Riwayat Al-Samari
Riwayat Al-Samari [40] adalah dalil
yang dipegang oleh pembantah terhadap Khalifah Allah dan Al-Yamani yang
dijanjikan Syed Ahmad Al-Hassan (as), dan mereka menolak seruan Yamani yang
diberkati, walaupun mereka lebih tahu daripada orang lain bahawa menggunakan
riwayat Al-Samari sebagai dalil adalah tidak sah. Dan untuk menamatkan pencarian
kebenaran ini dan menyemaknya secara terperinci, saya mengajak sesiapa sahaja
yang mahu mengkaji semula, supaya merujuk pada apa yang Syeikh Nadxim Al-‘Uqaili
telah tulis di dalam bukunya Al-Radd Al-Qasam 'Ala Munkiri Ru'yat Al-Qa'im
(Jawapan penamat bagi orang-orang yang mendustakan melihat Qa'im)) dan Profesor
Mulia Diyaa' Al-Zaydi dalam bukunya Qira'ah Jadidah fi Riwayat Al-Samari
(Bacaan baru riwayat Al-Samari)) yang merupakan versi-versi penerbitan Ansar
Imam Al-Mahdi (as)
Tetapi
pada masa itu saya tidak mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang apa yang
saudara-saudara kita (semoga Allah memberi mereka kejayaan) telah tuliskan. Dan sudah tentu disebabkan
oleh kelemahan saya, dan pembantah menyebut riwayat ini beberapa (banyak) kali.
Jadi saya bertanya kepada Abdus Soleh (as) mengenainya.
Jadi
dia (as) menjawab:
(Terdapat banyak
perbincangan untuk riwayat ini, dan ia sudah mencukupi. Sebab itulah mereka
meninggalkannya dan berpaling daripadanya sejak lama dahulu lagi, kerana mereka
tahu bahawa berhujah dengannya (sebagai dalil) tidak mempunyai nilai,
Maka
mereka mencemari Sanadnya [41], menurut mereka jika sanadnya sahih tidak
memberi faedah kepada iktikad tanpa disokong oleh apa yang akan menyampaikan
kepada keyakinan yang terbit darinya [42]
Tambahan pula, pada matannya (teks hadis)
adalah mutasyabih, dan kebanyakan mereka memahaminya dengan kefahaman yang berbeza-beza
[43]. Selain itu, ia tidak mempunyai sekatan dan ini meragukan
keseluruhannya menurut mereka [44], Atau kaedah-kaedah permainan
untuk mereka sendiri; apabila mereka mahu mereka mengamalkannya dan apabila
mereka tidak mahu mereka berhenti mengamalkannya?!
Selain
itu, [riwayat ini] disangkal oleh banyak riwayat-riwayat dan hadits-hadits:
Sebahagian darinya: riwayat Al-Yamani [45], dan apa yang berlaku
dengan surat Syeikh Al-Mufid [46]
Jadi
perkara menggunakan riwayat Al-Samari sebagai alasan ini juga tidak boleh
diterima.
Selain
itu, Al-Samari berkata - apabila dia hampir mati dan seseorang bertanya
kepadanya siapa yang akan datang selepas dia - ("Milik Allah sesuatu
urusan dan Dialah yang melaksanakannya"). Dan di sini adalah jelas bahawa Al-Samari
tidak mencadangkan dan juga tidak menafikan, tetapi ia mengesahkan bahawa
perkara itu akan dikembalikan.
Juga,
apakah sebab bagi kewujudan Rasul dan Hujaj di kalangan manusia dan berhubungan
dengan mereka? Untuk membimbing mereka kepada kebenaran, maka adakah mereka
sekarang tidak memerlukan panduan (bimbingan-hidayah) dan dengan siapa?
Selain
itu, orang yang telah datang hari ini [Imam Ahmad Al-Hassan (as)], tidakkah dia
menjelaskan kepada mereka bahawa mereka berada dalam kesesatan dan
penyelewengan, tidakkah mereka melihat apa yang telah datang bersamanya? Bahkan,
sebelum dia datang, mereka telah berbeza-beza (khilaf) tentang cara (manhaj)
yang benar, sebahagian daripada mereka adalah golongan Akhbari, golongan Ushuli,
golongan pengikut Syeikh (Al-Syeikhiyah) dan golongan Al-Ahsa'iyyah, dan mungkin
yang lain-lain lagi. Bahkan, golongan Ushuli berbeza-beza pendapat di antara
satu sama lain, jadi di manakah kebenaran?!
Oleh
itu, keadaan ini memerlukan bimbingan. Maka apakah yang menghalang diutuskanNya
pada pendapat mereka, pada hikmah yang mengatakan perlu diutusNya, terutama
dengan wujudnya penerima?! Kerana semua orang kini sedang seronok (terikat)
dengan pilihan raya, adakah yang masih menyeru kepada agama Allah? Adakah
sesiapa yang masih berjalan di dalam Minhaj Al-Hussein (as)? Sudah tentu tidak
ada. Maksudnya, tidak ada lagi mereka yang mengatakan "pemerintahan
kepunyaan Allah" (Al-Mulk Lillah), dan tidak ada lagi yang masih menyembah
Allah dan taat kepada Allah. Bahkan, tidak ada lagi yang masih mengatakan
"Allah", Kerana semua orang terlibat dengan pilihan raya, dan pilihan
raya adalah arah yang bertentangan dengan kehendak Allah SWT. Oleh itu, jika
Dia SWT mahu disembah di muka bumi-Nya, maka kebijaksanaan (hikmah) mengatakan
bahawa Dia akan mengutus pembimbing (hadiyan) untuk memelihara
agama. Bukankah begitu?
Pada akhirnya bagi mereka yang memahaminya tiada
jalan boleh menafikannya. Oleh itu, tidak ada maknanya membantah dengan
menggunakan riwayat Al-Samari. Bahkan, tidak ada maknanya untuk mengatakan
bahawa tidak ada bimbingan selamanya. Apa yang diperlukan adalah mencari dia
dan menentukan yang dia adalah dari kalangan pembawa panji-panji yang dibangkitkan.
Dan semua puji-pujian tertentu bagi Allah, tiada seorangpun yang berkata
tentang Hakimiyah Allah kecuali dia (bermaksud Imam Ahmad Al-Hassan (as)). Jadi
adakah anda melihat bahawa ini adalah satu ujian yang sukar?!
Malah, perkara ini tidak memerlukan penyelidikan
dan kajian, ia tidak perlu riwayat dan tidak perlu apa-apa! Ia hanya memerlukan
bahawa manusia tahu bahawa Agama Allah adalah Hakimiyah Allah (Pemerintahan
Allah), dan ini disahkan dalam mazhab Ahlul Bayt (as).
Dan urusan ini pada zaman ini adalah terhad
kepada satu orang sahaja, manusia tidak perlu apa-apa untuk mengetahui
kebenaran, dan itulah sebabnya kenapa mereka (as) berkata: (Urusan kami
adalah lebih jelas dari matahari) [47]; kerana ia adalah
terhad kepada satu orang dan tidak pada yang lain, sedangkan semua orang lain
menyeru ke arah Ketuanan Manusia (Pemerintahan Manusia – Hakimiyah Manusia).
Pada abad yang lalu, para ulama Syiah
menganggap masyarakat yang berpilihan raya adalah sesat dan menyeleweng, jadi
apa yang berubah?! Adakah sekarang (pilihan raya) menjadi petunjuk (pembimbing)?!
Tidak, tetapi ia adalah dari rahmat Allah kepada manusia bahawa Dia menjadikan
perkara itu jelas dan terhad [kepada seorang sahaja].
Demi Allah, saya amat hairan pada manusia,
bagaimana mereka boleh sesat, dan adakah mereka mendapat petunjuk di tempat
lain untuk mereka dikelirukan dengan perkara ini? Dan adakah mereka menemui
orang-orang lain - Kesemua mereka dan tidak ada keganjilan - yang menyatakan
kepalsuan yang menjerit dan menyeru ke arah Ketuanan Manusia? Bahkan,
sehinggakan orang-orang yang mendakwa mereka menyeru kepada Imam Mahdi (as)
kita dapati mereka sama ada menyertai pilihan raya atau penyokong pilihan raya.
Segala puji-pujian tertentu bagi Allah dalam
semua keadaan, segala puji-pujian tertentu bagi Allah yang menjadikan dunia ini
hari-hari yang berlalu [dan selepas itu] kita diasingkan daripada orang-orang
yang tidak memahami ucapan).
Oleh itu, Imam Ahmad Al-Hassan (as)
mengingatkan kepada mereka lebih dari sepuluh perkara bimbingan (hidayah), kebijaksanaan
(hikmah), penjelasan dan peringatan daripada Agama Allah dan jawapan kepada
hujah (dalil) mereka dengan riwayat Al-Samari (rahimahu Allah). Tambahan pula,
dia - semoga jiwaku menjadi tebusannya - menjelaskan kepada mereka dengan
kata-kata dan diringkaskan dalam bentuk yang jelas bahawa mereka mewujudkan
peraturan (kaedah) dan percaya kepadanya, kemudian peraturan-peraturan itu bercanggahan
di tangan mereka sendiri dengan cepat:
- Mereka meletakkan kaedah-kaedah mengenai
Hadits (untuk diterima), kemudian mereka mengeluarkan Fatwa untuk mendustakan kebenarannya,
dengan menggunakan hadits yang mereka sendiri tidak mengakuinya sebagai hadith
yang boleh dipercayai sesuai dengan peraturan mereka sendiri!
- Mereka mengatakan: Tidak dibolehkan bertaklid
(tiru – ikut-ikutan) dalam Akidah (kepercayaan), kemudian mereka mengeluarkan
Fatwa untuk mengikuti mereka dalam menafikan kebenaran, dan pengikut mereka
tunduk kepada mereka dan mengambil kesempatan ke atas mereka!
- Mereka mengatakan: Khabar Al-Wahid (hadith
Ahad) Tidak ada penggunaan ilmu pengetahuan dan diharuskan dalam Akidah (kepercayaan),
namun mereka mengeluarkan Fatwa dengan menafikan kebenaran menggunakan satu
riwayat Khabar Wahid (riwayat Al-Samari yang dinyatakan di atas) yang mereka
sendiri katakan ia diragukan!
- Mereka percaya dengan kaedah-kaedah mantik
(logik) yang berasal dari Yunani dan mereka menjelaskan dalam kaedah-kaedah (ketetapan-ketetapan)
yang tidak ada sekatan yang mempunyai kekuatan secara juz’iyyah (bahagian-bahagian),
kemudian mereka mengeluarkan Fatwa untuk menafikan kebenaran berdasarkan
ketetapan keseluruhan dengan mengabaikan kesepakatan kaedah-kaedah mereka?!
- Demi Allah, mereka mengesahkan perumpamaan firman
Allah SWT:
﴿مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ
ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَـارِ يَحْمِلُ أَسْفَاراً بِئْسَ مَثَلُ
الْقَـوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ
الظَّالِمِينَ﴾
{Perumpamaan
orang-orang yang dipikulkan kepadanya Taurat, kemudian mereka tiada memikulnya
seperti keledai yang membawa kitab-kitab yang tebal. Amatlah buruknya
perumpamaan kaum yang mendustakan ayat-ayat Allah itu. Dan Allah tiada memberi
petunjuk kepada kaum yang zalim.} [48]
Bahkan mereka
﴿كَالَّتِي
نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثاً﴾
{seperti seorang
perempuan yang menguraikan benangnya yang sudah dipintal dengan kuat,} [49].
Mereka menguraikan dan melupakan, kemudian
memecahkan dan memutuskan. Maka binasalah bagi mereka dan bagi mereka azab akan
datang dari belakang mereka pada masa Kiamat Kecil sebelum Kiamat Besar. Oleh
itu tunggulah, sesungguhnya kami juga menunggu.
Jadi, di manakah jawapan dan tindak balas mereka?!
Walaupun hanya satu perkara daripada apa yang dia (as) telah jelaskan kepada
mereka bertahun-tahun lalu? Tiada suatu apa pun! Mereka hanya memperolok-olok,
menuduh, mendustakan dan bermain-main, ke satu tahap yang tidak dapat
digambarkan. Dan kesakitan orang mukmin tidak berakhir kecuali dengan
mengatakan:
حسبنا الله ونعم الوكيل
"
Hasbuna Allah wa ni'm al-Wakeel (cukuplah Allah bagi kita, dan Dia adalah
sebaik-baik Pelindung)".
Tidak menghairankan, kerana mereka hanyalah
"hasil Huru-hara (kegawatan)" dan menuai hasil yang rosak, seperti
yang dijelaskan oleh Nabi Besar (S).
✡✡✡✡✡
______________________________
[40]
Syeikh Saduq (ra) meriwayatkan daripada Ali bin Muhammad Al-Samari dengan sanad
yang sahih, dia telah berkata: “Telah diceritakan kepada kami oleh Abu Muhammad
Al Hassan bin Ahmad Al Maktab, dia telah berkata: Aku telah berada di Bandar Al
Salam di tahun berlakunya kematian Syeikh Ali bin Muhammad Al Samari (semoga
Allah mensucikan ruhnya), aku telah melawatnya beberapa hari sebelum
kematiannya, dan dia telah mengeluarkan kepada khalayak ramai Tawqi’ (surat
bercop mohor Imam Al Mahdi (as)) yang dicatatnya: “Dengan Nama Allah yang Maha
Pemurah lagi Maha Pengasih, wahai Ali bin Muhammad Al Samari (semoga Allah
membesarkan pahala saudara-saudara kamu pada kamu), sesungguhnya kamu akan mati
dalam tempoh masa enam hari! Oleh itu, selesaikanlah segala urusanmu dan jangan
kamu mewasiatkan kepada sesiapapun untuk menggantikan tempat kamu. Aku telah
diarahkan untuk Ghaibah Penuh (Kubra) dan tidak ada kemunculan melainkan
setelah diizinkan Allah Azza wa Jalla, iaitu untuk satu tempoh waktu yang lama,
hati-hati manusia menjadi keras, dan kekejaman berleluasa. Maka akan ada di
kalangan syiahku yang mendakwa telah melihatku, maka sesiapa yang mendakwa
telah melihatku sebelum keluarnya Sufyani dan Shaihat (jeritan dari langit),
maka dia adalah pembohong besar. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah
yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.” Dia berkata lagi: Maka kami telah
mencatatkannya dan kami meninggalkannya selepas itu. Kami kembali kepadanya
pada hari keenam dan dia mengelokkan dirinya, seraya ditanyakan kepadanya:
“Siapakah wasiy (pemegang wasiat) kamu setelah kamu?” Lalu dia berkata: “Bagi
Allah urusan itu dan Dia lah yang menyampaikannya.” Dia (ra) meninggal dunia
selepas itu, dan itu adalah perkataan terakhir yang kami telah dengar darinya.-
Syeikh Saduq, Kamal Al Din Wa Tamam Al-Ni3mah, halaman 516
[41]
Sebab bagi kelemahan mereka kerana mereka mempunyai salah satu daripada dua
perkara; pertama: Rujuk kepada kata Al-Majlisi: bahawa adalah "Khabar
Wahid Mursal" Bihar al-Anwar jilid 35 halaman 318.
Dan
juga apa yang dikatakan Al-Kadzimi dalam kitabnya Bisyarah Al-Islam Halaman
146.
Kedua:
Dengan melemahkan pada Pejabat Ahmad bin Al-Hassan juga menyatakan bahawa, berkata
Encik Zaidi (semoga dijayakan Allah): (tidak menolak terjemahan pada Rijal
Al-Hadits, tetapi tidak putus kadang-kadang dengan dinamakannya dengan panggilan
pejabat Ahmad Ibn Hassan, dan yang lain pula pejabat Al-Hassan bin Ahmad, dan ketiga
Pejabat Ahmad bin Al-Hussein.. dan saya mahu rambut saya. Bagaimana boleh Al-Sistani
dan Al-Haeiri menipu dengan berdalilkan riwayat yang lemah ini), Qiraah Jadidah
fi Riwayat Al-Simari:. Halaman 15 / Al-Hamasy
[42]
Semua ulama bersetuju bahawa apabila mengenai Akidah tidak cukup sekadar pendapat,
dan mesti dicapai dengan Yaqin dan 'Ilm (Ilmu). Dan Khabar Al-Wahid, lebih jauh
lagi, tidak diterima pendapat yang bukan 'Ilmu, sebagaimana yang mereka akui.
Al-Khoei berkata: (Khabar Al-Wahid tidak mempunyai nilai ilmu) - Misbah Al-Usul
Jilid 2 Halaman 147. Juga semua para ulama Ushuli semasa, berkata sedemikian.
Jadi, bagaimana mereka boleh benarkan diri mereka sendiri bergantung pada
Khabar Wahid yang tidak mempunyai nilai ilmu dalam urusan akidah?!! Tetapi yang
lebih menghairankan lagi melihat bagaimana mereka mengeluarkan fatwa mengenai
suatu perkara dalam urusan akidah dan pengikut mereka mengikuti mereka, dan
menurut sahaja mereka, mereka tidak membenarkan melakukan taqlid dalam soal akidah,
urusan yang tidak dibincangkan dua kali?! Sekali lagi, menyangkal diri mereka
sendiri dengan tangan mereka sendiri menguraikannya.
[43]
Sila semak untuk mengetahui beberapa pendapat mengenainya, Al-Syahid Syed
Al-Sadr Al-Tsani (rahimahu Allah) telah menyebut di dalam ensiklopedianya.
[44]
Al-Qadhiah Al-Musawarah (Ketetapan Sekatan): Ia adalah suatu perkara yang
bermula dengan sesuatu yang menunjukkan keseluruhannya atau bahagian-bahagian,
seperti "semua" atau "sebahagian". Al-Alamah Al-Hilliy
berkata: (Ketahuilah bahawa Ketetapan itu sama ada peribadi atau Sekatan atau
diabaikan " Ini adalah kerana perkara yang secara peribadi sebagai watak
yang bernama Zaid, peribadi yang ditetapkan. Walaupun sama sekali sukar untuk
dipercayai kepada ramai orang; Sama ada yang akan menunjukkan keseluruhan dan sebahagian
atau tidak, yang pertama adalah Ketetapan Sekatan seperti kita kata: "Semua
manusia adalah haiwan", atau "Sebahagian daripada manusia adalah
haiwan."Tiada suatu manusia pun dari batu", Sebahagian daripada
manusia menjadi penulis.
Kedua
ini diabaikan seperti kita kata: Manusia ketawa, dan ini - yang diabaikan -
dalam kekuatan sebahagian - cari adalah dari sebahagian iaitu mencarinya) - Kashf
Al-Murad Halaman 164.
Jadi,
jika ini adalah jelas kemudian kita melihat apa yang Imam Mahdi (as) katakan di
dalam riwayat Al-Samari, beliau berkata: (Sesiapa yang mendakwa melihat saya
sebelum kemunculan daripada Sufyani dan Shaihah (Jeritan), ia adalah fitnah pendusta),
tetapi dia tidak berkata "Setiap orang yang berjumpa dengan saya adalah
pendusta fitnah", jadi mengikut peraturan mereka sendiri, ini adalah satu
perkara yang diabaikan (kerana ia tidak bermula dengan "sebahagian"
atau "semua" atau apa-apa perkataan yang sama yang akan menunjukkan
keseluruhan atau sebahagian), yang (juga mengikut peraturan mereka) adalah
kekuatan yang sama dengan perkara itu sebahagian, bermakna ia adalah
seolah-olah dia (as) berkata: "sebahagian mereka yang mendakwa melihat
saya adalah berdusta fitnah". Jadi ini bermakna bahawa sebahagian daripada
mereka yang mendakwa melihat Imam Mahdi (as) adalah fitnah dan berdusta, dan
ada yang tidak. Jadi mengkaji seruan pihak menuntut adalah apa yang akan
menentukan sama ada dia adalah benar atau tidak. Jadi riwayat ini daripada
Samari tidak boleh digunakan untuk menafikan seruan Imam Ahmed Al-Hassan (as)
seperti yang dilakukan ulama Akhir zaman, dan jelas mereka menyangkal diri
mereka sendiri. ، ولا حول ولا قوة الا بالله
[45]
– bacaan pendahuluan, lihat: Al-Ghaybah oleh Al-Nu'mani Halaman: 264..
[46] Sebagai contoh: Apa yang telah
diriwayatkan oleh Syeikh Al-Thusi mengenai surat yang datang daripada Imam
Mahdi (as) kepada Syeikh Abu Abdullah Muhammad ibn Muhammad ibn Al-Nu'man (Syeikh
Mufid), (semoga disucikan Allah ruhnya dan melimpahkan cahaya di makamnya),
surat itu adalah seperti berikut: (Surat ini adalah untuk Saudara yang baik dan
pemelihara yang baik Al-Syeikh Al-Mufid Abi Abdillah Muhammad bin Muhammad bin
Al-Nu'man, semoga Allah menjaga beliau yang dihormati dari tempat perjanjian
yang telah diambil ke atas hamba - Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi
Maha Penyayang, Ada pun kemudiannya, Salam atas kamu. Wahai penyokong yang
ikhlas dalam agama yang khusus pada kami dengan yakin... Sesungguhnya Aku
diberikan izin untuk menghormati kamu dengan menulis dan memberikan kepada kamu
untuk menyampaikan [surat dan arahan kami], bagi pihak kami, kepada penyokong
kami - Semoga Allah memberikan mereka kejayaan dengan mentaati Nya dan akan menjaga
kepentingan dan melindungi mereka... hingga akhir) - Tahzhib Al-Ahkam: Jilid 1 Halaman
38
Syeikh Nazim Al-3uqaili berkata: (dan surat-surat
yang kita tahu bahawa pembawa surat-surat telah menemui Imam Mahdi (as) dan menyebutkannya,
dan juga ada peribadi yang dipercayai menulis kepada Imam Mahdi (as) adalah
orang yang menulis surat-surat ini.
* Terdapat satu lagi riwayat yang menunjukkan
bahawa akan ada orang yang bertemu dengan Imam Mahdi (as) sebelum kebangkitannya
yang diberkati dan mereka akan didustakan oleh manusia,
Dari Abi Abdullah (as) dia berkata:
(Al-Qa'im tidak akan bangkit sehingga bangkit
dua belas lelaki dan mengatakan bahawa mereka semua telah melihat Al-Qa'im,
tetapi mereka akan didustakan) - Al-Ghaybah oleh Al-Nu'mani Halaman 285.
* Bahkan sebahagian ulama dan orang-orang tertentu
telah diberi penghormatan dengan menuliskan beberapa Doa dan yang sepertinya
dari Imam Mahdi (as), mendengar dan bertemu beliau, seperti Syed Bahr Al-Ulum
dan Al-Syed ibn Thawus (rahimahumu Allah) dan lain-lain lagi, banyak disebut dalam
Jannat Al-Ma'wa dan sumber-sumber lain. Bahkan ditulis dari Al-Syed ibn Thawus
pada Bab Pembukaan Ila Al-Imam Al-Mahdi (as):
Al-Mirza Al-Nuri telah memetik ulasan Al-Syed
ibn Thawus pada satu kata-kata doa: (... tidak ditentukan masa untuk membaca selawat
dan doa dalam khabar dari khabar-khabar (riwayat), melainkan apa yang dikatakan
oleh Al-Syed Ridha Al-Din Ali bin Thawus dalam keindahan minggu selepas zikir kata-kata
ma’tsurnya bagi solat Asar pada hari Jumaat, beliau berkata: (... janganlah kamu
meninggalkan kata-kata (doa) pada waktu Asar hari Jumaat dengan beralasan maka janganlah
melepaskannya, nescaya Allah Jalla Jalalah datang kepada kita). Ia mengikuti
dari perkataan yang mulia ini, bahawa ia adalah hasil kepadanya dari Shohib
Al-Amr (shalawatu Allah 3alaihi) sesuatu dalam bahagian ini dan tidak menolak
berbuat demikian kerana ia menyatakan bahawa ia adalah pintu yang terbuka kepadanya
(as)..) Rujuk Al-Najm Al-Tsaqib Jilid 2 halaman 469 - selesai
ucapan beliau dan semoga dijayakan Allah.
[47]
Al-Mufadhal ibn Umar Al-Ju'fi berkata: Aku mendengar Al-Syeikh - yakni Aba Abdillah
Al-Shadiq (as) - berkata: (Berhati-hati dengan kiasan Demi Allah beliau (Imam Mahdi
(as)) akan dighaibkan (dengan kehendak Allah) untuk tempoh yang lama dan ia
akan diabaikan sehingga dikatakan bahawa dia telah meninggal dunia, terkorban
atau hilang di lembah yang tidak diketahui? Mata orang beriman akan susut banyak
air mata untuknya. Untuk membacanya sama seperti berlaku kapal di lautan
bergelora. Tiada siapa yang akan diselamatkan kecuali orang-orang yang mengambil
Persetiaan Allah, iman tetap (ditulis) di hati mereka dan dibantu dengan Ruh
dari-Nya. Dua belas panji-panji mencurigakan akan dibangkitkan, tiada yang akan
membezakan antara satu sama. Maka saya mula menangis dan kemudian saya bertanya
kepadanya: "Apa yang kita akan buat?" Dia memandang sinar matahari
bersinar ke dalam sifatnya dan berkata kepadaku: Wahai Aba Abdillah (Al-Mufadhal),
adakah kamu lihat matahari ini? Saya berkata: "Ya." Beliau (as)
berkata: Demi Allah, urusan kami adalah lebih jelas dari matahari ini) -
Ghaybat Al-Nu'mani Halaman 154
[48] Al-Juma'ah 62: 5
[49] Al-Nahl 16: 92
Tiada ulasan:
Catat Ulasan