Soalan
181: Apa yang dimaksudkan dengan firmanNya Yang Maha Tinggi:
﴿وَنَادَيْنَاهُ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ
الْأَيْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِيّاً﴾
Dan
Kami telah memanggilnya dari sebelah kanan gunung Thur dan Kami telah
mendekatkannya kepada Kami di waktu dia munajat (kepada Kami).
[422]
﴿فَلَمَّا أَتَاهَا
نُودِيَ مِنْ شَاطِئِ الْوَادِ الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ
الشَّجَرَةِ أَنْ يَا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ﴾
Maka
tatkala Musa sampai ke (tempat) api itu, diserulah dia dari pinggir lembah yang
sebelah kanan pada tempat yang diberkahi, dari sebatang pohon kayu, yaitu:
"Ya Musa, sesungguhnya aku adalah Allah, Tuhan semesta alam.[423]?
Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan
Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
الشَّجَرَةِ - Al-Syajarah – Pokok, ia adalah:
(Pohon Yang Berkat dalam Al-Quran), Pohon Aali Muhammad (as), dan dahan-dahannya
adalah, Al-Aimmah (Imam-imam) dan Al-Mahdiyun (Mahdi-mahdi):
﴿أَلَمْ تَرَ كَيْفَ
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا
ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ﴾
Tidakkah
kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik
seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit,
[424]).
الطُّورِ الْأَيْمَنِ
Al-Thur Al-Aiman - sebelah
kanan Gunung (Thur), dan
الْوَادِي الْأَيْمَنِ
Al-Wadiy Al-Aiman -
lembah yang Kanan
Ia
adalah: Al-Yamani (Mahdi Pertama dari Mahdi-mahdi), dan
الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ
Tempat
yang Diberkati ialah: Al-Hussein (as),
Maka
rangkaikata Lembah dan Gunung Kanan iaitu Al-Yamani (Mahdi Pertama), dan
Lembah Kanan dan Gunung Kanan dari tempat yang diberkati iaitu
dari Al-Hussein, Mahdi Pertama (Al-Yamani) dari Al-Hussein; kerana dia dari keturunan
Imam Mahdi (as), dan tempat yang diberkati dari pohon (Al-Syajarah) (iaitu, Muhammad
dan Ali alaihima Al-Salam), maka Al-Hussein, Muhammad dan Ali alaihima Al-Salam.
Dari
Al-Shadiq (as): [﴿شَاطِئِ الْوَادِ
الْأَيْمَنِ﴾ pinggir lembah yang sebelah
kanan] yang disebut Allah Taala di dalam KitabNya adalah Al-Furat (Sungai) [ ﴿والْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ﴾ -
Tempat yang Diberkati] adalah Karbala, dan [الشَّجَرَةِ - pokok]
adalah Muhammad) [425].
Al-Furat
sungai dari Syurga, dan Al-Yamani juga adalah sungai dari Syurga, ia menerima amalan-amalan
hamba-hamba seperti yang diriwayatkan dari Al-Shadiq (as): (Rukun Yamani adalah
pintu tempat kita memasuki syurga, di dakamnya ada Sungai dari Syurga yang menerima
amalan-amalan hamba) [426].
Karbala
adalah Al-Hussein (as), dan pohon adalah Muhammad dan Ali alaihima Al-Salam
kerana mereka berdua adalah bapa-bapa Al-Itrah (keturunan). Maka pembicara (juru
cakap) yang menyeru. adalah Mahdi Pertama (Al-Yamani):
﴿وَنَادَيْنَاهُ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ
الْأَيْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِيّاً﴾.
Dan
Kami telah memanggilnya dari sebelah kanan gunung Thur dan Kami telah
mendekatkannya kepada Kami di waktu dia munajat (kepada Kami)
.
Ketua
pembicara adalah Ali bin Abi Talib (as)) dari pohon; kerana ia pohon
keseluruhan Ali bin Abi Talib (as), beliau adalah bapa Al-Itrah, tetapi
asal-usul pohon itu adalah Muhammad (sawas).
Maka
Musa adalah pembicara Allah, dan Musa adalah pembicara Muhammad (sawas),dan
Ali (as), dan Musa adalah pembicara Mahdi pertama (Al-Yamani).
Amir
Al-Mukminin (as) memanggilnya pembicara Musa, dan menjelaskan tanda
kemunculannya: (Apabila Naaqus (loceng) berbunyi kuat (laungan), dan Kaabus
(domba jantan) mimpi ngeri, dan Jaamus bercakap (Jamus adalah kaku (Jumud), dan
maknanya di sini: Yang senyap tak bersuara.)
[427] Maka yang demikian adalah perkara-perkara ajaib
(pelik) dan ia ajaib (pelik) apabila api dinyalakan ia dapat dilihat dari Basrah,
dan muncul panji Uthmaniyyah Lembah Hitam, dan Basrah berantakan
dan kalah mengalahkan antara satu sama lain, dan semua kaum selalu memukul kaum
lain, dan tentera Al-Khurasan mengorak langkah, dan tiba-tiba keluar Shu3aib
bin Shaleh Al-Tamimi dari perut Al-Thalaqaan, dan Sa3id Al-Susiy dibaiah di
Khuzestan, dan persetujuan Panji-panji Amaaliq Kordan (Kurdistan) , dan
orang-orang Arab mengalahkan negara Al-Armaniy (Armenia) dan Al-Saqalaab, dan
Herkulis bersetuju dalam Konstantin untuk merebut Sinan, jadi mereka mengharapkan
kemunculan pembicara Musa dari Pohon Al-Thur (dari Al-Thur adalah di
Najaf; kerana Al-Thur dipindahkan ke Lembah Salam (Wadi Al-Salam) seperti
diriwayatkan dari mereka (as)), oleh itu, ini akan muncul dengan jelas dan diumumkan
dan boleh dilihat dan disifatkan ... dan kemudian dia menangis selawat Allah
atasnya dan kemudian berkata:: Aduhai umat ini...) [428].
Ini
ada di dalam al-Quran,Maka Allah mematikan jiwa-jiwa, dan begitu juga (Malaikat)
Izrail, dan tentera-tentera Izrail.
﴿اللَّهُ يَتَوَفَّى
الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا﴾
Allah
memegang jiwa (orang) ketika matinya [429].
﴿وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ
ثُمَّ يَتَوَفَّاكُمْ﴾
Allah
menciptakan kamu, kemudian mewafatkan kamu; [430].
﴿قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ
مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ﴾
Katakanlah:
"Malaikat maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa)mu akan mematikanmu,
kemudian hanya kepada Tuhanmulah kamu akan dikembalikan".
[431].
﴿وَلَوْ تَرَى إِذْ
يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ
وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ﴾
Kalau
kamu melihat ketika para malaikat mencabut jiwa orang-orang yang kafir seraya
memukul muka dan belakang mereka (dan berkata): "Rasakanlah olehmu siksa
neraka yang membakar", (tentulah kamu akan merasa ngeri). [432].
Dan
dalam semua keadaan, yang mengambil nyawa mereka adalah malaikat atau malaikat
maut, tetapi pada hakikatnya yang mematikan adalah Allah, dan begitulah juga dengan
halnya di sini, walaupun yang bercakap itu Musa tetapi sebenarnya adalah Ali (as),
atau Mahdi Pertama, pembicara sebenar bagi Musa adalah Allah SWT.
✡✡✡✡✡
-------------------------
[422]
- Maryam 19:52
[423]
- Al-Qashash 28:30.
[424]
– Ibrahim 14:24 - Dari Salam bin Al-Mustanir, beliau berkata, Aku bertanya Aba Ja'far
(as) atas firman Allah Ta’ala:
[كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ تُؤْتِي
أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا]
seperti
pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, pohon
itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. [14:24-25]
beliau
berkata: (pohon Rasulullah ditetapkan kepada Bani Hashim dan dahan pohon itu adalah
wakil pohon Fatimah dan cabangnya Aimmah dan daun-daunnya Syiah (pengikut
mereka) dan bahawa lelaki dari mereka yang mati dan gugur daunnya akan lahir
dari mereka daun-daun baru pula. Aku bertanya: kepada beliau: Semoga aku
menjadi tebusan tuan, bagaimana dengan ayat:
[تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا]
(pohon
itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya) beliau berkata:
Ini adalah apa yang keluar dari Imam mengenai yang Halal dan Haram pada setiap
tahun kepada pengikutnya - syiahnya) Bashair Al-Darajaat: Jilid 2, halaman 79.
[425]
- Bihar Al-Anwar: Jilid 13, halaman 49.
[426]
- Wasail Al-Syi3ah (Aali Al-Bayt): Jilid 13, halaman 339.
[427]
- Dalam hal ini ia bermakna, apa yang datang dari Rasulullah (sawas) bersama
Salman: (..Adakah ini berlaku Ya Rasulullah? Baginda (sawas) bersabda: Demi Dia
Yang diriku di tanganNya, wahai Salman pada ketika itu Al-Ruwaibidhah akan berbicara,
beliau berkata: “Siapakah itu Al-Ruwaibidhah Ya Rasulullah, semoga ayah dan ibuku
menjadi tebusanmu?” Baginda (sawas) menjawab: orang yang berbicara tentang
urusan besar (awam) yang tidak sepatutnya ia bicarakan,
maka ia tidak akan kekal sehingga tempoh yang singkat, supaya bumi akan berteriak-teriak
dengan teriakannya, dan. selepas itu tiada seorang pun akan ragu-ragu bahawa ia
telah berteriak di kawasan-kawasan mereka, dan supaya mereka akan tinggal
dengan kehendak Allah dan kemudian mereka akan tinggal lebih lama di sana. dan
selepas itu bumi akan memuntahkan keluar bahagian hatinya - Dia berkata: emas
dan perak, dan kemudian dia tunjukkan dengan tangannya ke pinggan dan beliau
berkata: seperti itu, dan pada masa itu emas dan perak tidak berguna lagi, dan
ini adalah makna firmanNya:
فقد جاء أشراطها
karena
sesungguhnya telah datang tanda-tandanya) Bihar Al-Anwar: Jilid 6, halaman 309.
[428]
– Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3, halaman 27.
[429]
- Al-Zumar 39:42
[430]
- Al-Nahl 16:70 .
[431]
– Al-Sajadah 32:11.
[432]
– Al-Anfal 8:50.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan