Soalan 144: Soalan
Yang Waham (Keliru)
Syurga dicipta dari
Nur (cahaya) Al-Hussein (as), dan Imam Hussein (as) berusaha untuk masuk ke
syurga, bagaimana masuk keseluruhan (Al-Hussein (as)) ke dalam sebahagian dari
(syurganya)?
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين
الحمد لله رب العالمين
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Soalan ini tidak
betul, kerana tidak bermakna diciptakan syurga dari Nur (cahaya) Al-Hussein
(as), maka syurga adalah sebahagian daripada Al-Hussein (as).
Muhammad (S) dicipta
dari Nur Allah SWT, jika mengikut cara pemikiran soalan ini, adakah Muhammad (S)
sebahagian daripada Allah SWT ?! [287].
Al-Hussein (as) masuk
ke dalam Syurga-syurga Jasmani (di (Langit) Pertama) dan Syurga-syurga Al-Mitsaliyah
Al-Malakutiyah, Adapun di Alam Nur (langit ketujuh Al-Aqaliyah Al-Kulliyah)
Al-Hussein (as) adalah syurga. Lihat Mutasyabihaat: 1, 2, 3.4,
dan saya bermohon kepada Allah supaya memberikan kepada kamu gambaran yang
lebih jelas lagi.
Al-Syed Ahmad Al-Hassan
Washiy dan utusan
Imam Mahdi (as)
✡✡✡✡✡
______________________________
[287] - Soalan ini
adalah hasil daripada kelamahan melihat peraturan benda-benda (Jisim-jisim),
dan ketidakpastian fikiran bahawa peraturan sebahagian dan keseluruhan Alam
Malak (Alam Jasmani) sendiri adalah sepenuhnya pula di dalam Alam Malakut, Alam
Aqal (Al-Kulliyah), Alam Jabarut dan Alam Al-Lahut, yang patut difahamkan;
kerana setiap Alam mempunyai peraturannya tersendiri, Alam Malak pula adalah Alam
Jisim-jisim kebendaan padat, dan Alam Malakut itu ialah alam mitsal-mitsal halus,
sementara Alam Aqal adalah alam cahaya dan hakikat, tanpa jisim-jisim dan
mitsal-mitsal, ia hanyalah hakikat-hakikat dan cahaya-cahaya bertindih antara
satu sama lain yang seimbang (tidak berat sebelah) antara satu sama lain.
Sebagai contoh,
Jibril (as) dalam Alam Malakut tubuhnya sesuai dengan kehalusan Malakut, tetapi
jika dia mahu muncul ke alam dunia kebendaan seperti ia datang menyerupai
Dahyah Al-Kalbi salah seorang sahabat Rasulollah (S) atau menyerupai seekor burung
... dan sebagainya, apabila kembali ke Malakut kembali kepada jisim Malakut;
kerana benda=benda tidak wujud dalam Alam Malakut, kerana setiap Alam mempunyai
peraturannya yang tersendiri.
Telah diriwayatkan
bahawa Allah menciptakan langit dan bumi dari Nur Mohammad (S), Ali (as) Fatimah,
Al-Hassan dan Al-Hussein (as),
Dari Al-Rasul
Muhammad (S), baginda bersabda: (... Apabila Allah hendak mencipta ciptaanNya
diambil dari Nur ku lalu mencipta darinya Arasy Jadi Arasy itu daripada Nur ku,
dan Nur ku daripada Nur Allah, dan Nur ku lebih utama daripada Arasy, kemudian
diambil dari Nur saudara ku Ali dicipta daripadanya malaikat Jadi malaikat itu
daripada Nur Ali, dan Nur Ali dari Nur Allah, dan lebih utama dari para
malaikat, kemudian diambil dari Nur anak perempuan ku, lalu dicipta langit-langit
dan bumi darinya, Jadi langit-langit dan bumi daripada Nur anak ku Fatimah, dan
Nur anak ku Fatimah daripada Nur Allah, dan anak ku Fatimah lebih utama dari langit-langit
dan bumi, kemudian diambil dari Nur anak ku Al-Hassan, lalu dicipta darinya
matahari dan bulan, jadi matahari dan bulan daripada Nur anak ku Al-Hassan, Nur
Hassan daripada Nur Allah, dan Al-Hassan adalah lebih utama daripada matahari
dan bulan, dan kemudian diambil dari Nur anak ku Al-Hussein lalu dicipta darinya
Syurga dan Hur Al-‘Ain (bidadari-bidadari bermata jeli), jadi syurga dan Hur
Al-‘Ain daripada Nur anak ku Al-Hussein, dan Nur anak ku Al-Hussein dari Nur
Allah, dan anak ku Al-Hussein adalah lebih utama daripada Syurga dan Hur
Al-‘Ain...) Bihar Al-Anwar:. Jilid 51 halaman 10.
Allah menciptakan
langit dan bumi, dari Nur Fatimah (as), oleh itu dalam mempertimbangkan soalan ini
tidak mungkin bagi Fatimah (as) untuk masuk ke dalam langit-langit dan bumi,
kerana langit-langit dan bumi adalah sebahagian (juzuk) daripada Nur Fatimah (as)
!!!
Malah, mereka hidup
di atas bumi dan mati dan dikuburkan di dalamnya, maka soalan ibi tidak betul pada
asasnya, untuk mengandaikan (memahami) bahawa peraturan alam kebendaan adalah
sama dengan peraturan alam-alam yang lebih tinggi.
Bahkan dalam peraturan
alam kebendaan mungkin bagi sesuatu juzuk (sebahagian) mengandungi keseluruhan
daripada bahagian tertentu, misalnya cermin, kanta mata atau kamera adalah
bahagian yang sangat kecil yang tidak boleh diabaikan dari alam ini, tetapi
cermin, mata atau kamera boleh terkandung (merakam) alam keseluruhannya dari
segi imej, Maka janganlah bertanyakan sesuatu yang menghasilkan waham (kekeliruan)
yang tidak bertanggungjawab. (Pengulas).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan