Ahad, 13 Julai 2014

Soalan 160: Al-Amanah

Soalan 160: Apa yang di maksudkan dengan firman Dia Yang Maha Tinggi:

﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْأِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُوماً جَهُولاً﴾

Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanah itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanah itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh, [255]?
            
Jawapan: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
                            
Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi

Al-Amanah adalah: Al-Imamah dan Wilayah Waliy Allah, Dia Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعاً بَصِيراً﴾

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat. [256].
Iaitu Imamah yang menjalankan tugas Imam kepada Imam yang diikutinya [257]).

Manusia diamanahkan kepada mereka berwalak (taat) kepada Waliy Allah, dan manusia melaksanakan Al-Wilayah kepada Waliy Allah pada setiap zaman, dan jika Waliy Allah kembali kepada Allah ia tidak akan menghapuskan Waliy Allah, bahkan manusia mesti berwalak (taat) kepada Waliy selepas itu, maka kalau tiada Hujjah di bumi Allah akan hancurlah ia bersama penghuninya [258].

Dan manusia adalah (jenis) keturunan manusia, orang munafik yang pertama dan kedua; orang zalim adalah: (yang pertama), dan orang jahil ialah: (yang kedua) di mana orang jahil (makhluk yang kedua), yang dijadikan selepas akal [259].

Lelangit dan bumi serta gunung-ganang: dihuni oleh malaikat dan roh-roh yang soleh.

Al-Amanah adalah: Wilayah bagi Allah dan Al-Imamah, dan Wilayah bagi Waliy Allah Al-Imamah juga apabila ia lengkap, Dia Yang Maha Tinggi berfirman di dalam hadits Qudsi: (Sesiapa yang mendekati dengan yang difardhukan - iaitu Wilayah Waliy Allah – Aku akan menjadi mata dan tangannya dan ...) [260], iaitu seperti (Waliy Allah) yang sempurna imannya, seperti Salman adalah dari kami Ahl Al-Bait; kerana ia memenuhi sepuluh darjat (darjat-darjat Iman) [261],

﴿ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ﴾

tiga hari dalam masa haji dan tujuh hari apabila kamu telah pulang kembali [262])

Baki Amanah untuk semua manusia yang berkaitan dengan pemilik Al-Amanah, ia adalah seperti yang dinyatakan darinya (as): bahawa Malaikat telah menelan Kitab Al-Mitsaq (Persetiaan) dan Al-3ahd (Perjanjian) [263], Ia adalah Hajar Aswad di Rukun Iraqi di Kaabah. Ia sebenarnya seorang manusia, dia adalah Mahdi Pertama dan Al-Yamani, pemilik keselamatan, dan oleh itu dia adalah pembuka Daulah Keadilan Ilahi dan Al-Mahdi akan menjadi Ketuanya, dan Hakim Pertama selepas pemimpinnya Imam Mahdi (as). Setiap manusia yang berhaji ke rumah Allah mesti melintasi Hajar Aswad di Rukun Al-Yamani itu, yang berhampiran dengan pintu Kaabah, atau juga dikenali sebagai Malaikat yang telah menelan Kitab Al-Mitsaq dan Al-3ahd (Persetiaan dan Perjanjian), tetapi dia mesti membuat perjanjian dan memperbaharui perjanjian itu dengan Allah melaluinya.

Rasulullah (r): (beristilaam Al-Rukun (Hajar Aswad) itu, ia adalah Kanan Allah pada ciptaanNya, menjabatnya (menyentuh dengan tangan, mengucup – (istilaam)) ciptaannya, untuk berjabat (tangan) dengan hamba atau yang ada di dalamnya, dan saksi kepada mereka yang beristilaam dengan memenuhi janjinya) [264], dan baginda (sawas) mengakhirinya di penjuru itu, iaitu Hajar Aswad; kerana ia menjadi tujuan padanya, Sesungguhnya  diumpamakan seperti dengan yang kanan; kerana pertengahan antara Allah dan hamba-hambaNya dalam memilikinya, mencapainya dan mengasihinya dan redhanya sebagaimana janji semasa menjabatnya (istilaam).

Berkata Al-Shadiq (as): (Allah Tabaraka wa Ta’ala Semasa mengambil persetiaan hamba-hambaNya memerintahkan batu menelannya, dengan itu katakanlah: Telah kutunaikan amanahku dan kupenuhi Al-MitsaqKu (PersetiaanKu) agar Kau saksikan aku sebagai orang yang memenuhi janji) [265].

Beliau (as) berkata: (Rukun Al-Yamani adalah pintu dari pintu-pintu syurga, Allah tidak menutupnya sejak ia dibuka) [266].

Beliau (as) berkata: (Rukun Al-Yamani pintu tempat kita masuk ke syurga, Dan di dalamnya terdapat Sungai dari Syurga ditemui padanya amalan hamba-hamba) [267].

Dan dari Rasulullah (sawas): (... Aku katakan, umatku, ya Tuhan, umatku. Lalu dikatakan, Wahai Muhammad Masukkanlah umatmu, tiada hisab atas mereka - iaitu Al-Muqarabin para sahabat Al-Yamani - dari pintu sebelah kanan dari pintu-pintu Syurga, dan mereka adalah rakan orang yang sama sahaja pada mereka dari mana-mana pintu yang mereka masuk...) ([268] ).

Maka Al-Hajar )Al-Aswad) dan Rukun Al-Yamani keduanya merujuk kepada Al-Yamani pemilik Al-Amanah dan yang menelan Al-Amanah, ia adalah Al-Mitsaq Al-Ilahi, dan Al-Bait (Ka’bah) merujuk kepada Aali Muhammad (as))

﴿رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ﴾

 (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlulbait! Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah". [269].
         

✡✡✡✡✡

-----------------------------
[252] – Al-A7zab 33:72.
[256] – Al-Nisaa’ 4  58.
[257] - dan ini disebut dalam hadits mereka Aali Al-Bayt (as), sebahagian darinya: dari Abi Bashir, dari Abi Abdillah (as) di dalam firmanNya Yang Maha Tinggi:
(إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَإِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ)
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. )
Dia berkata, (Ia adalah washiah yang dapat menghilangkan bahaya manusia dari kami kepada manusia) Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 52.
[258] – Dari Abi Hamzah berkata: (Aku berkata kepada Abi Abdillah (as): Apa terjadi jika bumi ditinggalkan tanpa imam Dia berkata, jika bumi ditinggalkan tanpa seorang imam ia akan binasa?) Al-Kafi: Jilid 1, halaman 10 hadits 179.
[259] - Diriwayatkan daripada Jabir dari Abi Ja’far (as): Dalam firmanNya Yang Maha Tinggi:
﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ﴾
Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanah itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya,
Dia berkata (Al-Wilayahyang dipikul bapa-bapa kami diingkari dan dinafikan, dan dipikul oleh manusia. Manusia yang memukulnya adalah Abu Fulan) Bashair Al-Darajaat oleh Al-Shafar: halaman 96.
Dan dari Abi Bashir, berkata: (Saya bertanya kepada Abi Abdillah (as) pada firman Allah Azza wa Jalla:
﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْأِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُوماً جَهُولاً﴾
Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanah itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanah itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh
Katanya, Al-Amanah adalah Al-Wilayah, dan manusia adalah Abu Al-Syurur Al-Munafiq (Bapa Penjahat yang munafik) Ma3ani Al-Akhbar: halaman 110.
Dan dai Al-Hussein Bin Khalid, berkata: (Aku bertanya kepada Aba Al-Hasan Ali bin Musa Al-Ridha (as) pada firman Allah Azza wa Jalla:
Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanah itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanah itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh
Katanya, Al-Amanah adalah Al-Wilayah, sesiapa yang mengisytiharkannya tanpa hak adalah Kafir) Ma3ani Al-Akhbar 110.
[260] - telah diterangkan secara terperinci dalam Kitab Al-Mutasyaabihaat: Jilid 3 / Jawapan kepada soalan (100), sila lihat.
[261] - Abd Al-3aziz Al-Qirathisiy berkata: Dia Abi Abdillah (as)berkata kepadaku: (Wahai Abd Al-3aziz bahawa iman mempunyai sepuluh darjat yang berbeza seperti menaiki mata tangga, setingkat demi setingkat, begitulah pada orang yang di mata tangga kedua janganlah berkata pada orang yang di mata tangga pertama bahawa darjat kamu rendah sehingga akhir yang kesepuluh. Sebaliknya orang yang melebihi daripada kamu, akan menurunkan kamu. jika kamu melihat seseorang yang di bawah kamu darjatnya, bantulah dia naik dan janganlah beri kepadanya sesuatu yang tidak boleh dipikulnya, nanti imannya akan rusak, dan sesiapa yang merusakkan iman, ia bertangungjawab untuk memperbaikinya, Adalah Al-Miqdad dalam darjat kelapan, Abu Zhar kesembilan, dan Salman dalam darjat kesepuluh) Al-Khishaal oleh Al-Syeikh Al-Shaduq: halaman 447-448.
[262] – Al-Baqarah 2:196.
[263] - Dari Al-Halabi, berkata: Aku berkata kepada Abi Abdillah (as): (Tidak buat Istilaam Hajar Aswad itu? Katanya: Allah Azza wa Jalla, ketika mengambil Mitsaq (Persetiaan) bani Adam, adalah Doa Al-Hajar (Aswad) [daripada] syurga yang memerintahkannya mengadakan Mitsaq (Persetiaan) nya, maka akan disaksikan sesiapa yang memenuhi janjinya?) Al-Kafi: Jilid 4, halaman 184, dan lain-lain.
[264] – Al-Ma7asan ole Al-Barqiy: Jilid 1, halaman 65.
[265] - Wasail Al-Syi3ah (Aali Al-Bayt) – Al-7ar Al-3alami:  Jilid 13, halaman 314.
[266] – Al-Kafi: Jilid 4, halaman 409 hadits 13.
[267] – Jami3 Al-Sa3adaat: Jilid 3, halaman 314.
[268] - Sahih Bukhari: Jilid 5, halaman 227, Sahih Muslim: Jilid 1, halaman 128.

[269] – Hud 11:73.

Tiada ulasan: