Ahad, 8 Mac 2015

Soalan 229: Hubungan Antara Seruan Azan Dengan Syahadaat



Soalan 229: Hubungan Antara Seruan Azan Dengan Syahadaat

Pada pendapat saya hubungan antara seruan Azan dan rukya Ibrahim (as), di mana dia melihat sebuah bintang seolah-olah dia menganggap pada RububiyahNya ia adalah:
(أشهد أنّ المهدي والمهديين من ولده حجج الله)
(Aku bersaksi bahawa Al-Mahdi dan Mahdi-mahdi dari anak-anaknya adalah hujah-hujah Allah) dan dia menganggap bulan adalah:
(أشهد أنّ علياً والأئمة من ولده حجج الله)
(Aku bersaksi bahawa Ali dan para Imam dari anak-anaknya adalah hujah-hujah Allah) dan menganggap matahari adalah:
(أشهد أنّ محمداً رسول الله)
(Aku bersaksi bahawa Muhammad itu pesuruh Allah) dan dan ketika sampai ke maqam Al-Tauhid adalah:
(أشهد أن لا إله إلاّ الله)
(Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah), dan ini adalah martabat makrifat Al-Haq seperti yang saya faham, dan semua martabat ada sepuluh darjat.
Apakah pemahaman ini benar? Adakah hubungan ini benar dan baik??? Berilah tambahan kepada saya, Ya Maulai, Semoga Allah SWT memelihara dan mengambil berat dan menempatkan tuan?

Dihantar oleh:Ustaz Zaki

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
                       

Adapun Syahadaat (kesaksian) rukya Ibrahim (as), ada tiga hubungan (martabath) ya betul, sementara hubungan tiga Syahadaat (kesaksian) dalam seruan Azan dan tiga Syahadaat bagi Ibrahim (as) dengan makrifah dan Tauhid, ia adalah tiga semasa Haji (iaitu Al-Wilayah),

﴿فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ﴾

maka wajib berpuasa tiga hari dalam masa haji dan tujuh hari (lagi) apabila kamu telah pulang kembali. Itulah sepuluh (hari) yang sempurna. Demikian itu bagi orang-orang yang keluarganya tidak berada (di sekitar) Masjidil Haram. [40],

iaitu: Tiga Wilayah
           
1.      سرادق العرش الأعظم  (Suradiq 3arsy ul-A3dzam)
Lembayung Singgahsana Teragung
2.      والعرش الأعظم  (3arsy ul-A3dzam)
Singgahsana Teragung     
3.      الكرسي (Al-Kursiy)
Takhta

Ketiga-tiganya pada Muhammad (S), maka mereka (as) semua mereka Muhammad (S), dan juga setiap daripada mereka ada maqam dan peranannya, maka Muhammad (S) adalah Lembayung Singgahsana Teragung (Suradiq 3arsy ul-A3dzam) dan baginda adalah hijab antara Pencipta dan ciptaan-Nya bagi melimpahkan makrifat iaitu (نْ - Nun) pada firmanNya SWT

﴿نْ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ﴾

Nun, demi kalam dan apa yang mereka tulis [41],

dan imam-imam mereka adalah Singgahsana Teragung (3arsy  ul-A3dzam) dari merekalah dilimpahkan makrifat dan mereka adalah (الْقَلَمِ - Qalam) pada firmanNya SWT:

﴿نْ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ﴾

Nun, demi kalam dan apa yang mereka tulis,

 dan Mahdi-mahdi adalah Takhta (Al-Kursiy) melalui merekalah ditahqiq (ternyatanya) marifat dan merekalah yang menulis pada firmanNya SWT:)

﴿نْ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ﴾

Nun, demi kalam dan apa yang mereka tulix,

Maka Mahdi-mahdi adalah mewakili kuasa (kudrat), firmanNya SWT

﴿وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلا يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ﴾

KursiyNya meliputi langit dan bumi. Dan Dia tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Dia Maha Tinggi lagi Maha Agung. [42]

Dan Al-Kursiy mewakili kuasa (kudrat) dan mengawal ke atas tujuh langit-langit dan bumi, dan bagi mengiringi ayat ini ketika diturunkan dari tujuh malaikat yang tegas; kerana ia berkaitan dengan orang-orang yang mewakili kudrat (kekuatan) dan akan mentahqiqkannya (melaksanakannya) makrifat dengan dua puluh tujuh huruf, dan kerana ia juga bermakna untuk hampir melaksanakan kekuasaan Hakimiyah Ilahiyah.


Ahmad Al-Hassan



✡✡✡✡✡


_______________
[40] – Al-Baqarah 2:196.
[41] – Al-Qalam 68:1.
[42] - Al-Baqarah 2:255.


Tiada ulasan: