Maksud
Diangkat
Kenyataan mengenai cara diangkat dan penerangan maknanya, adalah perkara kedua yang masih belum dijawab dari soalan sebelum
ini di mana saya bertanya Abdus Soleh (as) mengenainya, dan saya berkata,
"Bahawa kami tidak berjaya
dalam menjelaskan makna diangkat, atau sekurang-kurangnya ia
tidak begitu jelas kepada sebahagian daripada kami."
Beliau (as) menjawab:
(Berhubung
dengan cara mengangkat saya akan berikan contoh, namun adakah anda tahu
kalkulus dan perkamilan dalam matematik? Kerana contoh ini bergantung
kepadanya.)
Jadi, saya berkata, "Saya tidak
tahu."
Jadi dia (as) berkata,
(Alhamdu
Lillah, adakah anda tahu garis lurus? Adakah anda tahu “infiniti” (tiada had - tak
terhingga) yang dimaksudkan dalam matematik?
Walau
apa pun, saya akan cuba untuk meletakkannya dalam cara (bentuk) yang semudah
mungkin.
Andaikan
anda mempunyai sebatang kayu (tongkat - turus) dan anda meletakkannya
secara menegak, kedudukan teratas adalah bagi diri seseorang, atau tinggi orang
itu, dan yang paling rendah bagi jasad orang itu, namun saya minta anda ambil
perhatian bahawa ia adalah satu contoh dan bukan keadaan yang sebenarnya.
Sekarang,
bahagikan kayu ini ke dalam keratan-keratan dalam fikiran anda, walau
bagaimanapun, untuk hasil yang terbaik, keratan-keratan ini hendaklah yang
sekecil (nipis) mungkin. Sekarang, lihat keratan-keratan ini, berapa banyak
bilangannya?
Untuk
mengetahuinya, anda perlu membahagikan panjang batang kayu dengan panjang (tebal)
keratan-keratan itu, jadi sebagai contoh jika panjang batang adalah 1 unit, dan
tebal
keratan-keratannya adalah sekecil mungkin, Adakah anda tahu berapa
banyak jumlah keratan kecil yang sama panjang itu? Jumlah terkecil bentuk
kewujudan, ia bukan sifar, tetapi hampir kepada sifar. Dan kerana nombor-nombor
itu tidak terbatas, Ia tidak boleh dihadkan, tetapi mustahil untuk
membayangkannya. Jadi ia bukan satu persepuluh, kerana seperseratus adalah
lebih kecil, begitu juga satu per seribu lebih kecil, dan seterusnya, Jadi anda
boleh menambah sifar hingga ke akhirnya, Oleh kerana itu jumlahnya adalah tak
terhingga, jadi tanggapan kita hasilnya dengan hasil daripada pembahagian
kepada sifar..
1/10
= 0.1
1/100
= 0.01
1/1000
= 0.001
1/1
000 000 = 0.000001 >> ∞
Jadi
hasil daripada membahagikan panjang batang (kayu) kepada sifar yang sama
panjang adalah infiniti (tak terhingga). Dan kerana bilangannya bukan sifar
sebaliknya ia adalah dekat dengannya, hasilnya akan menjadi seperti firman
Allah,
﴿وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ
اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا﴾
{Dan jika kamu
menghitung-hitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya.}, [85]
Bermakna
ia adalah mungkin (boleh) dikira; dari segi kemungkinan ia boleh dikira, tetapi
pada hakikatnya adakah ia boleh dikira? Tidak, {Dan jika kamu
menghitung-hitung nikmat Allah, tidaklah
dapat kamu menghinggakannya.}.
Sekarang,
ayat ini juga menjelaskan kepada anda maknanya, mungkin sebelum ini anda telah
bertanya diri anda: Bagaimana nikmat Allah tidak boleh dikira dan bagaimana
saya tidak boleh menghitungnya, walaupun pada zahirnya ia boleh dikira,
bukankah begitu? Berapa banyakkah nikmat itu. Biarlah ia menjadi sebarang
bilangan, ia masih boleh dikira. Walau bagaimanapun telah dijelaskan kepada
anda mengapa ia tidak dapat dihitung, atau bahawa ia mustahil untuk dihitung
pada kenyataannya, kerana pada hakikatnya ia melimpah ke atas semua kewujudan
manusia, pada semua perwujudannya atau penzahirannya (Tajalliat). Jika anda
mahu mengira semua perwujudan (Tajalliat) manusia, adakah mungkin anda dapat
menghitungnya? Saya telah menjelaskannya dalam bentuk contoh bahawa ini adalah
mustahil, adakah ia jelas sekarang?)
Jadi, saya berkata, "Ya."
Maka
dia (Abdus Sholeh (as)) berkata, (Jangan berkata "Ya" jika ada
sesuatu yang tidak jelas)
Dan sesungguhnya terdapat suatu
perkara yang samar-samar dan tidak jelas, saya menyatakan dengan jelas dalam
soalan saya, jadi saya berkata, "Adakah perwujudan (Tajalliat) manusia
bermakna keadaan-keadaan yang berbeza yang dilalui seperti berdiri, duduk dan
... dan ..."
Jadi dia (as) berkata,
(Tidak,
saya akan berikan satu lagi contoh: marilah kita menganggap bahawa manusia
adalah cahaya yang saya mahu ia sampai (pindah) ke suatu tempat tertentu, dan
anda membuka sumber cahaya di suatu tempat, jadi bagaimana cahaya dihantar dari
sumber dan dari tempat ke tempat yang lain? Ia berlaku oleh perwujudan (Tajalliat)
pancaran demi pancaran ke arah sasaran pancaran-pancaran ini -. pergerakan
pancaran-pancaran – ia adalah perwujudan (Tajalliat) manusia. yang pada
hakikatnya, malah ianya kekal sebagai. pancaran-pancaran yang berterusan dan
sentiasa diperbaharui, kerana sumbernya sentiasa menghantarnya. Jika
penghantaran terputus, manusia akan binasa (mati) dan kembali kepada tiada.
Sekarang,
jika saya membuat anda melangkah beberapa langkah ke belakang (ke atas iaitu ke
sumber cahaya), ia tidak akan mengubah sesuatu pada anda. Anda hanya akan dapat
dilihat dalam Alam Jasmani (dunia fizikal), dan anda akan mempunyai sebuah
badan (jasad) yang lebih bersifat nur (banyak cahaya) dan tidak dibebani dengan
kegelapan; inilah yang mengangkatnya dan ia adalah martabat. Jika saya mahu
anda kembali beberapa langkah, anda akan dapat dilihat dan apa yang diperlukan
oleh penghuni di Alam Jasmani untuk tinggal di dalamnya, demikian juga orang
yang diangkat di antara manusia dan dia tiada padanya.[86]
Oleh
kerana manusia sebenarnya diibaratkan wujud pezahiranannya (Tajalliat) yang
bilangannya adalah dekat dengan yang tidak terhingga, Maka nikmat Ilahiyah
kepadanya tidak terkira (begitu banyak). Sebagai manusia (fitrah manusia) terletak berhampiran dengan
yang tidak terhingga dan Dia adalah Allah SWT. Kerana dia adalah Shurah
Al-Lahut (Imej Ketuhanan). Itulah sebabnya Ali (as) berkata dalam menggambarkan
keadaan manusia, "Anggaplah diri kamu menunjukkan yang kecil, sedangkan
kamu berada dalam alam yang lebih besar." maka mungkin kamu akan
dipayahkan, atau menganggu mu, maka maafkan aku.)
Orang beriman sepatutnya
berfikir dan membaca penjelasan ini, ini sahaja sudah mencukupi membuktikan
bahawa Yamani Aali Muhammad, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah dalil atas kebenaran
dakwah Ilahiyah. telah bertahun-tahun berlalu dan orang-orang yang mendakwa
mempunyai pengetahuan telah membaca firman Allah SWT:
﴿إِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى
إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا﴾
{(Ingatlah), ketika
Allah berfirman: "Hai Isa, sesungguhnya Aku akan mewafatkan kamu dan
mengangkat kamu kepada-Ku serta membersihkan kamu dari orang-orang kafir,} [88]
Malah mereka tidak
tahu apakah maknanya, dan bagaimana Isa (as) diwafatkan dan diangkat, dan pada
masa yang sama hidup tidak mati, dan diterima sebagai contoh untuk membuktikan
kehidupan panjang Imam Mahdi (as). Jadi apakah makna diangkat dan bagaimana boleh
pada masa yang sama (berkumpul) Wafat Tetapi Tidak Mati?
Soalan-soalan yang masih tidak terjawab di sisi mereka, atau "meraba-raba
seperti pemungut kayu api di waktu malam." Seperti yang berlaku pada
ahli-ahli tafsir (mufasirin). [✡]
Bahkan, jika bagi
menerangkan mengenai makna firman Allah Taala:
﴿وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ
اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا﴾
{Dan
jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya } [Ibrahim 14:34]
juga cukup sebagai
bukti bahawa Abdus Soleh adalah benar, kerana ia diketahui bahawa
apa sahaja boleh dikira dan boleh disebut satu persatu, tetapi untuk sesuatu
yang boleh dikira - seperti nikmat-nikmat Allah - tetapi tidak boleh disebut satu
persatu pada masa yang sama, seperti yang dinyatakan di dalam ayat ini, adalah
suatu perkara yang memerlukan penjelasan. Jadi mengapa orang-orang yang
mendakwa mempunyai pengetahuan tidak menjelaskannya? Ia tidaklah menghairankan
kerana Al-Qur'an adalah milik ahlinya. Tetapi mengapa mereka tidak melihat ke
arah orang yang menyeru kepada Allah, dan bukannya mengambil jalan Iblis dan
tenteranya dan berlaku sombong terhadap Hujjaj Allah (para hujjah Allah) dengan
menuduh mereka, mengejek mereka, mendustakan mereka dan memerangi mereka tanpa
bukti?!!
✡✡✡✡✡
______________________________
[85]
– Ibrahim 14:34.
[86]
- Setelah Imam Ali (as) dilukakan, beliau berkata: (... Semalam aku teman kamu;
hari ini aku telah menjadi pelajaran bagi kamu; dan esok aku akan berpisah
dangan kamu... Bahawa aku adalah jiran kamu, hari-hari badan ku tinggal bersebelahan
kamu, dan tidak lama lagi kamu akan dapati hanya sebuah badan kosong ku, tidak
akan bersuara selepas bergerak, dan diam selepas berbicara, supaya memberi
pengajaran dengan diamku, mengecut dan terbentur, dan tinggal berehat anggota badanku, Ia
memberitakan kepadamu dari pembicara yang fasih ...) - AlKafi Jilid 1 halaman 299 Hadith 6
[87]
- Lihat: U3yun Al-Syiah: Jilid
1 halaman 552.
[88]
- Aali-Imran 3:55.
[✡]
Nota Penterjemah ini: "meraba-raba seperti pemungut kayu api di waktu
malam." adalah pepatah yang digunakan oleh orang-orang Arab untuk
menunjukkan seseorang yang keluar pada waktu malam mencari kayu untuk dijual di
pasaran. Oleh kerana kegelapan malam, dia tidak akan tahu apa yang dia pungut
dan dengan itu dia akan mengambil apa sahaja dan memasukkannya ke dalam bekas.
Dia melakukan ini sehingga satu hari dia terpungut ular dan terbunuh olehnya. Perumpamaan
ini diberikan kepada pelajar-pelajar dan guru-guru agama dan orang yang tidak
dapat membezakan ketepatan ilmu yang mereka belajar atau mengajar dan hanya terus
mentafsirkan sesuatu di sini dan di sana, keluar daripada pendapat atau andaian
mereka sendiri, tanpa asas yang kukuh atas apa yang mereka katakan.
(Ulasan Penterjemah)
Allah mencipta manusia dari tanah di bumiNya di Langit Jasmani di Al-Sama’ Al-Dunya (Langit Dunia).
Langit Dunia terdiri dari Langit Jasmani (Alam Syahadah) dan Langit Pertama.
Di Langit Pertama terdapat Syurga Kerajaan Dunia (Al-Jannah Al-Mulkiyah)
di Langit Kedua terdapat Syurga Kerajaan Langit (Al-Jannah AL-Malakutiyah), atau Syurga-syurga Kerajaan Langit
Manusia yang hidup di Bumi shurah (imej) jasadnya adalah tajalliat (tajalli-tajali) atau perwujudan-perwujudan atau manifestasi-manifestasi yang berhubungan di pangkal (sumber) nafsnya (diri rohaninya) di Malakut (langit 1,2 3 -7) mengikut martabat. Turus (seperti tiang cahaya) Tajalliat ini tak terhingga banyaknya (∞ infiniti) ia terpisah terlalu nipis. (perkiraan infiniti telah diterangkan di dalam pengangkat Istana Balqis)
Tajalliat A: Manusia biasa pangkal (sumber) nafsnya di Langit Pertama.
Tajalliat B: Tajalliat Adam sebelum Turun ke bumi, Turus Tajalliatnya di angkat sedikit sehingga jika ada makhluk di bumi wujud tidak dapat melihatnya. Hakikatnya Adam tetap berada di bumi.
Tajalliat C: Turus Tajalliat Anbiak, Aushiak, Auliak dsb. Turus Tajalliatnya menjulang ke Malakutiyah dan mungkin di Langit Ke 7 – mengikut Martabat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan