Sabtu, 8 Mac 2014

Mengapa Kitab Ini?


بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

         
Mengapa Kitab Ini?

Allah Subhanahu Wa Taala, pada sifat Ketuhanan al-uluhiyah atau al-Rububiyah adalah Kewujudan dan HaqiqatNya, bahkan ia adalah sifat-sifatNya Yang Maha Suci dan Maha Tinggi, kerana Dialah Allah tempat makhluk menyempurnakan dan menolak kekurangan (kelemahan) dari helaian kewujudan mereka. Dan Dialah Tuhan yang melimpahkan kesempurnaan ke atas makhluk-Nya, dan yang mengekalkan kelemahan mereka..

Tetapi tidaklah Ilahiyah atau Rububiyah itu Haqiqat dan KewujudanNya, sebaliknya, Dia Yang Maha Suci dan Maha Tinggi tajalli (muncul) pada ciptaanNya yang serba kekurangan dengan Kesempurnaan mutlak -  maka Dialah ilah (Tuhan) yang mutlak -]Allah SWT - yang mereka cari dan tuju untuk mengisi kelemahan (kekurangan) manusia, dan muncul (tajalli) kepada makhlukNya yang serba kekurangan dengan sifat Rububiyah, maka Dia melempahkan keatas kekurangan mereka dengan kesempurnaan, supaya mereka mengenali-Nya dan menyembah-Nya, kerana beribadat tanpa mengenalNya adalah tidak bermakna dan kosong dari haqiqat.

Oleh kerana Sebesar-besar makrifah yang sebenar adalah: mengetahui ketidakupayaan untuk mengetahui kebenaran, kerana tajalli Allah (SWT) pada penciptaan-Nya dengan sifat uluhiyah, yang mana Kesempurnaan mutlak menghadapi kekurangan mereka, dan yang mendesak mereka untuk menuju kepada-Nya dan mencariNya. Dan seterusnya, penguasaan mengenal martabat ini melayakkan mereka untuk mengetahui ketidakupayaan mereka untuk mengenal, pada martabat (tahap) yang sebenar (hakikat).

Ketuhanan (al-uluhiyah) adalah kekayaan dan kesempurnaan, berbanding kekurangan, yang menggalakkan yang kurang untuk menuju dan kembali kepadaNya dengan Dia melimpahkan kepada mereka kesempurnaan, maka mereka mengenal al-uluhiyah Nya semasa mereka kembali dan menuju kepada-Nya, dan mengenal Nya al-Rububiyah manakala Dia melempahkan kepada mereka kesempurnaan. Sesungguhnya Kegagalan membezakan antara Ketuhanan (al-uluhiyah) dan Haqiqat sebenar-lah yang mencipta kekeliruan kepada ramai orang-orang yang mendakwa berilmu dan mengenal, apatah lagi terdapat ramai orang yang hampir tidak boleh membezakan antara Ketuhanan al-uluhiyah dengan al-Rububiyah, sehinggakan , yang kita dapati hari ini, secara jelasnya, mereka yang mendakwa bahawa mereka adalah ulama-ulama Islam, tidak dapat, selama lebih daripada seribu tahun, untuk menjelaskan maksud -Dia, Yang Maha Berkuasa, berfirman:

هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِي ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَالْمَلَائِكَةُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ ۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ

{Tiada yang mereka nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dalam naungan awan dan malaikat, dan diputuskanlah perkaranya. Dan hanya kepada Allah dikembalikan segala urusan.} [ Surah AlBaqarah 2:210 ]

Jadi sama ada mereka menambah perkataan kepada ayat dan mereka berkata sepatutnya perkataan "perintah" ditambah kepada ayat ini supaya ia menjadi "sehingga perintah Allah datang kepada mereka [1] dan merosakkannya mengikut keinginan atau pendapat mereka , seolah-olah Allah yang Maha Suci , Yang Maha Tinggi dan Maha Besar, tidak dapat menambah perkataan ini, atau mereka adalah antara orang-orang yang mengatakan bahawa Allah datang dan bergerak, dan Maha Suci Dia [dari datang dan pergi ][2] Dan oleh itu, mereka adalah seperti pembalak di waktu malam yang tidak tahu di mana kapak beliau akan jatuh , kerana mereka di antara dua kebakaran, api satu: adalah bahawa mereka katakan tentang Allah bahawa Dia datang dan pergi , maka mereka merendahkan [Sifat Dia] kerana status makhluk yang memerlukan untuk tempat atau ruang atau bergerak , [dan api yang satu lagi adalah bahawa] mereka menafikan bahawa Dia datang dan pergi dengan merosakkan ayat itu dan mendakwa bahawa ia mempunyai perkataan yang dipadam. oleh itu dengan mengatakan itu, mereka merosakkan ucapan [Allah] berlepas dari tempat ke suatu tempat, tanpa takut kepada-Nya, Maha Suci Allah . Bagaimana berani mereka ini? !

Bagi orang-orang Kristian, mereka telah menjadikan orang yang datang di awan, yang disebut di dalam Taurat dan Injil [3], Isa (as) , dan mereka dianggap Isa (as ) sebagai Allah (SWT).

Dan mereka jadikan Kesucian Ketuhanan mempunyai jasad dengan jasad di dunia ini, dan oleh itu, mereka telah mengumumkan kekurangan dan keperluan-Nya, dan mereka telah menyelewengkan Kesucian Ketuhanan Allah SWT dengan terlalu besar kezalimannya.

Dan dari sini datangnya keperluan untuk menulis kitab ini kerana ia menjelaskan kepercayaan yang sebenar bagi Ketuhanan diredhai oleh Allah (SWT). Dan saya juga memohon kepada Allah (SWT) bahawa buku ini boleh menjadi sebab untuk membimbing sebahagian besar makhluk ciptaan-Nya selepas mereka disesatkan oleh mereka yang jahil tentang kebenaran mereka yang mengaku sebagai ulamak. Dan saya juga memohon kepada Allah (SWT ) menjadikan kitab ini memberi kebaikan dan keberkatan, dan menambah hidayah, dan menghindarkan dari kesesatan, kepada setiap orang yang membacanya, dan bahawa faedahnya m ay semerbak . Dan saya telah mencuba dengan semua yang Tuhan telah berikan saya keupayaan untuk menulis buku pendek ini dan untuk memudahkan semua orang dan tidak menyukar orang ramai memahaminya.

Ahmad Al- Hassan

✡✡✡✡✡

------------------------------
1 - untuk mengatakan bahawa perlu dibuang perkataan adalah tidak betul, dan cukup untuk meminta peraturan (usulan) dibangkitkan di dalam ayat ini tidak mempunyai peraturan yang sihat seperti yang berlaku di dalam ayat di atas? Adakah mereka mengatakan apabila menyatakan ayat-ayat, bahawa Allah  mengheret dan menghapuskan penghayatannya, sebagai contoh? Bagaimana kamu menjelaskan untuk mempertimbangakan kalimah Allah ia adalah kata kerja aktif "untuk masa akan hadapan"?

Dan mungkin ia juga sesuai untuk menyampaikan kata-kata Ulamak Syiah dan Sunni mengenai perkara ini dan melihat ke dalamnya, dan dia adalah Al-Girgani, dan untuk melihat sama ada ia terpakai dalam ayat ini yang ia boleh dikatakan bahawa wujud perkataan yang dihapuskan ? Al-Girgani telah berkata: (Kenyataan mengenai penghapusan adalah jalan di pintu yang sempit dan lembut dalam sumber dan menakjubkan seperti sihir (silap mata), oleh itu, kamu lihat meninggalkan sebutan untuk menjadikan ia lebih fasih daripada mengingati [sendiri], dan kamu melihat bukti tanpa ucapan meningkatkan pembuktian, dan kamu mendapati diri kamu boleh menyebutnya apabila kamu tidak melafazkannya, dan yang paling lengkap dalam menjelaskannya apabila kamu tidak menjelaskannya) - Dala'il Al-'Igaz oleh Abdul- Qahir Al-Girgani.

Adapun takwil: bermaksud bahawa , Adapun seseorang yang mengatakan bahawa Allah di sini bermaksud Perintah Allah, ini tidak ada perkataan dihapuskan: maka datang pula soalan: Adakah dibolehkan yang lain dari Allah akan dipanggil Allah SWT? Kerana di sini [yang mereka perkatakan] ia perintah Allah [sebagai sama seperti kalimah] Allah. Jadi, jika ini dibolehkan dalam bahasa, maka mengapakah tidak apa yang dimaksudkan dengan perkataan Allah adalah hamba Allah, dan bukan perintah Allah, bermakna yang dimaksudkan di sini oleh Allah adalah Muhammad (sawas). Oleh itu persoalannya: apakah perintah Allah atau hamba Allah ? Dan yang merupakan perintah Allah atau hamba Allah yang bernama "Allah"? dan membawa nama Allah? dan kenapa dia membawa nama ini? Dan inilah sebahagia yang saya akan cuba jelaskan dalam buku ini

[2 ] Ibn Jibreen, salah satu daripada penceramah terkenal daripada Wahabi (Ulama Aqidah), telah berkata : (dan kami katakan: [hakikat bahawa] dalam beberapa ayat-ayat wujud (datang perintah Allah) tidak tidak bermakna (kedatangan Allah) tidak mungkin [wujud] dalam beberapa ayat lain, dan jika kita buktikan bahawa Allah datang, kita akan berkata : Dia datang sebagaimana yang dikehendaki-Nya ) Ulasan Ibn Jibreen Ali, Kitab Lima'a Al-Iktiqad oleh Ibn Al-Qidamah Maqdasi

[3 ] Dan juga dalam Al-Quran Dia Yang Maha Tinggi, berfirman: {Tiada yang mereka nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dalam naungan awan dan malaikat, dan diputuskanlah perkaranya. Dan hanya kepada Allah dikembalikan segala urusan.} [ Surah Al -Baqarah 2:210 ]
         
Dan dalam Injil: ((62) Jawab Yesus: "Akulah Dia, dan kamu akan melihat Anak Manusia duduk di sebelah kanan Yang Mahakuasa dan datang di tengah-tengah awan-awan di langit."
(63) Maka Imam Besar itu mengoyakkan pakaiannya dan berkata: "Untuk apa kita perlu saksi lagi?
(64) Kamu sudah mendengar hujat-Nya terhadap Allah. Bagaimana pendapat kamu?" Lalu dengan suara bulat mereka memutuskan, bahwa Dia harus dihukum mati.
(65) Lalu mulailah beberapa orang meludahi Dia dan menutupi muka-Nya dan meninju-Nya sambil berkata kepada-Nya: "Hai nabi, cobalah terka!" Malah para pengawalpun memukul Dia.) Injil Mark, bab 14

Dan di dalam Taurat : ((1) TUHAN adalah Raja! Biarlah bumi bersorak-sorak, biarlah banyak pulau bersukacita!
(2) Awan dan kekelaman ada sekeliling Dia, keadilan dan hukum adalah tumpuan takhta-Nya.
(3) Api menjalar di hadapan-Nya, dan menghanguskan para lawan-Nya sekeliling.
(4) Kilat-kilat-Nya menerangi dunia, bumi melihatnya dan gemetar.
(5) Gunung-gunung luluh seperti lilin di hadapan TUHAN, di hadapan Tuhan seluruh bumi.
(6) Langit memberitakan keadilan-Nya, dan segala bangsa melihat kemuliaan-Nya.
(7) Semua orang yang beribadah kepada patung akan mendapat malu, orang yang memegahkan diri karena berhala-berhala; segala tuhan sujud menyembah kepada-Nya.
(8) Sion mendengarnya dan bersukacita, puteri-puteri Yehuda bersorak-sorak, oleh karena penghukuman-Mu, ya TUHAN.
(9) Sebab Engkaulah, ya TUHAN, Yang Mahatinggi di atas seluruh bumi, Engkau sangat dimuliakan di atas segala tuhan.
(10) Hai orang-orang yang mengasihi TUHAN, bencilah kejahatan! Dia, yang memelihara nyawa orang-orang yang dikasihi-Nya, akan melepaskan mereka dari tangan orang-orang fasik.
(11) Terang sudah terbit bagi orang benar, dan sukacita bagi orang-orang yang tulus hati.
(12) Bersukacitalah karena TUHAN, hai orang-orang benar, dan nyanyikanlah syukur bagi nama-Nya yang kudus.) Mazmur: 97, dan kamu boleh mencari maklumat lebih dalam Tambahan nombor 4

Tiada ulasan: