Soalan
158: Apakah maksud ayat ini :
﴿وَكَذَلِكَ
جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ
الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ
عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَى
عَقِبَيْهِ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ
وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ
رَحِيمٌ﴾
Dan
demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu, umat yang adil dan pilihan (pertengahan) agar kamu menjadi saksi atas manusia
dan agar Rasul menjadi saksi atas kamu. Dan Kami tidak menetapkan kiblat yang
menjadi kiblatmu melainkan agar Kami mengetahui siapa yang mengikuti Rasul dan
siapa yang membelot. Dan sungguh (pemindahan kiblat) itu terasa amat berat,
kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah; dan Allah tidak
akan menyia-nyiakan imanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha
Penyayang kepada manusia. [243]?
Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan
Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Mereka
adalah umat Muhammad yang sebenar, mereka adalah 313 orang, yang adil dan terpilih
(Al-Wustha) di jalan yang lurus dan dia adalah Mahdi Pertama; kerana dia
pertengahan (adil dan terpilih) antara para imam dan Mahdi-mahdi. Mereka adalah
umat pertengahan dan mereka adalah pengikut Mahdi Pertama, dan ansar Imam Mahdi
(as), dan mereka juga adalah [خير أمة أخرجت للناس - umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia], dan juga [خير أئمة - imam-imam yang terbaik); kerana mereka pemimpin, Dia Yang
Maha Tinggi berfirman:
﴿كُنْتُمْ خَيْرَ
أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ
الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ
خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ﴾
Kamu
adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang
ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli
Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang
beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.
[244].
Dia
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلاةِ
الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ﴾
Peliharalah
semua shalat(mu), dan (peliharalah) shalat wusthaa. Berdirilah untuk Allah dengan
khusyu'.
[245],
Solat
adalah [Al-Wilayah] [246], iaitu peliharalah wilayah
ini, dan Al-Shalat Al-Wusthaa iaitu Al-Wilayah di antara Al-Aimmah
dan Al-Mahdiyin, iaitu wilayah Mahdi Pertama pada awal kemunculan
Imam Mahdi (as); kerana Mahdi Pertama adalah dari Al-Mahdiyin (Mahdi-mahdi),
dan juga selepas dari Al-Aimmah (Imam-imam), seperti dalam riwayat-riwayat
mereka (as) setelah Imam-imam yang dilahirkan dari Ali dan Fatimah (as) mereka semua
dua belas orang Imam-imam.
Dari
Abi Ja’far (as), beliau berkata: (Rasulullah (sawas) telah bersabda: “Sesungguhnya
aku, dan 12 orang anakku, dan engkau wahai ‘Ali adalah kancing bumi, -
iaitu pasak-pasaknya dan gunung-gunungnya - yang dengannya kami Allah menjadikannya
pasak bumi agar tidak tenggelam bersama penghuninya. Apabila 12 orang
anakku itu meninggalkan, bumi akan tenggelam bersama penghuninya, dan
mereka tidak tidak diberi tangguh sedikitpun”) [247].
Dari
Zaraarah, berkata: Aku mendengar Aba Ja.far (as) berkata: (dua belas Imam-imam Aali
Muhammad semuanya berasal dari anak-anak Rasulullah (sawas) dan anak-anak Ali
bin Abi Talib (as). Maka Rasulullah (sawas) dan Ali (as) adalah bapa-bapa
mereka) [248].
Dari
Abi Jafar (as), Jabir bin Abdullah Al-Ansari berkata: (Aku masuk rumah Fatimah
(as) dan di tangannya ada (papan) Lauh padanya ada nama-nama Al-Aushiak anak-anaknya.
Bilangannya dua belas orang, yang paling akhir Al-Qaim (as), tiga daripada
mereka (bernama) Muhammad dan tiga daripada mereka (bernama) Ali) [249].
Dari
Amir Al-Mukminin (as): (Bahawa umat ini ada dua belas Imam petunjuk, keturunan
Nabinya dan mereka dariku) [250].
Dia
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّة﴾
pohon
zaitun yang tumbuh tidak di timur dan tidak pula di barat,
Iaitu
[zaitun pertengahan], ia adalah [Mahdi Pertama], dan dia pertengahan di antara
para imam dan Mahdi-mahdi (as). Dia juga adalah pokok zaitun, yang keluar dari
Gunung Sinai (Thur Sinaa’)
﴿وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ
تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ﴾
dan
pohon kayu keluar dari Thur Sinaa’ (pohon zaitun), yang menghasilkan minyak,
dan pemakan makanan bagi orang-orang yang makan. [251].
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[243]
– Al-Baqarah 2:143.
[244]
- Aali-Imran 3:110.
[245]
- Al-Baqarah 2:238.
[246]
- Dari Daud bin Katsir, katanya: Aku berkata kepada Abi Abdillah (as): Kamulah Solat
di dalam Kitab Allah Azza wa Jalla dan kamulah zakat dan kamulah haji? Beliau
berkata: (... Hai Daud, kamilah solat di dalam kitab Allah Azza wa Jalla, kamilah
zakat, kamilah puasa, kamilah Haji dan kamilah bulan suci (haram), kamilah tanah
suci dan kamilah Ka’bah Allah, kamilah kiblat Allah dan kamilah wajah Allah
Allah.
Dia
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ
اللَّـهِ ....﴾
maka
kemanapun kamu menghadap di situlah wajah Allah.....)
Bihar Al-Anwar: Jilid 24, halaman 303.
[247]
- Al-Kafi: Jilid 1, halaman 535 hadits 17.
[248]
– Al-Kafi: Jilid 1, halaman 534 hadits 7.
[249]
- Al-Kafi: Jilid 1, halaman hadits 9.
[250]
- Ghaibah Al-Thusi: halaman 154.
[251]
– Al-Mukminun 23:20.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan