepada perlindunganmu wahai Paus." Lalu air laut itu kembali ke paras yang sama.") Manaqib Aal Abi Talib oleh Ibn Syahr Asyub, jilid 3, halaiman 281. Qishash Al-Anbiyaak oleh Al-Jaza'iri halaman 493
[353] – Thaha 20:115 - Diriwayatkan dari Jabir dari Abi Ja'far (as) mengenai firman Allah Azza wa Jalla:
﴿ وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا 
{Dan sesungguhnya telah Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa, dan tidak Kami dapati padanya kemauan yang kuat.}, beliau (as) berkata: "beliau berjanji mengenai Muhammad dan para Imam selepasnya, sehingga dia meninggalkannya dan tidak ada padanya kemauan yang kuat bahawa mereka adalah seperti itu. Sebaliknya, yang dipanggil Uulu Al-3azm kerana telah diambil perjanjian dari mereka mengenai Muhammad dan Aushiak selepas mereka dan Mahdi dan perjalanannya jadi kesmua mereka berkumpul dengan azam tersebut dan mengakuinya." Bashair Al-Darajat halaman 90.

Abi Ja'far (as) berkata: "Kemudian persetiaan (Al-Mitsaq) diambil atas para nabi, maka Dia berkata: “Bukankah Aku Tuhan kamu? Dan bahawa Muhammad ini RasulKu? Dan Ali ini Amir Al-Mukminin.“ Mereka berkata: Bahkan. Maka kenabian mereka telah disahkan, dan persetiaan (Al-Mitsaq) diambil atas Uulu Al-3azm: Bahawa Akulah Tuhan kamu, dan Muhammad adalah RasulKu, dan. Ali adalah Amir Al-Mukminin, dan Aushiak selepasnya adalah Wilayah UrusanKu dan Khazanah IlmuKu (as), dan bahawa Al-Mahdi yang akan monolong agama Ku dan memenangkan daulahKu dan membalas bela musuh-musuh Ku, dan supaya Aku disembah dengan sukarela atau terpaksa.” Maka mereka berkata: “Kami mengakui, wahai Tuhan kami, dan kami menyaksikannya.” Adam tidak menafikan, dia tidak mengakuinya untuk mengitsbat (mengesahkan) kebesaran kelima-lima perkara mengenai Imam Mahdi. Adam tidak mempunyai keazaman untuk berikrar (mengakuinya). Itulah Firman-Nya Azza waa Jalla:
﴿ وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا 
{Dan sesungguhnya telah Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa, dan tidak Kami dapati padanya kemauan yang kuat.}, [Thaha 20:115].
Beliau berkata: Sebaliknya, ia adalah kepadanya: sehingga dia meninggalkannya... " Al- Kafi jilid 2, halaman 8
[354] – Dari Abi Abdillah (as): "Bahawa Nabi (sawas) mengatakan:.”Tiada siapa patut berkata: Aku lebih baik daripada Yunus bin Mataa (as) - Bihar Al-Anwar: jilid 14, halaman 392.
[355] - Al Kafi: jilid 1, halaman 401, Hadis No 1.
[356] - Al-A3raaf 7:26
[357] - Dari Ibn 3abbas bahawa beliau berkata: "... maka sesungguhnya Ilyas (Ilya) turun dan bersembunyi dari ibu Yunus bin Mataa selama enam bulan, dan Yunus adalah bayi yang baru lahir, maka dia kembali ke tempatnya, dan dia tidak tinggal kecuali untuk masa yang singkat sehingga anaknya meninggal dunia selepas selepas dia bercerai susu. Jadi musibah itu sangat besar, lalu dia keluar mencari Ilyas, dan gunung bersimpati dengannya sehingga dia menemui Ilyas, lalu ia berkata: "Aku sangat sedih kerana kematian anakku, dan Allah Ta’ala memberi ilham padaku supaya kamu memberi syafaat padanya supaya menghidupkan kembali anakku. Aku telah meninggalkannya dengan keadaannya dan aku tidak kebumikannya dan aku telah sembunyikan di tempatnya." Dia berkata kepadanya: "Bila anak kamu meninggal dunia?" Dia berkata: "Hari ini, hari ketujuh." Jadi Ilyas pergi, dan beliau menghabiskan tujuh hari lagi. Sehingga sampai ke rumahnya. Maka dia berdoa ke hadrat Allah Yang Maha Suci sehingga Allah menghidupkan Yunus (as) kembali dengan KudratNya. Oleh itu, setelah dia hidup, Ilyas meninggalkannya. Dan setelah 40 tahun berlalu, Allah mengutusnya kepada kaumnya, seperti Dia SWT berfirman:
﴿ وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَىٰ مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ ﴾
Dan Kami utus dia kepada seratus ribu orang atau lebih.... " [Al-Shaffaat 37:147] - Qishash Al-Anbiyaak oleh Al-Jazaairi halaman 359-361, Bihar Al-Anwar: Jilid 13, halaman 393-396
[358] - Bihar Al-Anwar: Jilid 41, halaman 382.
[359] - Bihar Al-Anwar: Jilid 41, halaman 391.
[360] - Al-Anbiaak 21:87
[361] - Al-Shaffaat 37:142-147
[362] - Bihar Al-Anwar: Jilid 10, halaman 87.
[363] - Al-Qalam 68:1-2
[364] - Sila rujuk: Al Mutasyabihaat Jilid 1, soalan nombor 6, Al-Qur'an terkandung di dalam titik.
[365] Al Kafi: Jilid 1, halaman 401, Hadis No 1.
[366] – Dari Ibrahim bin 3abbas Al-Shuliy, berkata: “Satu hari kami bersama Ali bin Musa (as), dia berkata kepadaku: "Tidak ada di dunia ini nikmat yang haqiqi." dikatakan kepadanya, Beberapa fuqahak (ulamak) hadir pada masa itu: Seperti firman Allah 3azz wa Jalla:
﴿ ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ 
{kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan.},[Al-Takatsur 102:8] 
Adapun nikmat di dunia ini adalah seperti air yang sejuk." Jadi Imam Al-Ridha (as) berkata kepadanya dengan suara yang nyaring:" Kamu tafsirkan seperti itu dan kamu telah menjadikannya berbagai-bagai, Aku berkata sebahagian orang beerkata: air yang sejuk, dan yang lain berkata ia adalah makanan yang baik dan yang akhir pula berkata ia adalah tidur yang baik." kemudian Al-Ridha (as) berkata: " Bapaku berkata kepadaku bahawa bapanya Abi Abdillah Al-Shadiq (as), bahawa apa yang kamu katakan mengingat padanya kata-kata Allah Taala:
{kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan}
Dia (as​​) menjadi marah dan berkata: Allah 3azza wa Jalla, tidak meminta hamba-hambaNya apa yang baik kepada mereka denganNya, dan Dia tidak mengurniakan atas mereka dengan bertanya tentang nikmat yang dibenci dari semua makhluk, jadi bagaimana kamu menyifatkan kepada Pencipta 3azza wa Jalla apa yang tidak diredhai makhluk denganNya? Tetapi, nikmat itu adalah mengasihi kami, Ahl Al-Bayt, dan menerima Wilayah kami yang akan disoal Allah kepada hamba-Nya tentang perkara ini selepas Tauhid dan Nubuwah kerana jika hamba itu membersihkan dirinya dengan memenuhi janjinya akan membawa kepada Nikmat Syurga yang tidak diketahui... " - 3uyun Akhbar Al-Ridha (as) jilid 1, halaman 136 -137


Tiada ulasan: