Sabtu, 25 April 2015

Apa Yang Berikutan Dengan Pengangkatan

Apa Yang Berikutan Dengan Pengangkatan




Selepas Abdus Soleh (as) menjelaskan apakah maksud diangkat yang diminta, beliau (semoga jiwaku menjadi tebusannya) mula menjelaskan apa yang berikutnya. Jadi dia (a.s) berkata:

(Sebelum ini saya telah menjelaskan kepada anda maksud diangkat, dan sekarang saya akan menjelaskan kepada anda mengenai penglibatan kepada penjelasan yang saya telah diberikan:

Dari apa yang telah dibentangkan, ia telah menjelaskan bahawa setiap roh yang berhubungan dengan jasad dalam alam-alam yang lebih rendah (Al-Awalam Al-Safliyah), yang bermakna, alam yang di bawahnya dan yang lebih gelap. Juga ia menjelaskan bahawa tidak mungkin bagi roh sesuatu yang lebih tinggi untuk disambung secara langsung dengan Alam Jasmani tanpa tajallinya (penzahirannya) dalam semua alam penciptaan yang lebih rendah darinya sehingga ia mencapai alam jisim-jisim dan bersambung dengannya. Oleh itu, tidak boleh menjadi perangsang (penggerak) sesuatu jasad selain cahaya dan kegelapan, bahkan, yang paling hampir dengan alam Jasmani, dan itu sudah tentulah makhluk kerana ia tidak boleh menjadi cahaya semata-mata (mutlak) cahaya yang tiada kegelapan di dalamnya; kerana ia ditajallikan (dizahirkan) dalam kegelapan. Maka, tidak boleh sehingga menganggap bahawa Allah-lah (Kerana Dia adalah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya) yang menggerakkan jasad di alam rendah ini secara langsung menyentuhnya, Maha Tinggi Allah daripada apa yang mereka sekutukan (syirikkan).

Bahkan, adalah jelas bahawa kewujudanNya Yang Maha Suci dalam alam penciptaan adalah kewujudan cahaya-Nya [] yang dengannya zahir kewujudan-kewujudan dalam alam-alam kegelapan, sekali-kali tidak sesungguhnya Dia Maha Suci lagi Maha Tinggi (SWT) - kerana Dia adalah Cahaya tanpa kegelapan di dalamnya – yang wujud dalam alam penciptaan adalah cahaya yang bercampur dengan kegelapan. Maka ini adalah mustahil dan tidak mungkin sama sekali; kerana itu akan bermakna fana (binasa) alam-alam penciptaan dan yang kekal hanyalah DIA Yang Maha Suci tanpa yang selainNya daripada penciptaan-Nya.

Memahami makna dan hakikat ini sangat penting dalam akidah dan Tauhid; kerana ianya menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan perkataan anda:

"إن الله موجود في كل مكان"

"Sesungguhnya Allah wujud di mana-mana",

Ia tidaklah bermakna wujud Tuhan Mutlak (Al-Lahut Al-Muthlaq) di setiap tempat, jika tidak maksud perkataan anda itu akan bermakna kedatangan Tuhan Mutlak pada makhluk-makhluk dan kewujudan-kewujudan, dan ia adalah mustahil seperti yang telah dijelaskan sebelum ini. Sebaliknya, hakikatnya adalah bahawa kewujudanNya di alam-alam penciptaan adalah tajalli-Nya pada kewujudan-kewujudan kerana Dia memperlihatkannya dengan cahaya-Nya.

Dan kerana alam-alam penciptaan yang berbilang-bilang dan sebahagiannya di atas sebahagian yang lain, dan sebahagian daripadanya lebih dekat dengan Al-Lahut daripada yang lain, dan sebahagian daripada cahayanya lebih banyak dan lebih cerah daripada yang lain, Dia SWT berfirman:

﴿وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَهٌ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ﴾

{Dan Dialah Tuhan di langit dan Tuhan di bumi dan Dialah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui.} [89]
Maknanya, Sesungguhnya di Langit dan di Bumi adalah dia dan adalah yang selainNya, kerana sesungguhnya Langit lebih banyak cahaya dan disinari dengan cahaya Allah dari di bumi alam yang lebih rendah darinya, maka tajalli Al-Lahut di Langit adalah lebih (jelas) kezahirannya dari di Bumi. Maka apa yang saya maksudkan dengan "yang selain dariNya" ialah: penerima cahaya yang telah diubah dan kurang menerima cahaya Allah SWT, tidaklah cahaya itu adalah Dia yang telah berubah dan tidak pernah, tidak akan dan tidak diubah; kerana ia adalah cahayaNya SWT. Sebaliknya jika penerima adalah yang berubah, dan ia sentiasa berubah, maka jadilah kemunculan (zuhur) tajalli Al-Lahut adalah di Langit bukannya di bumi, dan itulah sebabnya Dia SWT berfirman:

﴿وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَهٌ﴾
{Dan Dialah Tuhan di langit dan Tuhan di bumi}

Lalu aku berkata: Adakah zuhur cahaya Allah Ta’ala dalam alam penciptaan adalah melalui Hujjah-Nya atas penciptaan-Nya dalam semua alam-alam, dan bukan di alam ini sahaja?

Maka dia (a.s) berkata:

(Zuhur lengkap melalui Hujjah, ya. Tetapi perkara itu tidak terhad kepada beliau, Al-Hujjah bukan hujjah ke atas orang di Bumi sahaja, Dia dalam Alam Jasmani adalah Hujjah kepada Alam Jasmani dan penciptaan di dalamnya, dan sepertu itu juga di alam-alam selebihannya, dan penciptaan dalam Alam Jasmani ini bukan hanya anda semua sahaja.)

Lalu aku berkata: Siapa lagi yang datang bersama-sama Al-Hujjah dalam zuhur cahaya Allah melaluinya untuk alam-alam "Tetapi perkara itu tidak terhad kepada beliau?"

Jadi dia (a.s) berkata:

(Semua kewujudan adalah dizahirkan dengan cahaya Allah, dan dengannya Allah menyatakan (tajalli) diri-Nya, kesemuanya, sehinggkan Iblis (laknahu Allah), dan juga orang-orang jahat)




✡✡✡✡✡

______________________________
[] - Nota Penterjemah: Dalam Kitab Al-Mutasyabihaat Jilid 1 Soalan 4, bertajuk Tajalli Allah
[89] - Al-Zukhruf 43:84

                

Tiada ulasan: