Selasa, 5 Mei 2015

Perencanaan Keluarga Muhammad (as) Di Dalam Gerak Kerja (Amal)...

Perencanaan Keluarga Muhammad (as) Di Dalam Gerak Kerja (Amal)...

    

       
Suatu ketika saya telah bertanya kepada Abdus Soleh (a.s) tentang penyampaian (tabligh) dakwah di tempat tertentu, apabila yang dimaksudkan adalah mereka yang dengan jemaah-jemaah tertentu.

Maka (a.s) menjawab:

Bergeraklah kalian ke atas seluruh umat manusia kerana sesungguhnya bagi Allah Kehendak-Kehendak (Iradaat) dan asalan-asalan (bada'aat), tidak mungkin kami mengatakan dan menjelaskan tiap sesuatu. Bahkan semestinya ada arahan nyata yang kadang-kadang berlaku padanya bada' (asalan). Kita memerangi musuh yang melihat kalian dan kalian tidak melihatnya, yang duduk dan mendengar kata-kata kalian, kerana kalian tidak berlindung diri darinya. Dia mengetahui dari kalian apa yang kalian perbuat dan ke mana kalian tuju, lalu dia mendahului kalian ke arah menyesatkan orang yang kalian ingin tunjukkan hidayah kepadanya. Dia tidak mengetahui perkara ghaib tetapi dia ingin mengetahuinya daripada kami (Keluarga Muhammad (as)) agar dia dapat bekerja menangguhkan hari yang dimaklumkan atau sehingga ANAnya redha dengan menyesatkan setiap orang yang mungkin disesatkan mereka.

Ketikamana ditanyakan berkenaan nasihat supaya diangkatkan kelemahan ini dalam gerak kerja (amal), adakah dengan memohon perlindungan dan penyembunyian sebagai contoh?

Maka (a.s) menjawab:

Ini tidak dikhususkan buat kalian, kami memperlakukan musuh kami bersesuaian dengan apa yang kami lihat. Kami jadikan dia menyangka bahawa kami berpegang atas ini dan akan mendapat petunjuk ini, lantas dia menyibukkan mereka dari kalangan mereka apa yang kami kehendaki. Permasalahan ini bukan setakat kalian dan apa yang kalian lihat. Kami bertanggungjawab dengan apa yang kalian lihat dan apa yang kalian tidak lihat.




✡✡✡✡✡


___________________
- nota Penterjemah: Bidaa' atau Badaa’ bermaksud apabila ketetapan Allah SWT akan berubah, tertangguh, diganti, atau dibatalkan oleh Allah SWT. Untuk maklumat lanjut mengenai Bidaa' Sila semak soalan 19 dalam Al-Mutasyabihaat Jilid 1.




Tiada ulasan: