Adakah
Terdapat Percanggahan Antara Riwayat-riwayat Al-Raj3ah dan Mahdi-Mahdi?
Al-Raj3ah
menurut riwayat-riwayat mutawatir kebanyakannya oleh Ahl Al-Bayt (as):
Al-3allamah
Al-Majlisi berkata: (bagaimana mukmin boleh ragu-ragu pada kebenaran Imam-imam
yang suci (as) dengan apa yang telah dikemukakan tentang mereka dengan hampir
200 riwayat-riwayat mutawatir yang jelas, yang telah meriwayatkan lebih
daripada 40 ulamak-ulamak lain yang dipercayai dan besar ilmunya yang diambil
dari lebih daripada 50 buah kitab-kitab mereka ......... dan adakah
riwayat-riwayat seperti mereka ini dianggap tidak tawatur (mutawatir), maka
mana lagi riwayat yang kita boleh panggil mutawatir dengan apa yang telah
disampaikan oleh semua Syiah khalaf dan salaf (terdahulu dan kemudiannya)) [20].
Al
Hurr Al-3amili mengatakan: (Bahawa riwayat-riwayat mengenai Al-Raj3ah adalah
sabit (absah) dari Ahl Al-3ashimah (Al-Maksumin) yang boleh didapati dalam
empat Kitab utama (Al-Kitab Al-Arba’ah) dan kitab yang lain yang mukatmad.
Malah banyak pula petunjuk dalil-dalil pasti (Qath’ei) atas kesahihannya dan
mengesahkan riwayatnya, yang tidak memerlukan kepada suatu petunjuk bagi mencapai
tahap tawatur (mutawatir), bahkan
menyeberangi had tersebut, dan semua riwayat-riwayat tentang hal itu adalah
ilmu yang bermanfaat dengan petunjuk yang dirujuk kepadanya, jadi bagaimana
masih terdapat keraguan yang dipersetujui oleh semua orang) [21].
Oleh
kerana Imam-imam pembimbing (Al-Hadi) (as) telah menyebut Al-Raj3ah
secara menyeluruh; dan mengambil kira bahawa mereka telah menyatakan yang
zamannya diperincikan dengan jelas mengenai bencana yang dahsyat pada Al-Raj3ah
yang belum datang lagi, dan perkaranya ditugaskan kepada Al-Qaim (as).
Dari Zararah beliau berkata: (Aku bertanya Aba
Abdillah (as) mengenai perkara-perkara yang besar yang berkaitan dengan
Al-Raj3ah dan yang seumpamanya, beliau berkata:
Bahawa soalan yang kamu
tanya ini, masa belum datang lagi.) [22].
Jadi,
selepas para ulama mengetahuinya, mereka meninggalkannya untuk masuk ke
perincian Al-Raj3ah yang meletakkan diri mereka dalam apa yang menyebabkan
mereka jatuh di dalamnya, dan (sepatutnya) cukuplah bagi mereka dari mengeluarkan
kata-kata dari mengemukakan pendapat dan mentafsiran agama Allah, yang membawa
sebahagian daripada mereka kepada menggambarkan sesuatu yang bertentangan
dengan riwayat-riwayat mengenai Mahdi-mahdi dari keturunan Imam Al-Mahdi (as).
Riwayat-riwayat
tentang Mahdi-mahdi ini juga adalah mutawatir, dan kerap didapati dalam
sumber-sumber Syiah daripada kebanyakan para Imam Ahl Al-Bayt (as), dan para
ansar Imam Al-Mahdi (as) telah banyak mengeluarkannya dari kitab-kitab mereka,
dan ia boleh didapati di laman web rasmi
dakwah yang mulia ini dan semua orang boleh mengkajinya [23].
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) berkata:
[.. terdapat banyak
riwayat-riwayat mutawatir yang mengatakan bahawa terdapat 12 Mahdi-mahdi dari
keturunan Imam Al-Mahdi (as) dan mereka adalah Para Khalifah Allah di muka
bumi-Nya, dan terdapat banyak riwayat-riwayat yang juga mengatakan terdapat
Raj3ah, jadi kedua-dua akidah disahkan dalam banyak riwayat-riwayat mutawatir
dan sesiapa yang menafikannya dia sama ada jahil atau akalnya tidak membantunya
dan ia tidak mempunyai pengetahuan untuk mengumpul dan menyesuaikan antara
riwayat-riwayat dalam cara yang sahih dan boleh diterima, atau dia berdegil dan
sombong dan mahu menutup matahari dengan ayak yang jarang, jika tidak apakah
makna menafikan kenyataan yang telah disebutkan dalam riwayat-riwayat yang tak
terhitung jumlahnya dan telah diriwayat oleh ulamak Syiah dari generasi ke
generasi?! ...].
Ini
sebenarnya adalah pengakhiran para ulamak, walaupun begitu ia pasti akan
berlaku selepas terputusnya Aali Muhammad dan telah dijanjikan kepada Syiah
mereka: (Bahawa soalan yang kamu tanya ini, masa belum datang lagi.),
dan adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk menunggunya dan tidak melibatkan
diri untuk menjelaskannya adalah lebih utama dari menentukan pemahaman dengan
ilusi mereka, kemudian mereka memutuskan dengan bertanya apa yang
diperselisihkannya.
✡✡✡✡✡
______________
[20] - Bihar al-Anwar: Jilid 53
ms 122.
[21] - Al-Aiqadz Min Al-Huj3ah
Bi Al-Burhan '3ala Al-Ra3'ah: ms 56.
[22] - Mukhtashar Basha'ir
Al-Darajat: ms 24.
[23] – sebahagian
daripadanya (40 hadis mengenai Mahdi-mahdi dari keturunan Al-Qaim), (dan
Mahdi-mahdi dalam hadis-hadis daripada Ahl Al-Bayt), (dan Mahdi dan Mahdi-mahdi
dalam al-Quran dan Sunnah), dan (apa yang datang selepas 12 Imam), dan
(sejumlah dalil-dalil), dan keterangan atas keutamaan Al-Washiy Ahmad
Al-Hassan, (dan) Penjelasan-penjelasan atas keutamaan Al-Washiy Ahmad
Al-Hassan), dan banyak lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan