Soalan 235: Al-Raj3ah
dan Makan Dan Minum di Mahsyar
S 1: Terdapat
satu ayat dalam yang -Quran mengatakan sesuatu yang sama makna seperti yang
diriwayatkan oleh Ahl Bait, bahawa tidak semua bangsa akan berada di Raj3ah,
bahkan terdapat juga umat yang tidak termasuk di Raj3ah, Umat manakah ini?
Apakah ayat Al-Quran yang membicarakan mengenai perkara ini?
S: 2 Adakah
ketika berada di Mahsyar manusia makan dan minum kerana lapar dan dahaga atau
tidak? Apakah dalil ini dari Al-Quran atau lain-lain.
S: 3: Apakah
dalil-dalil mengenai kemaksuman para Imam (as) naqal dan akal.
Penghantar:
Dari Iraq
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah
atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan
salam pengiktirafan.
J S 1:
Al-Raj3ah tertakluk (berkaitan) pada manusia dan jin bukan berkaitan dengan
sesuatu umat tetapi kepada setiap peribadi, sesiapa yang benar-benar beriman
akan dikembalikan dan yang benar-benar kufur akan dikembalikan, iaitu,
orang-orang yang diuji semula di Raj3ah, mereka imam-imam yang adil dan
dikhususkan pada pengikut mereka, dan para imam-imam (pemimpin) kufur dan
dikhususkan pada pengikut mereka. Masalah Al-Raj3ah ini telah diterangkan
secara terperinci dalam banyak tajuk sila semak [56].
Ayat-ayat
yang merujuk kepada Al-Raj3ah sebahagian orang dari sesuatu umat,ada banyak,
sebahagiannya adalah:
﴿إِنَّ
الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُل رَّبِّي
أَعْلَمُ مَن جَاء بِالْهُدَى وَمَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ﴾
Sesungguhnya yang mewajibkan atasmu Al Quran,
benar-benar akan mengembalikan kamu ke tempat kembali. Katakanlah:
"Tuhanku lebih mengetahui orang yang membawa petunjuk dan orang yang dalam
kesesatan yang nyata". [57],
ini adalah Raj3ah
Rasulullah Muhammad dan Aali Muhammad (as) kerana mereka adalah Al-Quran.
Dan Dia SWT
berfirman:
﴿يَوْمَ
نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِّمَّن يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ
يُوزَعُونَ﴾
Dan (ingatlah) hari (ketika) Kami kumpulkan
dari tiap-tiap umat segolongan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami,
lalu mereka dibagi-bagi (dalam kelompok-kelompok). [58],
dan ayat ini adalsh
Raj3ah para imam kufur dan dikhususkan pada pengikut mereka.
J S 2: Dari Abi
Hamzah Al-Tsinali dari Abi Al-Rabi3, dia berkata: (Aku mengerjakan Haji dengan
Abi Ja'far (as) dalam tahun di mana Hisham bin Abdul Malik mengerjakan haji, dan
bersamanya Nafi3 hamba Omar bin Al-Khattab, Nafi3 menunggu Abi Ja'far (as) di penjuru
Ka’bah. Setelah bertembung dengannya, dia berkata: Wahai Amir Al-Mukminin, siapakah
orang yang boleh mencukupkan (memberi kepuasan kepada) manusia? Beliau berkata:
Orang ini, Muhammad bin Ali bin Al-Hussein (as). Beliau berkata:.Aku akan
mendatanginya dan bertanya kepadanya mengenai masalah yang tidak akan dijawab
melainkan seorang Nabi atau Washiy Nabi. Beliau berkata: pergilah kepadanya nescaya
akan memalukan kamu. Pergilah Nafi3 sehingga melangkah orang ramai dan
menghampiri Abi Ja'far, dia berkata: Wahai Muhammad bin Ali saya membaca Taurat,
Injil, Zabur dan Furqan, telah diketahui halal dan haramnya, saya akan bertanya
kepada kamu mengenai masalah yang tidak akan dijawab melainkan seorang Nabi
atau Washiy Nabi atau seorang anak Nabi. Maka Abi Ja'far (as) mengangkat
kepalanya dan berkata: Tanyalah apa yang kamu cari..... dia berkata: Maka
terangkanlah kepadaku tentang firman Allah (AWJ):
﴿يَوْمَ
تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَيْرَ الأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ﴾
pada hari (ketika) bumi diganti dengan bumi
yang lain dan langit-langit,
Bumi mana yang diganti?, berkata Abi
Ja'far (as): mereka makan roti putih sehingga Allah mengosongkan untuk
menghisab makhluk-makhluk, beliau berkata:.
Mereka semua sibuk makan. Berkata Abi Ja'far (as): Adakah mereka ketika itu sibuk atau berada
di dalam api neraka? Nafi3 berkata, bahkan mereka berada dalam neraka. Beliau
berkata: Allah AWJ telah berfirman:
﴿وَنَادَى
أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُواْ عَلَيْنَا مِنَ الْمَاء
أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ﴾
Dan penghuni neraka menyeru penghuni surga:
"Limpahkanlah kepada kami sedikit air atau makanan yang telah direzekikan
Allah kepadamu". [59],
apa yang mereka
sibukan apabila menyeru dengan makanan kerana mereka makan Zaqum, dan menyeru minuman
kerana
kefasikannya dari neraka (Jahim). Lalu dia berkata: Benarlah kamu wahai
anak Rasulullah) [60].
J S 3:
kemaksuman adalah urusan batin, maka dalilnya adalah dalil Khalifah Ilahiyah, dan
ia adalah peraturan mengenal hujjah, ia telah banyak diterangkan secara lebih terperinci
di dalam kitab-kitab, satu daripadanya bertajuk Al-Idhhaat (Pencerahan-pencerahan)
[61].
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
______________________________
[56] – Sila rujuk Al-Mutasyabihaat:
Jz 3 dalam jawapan kepada soalan mengenai hubungan antara kisah Ashab Al-Kahf
dan Musa (as) ..., dan Jz 4
dalam jawapan kepada makna ayat:
(وَهُوَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِي
الْأُولَى وَالْآخِرَةِ وَلَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ)
(Dan Dialah Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan
Dia, bagi-Nya-lah segala puji di dunia dan di akhirat, dan bagi-Nya-lah segala
penentuan dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.) [Al-Qashash 28:70] dan dalam jawapan kepada
Soalan: Kenapa
masa untuk mencipta bumi dan perbekalannya empat hari manakala mencipta
langit-langit dalam dua hari pada hal langit-langit lebih besar?, dan tajuk-tajuk
lain.
[57] – Al-Qashash 28:85.
[58] – Al-Naml 27:83.
[59] – Al-A3raaf 7:50.
[60] – Al-Ihtijaj: Jilid 3
halaman 59
[61] - lihat Al-Idhhaat: Jz 2,
dan mutiara yang lain yang ditulis oleh tangan Al-Yamani, Aali Muhammad (as).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan