Rabu, 29 April 2015

Adakah Dijadikan Khalifah Dan Imamah Perkara Syari’at Atau Perkara Alam Penciptaan (Takwini)?

Adakah Dijadikan Khalifah Dan Imamah Perkara Syari’at Atau Perkara Alam Penciptaan (Takwini)?



Bahawa Allah Yang Maha Suci menjadikan Khalifah di Bumi ini dan menetapkan mereka sebagai asas Agama Allah yang mereka tidak diperdebatkan padanya seorangpun. Dia SWT berfirman:

﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً﴾

{Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di muka bumi".} [112],

dan Dia SWT berfirman:

﴿يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ﴾

{Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah di muka bumi,} [113].

Dan tiada tempat (peranan) yang disebutkan bagi manusia atau selainnya dari seluruh Penciptaan dalam menyengutukan (mensyirikkan) Tuhannya - dan aku berlindung kepada Allah (Wal3iyazha Billah) - dalam pelantikan, pememilihan dan pengangkatan Ilahiyah (ketuhanan) itu, Allah SWT berfirman:

﴿وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾

{Dan Tuhanmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilihnya. Sekali-kali tidak ada pilihan bagi mereka. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan (dengan Dia).} [114]

Dari 3amru ibn Al-Asy3ats berkata: Aku mendengar Aba Abdullah (as) berkata: (Adakah kamu fikir Washiy itu daripada kami yang diwasiatkan (dilantik) kepada sesiapa yang dikehendaki? Tidak demi Allah! Tetapi ia adalah janji dari Allah dan Rasul-Nya (S) daripada seorang lelaki kepada seorang lelaki sehingga perkara itu sampai ke Pemiliknya) [115]

Hakikat bahawa Agama Allah = Hakimiyah Allah (Ketuanan Allah), adalah suatu perkara yang jelas dengan limpah kurnia dari Allah ke atas hamba-hambaNya. Tetapi ada di antara mereka yang dipanggil dengan nama Islam cuba untuk mewujudkan keraguan dalam perkara itu, sebagai usaha untuk mewajarkan penguasaan orang-orang munafik yang merampas Khalifah, walaupun ia menyebabkan kewajaran untuk mengetepikan asas agama.

Di antara apa yang biasa disoal kepada kita mengenai tajuk ini adalah: Apakah menjadikan Imamah dan Khalifah sebagai Hujaj Allah perkara Syari’at atau perkara Penciptaan (Takwini)? Maka saya bangun bertanya kepada Abdus Soleh (as) dan berkata: Sebahagian daripada saudara-saudara kita bertanya mengenai dijadikan Khalifah atau Imamah sebagai Hujaj Allah bagi sesetengah daripada mereka, mereka mengatakan bahawa ia di-Syari’at-kan (Tasyri3i) . Adakah ini betul?

Jadi dia (as) menjawab:

(Semoga Allah memberi kejayaan pada anda, anda tahu bahawa takrif ungkapan istilah yang anda gunakan, jadi apa yang dimaksudkan dengan dijadikan Syari’at (Al-Ja3al Al-Tasyri3i), anda perlu mengenalnya terlebih dahulu, dan apa yang kamu inginkan dengannya supaya saya katakan ya atau tidak, dan ini juga perlukan perbahasan, makna anda perlu bebaskan istilah sebelum menggunakannya untuk mengesahkan kebenarannya, jika tidak ucapan anda tidak mempunyai makna.)

Lalu aku berkata:

Dikatakan bahawa Dijadikan Syari’at adalah apa yang berkaitan dengan suruhan dan larangan, kepada hamba di satu pihak sebagai amal ibadah. Dan Dijadikan Sejak Penciptaan (Al-Ja3al Al-Takwini) ialah: apa yang hanya berkaitan dengan kehendak Allah, tanpa campur tangan manusia sama sekali. Dan saya gunakannya untuk mengenal bahawa Imamah dan Khalifah Ilahiyah dalam bentuk umum adalah yang dihimpun olehNya SWT untuk tugas ini.

Jadi dia (a.s) berkata:

(Semoga Allah memberi anda kejayaan, jadi jika takrif Dijadikan Syari’at adalah: suatu yang menjadi suruhan atau larangan kepada hamba di satu pihak dalam menerima atau tidak, maka Khalifah dalam hal Khalifah yang sama, bukankah ia perintah. Dan Khalifah bagi orang-orang yang taat kepada Khalifah (Pengganti), bukankah ia juga perintah?

Tidakkah kamu membaca firman Allah (swt):?

﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ﴾

{Rasul telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya.}

Adakah tidak disedari apa yang diimani Rasul-rasul? Dan baginda (shalawatu Allah 3alaihi) adalah dari mereka, sehingga bagindalah yang pertama beriman bahawa baginda adalah Rasul Allah dan khalifah-Nya di bumi-Nya.

﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ﴾

{Rasul telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya. (Mereka mengatakan): "Kami tidak membeda-bedakan antara seseorangpun (dengan yang lain) dari rasul-rasul-Nya", dan mereka mengatakan: "Kami dengar dan kami taat". (Mereka berdoa): "Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kembali"."} [116].

Ini yang sesuai dengan khalifah. Kerana Khalifah adalah perintah dan dia menerimanya dan beriman dengannya. Jadi tidak akan menjadi perkara seperti ini untuk membenarkan takrif anda sebelum ini?

Adapun Khalifah yang sesuai dengan mereka yang taat kepada Khalifah, maka adalah jelas bahawa ia adalah perintah, dan mereka boleh menerimanya atau menafikannya, kerana jika mereka menerimanya, mereka akan diberi ganjaran, dan jika mereka menafikannya, mereka akan dihukum)

Lalu aku berkata: Jadi apa maknanya bahawa mereka (as) adalah Imam-imam yang sama ada penciptaan (makhluk) menerimanya atau tidak, sama ada penciptaan (makhluk) mengikuti mereka atau tidak, seperti yang telah disampaikan dalam banyak riwayat-riwayat

Jadi dia (a.s) berkata:
(Ya, mereka Imam-imam (as) sama sahaja penciptaan menerimanya atau tidak, mereka adalah khalifah-khalifah Allah di muka bumi-Nya, sama ada manusia menerimanya atau tidak, di manakah percanggahannya dalam perkara ini?)

Lalu saya berkata: Maksudnya, mereka (as) dijadikan Imam-imam dengan kehendak Allah secara paksa (Al-Qahhariyah), dan ia adalah Dijadikan Sejak Penciptaan itu. Dan saya memohon maaf kerana menggunakan beberapa ungkapan (istilah) yang digunakan dalam bacaan kami yang diguna pakai dalam 'Ilm Al-Kalam (ilmu Ushuluddin).

Jadi dia (a.s) berkata:

(Apa yang kamu maksudkan secara paksa (Qahhariyah)?! Dan paksaan kepada siapa? Adakah Allah menjadikan mereka Imam-imam dan mereka adalah orang-orang yang dipaksa menjadi Imam-imam dan khalifah-khalifah Allah di bumiNya, sebagai contoh? Adakah manusia, orang-orang yang dipaksa taat kepada mereka, contohnya? Jika perkara itu adalah satu perkara paksaan, untuk menjadikan mereka Imam-imam dan khalifah-khalifah Allah di bumi-Nya tetapi mereka tidak akan mempunyai apa-apa keutamaan dengannya dan mereka tidak akan diberi ganjaran untuk sesuatu yang mereka dipaksakan, juga di manakah keadilan Allah? Dan jika manusia dipaksa supaya taat kepada mereka maka tidak ada yang akan tidak mendengarkan mereka).

Lalu aku berkata: Jadi, ia adalah perkara Syari’at (Amr Tasyri3i).

Jadi dia (a.s) berkata:

(Pada saya, saya tidak mementingkan istilah, semoga Allah memberi anda kejayaan. Seperti yang saya katakan, apabila seseorang bercakap kepada saya menggunakan istilah, saya akan bertanya kepadanya takrif (difinasi), supaya tidak lari kepada akidah yang batil (sesat) bahawa yang dia perlukan adalah hujah yang haq (benar), maka akan diterangkan padanya dan bagi selain darinya adalah perkara palsu (batil) padanya dan dijelaskan kepadanya, setelah Ia mentakrifkan (mengetahui) istilahnya)



✡✡✡✡✡
_____________________
[112] - Al-Baqarah 2:30.
[113] - Shad 38:26
[114] - Al-Qashash 28:68
[115] - Al-Kafi Jilid 1 halaman 278 Hadits 2
[116] - Al-Baqarah 2:285.





Tiada ulasan: