Hentian
ketiga: Berkaitan dengan Akidah
(Siapakah
Hujah (Allah) yang berbicara ke atas manusia sebelum kedatangan Al-Yamani).
Kerana
sunnah Allah Taala tidak berubah pada penciptaanNya sejak hari Khalifah pertama
(dilantik) sehinggalah Allah mewariskan bumi dan segala isinya, Allah SWT berfirman:
﴿سُنَّةَ
اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ
تَبْدِيلاً﴾
Sebagai sunnah Allah
yang berlaku atas orang-orang yang telah terdahulu sebelum(mu), dan kamu
sekali-kali tiada akan mendapati peubahan pada sunnah Allah. [59],
kita dapati bahawa pendekatan orang yang
mengingkari Khalifah Allah di Bumi-Nya, dengan kata-kata dan perbuatan, adalah
sama, langkah demi langkah. Sebab itulah hari ini apabila salah seorang
daripada mereka mendengar seruan Al-Yamani Syed Ahmad Al-Hassan (as) kata-katanya
sama seperti apa yang dikatakan Firaun:
﴿قَالَ فَمَا بَالُ
الْقُرُونِ الْأُولَىٰ﴾
"Maka
bagaimanakah keadaan umat-umat yang dahulu?"} [Taha 20:51]
Orang itu, bukannya
lebih memikirkan tanda-tanda dan keterangan-keterangan dakwah Allah yang
disampaikan padanya, tetapi tumpuan dan kebimbangannya pada orang-orang yang
mendahuluinya! Seolah-olah Allah SWT menugaskan kepadanya untuk menjaga hal
penciptaan-Nya, nasib dan bebanan mereka! Pada hal dia sendiri tidak mengetahui
penamatnya! Bahkah, jika dia mengeluarkan tangannya beliau hampir tidak
melihatnya kerana kegelapan dan tarikan kepada dunia ini fana (binasa) ini.
Sebahagian dari mereka
berkata: "Andaikan kami beriman kepada Yamani sekarang dan percaya bahawa
Bapanya Al-Mahdi mengutusnya, tetapi bagaimana pula dengan orang-orang yang mendahului
kita, bapa-bapa dan datuk-datuk kita, apakah keadaan mereka? Siapa yang telah
diutus kepada mereka? Dan bagaimana boleh kita mengambil hukum fiqh jika kamu
kini membatalkan taqlid suci (tiru-ikut ulama)? Oleh itu, kamu wahai
orang-orang Yamani (Yamaniyun), Sesungguhnya gerakan kamu hanyalah gerakan Zionis,
gerakan Amerika, Wahabi, Ba'thi, Parsi, India ... dan lain-lain.. kamu mahu
memadam kepercayaan taqlid (ikutan ulama) kami, dan tujuan kamu adalah untuk
memfitnah fuqaha’ (ulama) kami. Fuqaha’ (ulama) akhir zaman yang telah
melindungi Islam dan melindungi syari’at untuk kami. Dan .... .... dan .....
", banyak perkataan lain dari mereka, jika kita menyebut kata-kata mereka banyak
babnya nanti, ia tidak akan habis-habis! Walaupun orang-orang yang menjadi
jurucakap Marji3iyah yang jahat mengetahui dengan baik dari orang lain mengenai
kata-kata Rasulullah (S) dan keluarga suci baginda (as) tentang fuqaha’ (ulama)
di akhir zaman dimana tiada siapa yang dapat menafikannya [60].
Mereka kemudian memilih
untuk mengangkat taraf fuqaha’ (ulama) mereka dan mereka berkata mereka tidak
berbuat demikian, Jadi bagaimana mereka boleh memberi fatwa kepada manusia
walaupun yang memberi fatwa tanpa ilmu, Allah akan menjadikan lubang hidungnya
jatuh tersembam ke neraka jahanam?! Atau mereka mengatakan bahawa mereka adalah
fuqaha’ (ulama) mereka, bahkan adalah tuan-tuan (ketua-ketua) mereka! Oleh itu
mereka membenarkan apa yang telah diriwayatkan dari para Hujaj Allah dengan
penghinaan dan teguran, sehingga perkara itu sampai ke tahap di mana mereka menyifatkan
sebagai sesat dan pengkhianat, bahkan, mereka menjadi sejahat-jahat fuqaha’ (ulama)
di bawah bayangan langit dan dari mereka telah keluarnya fitnah dan kepada
mereka akan kembali fitnah itu [61]?
Kemudian bukankah kita
juga yang patut membatalkan Ijtihad [✡] dan taqlid dalam agama, bahkan, ia adalah perkara
yang salah (tidak sah) secara asas. Dan itulah sebabnya bukan terdapat satu
riwayat yang menyebut taqlid dengan cara yang baik, terdapat beberapa bab dalam
Al-Kafi [62] telah mengutuk (taqlid) oleh riwayat-riwayat dari para
Imam suci (as). Sebelum itu kita juga dapati ayat-ayat suci (Al-Quran) yang
melarang beramal dengan pendapat [63] dan melarang mengikut pendapat
dan keinginan, yang tidak membebaskannya berIjtihad sebagai mujtahid yang tidak
ditetapkan Allah untuk menggubal syari’ah-Nya. Bahkan juga ia adalah tujuan firman
Allah:
﴿لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ
مِنْهُمْ﴾
{tentulah
orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya (akan dapat) mengetahuinya dari
mereka.} [64]
Mereka adalah keluarga
Muhammad (as) [65] dan tidak ada orang lain. Walaupun ulama-ulama besar
Al-Ushuli mereka [66] mengaku bahawa tidak ada dalil syar’ei - satu
ayat atau riwayat pun – ke atas bid’ah bertaqlid. Bahkan apa yang didakwanya – adalah
dusta – Dalil-dalil dari ayat-ayat (Al-Quran) sebenarnya adalah hak yang Allah khususkan
untuk para Hujjaj-Nya yang disucikan. [67] tetapi mereka tidak malu-malu
untuk mencuri maqam-maqam mereka (as) yang telah dikhaskan Allah untuk mereka, maka
mereka pula mendakwanya untuk diri mereka sendiri. Oleh itu, adalah benar
bahawa mereka itu digambarkan sebagai pencuri Ka’bah orang yang Al-Qa'im (as)
akan potong tangan mereka pada masa kebangkitannya [68].
Memandangkan perkataan
tersebut tidak disematkan maka tidak dibincangkan secara terperinci di sini,
tetapi saya akan bawakan beberapa ucapan Syed Ahmad Al-Hassan (as) apabila dia
mendengar beberapa pihak penentang berhujah dengan mengatakan bahawa yang
bermaksud: " Dari mana harus Syiah mengambil hukum-hukum fiqah mereka
sebelum kedatangan Al-Yamani? " Dan oleh itu hujah mereka mahu
menggambarkan bahawa taqlid adalah satu keperluan ketika Ghaibah Imam Mahdi
(as).
Jadi beliau (as)
berkata, sambil bertanyakan soalan sebagi jawapannya:
(Adakah
Syeikh Al-Mufid seorang Faqih, adakah Syeikh Al-Thusi seorang Faqih, adakah
Al-Kulaini seorang Faqih, adakah Al-Shaduq seorang Faqih? Jawapannya adalah: Ya
mereka fuqaha'. Jadi, adakah mereka mempunyai kitab-kitab di mana terdapat hukum-hukum
syari’ah (Al-Ahkam Al-Syar3iyah) dan sehinggakan Syiah pada zaman mereka beramal
mengikut apa yang telah ditulis di dalam (kitab-kitab) tersebut, atau tidak? Kemudian,
adakah kamu dapati dalam kitab-kitab mereka suatu bab yang dinamakan "Al-Taqlid"
seperti dalam kitab-kitab Al-Uhsuli "Kitab taqlid" ??
Jadi, apa yang anda akan
katakan? Adakah para ulama Syiah awal (terdahulu), yang telah melindungi mazhab
mereka atas kebenaran, atau para ulama hari ini mereka yang berada di atas
kebenaran? Jadi, adakah mereka menganggap para ulama besar Syiah yang
membatalkan taqlid dan adalah sesat sesiapa yang mengatakannya batil - mereka jauh
dari itu?!
Kemudian: Al-Faidh
Al-Kasyani, Al-Mirza Al-Nuri, dan Ni3mah Allah Al-Jaza'iri, dan Al-Hurr Al-3amili,
dan yang lain daripada mereka... adakah mereka
yang berada di atas kebatilan [kerana] mereka semua mengatakan dan membatilkan
taqlid?!)
Jelas sekali, Imam
Ahmed Al-Hassan (as) berhujah dengan mereka dengan kata-kata mereka dimana
"adalah perlu untuk bertaqlid pada seorang Mujtahid." Dengan anggapan
ini adalah cara (pintu) penyempurna yang akan memelihara syari’at pada zaman
Ghaibah dan jika tidak agama dan penganutnya akan sesat seperti yang mereka
katakan. Pada hal, Syiah melaksanakan agama mereka [pada zaman para ulama Syiah
awal] dan tiada sebarang tanda untuk dakwaan bertaqlid ini, dan mereka tidak bersyari’at
seperti apa yang disyari’atkan oleh fuqaha’ akhir zaman dan pengikut mereka
hari ini?!!
Lalu saya bertanya
kepada Abdus Soleh (as) dan berkata: Apabila saya bentangkan contoh jawapan
para ulama yang beramal yang tidak mempunyai bab di dalam kitab-kitab mereka tentang
taqlid, kami ditanya mengenai hujjah yang berbicara (Al-Hujjah Al-Nathiq) kepada
manusia sebelum kedatangan Al-Yamani, terutamanya bahawa Imam [Mahdi] (as)
telah dibangkitkan (diangkat) sejak lahir.
Jadi dia (a.s)
menjawab:
(Perkara
ini, saya tidak perlu jawab, saya hanya berhujah dengan mereka dengan apa yang
menjadi hujah pada mereka. Jawapan mereka memalukan mereka, kerana mereka
bercakap tentang hukum Syar3i secara khusus.
Bagi
Imam Mahdi (as) yang dibangkitkan sejak lahir, saya tidak mengatakannya.
Sebaliknya, saya katakan bahawa dia telah diangkat selepas kelahirannya [69],
tetapi selepas itu dia hidup bertahun-tahun lamanya di dalam dunia ini secara
semula jadi sehingga Ghaibah Kubra.
Adapun
sebab mengapa dia (as) tidak diutus berhadapan dengan manusia? Saya telah jelaskan
di dalam beberapa kitab sejak lama dahulu, anda akan dapati di dalam kitab
Al-'ijl (Berhala Anak Lembu). Adapun hujjah yang berbicara yang bererti
"Washiy" dan "hujjah atas manusia" maka ini tidak wujud,
tidak wujud selain daripada dua belas Imam-imam dan kemudian dua belas Mahdi-mahdi.
Kemudian,
jika manusia tidak menerima orang yang diutus kepada mereka, maka adakah
(masih) diutus kepada mereka? Jika seseorang itu tidak dapat melihat, adakah
berguna dibentangkan di hadapannya imej (bentuk rupa) untuk dia melihatnya?!
Saya
akan ceritakan pada kamu suatu rukya (mimpi): Pada suatu hari saya berada di bumi
Allah yang luas, Saya melihat beberapa makhluk yang dilindungi dengan nama manusia
secara zahir. Jadi saya bertanya kepada Allah, jika ada sesuatu yang berguna
dengan orang-orang itu atau mungkinkah mereka beriman. Dan pada waktu malam, saya
melihat dalam rukya mengenai orang-orang tersebut, ringkasnya: mereka adalah
serangga besar tanpa mata, dan mereka kelihatan seperti cacing. Jadi saya tahu
makna rukya itu, mereka tidak mempunyai penglihatan, maknanya, tidak ada
harapan dengan mereka!
Adakah
kamu faham mengapa saya sebutkan rukya ini kepada kamu? Kebijaksanaan adalah
dengan meletakkan sesuatu perkara pada tempatnya, supaya kamu [harus] menghantar
kepada sesiapa yang akan menerima utusan kamu. Bagi orang-orang yang tidak mahu
menerima, maka hujjah yang tersedia atas mereka adalah Khalifah Allah di muka
bumi-Nya. Dan ini adalah mencukupi dan dia telah menghantar pada masa-masa
tertentu, tetapi gerombolan liar dan para ulama Syiah telah menyambut mereka
dengan lembing (Kamu samada tidak memahami perintah-Nya atau tidak menerima
daripada Auliyak-Nya).
Inilah perkataan Imam
(as), tidakkah begitu?)
✡✡✡✡✡
______________________________
[59] - Al-Ahzab 33:62
[60] - Dalam kitab
Makarim Al-Akhlaq (Akhlak Mulia), daripada perintah-perintah Rasulullah (S)
kepada ibn Mas'ud (wahai Ibn Mas'ud, maka akan datang suatu masa atas manusia
di mana orang yang bersabar (memegang erat) agamanya seperti orang yang
memegang erat bara api, oleh itu dia mesti menjadi seperti serigala pada masa
itu, atau jika tidak, serigala akan memakannya. Wahai Ibnu Mas'ud, ulama dan
fuqaha’ mereka `adalah pengkhianat jahat, bahkan, mereka adalah makhluk yang
paling jahat di sisi Allah, dan begitu juga pengikut mereka, dan yang pergi
kepada mereka, dan orang yang menziarahi mereka, dan yang mengasihi mereka dan
duduk bersama mereka, dan yang berunding dengan mereka, ciptaan Allah yang
paling jahat, Allah akan masukkan mereka ke neraka jahanam, mereka pekak, bisu
dan buta, dan mereka tidak akan kembali. Dan Kami akan mengumpulkan mereka pada
hari kiamat dan muka mereka [jatuh] dalam keadaan buta, bisu dan pekak, maka
tempat kediaman mereka ialah neraka yang menyala-nyala, setiap kali kulit
mereka hangus akan Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka
dapat merasakan azab itu, apabila mereka dilemparkan ke dalamnya, mereka
mendengar daripadanya sesuatu [yang mengerikan] manakala ia menyedutnya dan mendidih,
ia hampir meletus dengan kegeraman, dan setiap kali mereka mahu keluar dari
dari kesedihan, mereka dikembalikan kepadanya, dan [dikatakan kepada mereka]
rasailah azab neraka yang membakar, kerana mereka di dalamnya akan mengeluh
berat [keluh kesah], dan mereka di dalamnya tidak boleh mendengar. Wahai Ibnu
Mas'ud, mereka mendakwa berada pada agama ku dan Sunnahku pada jalanku dan syari’at-ku,
sesungguhnya, mereka tidak berdosa padaku, dan aku berlepas diri dari mereka.
Wahai Ibnu Mas'ud, jangan duduk bersama mereka di khalayak ramai, dan tidak berjual-beli
dengan mereka di pasar, dan tidak membimbing mereka di jalan-jalan, dan tidak
memberikan air kepada mereka. Dia SWT berfirman:
﴿مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا
وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا
يُبْخَسُونَ﴾
{Barangsiapa yang
menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada
mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia
itu tidak akan dirugikan.} [Hud 11:15]
Wahai Ibnu Mas'ud, dan
berapa [kali] umatku telah menerima daripada mereka permusuhan dan kebencian,
dan bantahan, mereka adalah golongan yang hina bagi umat ini dalam dunia
mereka. Demi Dia yang telah mengutus ku dengan kebenaran, Allah akan
menyebabkan bumi menelan mereka, dan Dia akan mengubah mereka menjadi kera dan
babi. Beliau berkata, kemudian Rasulullah (S) menangis, dan kami juga menangis
kerana tangisan baginda. Dan kemudian kami berkata: apa yang membuat engkau
menangis wahai Rasulullah? Kemudian baginda bersabda, (rahmat bagi yang
mengalami masalah [atau yang dibebani]). Allah SWT, berfirman:
﴿وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ
وَأُخِذُوا مِن مَّكَانٍ قَرِيبٍ﴾
{Dan jikalau kamu
melihat ketika mereka terperanjat ketakutan; maka mereka tidak dapat melepaskan
diri dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat,} [Saba' 34:51], iaitu para
ulama dan fuqaha’) - Makarim Al-Akhlaq Al-Thabrasi halaman 450
[61] Itu semua bukan
kata-kata kami, oleh itu janganlah katakan tentang kami apa yang kamu katakan!
Itu adalah kata-kata Rasulullah dan para Imam (shalawatu rabbi 3alaihim) jika
kamu mempercayai mereka! Amirul Mukminin Imam Ali (as) berkata: (Akan datang suatu
zaman apabila tiada apa yang tinggal pada manusia dari Al-Quran kecuali tulisan,
dan tiada apa yang akan tinggal dari Islam kecuali namanya. Mereka akan
dinamakan dengan nama Muslim, tetapi. urusan mereka jauh dari Islam. masjid
mereka dikunjungi ramai, tetapi mereka tidak mendapat hidayah. Para ulama dan
fuqaha’ pada masa itu adalah sejahat-jahat manusia di bawah bayangan langit.
Fitnah muncul dari mereka, dan kepada mereka akan kembali fitnah itu) - Al-Kafi
Jilid 8 halaman 308 Hadis 479.
Juga Rasulullah (S) bersabda
dalam satu Hadis (..lalu saya berkata, Saidi dan Maulai, bilakah ini akan berlaku?
Lalu Allah SWT mewahyukan kepadaku: Ini akan berlaku apabila ilmu diangkat dan
apabila kejahilan muncul, dan apabila Qari ramai, dan bertambahnya pembunuhan,
dan apabila ulama dan fuqaha’ hidayah menjadi sedikit dan apabila para ulama
pengkhianat ulama dan fuqaha’ sesat menjadi ramai ..) - Bihar Al-Anwar jilid 51
Halaman 70
[✡] - Ijtihad bermaksud: "pemikiran
bebas" atau "usaha terbaik seorang individu boleh dikemukakan dalam
membuat keputusan (hukum)", maknanya, membuat keputusan (hukum) dalam
agama dan perundangan melalui usaha peribadi dan kesimpulan peribadi.
[62] - Al-Kafi Jilid 1
Halaman 53, Bab Taqlid, Hadis 1-3.
[63] - Ijtihad adalah hasil
satu peraturan yang berasaskan pendapat, kerana ia tidak tersembunyi, sepertimana
mereka katakan apabila mereka mentakrifkannya (Ijtihad); Rujuk kepada apa kata
Al-'Alamma Al-Hilli: (Berbagai kumpulan pendapat dalam hukum Syar3i) dalam Kifayah
Al-Ushul: Halaman 463.
[64] – Al-Nisaa’ 4:83.
[65] - Abi Ja'far (as)
berkata tentang firman Allah SWT:
(… لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ
مِنْهُمْ)
{Dan jika mereka telah
merujuk kembali kepada Rasul dan orang-orang yang berkuasa di antara mereka,
maka orang-orang daripada mereka yang mendapat ia akan mengetahuinya} [Al-Nisaa
'4:83], (Mereka adalah Imam-imam yang ma'sum (as)) - Al-Wasa'il Al-Syiah “Aali
Al-Bait” jilid 27 Halaman 200.
[66] Sebagai contoh, rujuk
pada apa yang dikatakan oleh Al-Akhund Al-Kharasani dalam kitabnya kifiyat
Al-Usul Halaman 472.
[67] Sebagaimana Syed
Al-Khoei lakukan pada (Misbah Al-Usul Jilid 1 Halaman 449), dan juga yang lain
daripada-Nya, yang menggunakan ayat Ahlul Zhikir
[{Dan Kami tidak
mengutus sebelum kamu, kecuali orang-orang lelaki yang Kami beri wahyu kepada
mereka; maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu
tidak mengetahui,} – [Al-Nahl 16:43], mereka mengatakan bahawa ayat ini adalah
bukti bahawa orang harus merujuk kepada Mujtahidin (orang-orang yang melakukan
Ijtihad (para ulama), dan lain-lain)! Walaupun mereka riwayatkan puluhan
riwayat-riwayat yang menjelaskan bahawa ayat ini adalah tentang keluarga
Muhammad (as). Sebagai contoh, merujuk kepada buku Basa'ir Al-Darajat oleh
Al-Saffar Halaman 85 dan muka surat berikutnya, anda akan menemui 28 riwayat
tentangnya.
[68] Abu Bashir
berkata: Abu Abdullah (as) berkata: (Apabila Qa'im bangkit ia akan merobohkan
Al-Masjid Al-Haram sehingga ia dikembalikan pada asal, dan dia akan kembalikan
Maqam (Ibrahim) ke tempat letak asalnya, dan dia akan memotong tangan Bani Shaibah
dan dia akan menggantung mereka pada Ka'bah, dan dia akan menulis: Mereka ini
adalah pencuri Ka’bah) - Bihar al-Anwar jilid 52 Halaman 338
[69] Rujuk kepada:
Kamal Al-Din wa Tamam Al-Ni3mah oleh Al-Shaduq, Halaman 426. Dalam riwayat yang
panjang, Imam Al-Askari (as) berkata tentang Imam Mahdi (as): (.... Jadi dia
menjerit kepada burung-burung, dan berkata: Bawa dia dan jaga dia serta kembalikan
dia kepada kami setiap empat puluh hari ...)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan