Soalan 231: Waham-Waham (Delusi-Delusi) Mencapai Hakikat Kewujudan ..
Dan Hijab Akal
Apakah penjelasan bagi kata-kata Amir Al-Mukminin (as) dalam satu dari khutbahnya:
(Segala puji bagi Allah, yang menghalang waham-waham (delusi-delusi) yang mencapai
kewujudannya .. dan akal dihijab oleh bayangan ZatNya yang sama ada untuk menghalang
dari menyamakan atau mengelirukan) [43]?
Dihantar oleh:Ustaz Zaki
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah
atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan
salam pengiktirafan.
Makrifah (mengenal) (Huwa - DIA) Yang Maha Suci adalah ketidakupayaan
untuk mengenalNya Yang Maha Suci, iaitu: bahawa hakikat makrifat bagi manusia itu
tercapai apabila ia tahu dia tidak berupaya mengenaliNya SWT, dan hakikat ini
dicapai apabila seseorang manusia itu menjalani jalan menuju Allah SWT sehingga
sampai kepada makrifah ketidakupayaan untuk mengenalNya.
Ketidakupayaan ini pada makam hakikat (Huwa - DIA) dan Zat (Allah), maka
pada makam hakikat untuk memastikan bahawa ketidakupayaan terbesar adalah tidak
tahu, melainkan kewujudanNya dan sehingga kewujudan ini menghalang pencapaian dan
kesedaran (mengetahui). Maka menyedari (mengetahui) (Huwa - DIA) SWT adalah terhalang,
begitulah juga menyedari (mengetahui) kesanNya [44], iaitu Zat Ketuhanan
(Allah) sehingga makrifah yang wujud adalah makrifah yang tidak lengkap dan
tidak sempurna; kerana ia tidak berdasarkan kepada kesan, mahu pun kesan kepada
kesanNya dan tajalli kepada tajalliNya SWT.
Dan berkenaan menyedari kewujudan Zat Ketuhanan (Allah), ia adalah mungkin;
kerana adalah menyedari kesan [45] mungkin sebagai kesan diri
(zat) makhluk mengelilingi kewujudan dan hakikatNya; kerana ia adalah sama,
tetapi ketidakupayaan adalah menjadikan kesedaran zat atau bentuk rupa kenyataan
(hakikatNya) yang sempurna mutlak (Allah), atau kenyataan (hakikat) kesempurnaan
mutlak rahmatNya (Al-Rahman Al-Rahim), atau hakikat kesempurnaan mutlak KudratNya,
hakikat kesempurnaan mutlak QahharNya........,
Maka makrifah yang hakiki pada apa sahaja kesan adalah masih tidak
lengkap dari hakikat kesempurnaan zat, maka mengenal Al-Rahmah adalah anda mengenal
makrifah yang masih tidak lengkap dalam penciptaan - kerana anda berada dalam
penciptaan - bukan dalam Al-Lahut (Alam Ketuhanan), tidak mewakili kenyataan
sifat Al-Rahmah pada Al-Lahut, dengan itu makrifah di sini adalah
ketidakupayaan untuk mengenal kesempurnaan.
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
_________________
[43] – Al-Kafi:Jilid 8, halaman 18, Mishbah Al-Balaghah: Jilid 1, halaman
172.
[44] - kesan di sini bukan dalam erti kata terbit darinya, tetapi apa
yang Dia Yang Maha Suci tunjukkan untuk ciptaan-Nya untuk mengenal Dia SWT.
[45] - kesan di sini dalam pengertian yang terbit dari Allah Yang Maha Suci
atau makhluk yang dicipta oleh Allah SWT.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan