Selawat atas Aali Muhammad, para Imam dan
Mahdi-mahdi (as), dan kedudukan Fatimah (as) di dalamnya
Allah (swt) berfirman:
﴿إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ
عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا
تَسْلِيماً﴾
{Sesungguhnya Allah dan malaikatNya
berselawat kepada Nabi; wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu
kepadanya serta ucapkanlah salam penghormatan sepenuh pengiktirafan.} [126]
اللهم صلِّ على محمد وآل محمد الائمة
والمهديين وسلم تسليماً
Ya Allah selawat atas Muhammad dan keluarga
Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam penghormatan sepenuh
pengiktirafan.
Mungkin sebahagian orang hari ini tidak suka
dengan Salawat ini, sama seperti orang-orang yang mendahului mereka tidak suka
dengan Salawat yang Rasulullah (S) telah jelaskan kepada umatnya apabila mereka
diuji dengan keluarga Muhammad (Imam-Imam) pada zaman awal Islam.
Dan walaupun Nabi Besar (S) telah menjelaskan
kepada mereka cara (kaifiat) Selawat kepada baginda, dan baginda melarang
mereka berselawat kepada baginda dengan Selawat terpotong, apabila baginda (S)
bersabda:
(لا تصلوا علي الصلاة البتراء،
فقالوا: وما الصلاة البتراء ؟ قال: تقولون اللهم صل على محمد وتمسكون، بل قولوا:
اللهم صل على محمد وعلى آل محمد)
(Janganlah berselawat terpotong . (Al-Shalat
Al-Batraa’), Maka mereka berkata: Dan apakah selawat terpotong itu? Lalu
baginda (S) bersabda: Apabila kamu berkata, "Allahumma Shalli 3ala
Muhammad (Ya Allah selawatlah atas Muhammad)", dan anda berhenti.
Tetapi katakanlah. : "Allahumma Shalli 3ala Muhammad wa Aali Muhammad (Ya
Allah selawatlah atas Muhammad dan keluarga Muhammad.)” [127]
Kita mendapati mereka sengaja meninggal sebutan
Aali Muhammad, kerana ia adalah perkara biasa dengan Ahlul-Sunnah dan terutama
golongan Wahabi. Atau mereka akan menambah sesiapa yang mereka mahu dari
isteri-isteri atau para sahabat, bahkan, semua para sahabat termasuk ada di
antara mereka yang menjadi peminum arak, orang munafik, perzina, pembunuh atau
yang membunuh. Seolah-olah mereka - Subhan Allah! (Maha Suci Allah!) – tetap
berkeras untuk menentang perintah dan penjelasan baginda (sawas),
Bagi Syiah Al-Maraji3 hari ini, mereka juga
mahu menambah Selawat apa yang mereka suka. Bahkan, mereka mula mengarahkan
pengikut-pengikut mereka bahawa mereka mesti menghantar Selawat dengan menyebut
nama-nama pemimpin dan pemuka-pemuka mereka, yang juga terkenal dalam hal ini
hampir tidak boleh dinafikan.
Sesungguhnya berselawat ke atas Muhammad dan
keluarga Baginda yang mulia tetap menjadi ucapan yang hidup berterusan,
menyaksikan atas kekasaran umat ini pada zaman awal Islam dan akhirnya yang
kita hidup di dalamnya. Bagaimana orang Islam semua tidak memahami makna
selawat ini yang mengutamakan Keluarga Muhammad (as) sehinggan mereka
membuangnya dari kenyataan adalah seruan Islam secara mutlak, bahkan, Syeikh
(Ulamak) Sunni meninggalkan riwayat-riwayat yang telah diriwayatkan oleh
keluarga Muhammad (as), selepas dia meriwayatkan hadith yang telah diriwayatkan
oleh pembunuh Amirul Mukminin Ali (as)! Dan Syiah Maraji3 meninggalkan dengan
mengambil riwayat Keluarga Muhammad (as), atau hanya mengambil riwayat-riwayat
yang disukainya (yang sesuai) untuk disajikan sahaja.
Dari mana lagi yang kita dapat keluarkan
riwayat-riwayat tentang Mahdi-mahdi dan tentang segala-galanya yang berkaitan
dengan Mahdi Pertama khususnya, daripada puluhan riwayat-riwayat di dalam
Kitab-kitab Syiah induk. Adakah kerana dari Keluarga Muhammad (as)? Jadi,
mengapa mereka memperolok-olokannya jika mereka benar-benar dari Syiah
(pengikut) mereka (as)?!
Walau apa pun, sesetengah orang menimbulkan
keraguan terhadap kami dan berkata: Kenapa anda mengkhususkan sebutan para Imam
dan Mahdi-mahdi (Al-Aimmah Wa Al-Mahdiyin) dalam berselawat, dimana
dengan pengkhususan kepada para Imam dan Mahdi-mahdi ini menghalang dari
diumumkan yang merangkumi Fatimah (as), walaupun dia adalah dari Keluarga yang
disucikan. Jadi saya bertanya kepada Abdus Soleh (as) tentang perkara ini dan
berkata: Adakah dengan menyatakan para Imam dan Mahdi-mahdi dalam Selawat
mencegah termasuknya Fatimah (as) di dalamnya?
Jadi dia (a.s) menjawab dan berkata:
(Yang menyatakan tidak menghalang dari
diumumkan, dan kita tidak memberitahu sesiapa bahawa ini sahaja satu-satunya
bentuk atau kita mengatakan bahawa bentuk lain daripada yang tidak dibenarkan.
Bahkan di dalam Kitab "Al-Mutasyabihat" Saya telah tulis Salawat
dalam bentuk yang lain. Tetapi di sini kita mengkhususkan untuk mengukuhkan
(sabit) kebenaran, dimana mereka syaitan-syaitan mahu meninggalkannya, dan itu
adalah hak Khalifah-khalifah Allah di bumi-Nya dari para Imam dan Mahdi-mahdi,
dan para Imam (as) dan dalam doa-doa yang dikhususkan pada Imam-imam (as) [128],
maka adakah para Imam telah melakukan kesilapan dengan menentukan? Mereka
adalah jauh dari semua itu!)
✡✡✡✡✡
______________________________
[126] - Al-Ahzab 33:56
[127] - Al-Ghadir oleh Al-Aminiy: Jilid 2
Halaman 303 – Sumber Syi3i. Al-Shawa3iq Al-Muhriqah oleh Ibn Hajar: Halaman 146
– Sumber Sunni.
[128] - Imam (as) telah menyatakan dalam banyak Doa-doa dan Selawat
yang dikhususkan pada Imam-imam (as). Sebagai contoh Salawat 'Asar Hari Jumaat
seperti yang telah diriwayatkan oleh Al-Syeikh Abbas Al-Qummi dari Al-Syed ibn
Thawus. Rujuk Mafatih Al-Jinan / A3mal 3ashr Yaum Al-Jum3ah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan