Adakah Dibolehkan Syura Dalam Menentukan Pelaksana Bagi Menjalankan
Syariat Allah Di Muka Bumi?
Soalan: Berdasarkan firman Allah SWT di dalam surah Al-Shura, ayat 38:
﴿وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ
وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ﴾
“Dan (bagi) orang-orang yang menyahut seruan
Tuhannya dan mendirikan shalat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan
bermesyuarat antara mereka; dan mereka menafkahkan sebagian dari rezeki yang
Kami berikan kepada mereka”. [Al-Syuraa 42:38]
Adakah dibolehkan Syura dalam menentukan pemerintah bagi melaksanakan
syariat Allah di muka buminya, atau mungkinkah kedua-duanya dibolehkan iaitu
pada satu masa Allah SWT menentukan khalifahNya dan di masa lain manusia
menentukannya melalui Syura?
Jawapan:
Ketuanan Allah (Hakimiyyah Allah) bermaksud kekuasaan Allah dalam
menetapkan syariat dan pelaksananya. Dialah yang menetapkan syariat dan Dia jugalah
yang melantik pelaksana bagi syariat ini samada ianya di kalangan Nabi, Aushiya’,
Imam atau pemerintah (malik) sepertimana Thalut (as) yang disebutkan dalam
Al-Quran:
﴿وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّـهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ
طَالُوتَ مَلِكًا﴾
“Dan (Nabi mereka) pula berkata kepada
mereka: Bahawasanya Allah telah melantik Thalut menjadi raja bagi
kamu”(Al-Baqarah 2:247).
Ketuanan Allah juga bermakna hukum syariat (Tasyri3) dan pelaksananya
(Tanfizh) mestilah Maksum dari sebarang kesalahan, kerana kesalahan
keduanya bermakna kesalahan Allah SWT dalam menetapkan HakimiyyahNya. Di mana
Mustahil bagi Allah SWT bersifat dengan sebarang sifat kekurangan. Umat Islam
bersetuju bahawa tiada campurtangan manusia dalam penetapan Syariat Allah SWT.
Tetapi mereka tidak bersetuju dari segi pelaksananya, sekalipun ianya telah
dinyatakan secara jelas dalam Al-Quran bahawa Allah SWT yang menentukan
Khalifah atau pelaksana kepada hukum-hukumNYA sepertimana disebutkan dalam
Al-Quran;
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ
لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً﴾
Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para
Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di
bumi".[Al-Baqarah 2:30]
Mereka yang berada dalam keraguan berpendapat bahawa pelaksana syariat
Allah boleh dipilih oleh manusia dan tidak mengisyaratkan ismah (kemaksuman) padanya,.
Oleh itu mereka berasa perlu untuk menetapkan syarat tambahan pada pelaksananya
iaitu mereka ditaati selama mana mereka mentaati Allah SWT dan diingkari
sekiranya mereka berbuat maksiat kepada Allah SWT. Syarat ini ternyata tidak
berpijak di alam nyata kerana seringkali manusia gagal menetapkan sempadan
samada pelaksana yang mereka pilih itu bertentangan dengan syariat Allah atau
tidak? Apakah hak setiap insan untuk menetapkan samada seseorang itu mentaati
atau mengingkari Allah SWT mengikut pandangannya? Atau perlukah kita merujuk
kepada faqih atau ulamak? Sedangkan mereka ini bertelagah sesama sendiri tentang
hukum halal atau haram berkaitan sesuatu perkara, contoh paling baik adalah
dalam bab Ibu susuan bag[ orang dewasa, perkahwinan Misyar, musik dan nyanyian
pada hari ini? Sekiranya di Arab Saudi majlis Ulamak mereka menghukumkan bahawa
ibu susuan bagi orang dewasa adalah halal dan di tempat lain pula para faqihnya
memfatwakan bahawa hukumnya adalah haram. Jadi apakah dibolehkan bagi umat
islam di Arab Saudi menganggap pemerintah mereka sebagai mentaati Allah SWT
lalu mereka mentaatinya atau mengingkari Allah lalu mereka mengingkarinya? Hakikatnya
tiada penyelesaian dalam hal ini melainkan satu sahaja iaitu Syariat dan
pelaksananya mestilah seseorang yang ditetapkan oleh Allah SWT.
Adapun Firman Allah SWT yang bermaksud:
﴿وَالَّذِينَ
اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ
وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴾
“Dan (bagi) orang-orang yang menyahut seruan
Tuhannya dan mendirikan shalat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan
musyawarat antara mereka; dan mereka menafkahkan sebagian dari rezeki yang Kami
berikan kepada mereka.” (Al-Shura 42:38).
Persoalannya apakah urusan penentuan khilafah atau pelaksana hukum
Allah SWT ini dikira sebagai urusan manusia atau urusan Allah SWT? Untuk menerangkan
keadaan ini, saya letakkan perumpamaan agar senang difahami: Apakah penentuan
pengganti Zaid di rumahnya dikira sebagai urusan Zaid atau urusan Umar? Sudah
tentu ianya urusan Zaid dan bukannya Umar, maka Zaidlah yang berhak menentukan
siapa yang bakal menggantikannya. Campurtangan Umar dalam hal penggantinya
tidak membawa sebarang makna, bahkan boleh dianggap sebagai penceroboh, tidak
berakhlaq, tidak mengikut hukum dan tidak dapat diterima oleh mana-mana norma
kebiasaan dan akal yang sihat.
Begitulah halnya berkaitan penentuan khilafah Allah kerana bumi dan
seluruh alam ini adalah milikNya dan bukan selainNya, maka adalah hakNya untuk
menentukan siapakah yang berhak melaksanakan hukum-hakamNYA dan bukan selainNya.
Sekiranya ada yang cuba mengambil peranan ini, maka dia dikira sebagai perampas
hak Allah SWT, tidak mengikut hukum Allah SWT, tidak berakhlaq dengan Allah SWT
dan perbuatannya itu terkeluar dari norma kebiasaan dan juga akal yang
sihat.
Seterusnya, Allah SWT telah menetapkan bahawa Adam (as) adalah
khalifahNya yang pertama dan tidak membenarkan para Malaikat untuk memilih
khalifahNya atas muka bumiNya di kalangan mereka atau selain mereka. Sekiranya
para Malaikat yang suci lagi maksum tidak dibenarkan memilih khalifah bagi
pihakNya, maka apakah yang menyebabkan kita berfikir bahawa bahawa Allah SWT
akan membenarkan manusia yang tidak maksum iaitu boleh jadi benar atau salah
dalam semudah-mudah urusan untuk memilih khalifah bagi pihakNya? Sedarlah
bahawa penentuan khilafah Allah di atas muka bumiNya adalah urusan Allah SWT
dan tiada siapapun berhak mengatakan ini adalah urusan manusia melainkan mereka
benar berhati batu dan ingin menunjukkan kedegilan mereka.
Firman Allah SWT
((إِنِّي
جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً )).
Aku akan jadikan seorang khalifah
di muka bumi
Bagi mereka yang mengatakan bahawa ayat ini bermaksud setiap manusia
adalah khalifah Allah di atas muka bumi iaitu mereka bertindak bagi pihak Allah
untuk memakmurkan muka bumi ini dengan binaan-binaan dan tanaman-tanaman. Maka
bagi mereka persoalan ini, apakah Allah SWT itu petani atau pekerja binaan?
Bukankah Allah SWT itu adalah Pencipta sekalian makhluk, Pemilik mereka dan
Pemerintah sebenar mereka? Maka barangsiapa yang ditentukanNya selaku khalifah
akan bertindak bagi pihakNya di atas muka bumi ini kerana mereka adalah
pemerintah dan pelaksana hukumNya, dan Allah SWT adalah Empunya pemerintah
(Malik Al-Mulk).
Sekiranya benar khalifah Allah di atas muka bumi adalah untuk setiap
manusia sepetimana dakwaan mereka, maka Daud (as) juga adalah di kalangan
manusia tetapi kenapa perlu Allah SWT mengulangi pernyataanNya sekali lagi
dalam ayat ini:
﴿يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ
فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَن
سَبِيلِ اللَّـهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ﴾
“Wahai Daud, sesungguhnya Kami telah
menjadikanmu khalifah di bumi, maka jalankanlah hukum di antara manusia dengan
(hukum syariat) yang benar (yang diwahyukan kepadamu) dan janganlah engkau
menurut hawa nafsu, kerana yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan
Allah” (Al-Shad 38:26).
Ayat ini menerangkan dengan jelas bahawa khilafah meliputi hak
pemerintahan dan perlaksanaan hukum Allah kerana merekalah yang melaksanakan
hukuman Allah SWT di atas muka bumi ini.
﴿وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا
إِلَيْهِمْ﴾
Kami telah menjadikan mereka itu sebagai
pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah (urusan) Kami dan telah
Kami wahyukan kepada, mereka [Al-Anbiak 21:73]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan