Perbezaan
Antara Kemaksuman Dan Pembenaran - Pertemuan
Musa (As) dengan Abdus Soleh (as)
Menjenguk
ke dalam kemaksuman (Al-3ashimah), adalah perkara yang Allah khaskan pada para hujaj
(hujjah-hujjah) dan AuliakNya. Sesiapa yang tidak melindungi diri dengannya dan
melemparkan dirinya kepada yang tidak berkaitan dengannya, maka mereka telah
menjadi seperti orang-orang yang mencari air di padang pasir gersang. Dan dari
mana akan hilangnya dahaga kemanisan air jika disekat dari mata air yang suci bersih?
Jadi, marilah kita berhenti dan mengelilingi
mata air yang suci bersih; Qa'im Aali Muhammad (as), dan di pertemuan dua laut
Ali dan Fatimah (as), sambil menjelaskan apa yang berkaitan dengan kemaksuman, dalam
perhentian bersama (melihat) contoh Al-Quran Al-3adzim (yang agung), iaitu Perjalanan
Musa Ke Pertemuan Dua Laut.
Saya
telah bertanya Abdus Soleh (as), dengan berkata: "Jika dibenarkan, bolehkah
tuan tolong bezakan antara kemaksuman dan pembenaran.
Jadi
dia (as) menjawab aku:
(Sesiapa yang
berpegang teguh kepada Allah dan menahan diri dari apa yang dilarang Allah, dia
adalah ma'sum mengikut bagaimana kuatnya dia berpegang kepada Allah. Kemaksuman
adalah dari pihak (arah) hamba dan dari pihak Tuhan. Bagi hamba sejauh mana kadar
keikhlasannya bepegang teguh kepada Allah. Dan Allah melimpahkan kadar
taufiqNya memelihara menyelamatkan hamba, manakala Taufiq (pemberian kejayaan) itu
adalah pasangan Ikhlas, dan diturunkan dari langit mengikut kadar keikhlasan.
Tasdid (pembenaran) termasuk
dalam taufiq (kejayaan) yang melimpah turun.
Tetapi anda
benar-benar mahukan kemaksuman yang memelihara Aushiak (as), dan seperti saya
telah terangkan kepada kamu sebelum ini, iaitu dari segi hakikatnya, tetapi ia
hanya petetapan. Maknanya, bahawa hakikat kemaksuman wujud dalam setiap
manusia, dan ia adalah Fitrah daripada keikhlasan, dan ia adalah cahaya yang
telah dinampakkan kepada kewujudan. Dan setiap manusia mampu memegang teguh
pada Allah dengan menahan diri dari apa yang diharamkan Allah, dan ia telah
dicipta untuk ini, tetapi dia mungkin mensia-siakan peluangnya (nasibnya))
Lalu
aku bertanya: Apakah perbezaan antara kemaksuman Al-Hujjah dengan selainnya
mengikut tahap tajall di sisinya.
Jadi
dia (a.s) berkata:
(Perbezaan bagi kemaksuman
Aushiak, mereka hanya berpegang teguh kepada Allah pada tahap di mana mereka tidak
masuk ke dalam perkara yang batil (salah) dan mereka tidak keluar dari kebenaran,
maka barang siapa yang mengikuti mereka akan selamat dan tidak akan sesat dan
akan mengenal kebenaran sejauh mana dia mengikuti mereka. Begitu juga -. adalah
amat penting - bahawa sesiapa yang mengenal kebenaran-kebenaran Allah SWT telah
diperuntukan (nash) atas kemaksuman mereka.
Dan darjat-darjat
kemaksuman bukan darjat semata-mata. Tetapi apa yang mempengaruhi manusia dari kadaran
(penilaian) ini: Bahawa mereka Al-Ma'sum tidak dimasukkan ke dalam perkara yang
Batil (salah) dan mereka tidak keluar dari kebenaran. Tetapi jika dua orang maksum
berkumpul, dan mereka memiliki dua martabat yang berbeza dalam kemaksuman
dengan perbezaan di antara mereka begitu jelas seperti mana jika anda melihat pada
ma'sum lebih rendah menghadapi ma'sum lebih tinggi. Iaitu, seperti keadaan Musa
(as) ketika dia menghadapi yang berilmu (Al-‘Alim). Pernahkah anda melihat
bagaimana keadaannya? Jika anda memerlukan lebih banyak penjelasan saya akan
menjelaskan kepada anda)
Lalu
aku berkata: (Ya, jika masa tuan membenarkan)
Jadi
dia (a.s) berkata:
(Lihatlah kata-kata Abdus
Soleh bersama Musa (as)
﴿قَالَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ
صَبْراً ..... قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْراً .....
قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِي صَبْراً ..... قَالَ
هَذَا فِرَاقُ بَيْنِي وَبَيْنِكَ سَأُنَبِّئُكَ بِتَأْوِيلِ مَا لَمْ تَسْتَطِع
عَّلَيْهِ صَبْراً ...... وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي ذَلِكَ تَأْوِيلُ مَا
لَمْ تَسْطِع عَّلَيْهِ صَبْراً﴾
{Dia
(Abdus
Soleh) berkata:
"Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sanggup sabar bersama aku...... Dia
(Abdus
Soleh) berkata: "Bukankah aku telah berkata:
"Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sabar bersama dengan aku? ".....
Dia [Abdus Soleh] berkata: "Bukankah sudah kukatakan
kepadamu, bahwa sesungguhnya kamu tidak akan dapat sabar bersamaku?" ..... Dia [Abdus
Soleh] berkata: "Inilah perpisahan antara aku
dengan kamu; kelak akan kuberitahukan kepadamu tujuan perbuatan-perbuatan yang
kamu tidak dapat sabar terhadapnya.... dan bukanlah aku melakukannya itu
menurut kemauanku sendiri. Demikian itu adalah tujuan perbuatan-perbuatan yang
kamu tidak dapat sabar terhadapnya". } [93])
Abdus Soleh hampir
tidak bercakap dengan Musa kecuali menyalahkannya kerana tidak cukup sabar,
walaupun kesabaran - seperti yang anda tahu - telah digambarkan oleh Al-Rasul
Al-Karim (S) yang mengibaratkan kedudukan iman adalah kepala pada jasad. [94]
Dan juga Allah SWT berfirman:
﴿وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ
صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ﴾
{Sifat-sifat
yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan
tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keuntungan yang
besar.}
[95]
Adakah anda perasan bagaimana
Musa (as) seorang Nabi dan Rasul dari Uulu Al-‘Adzm (as) dengan apa yang
disifatkan oleh Abdus Soleh? Dengan menyifatkannya tidak mampu bersabar
bersamanya. Maksudnya, jika anda adalah di antara kedua-dua mereka, siapa yang
akan anda ikuti? Mengikuti Musa (as) atau Abdus Soleh? Siapa di antara mereka
yang berhajatkan yang lain apabila mereka bertemu? Siapa di antara mereka membimbing
yang lain? Siapa di antara mereka mengajar yang lain?
Musa telah menjelaskan
sebab mengapa dia mengikut Abdus Soleh, dan dia adalah Al-‘Alim dan ahli
makrifat.
﴿قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى
أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً﴾
{Musa
berkata kepada Abdus
Soleh: "Bolehkah aku mengikutimu supaya kamu
mengajarkan kepadaku ilmu yang benar di antara ilmu-ilmu yang telah diajarkan
kepadamu?"}
[96]
Maksudnya bahawa Musa
berhajat
kepada beliau, ini menjelaskan kepada anda dengan jelas perbezaan antara maksumin.
Masih ada satu hujah
yang telah ditulis oleh orang-orang yang tidak mengetahui kebenaran, dan mereka
melakukan kerja sia-sia dengan apa yang mereka tidak punyai pengetahuan,
apabila mereka menyebut bahawa Abdus Soleh itu tidak lebih berilmu daripada
Musa dan bahawa dia hanya khusus dengan Ilmu Batin (dalaman), dan bahawa Musa
(as) dikhususkan dengan Ilmu Syari’at. Mereka menyebut bahawa Musa adalah
hujjah atas Abdus Soleh. Mungkin ini hanyalah pendapat-pendapat daripada
mereka, kerana mereka tidak dapat membayangkan bahawa Abdus Soleh lebih utama
daripada Musa, sehingga mereka terjumpa mengenai dia.
Hakikatnya adalah, perkara
itu telah diputuskan dalam Al-Quran tentang kesolehan Abdus Soleh. Ini adalah
pengakuan jelas dari Al-Quran bahawa Abdus Soleh menguasai Musa (as) dan dia
adalah hujjah atas Musa:
﴿سَتَجِدُنِي
إِن شَاء اللَّهُ صَابِراً وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْراً﴾
{"Insya
Allah kamu akan mendapati aku sebagai orang yang sabar, dan aku tidak akan
menentangmu dalam sesuatu urusanpun".} [97]
Adakah anda perasan: "Aku
tidak akan menentangmu dalam sesuatu urusanpun".
Dan ini juga:
﴿قَدْ بَلَغْتَ مِن لَّدُنِّي عُذْراً﴾
{sesungguhnya
kamu sudah cukup memberikan uzur padaku"} [98]
Adakah anda perasan permohonan
maaf Musa (as) dan kata-kata itu? Musa (as) di sini menunjukkan dengan jelas
bahawa dia seorang pelajar dan juga gagal dalam pembelajaran.
Perhatikan juga
bagaimana Abdus Soleh berkata demikian kepada Musa (as): {Dia [Abdus Soleh]
berkata, "Jika kamu mengikutiku, maka janganlah
kamu menanyakan kepadaku tentang sesuatu apapun, sampai aku sendiri
menerangkannya kepadamu."} [99]
Jangan lupa bahawa
mereka adalah para hujaj (Hujjah-Hujjah) Allah SWT dan Musa adalah dari Uulu Al-‘Adzm
dari Rasul-rasul (as) dan mereka hanya lima orang, dan Abdus Soleh telah berbicara
dengannya seolah-olah dia telah bercakap dengan seorang kanak-kanak yang mahu belajar:
{“Jika kamu mengikutiku, maka janganlah kamu
menanyakan kepadaku tentang sesuatu apapun, sampai aku sendiri menerangkannya
kepadamu."} Saya
tidak tahu, adakah anda membacanya? Adakah anda perasan mengenainya sebelum
ini?
Lalu
aku berkata: Semua puji bagi Allah. Dari mana? Adakah kami tahu sesuatu! Maha
Suci Allah atas rahmat-Nya.
Jadi
dia (as) berkata:
(Sekarang, bacalah
dan jayakan seperti itu, dan anda akan mendapat banyak di dalamnya, saya hanya
akan menjelaskan kepada anda sebab pertemuan Musa (as) secara menyeluruh.:
Musa menyangka bahawa
dia mengenal hakikat dan memerangi keakuan (Al-Ana), terutamanya bagi
sesiapa yang tidak melihat bahawa dirinya tidak lebih baik daripada anjing kurap
[100]. Dan anda juga tahu permintaan Musa (as) menjadi Qa'im Aali
Muhammad, saya menganggap anda telah membaca riwayat-riwayat ini [101].
Pertemuan beliau adalah di atas kedua-dua sebab ini.
Jika anda membaca
permulaan pergerakan (perjalanan) Musa (as) kamu akan dapati bahawa dia mencari
pertemuan dua laut, Dan menggambarkan keadaannya bahawa dia tidak peduli jika
dia menghabiskan umurnya dalam mencari pertemuan dua laut, {menghabiskan umur}
Adakah anda menyedari keinginan Nabi Musa (as) untuk sampai ke pertemuan dua
laut dan bagaimana dia mengambil berat tentangnya, dan dia berpendapat bahawa
menghabiskan umur untuk mencari pertemuan dua laut adalah terus menerus.
Baiklah, sekarang, adakah
Tuhan kamu mungkin melindungkan (menghilangkan) suatu tempat pertemuan dua
sungai?!
Kesimpulannya ialah
dia terlepas, bukankah begitu? Adakah diterima akal bahawa beliau berhasrat
untuk sampai di tempat pertemuan dua sungai, dan beliau melaluinya dan melepasinya?!
Adakah anda berpatah balik kepadanya?
Pergilah ke Surah
Al-Rahman (Surah 55) dan perhatikan pertemuan dan persimpangan dua laut di sana,
lihat apa yang anda akan dapati di sana. Anda akan dapati banyak
riwayat-riwayat yang diriwayatkan oleh Sunni dan Syiah bahawa dua laut Ali dan
Fatimah, dan pertemuan mereka adalah Al-Hassan dan Al-Hussein (as) dan para
Hujaj (Hujjah-hujjah) selepas mereka (as) [102] Oleh itu, pertemuan
dua lautan adalah orang dan bukan tempat, dan itulah sebabnya Musa terlepas
darinya.
Yang pertama,
bahawa dia terlepas. tidakkah anda lihat sangat besar kepentingannya, walaupun melintasi
hampir dengannya dan duduk dekat dengannya tetapi tidak mengenalinya, siapakah
dia? Dia adalah Musa (as), seorang nabi dari Uulu Al-‘Adzm, dan walaupun dia
terlepas sasaran (matlamat) yang dia fikir akan menghabiskan umurnya untuk
mencarinya dan tidak kira apa yang berlaku dengannya. Adakah anda perasan
mengenainya?
Ini sangat penting.
Hari ini mereka tidak memberi perhatian kepada perkara ini. Mereka tidak
perasan, mungkin mereka juga telah terlepas sasaran (matlamat)
mereka.
Maha Suci Allah (Subhana Allah), adakah mereka lebih baik dari pada Musa (as)?)
Maka
saya bertanya: Adakah boleh bagi kita mengatakan bahawa Al-Qa'im adalah pertemuan
lautan para Imam dan lautan Mahdi-mahdi, dan bahawa adakah apa yang dicari oleh
Musa?
Jadi
dia (as) berkata:
(Tidak, Ali dan
Fatimah (as), dan Al-Qa'im adalah hasil pertemuan mereka berdua, hasil yang didatangkan
penciptaan kerananya, dan ia adalah "makrifah", "27" huruf dari
tauhid dan makrifah, pertemuan dua laut)
Kemudian
Abdus Soleh (as) terus menjelaskan bahagian dalam perjalanan Musa kepadanya,
maka dia (as) berkata:
(Musa berjanji untuk
bersabar, namun beliau mendapati dirinya keluar dari satu kegagalan dan masuk pula
ke dalam kegagalan yang lain.
﴿قَالَ
لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا نَسِيتُ وَلَا تُرْهِقْنِي مِنْ أَمْرِي عُسْراً﴾
{Musa
berkata: "Janganlah kamu menghukum aku karena kelupaanku dan janganlah
kamu membebani aku dengan sesuatu kesulitan dalam urusanku".."} [104]
Itu adalah kali pertama.
Bagi kali kedua,
melihat bagaimana Musa (as) gagal lagi
﴿قَالَ إِن سَأَلْتُكَ عَن شَيْءٍ بَعْدَهَا
فَلَا تُصَاحِبْنِي قَدْ بَلَغْتَ مِن لَّدُنِّي عُذْراً﴾
{Musa
berkata: "Jika aku bertanya kepadamu tentang sesuatu sesudah ini, maka
janganlah kamu memperbolehkan aku menyertaimu, sesungguhnya kamu sudah cukup
memberikan uzur padaku."} [104]
Bagi kali ketiga,
mungkin anda melihat bahawa Musa (as) memilih untuk berdiam diri, atau berdiam
diri yang telah dipilih oleh Musa (as), Nabi Musa terus mendengar sahaja dan
beliau tidak bercakap selepas itu. Musa (as) telah belajar dan matlamat
kedatangannya telah dicapai.
Abdus Soleh telah berkata
kepada Musa melalui perbuatan-perbuatan mudah ini segala-galanya. Beliau
memberitahu kepadanya: bahawa perjuangan melawan keakuan (Al-Ana)
martabat yang tidak berakhir, dan nikmat-nikmat Allah tidak terkira (tak
terhingga), dan maqam-maqam yang boleh dicapai manusia tidak dapat dihitung.
Jadi Abdus Soleh secara
beransur-ansur membawa Musa (as) melalui Martabat Tauhid. Yang pertama ialah
"Ana - Aku", yang kedua "Nahnu - kami", dan yang ketiga
adalah "Huwa - Dia".
Dan walaupun
ia adalah dengan perintah Allah, Tetapi masing-masing adalah dirujuk menunjukkan
pada kufur pada martabat tertentu (Aku dan bukan Dia), dan Syirik
pada martabat tertentu (Aku dan Dia), dan Tauhid (Dia
sahaja).
﴿..... أَمَّا السَّفِينَةُ
فَكَانَتْ لِمَسَاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدتُّ ..... وَأَمَّا
الْغُلَامُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا
طُغْيَاناً وَكُفْراً * فَأَرَدْنَا ..... وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ
لِغُلَامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنزٌ لَّهُمَا
وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحاً فَأَرَادَ رَبُّكَ ..... وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ
أَمْرِي .....﴾
{"Adapun
perahu itu adalah kepunyaan orang-orang miskin yang bekerja di laut, dan aku
bertujuan ....
Dan adapun anak muda itu, maka keduanya orang
tuanya adalah orang-orang mukmin, dan kami khawatir bahawa dia akan mendorong
kedua orang tuanya itu kepada kesesatan dan kekafiran * Maka kami bertujuan ..... Adapun
dinding rumah adalah kepunyaan dua orang anak yatim di kota itu, dan di
bawahnya ada harta benda simpanan bagi mereka berdua, sedang ayahnya adalah
seorang yang saleh, maka Tuhanmu menghendaki ..... dan bukanlah aku
melakukannya itu menurut kemauanku sendiri....} [105]
Lalu
aku berkata: Adakah tidak berguna terus menerus. Dan Abdus Soleh telah
berkata kepada Musa (as):
{"Sesungguhnya
kamu sekali-kali tidak akan sanggup sabar bersama aku.”}.
Sekarang,
apabila pintu terbuka kepada Allah tanpa akhir (penghujung), dan orang selain
Musa (as) mahu menjadi dari Ahlul Bayt Abdus Soleh, iaitu, sebahagian dari
mereka Ahlul Bayt [7], bagaimana mencapainya, pada hal Musa (as) tidak akan
dapat bersabar bersamanya dengan dia, maka bagaimana selain daripadanya?
Jadi
dia (a.s) berkata:
(Adakah kamu maksudkan,
adakah mampu orang selain Musa (as) akan sabar? Adakah anda tahu pada apa sabar
itu? Saya telah menjelaskan kepada anda sebelum ini, walaupun saya tidak menetapkan
bahawa kesabaran itu adalah penetapan mengenai perkara ini, adakah anda boleh
beritahu saya pada apakah sabar itu?)
Lalu
aku berkata: Saya tidak tahu. Dan saya berasa malu untuk mengatakan apa yang
datang dalam fikiran saya.
Jadi
dia (a.s) berkata:
(Katakanlah).
Lalu
aku berkata: Apakah yang tidak mampu
dilaksanakan
Yunus
(as) - dan Allah lebih mengetahui - pertamanya - saya memohon maaf.
Jadi
dia (a.s) berkata:
(Lihat, ketika Nabi
Musa (as) datang untuk bertemu Abdus Soleh, dia datang kerana dia menyangka
bahawa dia telah melawan dirinya dan membunuh Aku (Al-Ana) yang wujud
dalam dirinya. Sekarang ujian itu mengenai perkara itu pula. Iaitu, Abdus Soleh
telah berkata kepada Musa (as) "Kamu akan menemaniku, sedangkan kamu tahu
bahawa aku adalah hujjah kepada kamu, dan Allah memerintahkan kamu untuk taat
kepada ku, tetapi kamu tidak akan menjadi seperti Allah perintahkan kamu dan kamu
tidak akan menjadi seperti mana yang kamu janjikan, sebaliknya, kamu akan menzahirkan
Keakuan (Al-Ana) dari dalam hatimu dan kamu akan membantah ku walaupun aku
hujjah kepada kamu, dan walaupun kamu berjanji untuk bersabar." Maknanya
dia memberitahu kepada Musa: "Sekarang aku akan menguji kamu dan
mendedahkan Keakuan (Al-Ana) yang ada pada kamu, tetapi kata-katanya dalam
bentuk ini.
إنك
لن تستطيع معي صبراً
"Sesungguhnya
kamu tidak akan dapat bersabar bersamaku" Adakah anda tahu sekarang?)
Lalu
aku berkata: Ya
Kemudian
dia (as) berkata:
(Sekarang saya akan
menjawab soalan anda: Ketahuilah bahawa memerangi Keakuan (Al-Ana) adalah
martabat bagi sesiapa yang memerangi dirinya dalam martabat tertentu, yang pasti
akan gagal jika dia diuji dalam martabat seseorang lebih tinggi daripadanya. Kerana
sesiapa yang boleh terbang pada ketinggian 1000 meter, jika dia menguji sesiapa
yang boleh terbang pada ketinggian 100 meter akan menggagalkannya. Dan juga
orang yang boleh terbang pada ketinggian 200 meter akan gagal juga, dan begitulah
seterusnya. Maka setiap daripada mereka selainnya akan gagal padanya jika dia
mahu menguji mereka. Inilah jawapannya)
Lalu
aku berkata: Maksud "dari kami" yang dikatakan Rasulullah (S) kepada
Salman, berapa banyak yang Salman hancurkan Keakuan (Al-Ana) beliau.
Atau keadaan Musa (as) selepas ujian, adakah dia lebih dekat dengan Abdus Soleh
(as) dengan menghancurkan Keakuan (Al-Ana) dalam bentuk yang lebih
besar?
Jadi
dia (as) berkata:
(Musa (as) tahu maqamnya
dan keadaannya agar tidak binasa. Dan Salman (as), tidak kira berapa banyak dia
memerangi Keakuan (Al-Ana), ini tidak bermakna bahawa ia dekat kepada
mereka (as))
Lalu
aku berkata: Tuan, saya memohon maaf, bahawa kata-kata dan ungkapan yang telah mengganggu
saya. Kerinduan hamba yang meronta-ronta untuk bersama dengan tuan-tuannya, yang
tidak seorangpun daripada mereka dalam kelompok mereka, semoga dilindungi Allah
(Wal3iyazha Billah). Mereka adalah suatu kaum yang tidak dapat dibandingkan. Dari
satu sudut mengharapkan Allah dari apa yang dibaca dari hujajNya (Hujjah-hujjahNya).
Dan dari sudut lain dia berasa sedih apabila dia melihat dirinya sendiri. Adakah
sejalan? Apabila saya pertimbangkan pada "tidak akan" Abdus Soleh yang
brkata-kata kepada Musa (as), saya menjadi sedih, bukan kerana keutamaan Allah
terhadap hujajNya - semoga dilindungi Allah (Wal3iyazha Billah) - tetapi kerana
betapa sukarnya untuk bersama mereka. Demi Allah aku tidak tahu apa yang hendak
dikatakan, dan saya memohon maaf.
Jadi
dia (as) berkata:
(Mereka melihat
bahawa kehidupan mereka di hadapan Allah SWT adalah satu dosa dan kelemahan.
Saya pendekkan kata-kata saya dan saya memohon maaf kerana tidak dapat menyatakan
lebih daripada itu. Tetapi mereka ketika mereka berdiri sahaja di hadapan Tuhan
mereka, air mata mereka bercucuran dengan kepedihan dan kesedihan, kerana
mereka adalah orang-orang yang wujud di hadapan Allah SWT)
Lalu
saya berkata: Adakah perjumpaan itu di alam ini, iaitu dalam (dunia) kebendaan
Jasmani ini, atau dalam alam yang lain?
Jadi
dia (a.s) berkata:
(Dalam dunia Jasmani ini,
tetapi Abdus Soleh bukan dari alam ini, ia datang hanya untuk kepentingan ini
sahaja.)
Lalu
aku berkata: Siapakah anak muda itu yang Allah jayakan padanya untuk menghadiri
pertemuan itu, apakah hikmah di sebaliknya, dan apakah manfaat daripada apa
yang berlaku? Kemudian mengenai ikan yang Musa (as) terlupa itu, adakah ia tanda
(alamat) yang dicari.
Jadi
dia (a.s) berkata:
(maksud anda anak muda
yang menemani Musa (as), dia adalah (Yosua) Yusya3 bin Nun. Ini memerlukan huraian yang panjang,
saya akan menulis tafsiran bagi ayat-ayat tersebut dan lebih baik anda dapat membacanya.)
✡✡✡✡✡
______________________________
[93]
- Al-Kahf 18:67, 72, 75, 78, dan 82
[94]
- Al-Kafi Jilid 2 halaman 87 Hadits 2
[95]
- Fushshilat 41:35
[96]
- Al-Kahfi 18:66
[97]
- Al-Kahfi 18:69
[98]
- Al-Kahfi 18:76
[99]
- Al-Kahfi 18:70
[100]
Telah diriwayatkan oleh Ibn Fahd Al-Hilliy: (Apabila
Allah SWT mewahyukan kepada Musa (as): Jika kamu datang untuk bermunajat, maka
datanglah bersama dengan seseorang yang lebih rendah darjatnya untuk menemani
kamu.
Jadi apabila Musa (as) melihat
seseorang, beliau tidak berani untuk mengatakan dirinya lebih baik dari orang
tersebut, lalu beliau mula mempertimbangkan jenis yang lebih rendah dan apabila
beliau melihat seekor anjing liar (kurap), beliau memutuskan untuk membawa
anjing itu menemani beliau. Lalu beliau melilitkan tali di leher anjing tersebut,
namun di pertengahan jalan, Musa melihat kepada anjing tersebut dan berkata:
Aku tidak tahu dalam bahasa apa kamu memuji Allah, jadi bagaimana aku lebih
baik dari kamu? Maka Musa (as) melepaskan anjing tersebut dan pergi bermunajat.
Allah berfirman: “Wahai Musa, apa yang telah
Aku perintahkan pada mu?” Maka Musa menjawab: “Ya Allah, aku tidak menjumpai
sesiapapun (yang lebih rendah darjatnya)”. Lalu Allah berfirman: “Wahai
anak Imran, jika kamu tidak melepaskan anjing tersebut, maka akan Ku padamkan nama
mu dari senarai kenabian.” lihat: 3iddah Al-Da3iy: halaman 204 .
[101]
Salah satu riwayatnya adalah: Dari Salim Al-Asyal,
beliau berkata: Aku mendengar Aba Ja'far Muhammad bin Ali al-Baqir (as)
berkata: (Musa bin Imran melihat dalam perjalanan pertama dengan apa yang
diberikan pada Qaim Aali Muhammad pada kedudukan dan keutamaan, Musa berkata:
Tuhan, jadikanlah aku Qaim Aali Muhammad. Dikatakan kepadanya: Bahawa itu untuk
keturunan Ahmad. kemudian melihat dalam perjalanan kedua dan mendapati ia
seperti itu, kata beliau, seperti sebelumnya, dan telah dikatakan kepadanya
seperti itu juga, kemudian melihat dalam perjalanan ketiga dia melihat seperti
itu juga, dia berkata, seperti sebelumnya, dan telah dikatakan kepadanya
seperti itu juga) Kitab Al-Ghaibah - Muhammad bin Ibrahim Al-Nu3mani: Halaman
246 - 247.
[102]
Rujuk buku: Perjalanan
Musa Kepada Pertemuan Dua Laut, oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)
[103]
- Al-Kahfi 18:73
[104]
- Al-Kahfi 18:76
[105]
- Al-Kahfi 18:79-82
Tiada ulasan:
Catat Ulasan