Selasa, 4 Mac 2014

Soalan 171: Raj'ah

Soalan 171
Apa yang di maksudkan dengan firman Allah SW):
            
﴿وَهُوَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْأُولَى وَالْآخِرَةِ وَلَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾

{Dan Dialah Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia, bagi-Nya-lah segala puji di dunia dan di akhirat, dan bagi-Nya-lah segala penentuan dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.} [Surah Al Qasas 28:70]?

Jawapan:

Dengan nama Allah , Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
Segala puji-pujian tertentu bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat Allah ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi .

Ini bermakna bahawa pujian sebenar adalah kepada Allah SWT, dan itu adalah memuji-Nya dengan cara yang sempurna dan lengkap, mengikut tahap Makrifat yang tinggi.

﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴾

{Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembah-Ku} [Surah Az-Zariyat 51:56] ,

bermakna orang yang mengenal dengan Makrifat yang tinggi ini, dan yang melambangkan tujuan penciptaan, menyedari (mentahqiq) pada Awal (penciptaan), dan itu adalah Langit Pertama (Langit Raj'ah), dan sebelumnya adalah (Langit Az-Zarr), dan maknanya permulaan (Permulaan Pertama) pada kemunculan Imam Al Mahdi (as), di mana akan bermula peringkat pertama dan pengenalan kepada penyediaan (membuka jalan kepada) Alam ar-Raj'ah.

{dan bagiNya Hukum}, bermakna Hakimiyah Allah oleh pemerintah Imam Al-Mahdi (as) dan Mahdi-mahdi (as), kemudian ar-Raj'ah ini, dan Hukum bagi Nabi-nabi dan Rasul-rasul dan Imam-imam dan Aushiak.

{dan kepadaNyalah kamu akan dikembalikan} kepada Allah SWT pada Ar-Raj'ah, bermakna untuk memberi ganjaran kepada orang-orang soleh dengan kesolehan mereka dan menyeksa orang- orang yang zalim dengan kezaliman mereka pada Ar-Raj'ah (dari orang-orang yang yang mencapai lambang iman dan dari orang-orang yang mencapai lambang kekufuran) [1] kerana ia telah diriwayatkan dari mereka (as), maka akan ditimbang (diadili) setiap penzalim timbangannya, dan maka akan ditimbang setiap orang soleh timbangannya, dengan itu Allah akan membalas (menyiksa) untuk para Nabi dan para Rasul dan Imam-imam-Nya terhadap penindas (penzalim) yang mencapai lambang kekufuran.

﴿وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ﴾

{Dan Sesungguhnya Kami merasakan kepada mereka dari azab yang dekat (di dunia) sebelum azab yang lebih besar (di akhirat), mudah-mudahan mereka kembali.} [Surah As-Sajdah 32:21]:

Dan Sesungguhnya Kami merasakan kepada mereka dari azab yang dekat (di Ar-Raj'ah). Bagi akhirat, maka segala puji-pujian di dalamnya lebih lengkap, lebih sempurna, dan lebih besar, kerana ia adalah satu pendedahan lengkap untuk menyedari (kebenaran - haqaiq), dan semua perkiraannya (pengadilan)]

﴿لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ﴾

{Sesungguhnya kamu berada dalam keadaan lalai dari (hal) ini, maka Kami singkapkan dari kamu tutupanmu, maka penglihatanmu pada hari itu amat tajam.} [Surah Qaf 50:22]

﴿وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ وَنُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ﴾

{Dan Kami cabut yang ada di dalam dada mereka dari segala dendam; mengalir di bawah mereka sungai-sungai dan mereka berkata: "Segala puji bagi Allah yang telah menunjuki kami kepada (syurga) ini. Dan kami sekali-kali tidak akan mendapat petunjuk kalau Allah tidak memberi kami petunjuk. Sesungguhnya telah datang rasul-rasul Tuhan kami, membawa kebenaran". Dan diserukan kepada mereka: "ltulah syurga yang diwariskan kepadamu, disebabkan apa yang dahulu kamu kerjakan".} [Surah Al-A’raf 7:43].

bermaksud diangkat Aku (ego, Ana) dari dada, dan masing-masing akan diambil dari rahmat Allah oleh [ukuran] bekas mereka, dan [apa yang dilakukan] akan ditimbang oleh timbangannya sendiri, yang dibuat oleh perbuatan baiknya sendiri.

✡✡✡✡✡

____________________

[1] Mukhtasar Basa'ir Al-Daragat - Al Hassan Ibn Suleiman Al-Shaffar: halaman 24

Tiada ulasan: