Soalan 175: Dia
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿قُلْ أَإِنَّكُمْ
لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ
أَنْدَاداً ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ * وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِنْ
فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ
أَيَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِينَ * ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ
دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قَالَتَا
أَتَيْنَا طَائِعِينَ * فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى
فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ
وَحِفْظاً ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ﴾
Katakanlah: "Sesungguhnya patutkah kamu kafir kepada Yang
menciptakan bumi dalam dua hari dan kamu adakan sekutu-sekutu bagi-Nya? (Yang
bersifat) demikian itu adalah Tuhan semesta alam". * Dan dia menciptakan
di bumi itu gunung-gunung yang kukuh di atasnya. Dia memberkatinya dan Dia
menentukan padanya kadar perbekalannya dalam empat hari. bagi orang-orang yang
bertanya. * Kemudian Dia menuju kepada penciptaan langit dan langit itu
masih merupakan asap, lalu Dia berkata kepadanya dan kepada bumi: "Datanglah
kamu keduanya menurut perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa".
Keduanya menjawab: "Kami datang dengan suka hati". * Maka Dia
menjadikannya tujuh langit dalam dua hari. Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit
urusannya. Dan Kami hiasi Langit Dunia dengan lampu-lampu dan Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya.
Demikianlah ketentuan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui. [367]
Mengapakah tempoh
mencipta bumi dan perbekalannya dalam masa empat hari, manakala penciptaan
langit hanya dua hari padahal langit adalah lebih besar?
Jawapan:
Dengan nama Allah
Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala puji
tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali
Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Dia Yang Maha
Tinggi berfirman:
﴿قُلْ أَإِنَّكُمْ
لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ
أَنْدَاداً ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ﴾
Katakanlah:
"Sesungguhnya patutkah kamu kafir kepada Yang menciptakan bumi dalam dua
hari dan kamu adakan sekutu-sekutu bagi-Nya? (Yang bersifat) demikian itu
adalah Tuhan semesta alam."
Dia menciptakan
bumi dalam satu hari dan diciptakan perbekalannya dalam satu hari, maka di bumi
dan apa yang ada di dalamnya daripada benda-benda mati dalam satu hari dan juga
ada di bumi itu dari benda-benda hidup [tumbuh-tumbuhan dan haiwan] dalam satu
hari.
Dan Yang Maha
Tinggi berfirman:
﴿وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ
مِنْ فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ
أَيَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِينَ﴾
"Dan dia
menciptakan di bumi itu (gunung-gunung) yang kukuh (rawasi) di atasnya. Dia
memberkatinya dan Dia menentukan padanya kadar perbekalannya dalam empat masa. bagi orang-orang yang
bertanya "
﴿جَعَلَ فِيهَا رَوَاسِي﴾
"menciptakan (gunung-gunung) yang kukuh (rawasi)."
Dan ia adalah
gunung-gunung dan
ia termasuk pada penciptaan hari pertama di Alam Jisim-jisim, iaitu
[gunung-gunung] yang muncul pada [bumi] dari atas [iaitu dari langit], ia hanya
kelihatan pada permukaan bumi iaitu di bahagian atasnya kelihatan gunung-gunung
yang lebih kecil dari bahagian besar yang terbenam di dalam perut bumi,
sehingga lebih daripada 2/3 bahagian dari gunung itu terbenam di bahagian dalam
bumi. Dan itulah sebabnya ia dipanggil [Rawasi – stabil - kukuh] iaitu ia
adalah sebab (Irsa) untuk menstabilkan bumi. Jadi, ia seolah-olah adalah pasak
bumi untuk menjadikannya tetap.
﴿وَالْجِبَالَ أَوْتَاداً﴾
"dan gunung-gunung sebagai pasak",[368]
Ia untuk
memantapkan permukaan bumi dan mencegahnya daripada bergerak dengan pergerakan
bahagian dalam bumi secara berterusan dan Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَتَرَى الْجِبَالَ
تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي
أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ﴾
"Dan kamu lihat
gunung-gunung itu, kamu sangka dia tetap di tempatnya, padahal ia berjalan
sebagai jalannya awan. (Begitulah) perbuatan Allah yang membuat dengan kokoh
tiap-tiap sesuatu; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu
kerjakan." [369]
Maksudnya ia
bergerak tetapi dengan pergerakan bumi, dengan itu ia menghalang permukaan bumi
daripada tidak seimbang dan terkeluar dari dalam (perut) bumi maka pergerakan
bumi menjadi seimbang.
﴿وَبَارَكَ فِيهَا﴾
" Dia
memberkatinya ": Ia adalah air, keberkatan yang turun dari langit dan ia
adalah dari hari pertama dalam Alam Jisim-Jisim:
﴿وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ
الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ
وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُون﴾
"Jikalau sekiranya
penduduk negeri itu beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada
mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakannya, maka Kami
siksa mereka disebabkan perbuatannya.. "[370]
﴿وَقَدَّرَ فِيهَا
أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِينَ﴾
"dan Dia
menentukan padanya kadar perbekalannya dalam empat hari. bagi orang-orang yang
bertanya.":
Dalam Alam Jasmani
(Jisim-jisim) adalah dua hari sahaja: Sehari bumi dan air, dan sehari hidup-hidupan
(tumbuh-tumbuhan dan haiwan)
Dan Dia Yang Maha
Tinggi mengatakan:
﴿أربعة أيام﴾
"empat
hari"; kerana Rawasi (penstabil) dan ia dalam Alam Jasmani (Jisim-jisim)
ini; Walau bagaimanapun zahirnya untuk langit keseluruhannya ia adalah Rawasi
(penstabil) alam semesta.
Dan Yang Maha
Tinggi berfirman:
﴿من فوقها﴾
"Dari
atasnya" yang bererti bahawa langit kelihatan (tajalli) di dalamnya.
﴿وَبَارَكَ فِيهَا﴾
"dan Dia
memberkatinya ":
Dan yang
memberkati Alam Jasmani ia adalah: Air, dan kemunculannya untuk keberkatan enam
langit-langit, dan keberkatannya adalah ilmu di langit.
Oleh itu kedua-dua
urusan:
﴿وجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ
مِنْ فَوْقِهَا﴾
"Dan dia
menciptakan di bumi itu (gunung-gunung) yang kukuh (rawasi) di atasnya.
Dan
﴿وَبَارَكَ فِيهَا﴾
Dia
memberkatinya "
kedua-duanya dalam dua hari untuk Langit Ketujuh Keseluruhan dan enam
langit-langit Al-Mitsaliyah (Yang Unggul)..
﴿ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى
السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعاً أَوْ
كَرْهاً قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ * فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي
يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ
الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظاً ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ﴾
Kemudian Dia menuju kepada penciptaan langit dan langit itu masih
merupakan asap, lalu Dia berkata kepadanya dan kepada bumi: "Datanglah
kamu keduanya menurut perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa". *
Keduanya menjawab: "Kami datang Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam
dua hari. Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya. Dan Kami hiasi Langit
Dunia dengan lampu-lampu dan Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya.
Demikianlah ketentuan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui. [371]
﴿فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ
سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ﴾
"Kami
datang Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua hari."
Dan ia adalah
Langit Ketujuh Keseluruhan, dan Enam Langit-langit Al-Mitsaliyah (Yang Unggul)
di bawahnya dan Langit Jasmaniyah (Jisim-jisim) [bumi dalam erti yang lebih
luas di mana ia termasuk matahari-matahari dan planet-planet].
Dia menciptakan
Yang Ketujuh dalam satu hari dan Malakut (6 langit-langit) dalam satu hari, dan
Langit Jisim-jisim dalam satu hari, dan mewahyukan untuk setiap langit
urusannya dalam satu hari.
Dalam satu hari
mewahyukan urusan di Langit Yang Ketujuh dan dalam satu hari mewahyukan
urusannya pada Malakutiyah (6 langit) dan dalam satu hari mewahyukan urusan
Al-Mulk (Kerajaan).
Maksudnya bahawa
(langit-langit dan bumi-bumi) telah disiapkan dalam masa dua hari: Sehari untuk
penciptaan, sehari untuk arahan (urusan).
﴿وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ
الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظاً﴾
"Kami
hiasi Langit Dunia dengan lampu-lampu dan Kami memeliharanya ":
Dan ini diikuti
sehari untuk Bumi Yang Pertama, kerana Langit Dunia dibahagikan kepada dua
langit-langit keduanya iaitu: [Langit Pertama Al-Mitsaliyah] dan [Langit Dunia
Jisim-jisim (Jasmaniyah)]. kedua-dua langit ini adalah satu dari satu sudut: kerana bersatu di antara
Langit Pertama dengan Alam Jisim-jisim (Jasmani), satu penglibatan pengurusan
langsung. Maka ada dua langit, kerana yang pertama adalah Malakut Jisim-jisim,
jadi kedua-duanya dinyatakan sebagai Langit Dunia; kerana Langit Pertama ialah
Malakoot Jisim-jisim, dan keduanya benar-benar bersambung.
Jadi, diri-diri di
Langit Pertama, ia mengurus jisim-jisim di Langit Dunia, tidakkah dilihat ada
perpisahan antara jiwa manusia dan badannya! Pada masa yang sama dikatakan:
tidakkah kamu melihat perbezaan antara jiwa manusia dan (jisim) tubuhnya!
Dengan apa yang
telah dibentangkan, akan diketahui bahawa enam hari itu adalah:
Langit Ketujuh
telah dijadikan dalam satu hari, dan perbekalannya (urusannya) adalah dalam
satu hari.
Enam Langit-langit
telah dijadikan dalam satu hari, dan perbekalannya (urusannya) adalah dalam
satu hari.
Dan bumi (dan
bersamanya itu adalah Alam Jisim-jisim (Jasmani) adalah dalam satu hari, dan
perbekalannya adalah dalam satu hari.
Atau diciptakan
cahaya dan urusannya dalam dua hari, dan diciptakan Al-Mitsal (Malakut) dan
urusannya dalam dua hari dan diciptakan Al-Mulk (Kerajaan) [Jisim-jisim] dan
rezeki-rezekinya dalam dua hari dan Ia mesti dalam susunan dari yang tinggi
kepada yang rendah; kerana Malakut (kerajaan) kewujudan dan kemunculannya dari
cahaya dan sebagainya ....
Dan perlu diambil
perhatian bahawa Langit Pertama adalah akhir Langit Dunia, maknanya bahawa
Langit Dunia bermula Alam (di dunia) Jisim-jisim ini, dan berakhir pada Alam
Malakut (yang besifat) Rohani, yang bererti bahawa akhir lingkarannya itu
adalah bersambung dan akhirannya atau lingkarannya bersambung dengan Langit
Pertama, - dalam Ziyarah Al-Jami3ah: (... dan Hujjah Allah atas penghuni dunia
Di Akhirat dan Di Dunia (Awal) .. [372]
Dan di dalam
al-Quran:
﴿وَهُوَ اللَّهُ لا إِلَهَ
إِلَّا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْأُولَى وَالْآخِرَةِ وَلَهُ الْحُكْمُ
وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾
Dan Dialah Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia, bagi-Nya-lah segala
puji di dunia (Awal) dan di akhirat, dan bagi-Nya-lah segala penentuan dan
hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan. [373]
Dan Yang Maha
Tinggi berfirman:
﴿ وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ
النَّشْأَةَ الْأُولَى فَلَوْلا تَذَكَّرُونَ﴾
Dan Sesungguhnya kamu telah mengetahui penciptaan yang pertama, maka
mengapakah kamu tidak mengambil pelajaran (untuk penciptaan yang kedua)? [374]
Dan pada yang
pertama adalah Alam Al-Zhar dan Al-Raj'ah, dan di dalamnya adalah diri-diri
(roh-roh), Maka Allah SWT dan tidak melihat Alam Jisim-jisim (Alam Ajsaam)
sejak Dia menciptakannya seperti apa yang Rasulullah (sawas) sabdakan, [375]
Dengan itu tumpuan kepentingan-kepentingan bermula dengan berakhirnya Alam
Jisim-jisim dan ia adalah di akhir Langit Dunia dan ini adalah akhirnya Langit
Pertama.
Dan Yang Maha
Tinggi berfirman:
﴿وَلَقَدْ خَلَقْنَا
فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ وَمَا كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِينَ﴾
Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan di atas kamu tujuh batang jalan
(tujuh langit-langit); dan Kami tidaklah lengah terhadap ciptaan (Kami). [376]
Dan tujuh batang
jalan ialah: (tujuh langit-langit) dari Langit Pertama hingga Langit Ketujuh, dan bukanlah
Langit Dunia yang terdiri daripada jisim-jisim; kerana bukan kita di atasnya tetapi kita berada di
dalamnya, jadi ia mengelilingi kita dan ia adalah (kita yang berada di dalamnya
dan di atas kita dan pada setiap sisi bumi):
﴿يَسْتَعْجِلُونَكَ
بِالْعَذَابِ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ﴾
Mereka meminta
kepadamu supaya segera diturunkan azab. Dan sesungguhnya Jahannam benar-benar
meliputi orang-orang yang kafir, [377]
Nanti akan
dijelaskan kepada saudara mengapa saya sebutkan ayat ini di tempat ini.
Ini bermakna
bahawa langit-langit jika dikira dengan perincian ini, ia akan menjadi lapan
dan bukannya tujuh, sebaliknya ia tidak kira (tidak masukkkan) Dunia Jasmaniyah
(Jisim-jisim); kerana ia adalah sebahagian daripada Langit Dunia dengan apa
yang ada di dalamnya dari Langit Pertama dan Langit Jasmaniyah, jadi jika
disebut yang pertama atau dunia maka ia merangkuminya, kerana ia sebahagian
darinya atau yang mengikutinya.
Dan Langit
Jasmaniyah, sekali ia adalah [Bumi], dan sekali dikira sebagai [Langit Dunia];
Oleh kerana ia adalah bahagian yang dilihat darinya. Dan di langit Jasmaniyah
Bumi, bahkan kesemua ke tujuh-tujuh lapis adalah bumi-bumi dan yang ketujuh
adalah (Jahannam / Neraka). Begitu juga Jannah (syurga) adalah di Langit Kedua,
Adapun pada yang pertama terdapat (wujud) [Syurga Dunia] dan inilah langit
Adam; kerana ia lebih sesuai sebagai yang saya sebutkan itu dan ia adalah
sebahagian daripada Langit Dunia, dan ia adalah Malakutnya.
Dari Ali bin
Ibrahim dari bapanya dari Ahmad bin Muhammad bin Abi Nashir, dari Al-Hussain bin
Muyasir dia berkata: Aku bertanya Aba Abdillah (as) tentang syurga Adam (as)
beliau berkata: "Syurga dari Jinan (syurga) Dunia yang padanya terbit
matahari dan bulan, jika ia adalah daripada Syurga Akhirat, dia tidak akan
keluar darinya selamanya." [378]
﴿وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ
الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظاً﴾
"Kami
hiasi langit dunia dengan lampu-lampu (bintang-bintang) dan Kami memeliharanya ":
Bahawa lampu
adalah Nabi-nabi dan Rasul-rasul dan Washiy-washiy (as) yang melindungi
orang-orang yang mengikuti mereka (pengikut) dari bisikan syaitan melalui
ajaran dan akhlak Ilahiyah (Ketuhanan) yang diajarkan kepada manusia.
Dan penampilan
mereka di Langit Jasmaniyah dengan planet-planet dan matahari-matahari sebagai
lampu isyarat, kerana terlalu gelap keadaan di langit dan terlalu sedikit
bintang-bintang berbanding dengan bahagian yang gelap, sepertimana di bumi,
amatlah sedikit Nabi-nabi dan berapa banyak orang-orang yang menentang mereka,
memerangi mereka dan berpaling dari mereka serta tidak memberi pertolongan
kepada mereka. Maka, sentiasa sedikit para nabi, para washiy dan Ansar
(penyokong) mereka, seperti (sedikitnya bintang-bintang di Langit Jasmaniyah).
Pada akhir
pergerakan orbit (falak) yang besar (Maksud saya lengkok ke bawah), dan
permulaan kenaikannya ke arah akhirat, akan memberi keutamaan kepada Alam
Jasmani ini akan beralih ke Jahim dan terbakar. Jadi, mereka yang memilih
perhiasan bumi, hukuman mereka akan
adalah kembali
kepada apa yang mereka telah pilih dan mereka menderhaka terhadap Allah untuk
hal itu atau mengatakan mereka akan kekal di dalamnya, kerana Jahannam (neraka)
akan membakar amalan, perbuatan dan kezaliman mereka.
Dan kini ia telah
menjelaskan kepada saudara mengenai ayat ini sebelum ini:
﴿يَسْتَعْجِلُونَكَ
بِالْعَذَابِ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ﴾
Mereka meminta
kepadamu supaya segera diturunkan azab. Dan sesungguhnya Jahannam benar-benar
meliputi orang-orang yang kafir.
Dan semasa
permulaan kenaikan dari [lengkok ke bawah] itu (Alam Al-Raj'ah / kiamat kecil)
akan bermula, dan ia adalah satu lagi alam dan ujian yang lain bagi yang
benar-benar beriman dan yang benar-benar Kafir. Dan Alam Al-Raj'ah
bermula dengan Raja Mahdi ke-12 dan dia adalah Al-Qaim yang keluar ke atasnya
(semasa pemerintahannya) Al-Hussain (as). [379]
Adapun pada firman
Yang Maha Tinggi:
﴿ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى
السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعاً أَوْ
كَرْهاً قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ * فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي
يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ
الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظاً ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ﴾،
Kemudian Dia menuju kepada penciptaan langit dan langit itu masih
merupakan asap, lalu Dia berkata kepadanya dan kepada bumi: "Datanglah
kamu keduanya menurut perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa".
Keduanya menjawab: "Kami datang dengan suka hati".* Maka Dia menjadikannya
tujuh langit dalam dua hari. Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya.
Dan Kami hiasi Langit Dunia dengan lampu-lampu dan Kami memeliharanya (dengan
sebaik-baiknya). Demikianlah ketentuan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui..
Dan sesiapa yang menganggap
bahawa orang yang membaca [ثم - Tsumma / kemudian] merujuk kepada [البَعدية - Al-Ba3diyah/ selepas]: iaitu kemudian selepas dia menciptakan Bumi dan memberikan kadar
perbekalannya (urusannya)....... terus menuju ke langit ...
Ia pada hakikatnya
tidak merujuk pada perkara seperti itu tetapi pengertian [ثم
- Tsumma / kemudian] adalah [التوبيخ – Al-Taubikh / menegur] dengan merujuk kepada keseluruhan kata-kata
dan bukan merujuk kepada penciptaan bumi secara khusus, tetapi merujuk kepada
makna Taubikh / menegur pada ayat-ayat yang terdahulu:
﴿قُلْ أَإِنَّكُمْ
لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ …﴾
"Katakanlah:
"Sesungguhnya patutkah kamu kafir kepada Yang menciptakan bumi ... ",
Oleh itu di sini
ia bermaksud: " kemudian, bukankah Dia yang menuju ke langit .... jadi
bagaimana kamu boleh kufur kepadaNya."
Dan memberi
perhatian pada ayat yang terakhir ini yang menyebut langit dan bumi: Dia Yang
Maha Tinggi berfirman:
"Kemudian
Dia menuju kepada penciptaan langit dan langit itu masih merupakan asap, lalu
Dia berkata kepadanya dan kepada bumi: "Datanglah kamu keduanya menurut
perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa."?!
Kalaulah bumi
dicipta sebelum itu , apakah erti yang Dia menciptakan sekali lagi, (Datanglah
dengan rela atau terpaksa)?! Bahkan tujuannya di sini adalah untuk
menjelaskan gambaran pada bentuk dan arah yang berbeza, di mana dalam ayat-ayat
sebelumnya" Adakah
patut kamu kufur kepada Tuhan yang menciptakan bumi .... ", secara terperinci menyebut nikmat
yang dikurniakan oleh SWT, dan pada ayat-ayat ini: "Kemudian Dia menuju
kepada penciptaan langit..." adalah penjelasan tentang keadaan
penciptaan iaitu yang dijelasan dengan ayat ini:
﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا
أَرَادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ﴾
"Karena jika
Kami menghendaki sesuatu, cukuplah Kami mengatakan, "Jadilah!" maka
jadilah (sesuai yang Kami kehendaki itu.)!"
Pada peringkat ini
iaitu penciptaan Langit Ketujuh, kemudian enam langit-langit, kemudian Alam
Jisim-jisim yang mesti disusun dalam urutan ini kerana semuanya bergantung pada
satu sama lain dan mustahil untuk mencipta enam langit-langit sebelum Langit
Ketujuh kerana ia (enam langit-langit) itu dicipta dari yang ketujuh, dan tidak
mungkin untuk mencipta Jisim-jisam tanpa mencipta enam langit itu kerana ianya
dicipta daripada enam langit-langit, bahkan dari yang pertama dengan secara
khusus yang berkaitan dengannya (iaitu dengan Jisim-jisam), dan yang pertama
Alam Zhar dan ia adalah Alam Raj'ah, darinya kita telah memasuki ke Alam
Jisim-jisam selepas kita dicipta di Alam Zhar. Dan kita akan keluar daripada
Alam Jisim-jisam (Ajsaam) kepadanya ke Alam Raj'ah, dan ini adalah Lengkok
Menurun, ia mempunyai tiga tiang (rukun) seperti lengkok Menaik yang juga
mempunyai tiga tiang (rukun) dan dengan itu menjadi enam tiang (rukun), dan
ianya adalah: (Perisai Daud), perisai para Nabi dan perisai Aushiak.
Adapun Enam hari
penciptaan: ia bukanlah hari-hari yang bermakna satu tempoh masa tetapi ia
bermakna peringkat-peringkat (marhalah), iaitu enam peringkat dan ia adalah
sangat perlu dan sangat penting. Maka sangat perlu peringkat pertama, peringkat
cahaya dicipta dan urusannya, kemudian Malakut dan urusannya, dan kemudian
Jisim-jisam dan perbekalannya, yang bergantung setiap peringkat dengan
peringkat yang mendahuluinya. Semuanya enam peringkat yang mesti dilalui, yang bermaksud
bahawa yang penting untuk hari pertama (peringkat pertama) untuk mencipta Langit Ketujuh, dan pada hari kedua (peringkat kedua) dicipta
urusannya; kerana urusannya dicipta daripadanya, maka sangat penting untuknya
datang kemudian mengikut peringkatnya, kemudian dicipta daripadanya dan
urusannya Al-Mitsaal (Al-Malakut) Enam Langit-langit sehingga yang pertama (dan
inilah Langit Dunia terakhir), kemudian dicipta di Malakut urusannya; kerana
daripadanya ia dicipta, maka pada hari yang ketiga ialah Malakut dan yang
keempat urusannya, kerana Malakut bergantung kepada penciptaan yang ketujuh
(pada hari pertama) dan urusannya (pada hari kedua), yang demikian maka yang
mesti dilalui untuk mencipta Malakut pada peringkat ketiga. kemudian urusannya
pada peringkat keempat; yang bergantung padanya kerana ia dicipta daripadanya.
Dan begitu juga
pada hari kelima dan keenam, iaitu diciptakan Alam Jisim-jisam atau Semesta
Jasmani atau Bumi (dalam erti yang lebih luas). Dengan itu ia termasuk bumi
yang kita berada di atasnya dan semua planet dan matahari, kemudian diciptakan
padanya perbekalannya; kerana telah diciptakan daripadanya. Maka,
tumbuh-tumbuhan dicipta dari bumi dan di atasnya ia tumbuh dan haiwan dicipta
dari bumi dan di atasnya ia hidup dan memakan tumbuh-tumbuhan..
Dan enam hari atau
enam peringkat ini mesti dilalui dan penciptaan berjalan mengikut tertib
(susunan). Dengan itu yang lebih rendah memerlukan yang lebih tinggi dan
mengatasi kekurangannya. Jisim-jisam (Al-Mulk / Kerajaan) atau Alam Syahadah
(Alam yang dapat disaksikan) mengatasi kekurangannya pada Malakut, dan Malakut
perlu untuk mengatasi kekurangannya pada Cahaya / Al-Nur [Ketujuh Keseluruhan
(Al-Sabi3ah Al-Kuliyah] iaitu pada ungkapan lain: Bahawa kesemuanya dicipta dalam dua hari
seperti apa yang dikatakan Yang Maha Tinggi:
"﴿ثُمَّ اسْتَوَى
إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعاً
أَوْ كَرْهاً قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ * فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي
يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا﴾،
Kemudian Dia menuju kepada penciptaan langit dan langit itu masih
merupakan asap, lalu Dia berkata kepadanya dan kepada bumi: "Datanglah
kamu keduanya menurut perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa".
Keduanya menjawab: "Kami datang dengan suka hati".* Maka Dia
menjadikannya tujuh langit dalam dua masa. Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit
urusannya.
Kerana dia
mencipta Langit Ketujuh dan urusannya dalam dua hari, dan yang selain darinya.
Bahkan ia adalah kemunculannya dan kezahirannya, dan apa yang telah ditetapkan
di (langit) yang ketujuh terdapat dalam Malakut, apa yang terdapat dalam
Malakut terdapat dalam Al-Mulk dan Rukya (mimpi) yang saudara lihat dan apa
yang terdapat dalam (Alam) Jisim-jisam, ia tidak lain dari perkara (urusan)
yang dihasilkan (terdapat) di Malakut dan selepas itu ia berlaku dalam Alam
Jisim-jisam (Al-3alam Al-Jasmaniy).
✡✡✡✡✡
-----------------------------------
[367] –
Al-Fushshilat 41:9-12.
[368] – Al-Naba’
78:7.
[369] – Al-Naml
27: 88.
[370] – Al-A3raaf
7:96.
[371] –
Al-Fushshilat 41:11-12.
[372] – Mafati7
Al-Jinan: halaman 620.
[373] – Al-Qishash
28:70.
[374] – Al-Waqi3ah
56:62.
[375] - dalam
tafsir Al-Fatehah oleh Mulla Shadra: Rasulullah (sawas) bersabda (Bahawa Allah
tidak melihat Jisim-jisam sejak ia dicipta).
[376] –
Al-Mukminun 23:17.
[377] –
Al-3ankabut 29:54.
[378] – Al-Kafi:
Jilid 3, halaman 247.
[379] - dan
Hadits, yang dirujuk oleh Al-Syed (as) ialah: (Aku masuk berjumpa Ali bin Abi
Hamzah Al-Bathainiy yang bersama Abi Al-Hassan Al-Ridha (as), lalu berkata
kepadanya (as): Adakah kamu Imam? Kata beliau (as): Ya. Lalu dia berkata: Aku
mendengar datukmu Ja'far bin Muhammad (as) berkata: Tidak akan ada Imam
melainkan jika dia mempunyai keturunan. Maka dia (as) berkata: Adakah kamu
lupa, wahai Syeikh atau atau adakah kamu cuba untuk melupakannya. Bukan begitu
kata Ja’far (as), tetapi Ja’far (as) berkata: Tidak akan menjadi Imam melainkan
jika dia mempunyai keturunan, kecuali Imam yang keluar padanya Al-Hussain bin
Ali (as), beliau tidak mempunyai keturunan. "Jadi dia berkata kepadanya
(as): Kamu telah bercakap benar, Semoga Allah jadikanku tebusan Kamu, inilah
yang aku dengar apa yang datuk kamu katakan.) Bihar Al-Anwar: Jilid. 25,
halaman 251.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan