Soalan
163: Apakah maksud firman Dia Yang Maha Tinggi:
﴿فَتَقَبَّلَهَا
رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتاً حَسَناً وَكَفَّلَهَا
زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا
رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ
إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ﴾
Maka
Tuhannya menerimanya dengan penerimaan yang baik, dan mendidiknya dengan
pendidikan yang baik dan Allah menjadikan Zakariya pemeliharanya. Setiap
Zakariya masuk untuk menemui Maryam di mihrab, ia dapati makanan di sisinya.
Zakariya berkata: "Hai Maryam dari mana kamu memperoleh (makanan)
ini?" Maryam menjawab: "Makanan itu dari sisi Allah".
Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa
hisab.
[275])?
Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan
Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
﴿وَجَدَ عِنْدَهَا
رِزْقاً﴾
ia dapati makanan di sisinya :
Iaitu,
ilmu, hikmah (kebijaksanaan) dan makrifah. Al-Mihrab dan solat perlengkapan mikraj
dan limpah kurnia Allah kepadanya, dan rezki untuk kehidupan duniawi di tempatnya
selain mihrab disediakan untuk solat dan ada makanan yang baik di situ. Manusia
tidak makan kerana dia mendirikan solat di mihrab, walaupun rezki untuk kehidupan
duniawi juga diturunkan kepada Mariam, tetapi disediakan untuk menjadi tanda ia
adalah rezki yang sebenar (hakiki), ilmu dan hikmah (kebijaksanaan) dan makrifah,
dan demikianlah:
﴿هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ
رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ﴾
Di
sanalah Zakariya berdoa kepada Tuhannya seraya berkata: "Ya Tuhanku,
berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar
doa".
[276],
dan
penjelasan doa ini dengan:
﴿إِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِنْ وَرَائي
وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِراً فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيّاً﴾
Dan
sesungguhnya aku khuatir terhadap mawaliku sepeninggalku, sedang isteriku
adalah seorang yang mandul, maka anugerahilah aku dari sisi Engkau seorang
putera,
[277].
﴿الْمَوَالِيَ﴾:
Mawaliku: Iaitu
ulamak dari Bani Israel, dibimbangi mereka melihat pada Isa (as); kerana dia
tahu dengan perintahNya, Maka Zakariya (as) adalah hujjah atas Maryam (as), dan
Zakariya (as) inginkan keturunan yang baik mewarisi Aali Ya’kub pada
hakikatnya. Iaitu mewarisi hikmah, nubuwah dan pertolongan kepada Waliy Allah
Isa (as). Lalu Allah mengurniakan Yahya. Allah menjadikan Zakariya pemelihara Maryam
(as), sesungguhnya Allah memelihara kehendakNya:
﴿وَكَفَّلَهَا
زَكَرِيَّا﴾
Zakariya pemeliharanya
Ia
adalah perkara yang paling penting kerana dia adalah ibu kepada Isa (as), Nabi Ulli
Al-‘Azmi yang akan mengislah (memperbaiki) agama Ilahi.
Yahya,
yang merupakan terkabulnya doa Zakariya (as). Adalah amat penting terkabulnya
doa Zakariya, kerana dia akan menjadi penolong Isa (as),
﴿فَنَادَتْهُ
الْمَلائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ
يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّداً وَحَصُوراً
وَنَبِيّاً مِنَ الصَّالِحِينَ﴾
Kemudian
Malaikat (Jibril) memanggil Zakariya, sedang ia tengah berdiri melakukan shalat
di mihrab (katanya): "Sesungguhnya Allah menggembirakan kamu dengan
kelahiran Yahya, yang membenarkan kalimat dari Allah, menjadi ikutan, menahan
diri dan seorang Nabi termasuk keturunan orang-orang saleh".
[278],
Yang
membenarkan adalah Yahya (as). Kalimah Allah menjadi ikutan, dan menahan diri adalah
Isa (as). Isa (as) adalah salah seorang ketua dari Ulli Al-‘Azmi, raja Bani
Israel, dan menahan diri dengan tidak mendekati wanita, tidak juga dunia.
Dan
kini nazar pada doa Zakariya meminta seorang lelaki itu:
﴿وَإِنِّي خِفْتُ
الْمَوَالِيَ مِنْ وَرَائي وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِراً فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ
وَلِيّاً * يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيّاً﴾
Dan
sesungguhnya aku khuatir terhadap mawaliku sepeninggalku, sedang isteriku
adalah seorang yang mandul, maka anugerahilah aku dari sisi Engkau seorang
putera,* yang akan mewarisi aku dan mewarisi keluarga Ya'qub; dan jadikanlah
ia, ya Tuhanku, seorang yang diridhai". [279].
1
- ﴿وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِنْ وَرَائي﴾
Dan sesungguhnya aku khuatir terhadap
mawaliku sepeninggalku
Iaitu
Ulamak Bani Israel yang dikhuatiri (mengapa-apakan) atas Isa (as) seorang
Ketua dan Raja Bani Israel, dan Kalimah Allah. Dengan itu Zakariya (as) meminta
dari Allah, Maka berilah saya seorang anak lelaki untuk
menyempurnakan pemeliharaanku pada urusan Maryam (as) selepas kematianku, dan telah
mencapai usia tua dan sehingga telah beruban putih di kepalaku,dan dijangkakan aku
akan mati ketika diutus Isa (as).
2
- ﴿يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ ﴾
yang akan mewarisi aku dan mewarisi keluarga
Ya'qub:
bagi
menolong Isa (as), kerana Isa (as) adalah Qaim Aali Ya’qub. Pertolongan
Yahya (as) adalah bagi pihak Zakariya (as), dan pemeliharaan beliau adalah bagi
pihak Aali Ya’qub yang soleh-soleh dari Anbiak, Rasul-rasul dan Waliy-waliy.
3
- ﴿واجعله رب رضياً﴾
dan jadikanlah ia, ya Tuhanku, seorang yang
diridhai:
Iaitu seorang yang diridhai pada bala’ dan ujian, dan terdedah kepada terbunuh dalam
menyokong Isa (as). Yahya (as) telah menarik murid-murid dan kaumnya untuk
menyokong Isa (as) sebelum diutus Isa (as) dan telah terbunuh dan syahid pada
awal masa Isa diutus.
Maka
Zakariya (as)) berkata,
﴿قَالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلامٌ
وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِراً وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبَرِ عِتِيّاً﴾
Zakaria
berkata: "Ya Tuhanku, bagaimana akan ada anak bagiku, padahal isteriku
adalah seorang yang mandul dan aku (sendiri) sesungguhnya sudah mencapai umur
yang sangat tua". [280]:
Iaitu
kalaulah tidak dengan limpah kurniaMu bagaimana akan ada anak bagiku.....
﴿قَالَ
كَذَلِكَ﴾
Tuhan berfirman: "Demikianlah". [281]:
Iaitu
limpah kurnia TuhanMu kepadamu.
Dan
Maryam (as) berkata,
﴿قَالَتْ رَبِّ أَنَّى
يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ
مَا يَشَاءُ إِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ﴾
Maryam
berkata: "Ya Tuhanku, betapa mungkin aku mempunyai anak, padahal aku belum
pernah disentuh oleh seorang laki-lakipun". Allah berfirman:
"Demikianlah Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Apabila Allah
berkehendak menetapkan sesuatu, maka Allah hanya cukup berkata kepadanya:
"Jadilah", lalu jadilah dia. [282].
﴿قَالَتْ رَبِّ أَنَّى
يَكُونُ لِي وَلَدٌ﴾
Maryam berkata: "Ya Tuhanku, betapa
mungkin aku mempunyai anak,
Iaitu
kalaulah tidak dengan limpah kurniaMu bagaimana akan ada anak bagiku.....
﴿قَالَ
كَذَلِكَ....﴾
Tuhan berfirman: "Demikianlah….".
Iaitu
limpah kurnia TuhanMu kepadamu.
﴿وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ
وَالتَّوْرَاةَ وَالْأِنْجِيلَ﴾
Dan
Allah akan mengajarkan kepadanya Al Kitab, Hikmah, Taurat dan Injil.
[283]:
Inilah
limpah kurnia dan rezki (pemberian).
﴿كُلَّمَا دَخَلَ
عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ
أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ
يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ﴾
Setiap
Zakariya masuk untuk menemui Maryam di mihrab, ia dapati makanan di sisinya.
Zakariya berkata: "Hai Maryam dari mana kamu memperoleh (makanan)
ini?" Maryam menjawab: "Makanan itu dari sisi Allah".
Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa
hisab.
[284],
Inilah
limpah kurnia yang tidak terhitung banyaknya.
والحمد لله
dan
puji syukur itu juga hanya bagi Allah.
✡✡✡✡✡
-------------------------
[275]
– Aali 3imran 3:37.
[276]
- Aali 3imran 3:38.
[277]
– Maryam 19:5.
[278]
- Aali 3imran 3:39.
[279]
- Maryam 19:5-6.
[280]
- Maryam 19:8.
[281]
- Maryam 19:9.
[282]
- Aali 3imran 3:47.
[283]
- Aali 3imran 3:48.
[284]
- Aali 3imran 3:37.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan