Dengan Nama Allah Yang Maha
Pemurah lagi Maha Penyayang
Mengapa Kitab Ini?
Allah Subhanahu Wa Taala, pada sifat
Ketuhanan al-uluhiyah atau al-Rububiyah adalah Kewujudan dan HaqiqatNya, bahkan
ia adalah sifat-sifatNya Yang Maha Suci dan Maha Tinggi, kerana Dialah Allah tempat
makhluk menyempurnakan dan menolak kekurangan (kelemahan) dari helaian
kewujudan mereka. Dan Dialah Tuhan yang melimpahkan kesempurnaan ke atas
makhluk-Nya, dan yang mengekalkan kelemahan mereka..
Tetapi tidaklah Ilahiyah atau
Rububiyah itu Haqiqat dan KewujudanNya, sebaliknya, Dia Yang Maha Suci dan Maha
Tinggi tajalli (muncul) pada ciptaanNya yang serba kekurangan dengan
Kesempurnaan mutlak - maka Dialah ilah
(Tuhan) yang mutlak -]Allah SWT - yang mereka cari dan tuju untuk mengisi
kelemahan (kekurangan) manusia, dan muncul (tajalli) kepada makhlukNya yang serba
kekurangan dengan sifat Rububiyah, maka Dia melempahkan keatas kekurangan
mereka dengan kesempurnaan, supaya mereka mengenali-Nya dan menyembah-Nya,
kerana beribadat tanpa mengenalNya adalah tidak bermakna dan kosong dari
haqiqat.
Oleh kerana Sebesar-besar makrifah
yang sebenar adalah: mengetahui ketidakupayaan untuk mengetahui kebenaran,
kerana tajalli Allah (SWT) pada penciptaan-Nya dengan sifat uluhiyah, yang mana
Kesempurnaan mutlak menghadapi kekurangan mereka, dan yang mendesak mereka
untuk menuju kepada-Nya dan mencariNya. Dan seterusnya, penguasaan mengenal martabat
ini melayakkan mereka untuk mengetahui ketidakupayaan mereka untuk mengenal, pada
martabat (tahap) yang sebenar (hakikat).
Ketuhanan (al-uluhiyah) adalah
kekayaan dan kesempurnaan, berbanding kekurangan, yang menggalakkan yang kurang
untuk menuju dan kembali kepadaNya dengan Dia melimpahkan kepada mereka kesempurnaan,
maka mereka mengenal al-uluhiyah Nya semasa mereka kembali dan menuju
kepada-Nya, dan mengenal Nya al-Rububiyah manakala Dia melempahkan kepada
mereka kesempurnaan. Sesungguhnya Kegagalan membezakan antara Ketuhanan (al-uluhiyah)
dan Haqiqat sebenar-lah yang mencipta kekeliruan kepada ramai orang-orang yang
mendakwa berilmu dan mengenal, apatah lagi terdapat ramai orang yang hampir
tidak boleh membezakan antara Ketuhanan al-uluhiyah dengan al-Rububiyah,
sehinggakan , yang kita dapati hari ini, secara jelasnya, mereka yang mendakwa
bahawa mereka adalah ulama-ulama Islam, tidak dapat, selama lebih daripada
seribu tahun, untuk menjelaskan maksud -Dia, Yang Maha Berkuasa, berfirman:
هَلْ
يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِي ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ
وَالْمَلَائِكَةُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ ۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
{Tiada yang mereka
nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dalam naungan awan dan malaikat, dan
diputuskanlah perkaranya. Dan hanya kepada Allah dikembalikan segala urusan.} [
Surah AlBaqarah 2:210 ]
Jadi sama ada mereka menambah
perkataan kepada ayat dan mereka berkata sepatutnya perkataan
"perintah" ditambah kepada ayat ini supaya ia menjadi "sehingga
perintah Allah datang kepada mereka [1] dan merosakkannya mengikut keinginan
atau pendapat mereka , seolah-olah Allah yang Maha Suci , Yang Maha Tinggi dan
Maha Besar, tidak dapat menambah perkataan ini, atau mereka adalah antara
orang-orang yang mengatakan bahawa Allah datang dan bergerak, dan Maha Suci Dia
[dari datang dan pergi ][2] Dan oleh itu, mereka adalah seperti pembalak di
waktu malam yang tidak tahu di mana kapak beliau akan jatuh , kerana mereka di
antara dua kebakaran, api satu: adalah bahawa mereka katakan tentang Allah
bahawa Dia datang dan pergi , maka mereka merendahkan [Sifat Dia] kerana status
makhluk yang memerlukan untuk tempat atau ruang atau bergerak , [dan api yang
satu lagi adalah bahawa] mereka menafikan bahawa Dia datang dan pergi dengan
merosakkan ayat itu dan mendakwa bahawa ia mempunyai perkataan yang dipadam.
oleh itu dengan mengatakan itu, mereka merosakkan ucapan [Allah] berlepas dari
tempat ke suatu tempat, tanpa takut kepada-Nya, Maha Suci Allah . Bagaimana
berani mereka ini? !
Bagi orang-orang Kristian,
mereka telah menjadikan orang yang datang di awan, yang disebut di dalam Taurat
dan Injil [3], Isa (as) , dan mereka dianggap Isa (as ) sebagai Allah (SWT).
Dan mereka jadikan Kesucian
Ketuhanan mempunyai jasad dengan jasad di dunia ini, dan oleh itu, mereka telah
mengumumkan kekurangan dan keperluan-Nya, dan mereka telah menyelewengkan
Kesucian Ketuhanan Allah SWT dengan terlalu besar kezalimannya.
Dan dari sini datangnya
keperluan untuk menulis kitab ini kerana ia menjelaskan kepercayaan yang
sebenar bagi Ketuhanan diredhai oleh Allah (SWT). Dan saya juga memohon kepada
Allah (SWT) bahawa buku ini boleh menjadi sebab untuk membimbing sebahagian
besar makhluk ciptaan-Nya selepas mereka disesatkan oleh mereka yang jahil
tentang kebenaran mereka yang mengaku sebagai ulamak. Dan saya juga memohon
kepada Allah (SWT ) menjadikan kitab ini memberi kebaikan dan keberkatan, dan
menambah hidayah, dan menghindarkan dari kesesatan, kepada setiap orang yang
membacanya, dan bahawa faedahnya m ay semerbak . Dan saya telah mencuba dengan
semua yang Tuhan telah berikan saya keupayaan untuk menulis buku pendek ini dan
untuk memudahkan semua orang dan tidak menyukar orang ramai memahaminya.
Ahmad Al- Hassan
✡✡✡✡✡
------------------------------
1 - untuk mengatakan bahawa perlu
dibuang perkataan adalah tidak betul, dan cukup untuk meminta peraturan (usulan)
dibangkitkan di dalam ayat ini tidak mempunyai peraturan yang sihat seperti
yang berlaku di dalam ayat di atas? Adakah mereka mengatakan apabila menyatakan
ayat-ayat, bahawa Allah mengheret dan
menghapuskan penghayatannya, sebagai contoh? Bagaimana kamu menjelaskan untuk mempertimbangakan
kalimah Allah ia adalah kata kerja aktif "untuk masa akan hadapan"?
Dan mungkin ia juga sesuai
untuk menyampaikan kata-kata Ulamak Syiah dan Sunni mengenai perkara ini dan
melihat ke dalamnya, dan dia adalah Al-Girgani, dan untuk melihat sama ada ia
terpakai dalam ayat ini yang ia boleh dikatakan bahawa wujud perkataan yang
dihapuskan ? Al-Girgani telah berkata: (Kenyataan mengenai penghapusan adalah jalan
di pintu yang sempit dan lembut dalam sumber dan menakjubkan seperti sihir (silap
mata), oleh itu, kamu lihat meninggalkan sebutan untuk menjadikan ia lebih
fasih daripada mengingati [sendiri], dan kamu melihat bukti tanpa ucapan meningkatkan
pembuktian, dan kamu mendapati diri kamu boleh menyebutnya apabila kamu tidak
melafazkannya, dan yang paling lengkap dalam menjelaskannya apabila kamu tidak
menjelaskannya) - Dala'il Al-'Igaz oleh Abdul- Qahir Al-Girgani.
Adapun takwil: bermaksud bahawa
, Adapun seseorang yang mengatakan bahawa Allah di sini bermaksud Perintah
Allah, ini tidak ada perkataan dihapuskan: maka datang pula soalan: Adakah dibolehkan
yang lain dari Allah akan dipanggil Allah SWT? Kerana di sini [yang mereka
perkatakan] ia perintah Allah [sebagai sama seperti kalimah] Allah. Jadi, jika
ini dibolehkan dalam bahasa, maka mengapakah tidak apa yang dimaksudkan dengan
perkataan Allah adalah hamba Allah, dan bukan perintah Allah, bermakna yang
dimaksudkan di sini oleh Allah adalah Muhammad (sawas). Oleh itu persoalannya:
apakah perintah Allah atau hamba Allah ? Dan yang merupakan perintah Allah atau
hamba Allah yang bernama "Allah"? dan membawa nama Allah? dan kenapa
dia membawa nama ini? Dan inilah sebahagia yang saya akan cuba jelaskan dalam
buku ini
[2 ] Ibn Jibreen, salah satu
daripada penceramah terkenal daripada Wahabi (Ulama Aqidah), telah berkata :
(dan kami katakan: [hakikat bahawa] dalam beberapa ayat-ayat wujud (datang
perintah Allah) tidak tidak bermakna (kedatangan Allah) tidak mungkin [wujud]
dalam beberapa ayat lain, dan jika kita buktikan bahawa Allah datang, kita akan
berkata : Dia datang sebagaimana yang dikehendaki-Nya ) Ulasan Ibn Jibreen Ali,
Kitab Lima'a Al-Iktiqad oleh Ibn Al-Qidamah Maqdasi
[3 ] Dan juga dalam Al-Quran
Dia Yang Maha Tinggi, berfirman: {Tiada yang mereka nanti-nantikan melainkan
datangnya Allah dalam naungan awan dan malaikat, dan diputuskanlah perkaranya.
Dan hanya kepada Allah dikembalikan segala urusan.} [ Surah Al -Baqarah 2:210 ]
Dan dalam Injil: ((62) Jawab
Yesus: "Akulah Dia, dan kamu akan melihat Anak Manusia duduk di sebelah
kanan Yang Mahakuasa dan datang di tengah-tengah awan-awan di langit."
(63) Maka Imam Besar itu
mengoyakkan pakaiannya dan berkata: "Untuk apa kita perlu saksi lagi?
(64) Kamu sudah mendengar
hujat-Nya terhadap Allah. Bagaimana pendapat kamu?" Lalu dengan suara
bulat mereka memutuskan, bahwa Dia harus dihukum mati.
(65) Lalu mulailah
beberapa orang meludahi Dia dan menutupi muka-Nya dan meninju-Nya sambil
berkata kepada-Nya: "Hai nabi, cobalah terka!" Malah para pengawalpun
memukul Dia.) Injil Mark, bab 14
Dan di dalam Taurat : ((1) TUHAN
adalah Raja! Biarlah bumi bersorak-sorak, biarlah banyak pulau bersukacita!
(2) Awan dan kekelaman ada
sekeliling Dia, keadilan dan hukum adalah tumpuan takhta-Nya.
(3) Api menjalar di
hadapan-Nya, dan menghanguskan para lawan-Nya sekeliling.
(4) Kilat-kilat-Nya
menerangi dunia, bumi melihatnya dan gemetar.
(5) Gunung-gunung luluh
seperti lilin di hadapan TUHAN, di hadapan Tuhan seluruh bumi.
(6) Langit memberitakan
keadilan-Nya, dan segala bangsa melihat kemuliaan-Nya.
(7) Semua orang yang
beribadah kepada patung akan mendapat malu, orang yang memegahkan diri karena
berhala-berhala; segala tuhan sujud menyembah kepada-Nya.
(8) Sion mendengarnya dan
bersukacita, puteri-puteri Yehuda bersorak-sorak, oleh karena penghukuman-Mu,
ya TUHAN.
(9) Sebab Engkaulah, ya
TUHAN, Yang Mahatinggi di atas seluruh bumi, Engkau sangat dimuliakan di atas
segala tuhan.
(10) Hai orang-orang yang
mengasihi TUHAN, bencilah kejahatan! Dia, yang memelihara nyawa orang-orang
yang dikasihi-Nya, akan melepaskan mereka dari tangan orang-orang fasik.
(11) Terang sudah terbit
bagi orang benar, dan sukacita bagi orang-orang yang tulus hati.
(12) Bersukacitalah karena
TUHAN, hai orang-orang benar, dan nyanyikanlah syukur bagi nama-Nya yang kudus.)
Mazmur: 97, dan kamu boleh mencari maklumat lebih dalam Tambahan nombor 4
Tiada ulasan:
Catat Ulasan