Soalan 229: Hubungan Antara Seruan Azan
Dengan Syahadaat
Pada pendapat saya hubungan antara seruan
Azan dan rukya Ibrahim (as), di mana dia melihat sebuah bintang seolah-olah dia
menganggap pada RububiyahNya ia adalah:
(أشهد أنّ المهدي
والمهديين من ولده حجج الله)
(Aku bersaksi bahawa Al-Mahdi dan Mahdi-mahdi
dari anak-anaknya adalah hujah-hujah Allah) dan dia menganggap bulan adalah:
(أشهد أنّ علياً
والأئمة من ولده حجج الله)
(Aku bersaksi bahawa Ali dan para Imam dari
anak-anaknya adalah hujah-hujah Allah) dan menganggap matahari adalah:
(أشهد أنّ محمداً رسول
الله)
(Aku bersaksi bahawa Muhammad itu pesuruh
Allah) dan dan ketika sampai ke maqam Al-Tauhid adalah:
(أشهد أن لا إله إلاّ
الله)
(Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain
Allah), dan ini adalah martabat makrifat Al-Haq seperti yang saya faham, dan semua
martabat ada sepuluh darjat.
Apakah pemahaman ini benar? Adakah hubungan
ini benar dan baik??? Berilah tambahan kepada saya, Ya Maulai, Semoga Allah SWT
memelihara dan mengambil berat dan menempatkan tuan?
Dihantar oleh:Ustaz Zaki
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi
Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan
sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam
dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
Adapun Syahadaat (kesaksian) rukya Ibrahim
(as), ada tiga hubungan (martabath) ya betul, sementara hubungan tiga Syahadaat
(kesaksian) dalam seruan Azan dan tiga Syahadaat bagi Ibrahim (as) dengan makrifah
dan Tauhid, ia adalah tiga semasa Haji (iaitu Al-Wilayah),
﴿فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ
وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ
أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ﴾
maka wajib
berpuasa tiga hari dalam masa haji dan tujuh hari (lagi) apabila kamu telah
pulang kembali. Itulah sepuluh (hari) yang sempurna. Demikian itu bagi
orang-orang yang keluarganya tidak berada (di sekitar) Masjidil Haram. [40],
iaitu: Tiga Wilayah
1. سرادق العرش الأعظم (Suradiq 3arsy ul-A3dzam)
Lembayung
Singgahsana Teragung
2. والعرش الأعظم (3arsy ul-A3dzam)
Singgahsana
Teragung
3. الكرسي (Al-Kursiy)
Takhta
﴿نْ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ﴾
Nun,
demi kalam dan apa yang mereka tulis [41],
dan imam-imam mereka adalah Singgahsana
Teragung (3arsy ul-A3dzam) dari
merekalah dilimpahkan makrifat dan mereka adalah (الْقَلَمِ - Qalam) pada firmanNya SWT:
﴿نْ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ﴾
Nun,
demi kalam dan apa yang mereka tulis,
dan
Mahdi-mahdi adalah Takhta (Al-Kursiy) melalui merekalah ditahqiq (ternyatanya)
marifat dan merekalah yang menulis pada firmanNya SWT:)
﴿نْ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ﴾
Nun,
demi kalam dan apa yang mereka tulix,
Maka Mahdi-mahdi adalah mewakili kuasa (kudrat),
firmanNya SWT
﴿وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضَ وَلا يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ﴾
KursiyNya meliputi
langit dan bumi. Dan Dia tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Dia Maha
Tinggi lagi Maha Agung. [42]
Dan Al-Kursiy mewakili kuasa (kudrat) dan
mengawal ke atas tujuh langit-langit dan bumi, dan bagi mengiringi ayat ini ketika
diturunkan dari tujuh malaikat yang tegas; kerana ia berkaitan dengan
orang-orang yang mewakili kudrat (kekuatan) dan akan mentahqiqkannya
(melaksanakannya) makrifat dengan dua puluh tujuh huruf, dan kerana ia juga
bermakna untuk hampir melaksanakan kekuasaan Hakimiyah Ilahiyah.
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
_______________
[40] – Al-Baqarah 2:196.
[41] – Al-Qalam 68:1.
[42] - Al-Baqarah 2:255.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan