Sabtu, 15 Ogos 2015

Soalan 267: Rahsia 7 Takbir


Soalan 267:
بسم الله الرحمن الرحيم     
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

S 1: Apakah hukum darah yang kadang-kadang terdapat di dalam telur?

S 2: Adakah Maryam (as) tahu yang disalibkan itu adalah yang diserupakan dengan Isa (as) dan bagi Yesus sendiri, adakah diketahui Isa diangkat (as)?

S 3: Jika telah membayar khums dalam jumlah tertentu dan bayaran tersebut dilakukan untuk setahun. Adakah khums dikenakan lagi bagi sebahagian baki darinya (tahun berikutnya)?

S 4: Dalam Firman Allah SWT:

﴿فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْباً﴾

Maka mereka tidak boleh mendakinya dan mereka tidak boleh (pula) melobanginya. [98 Al-Kahf 18:97]. 

Apakah perbezaan di antara perkataan (اسْطَاعُوا) dan (اسْتَطَاعُوا)?

Dan dalam Firman Allah SWT:)

﴿وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنزٌ لَّهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحاً فَأَرَادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَيَسْتَخْرِجَا كَنزَهُمَا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي ذَلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَيْهِ صَبْراً﴾

Adapun dinding rumah adalah kepunyaan dua orang anak yatim di kota itu, dan di bawahnya ada harta benda simpanan bagi mereka berdua, sedang ayahnya adalah seorang yang saleh, maka Tuhanmu menghendaki agar supaya mereka sampai kepada kedewasaannya dan mengeluarkan simpanannya itu, sebagai rahmat dari Tuhanmu; dan bukanlah aku melakukannya itu menurut kemauanku sendiri. Demikian itu adalah tujuan perbuatan-perbuatan yang kamu tidak dapat sabar terhadapnya".[99 Al-Kahf 18:82]. 

Apa itu makna (تَسْطِع) dan mengapa tidak mengatakan (تَسْتطِع) seperti yang wujud di dalam ayat yang lain?

S 5: Apakah hukum bahan (bendasing) yang keluar dari dubur kerana jangkitan, ia menyerupai lendir (lemak), tetapi: ia bukan najis (tahi)? Adakah ia najis dan adakah membatalkan wuduk?

S 6: Apa yang dimaksudkan dengan Yakjuj dan Makjuj yang akan keluar di akhir zaman menurut riwayat?

S 7: Apakah hukum warna yang tertinggal pada pakaian, sebagai contoh, selepas dicuci dari darah atau najis?

S 8: Adakah manusia terikat pada diri (jiwa) jasad duniawi, apakah perbezaan di antara roh dan jiwa (diri), dan di manakan kedudukan mereka di dalam badan manusia? Dan yang akan disiksa di akhirat pada roh atau jiwa atau pada tubuh?
 
S 9: Kenapa perlu bertakbir tiga kali pada akhir solat?

Penghantar: Abu Hassan

Jawapan:
         
بسم الله الرحمن لرحيم
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً
                                  
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
                             
Segala puji bagi Allah, Selawat Allah ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

Jawapan 1: Najis.
Jawapan 2: Tahu.
Jawapan 3: Khums tidak dikenakan sekali lagi.
Jawapan 4: Sebuah kitab akan diterbitkan, yang berkaitan dengan perbincangan ini, Insya Allah.
Jawapan 5: Tidak batal wuduk, ia bukan najis dengan syarat tidak terdapat bersamanya sesuatu dari sisa najis (tahi).

Jawapan 6: Insya-Allah, anda akan dapat maklumat terperincinya di dalam kitab yang akan diterbitkan.

Jawapan 7: Suci.
Jawapan 8: akan diterbitkan Kitab tentang Roh, Insya-Allah, di dalamnya ada perbincangan lanjut.

Jawapan 9: Firman Allah SWT:

﴿فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ﴾

Maka wajib berpuasa tiga hari dalam masa haji dan tujuh hari (lagi) apabila kamu telah pulang kembali. Itulah sepuluh (hari) yang sempurna. Demikian itu bagi orang-orang yang keluarganya tidak berada (di sekitar) Masjidil Haram  [100].

Darjat iman atau peningkatan maqam-maqam ada sepuluh, tiga di Rumah Allah, tujuh di di rumah kamu (tujuh langit-langit).

Manusia difardhukan dengan solatnya supaya menaikkan keadaannya di dunia hingga ke akhirat, kerana
الصلاة معراج المؤمن
Solat adalah mi’raj bagi orang mukmin sebagaimana sabda (nabi (S)) [101].

Maka pada mulanya, hendak meningkatkan dengan tujuh takbir, dengannya dinaikkan ke tujuh-tujuh langit, kemudian seharusnya terjadi dalam solatnya kenaikan yang tinggal (kekal) sehingga keadaannya menjadi:

﴿قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى﴾

maka jadilah dia sedekat dua ujung busur panah atau lebih dekat (lagi). [Al-Najm 53:9] [102],

ini adalah tiga takbir pada akhir solat, iaitu yang dikenakan hingga solatnya mencapai makam tertinggi, yang meningkatkannya ke baki tiga martabat selepas berada di kedudukan langit ketujuh Al-Kulliyah, dan ketiga-tiganya seperti yang diterangkan sebelumnya adalah: Al-Kursiy, Al-3arasy Al-A3dzam (‘Arasy Teragung) dan Shuradiq Al-3arasy Al-A3dzam (Lembayung Arasy Teragung) [103].

Seperti yang anda lihat bahawa tiga semasa hajj di Masjidil Haram dan di Baiti Allah, di akhir solat, iaitu  tahap tertinggi yang boleh dicapai seorang hamba pada peningkatan dalam solatnya.

Ahmad Al-Hassan
                    

✡✡✡✡✡

--------------------------
[98] - Al-Kahf 18:97.
[99] - Al-Kahf 18:82. 
[100] – Al-Baqarah 2:196.
[101] – Bihar Al-Anwar: Jilid 6 halaman 343.
[102] - Al-Najm 53:9.
[103] - lihat: Kitab ini (Al-Jawab Al-Munir) Soalan 229.. dan Kitab Al-Mutasyabihaat Soalan 62: ‘Arasy dibandingkan dengan Kursiy



Tiada ulasan: