Isnin, 3 Mac 2014

Soalan 133: Kerajaan Sulaiman, Isa dan Al-Mahdi

Soalan 133:
Apa yang di maksudkan dengan firman SWT:

﴿وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمَانَ وَأَلْقَيْنَا عَلَى كُرْسِيِّهِ جَسَداً ثم أنابَ * قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ﴾

{Dan sesungguhnya Kami telah menguji Sulaiman dan Kami letakkan (dia) di atas takhtanya jasadnya, kemudian ia kembali. Ia berkata: "Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang juapun sesudahku, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemberi"}? [1]

Jawapannya:
Dengan nama Allah , Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
Segala puji-pujian tertentu bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat Allah ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi .

Ini bermakna bahawa Sulaiman telah diuji, dan ujian ini adalah dalam keutamaan dua ibadah iaitu jihad dan Solat, untuk Sulaiman (as) mendahalukan Jihad dari solat sehingga masa-masa berlalu. Jadi dia pergi berjumpa malaikat supaya mereka kembali (melihat) matahari dengan izin Allah, maka Sulaiman (as) bersolat Asar selelah dia terlepas dan selelah hilang matahari, kerana dia sibuk membuat persediaan demi pada Jihad Allah [2].

Kemudian Allah (SWT) menurunkan kepada Sulaiman Malaikat Al-Furqan {Kami letakkan di atas takhtanya jasadnya,} untuk mengenalkan dia yang utama dari yang diutamakan, dan apa yang didahalukan apa yang ditangguhkan. Dan malaikat ini ialah (Kitab yang tertulis di dalamnya kebenaran dari kehendak Allah SWT). Sulaiman (as) belajar selepas Al-Furqan diturunkan kepadanya atas kesilapan yang dilakukan apabila dia mendahalukan Jihad dengan mengorbankan Solat, {kemudian dia kembali}, dan meminta ampun dari Allah SWT, {Ia berkata: "Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang juapun sesudahku, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemberi"}

Dan Sulaiman meminta kerajaan bani Israel berada dalam keturunannya, dan kerajaan Bani Israil selepas Dawud (as) diiringi oleh kenabian , jadi Sulaiman (as) itu meminta supaya orang yang menanggung dan memberi kemenangan kepada agama Allah mereka adalah dari keturunannya supaya dia pada masa akan datang memberi kemenangan kepada agama Allah bersama mereka, terutamanya dengan al-Qai'm daripada keluarga Ya'qub iaitu Isa (as), kerana dia meminta al-Qai'm dari keturunannya, dan sesungguhnya ini adalah apa yang berlaku kepasa Maryam (as) ibu Isa (as) adalah dari keturunan Sulaiman dan kerajaan Isa (as) adalah kerajaan yang besar di dalam Bani Israel, dan mereka telah dijanjikan dan mereka menunggunya.

Jadi ini Sulaiman berkata: {dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang juapun sesudahku.}, ​​bermakna kerajaan orang Yahudi, iaitu dia adalah dari keturunan beliau dan terutama Isa (as); kerana kerajaan Isa (as) tidak mempunyai kerajaan yang sama dengan orang-orang Yahudi, kerana dia adalah al-Qai'm yang dinanti-nantikan dari keluarga Yakub. Sulaiman meminta raja orang Yahudi adalah Isa dari keturunannya, jadi tidak boleh selain dari Isa (as) jadi Raja orang Yahudi yang mungkin dari keturunan lain yang dinanti-nantikan Bani Israel.

Dan mungkin sebahagian orang yang lalai dari kebenaran faham bahawa kerajaan Allah SWT dicapai secara (wujud) nyata dalam kehidupan dunia ini, Tidak ini batil, kerana kerajaan Firaun dan orang-orang seperti Namrud dan seumpama mereka adalah kerajaan syaitan [3], bagi kerajaan Allah diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dari hamba-hamba yang soleh, dan dia tidak perlu memerintah, tetapi sebenarnya kebanyakan masa sepanjang pergerakan ini kederhakaan manusia terhadap Pencipta, yang mana Allah melantik menjadi raja tetapi mereka menolaknya, Dia SWT berfirman:

﴿أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً﴾

ataukah mereka dengki kepada manusia (Muhammad) lantaran karunia yang Allah telah berikan kepadanya? Sesungguhnya Kami telah memberikan Kitab dan Hikmah kepada keluarga Ibrahim, dan Kami telah memberikan kepadanya kerajaan yang besar.} [4] ,

walaupun kebanyakan yang Allah telah berikan kerajaan dari keluarga Ibrahim tidak ditolak di Bumi ini, tetapi sebahagian daripada mereka telah membunuh dan menindas dan menganiaya dengan kezaliman yang melampau.

Jadi kerajaan yang dikehendaki Sulaiman (as) adalah sebuah kerajaan yang Allah SWT berikan kepadanya, maka ia menjadi kerajaan terbesar dan terbaik, Allah memberi rezeki kepada orang-orang Yahudi dari Bani Israil. Oleh itu dia meminta raja dinanti-nantikan orang-orang Yahudi adalah daripada keturunannya, dan dia adalah Nabi Isa (as), walaupun Nabi Isa (as) tidak menganggap dia seorang raja, tetapi dia adalah raja yang dilantik oleh Allah, dan Allah menghendaki supaya dia dibangkitkan apabila dia turun bersama Imam Al Mahdi (as), dan bahawa dia boleh memerintah dan menjadi raja di negeri Imam Al Mahdi (as).

✡✡✡✡✡

--------
[1] Surah Sad  38: 34-35
[2] Terdapat banyak pendapat - kerana ia adalah lumrah penterjemahan kebanyakan ayat-ayat Al-Quran - tentang percubaan dan ujian Sulaiman , dan yang seperti itu? Jadi sebahagian menjadikan perbicaraannya (as) dalam kesakitan, dan ada yang membuat dia mempunyai anak yang hanya ada badan tanpa roh dan bahawa dia telah dibuang dari katilnya, dan yang ketiga membuat perbicaraannya sebagai menggauli tujuh puluh wanitanya dalam satu malam seperti riwayat Abu Hurairah, dan yang keempat - seperti Al-Wahdi - berkata [bahawa perbicaraan itu adalah dalam] penjelmaan syaitan pada imejnya (as)... dan sebagainya. Dan tidak hairan mengenai mereka - yang saya maksudkan sesiapa sahaja yang mengaku mengetahui ilmu tafsiran al-Quran dari kedua-dua pihak tanpa perbezaan - selepas pendapat itu sebagai pendekatan lazim kepada mereka walaupun mereka tidak memanggilnyaa seperti itu, bahawa sementara mereka membaca -firmanNya SWT: {dan tiada yang mengetahui tafsirannya kecuali Allah dan orang- orang yang mendalam dalam pengetahuan} Al- Imran 3: 7, dan ada di antara mereka yang mendakwa adalah dari orang-orang yang mendalam ilmunya?!
[3] Untuk lebih lanjut, baca kata-kata Al Sayyed Ahmad Al Hassan (as) tentang keagungan Allah di dalam bukunya (Ketuanan Allah Bukan Ketuanan Manusia )

[4 ] Al- Nisaa' 4: 54, dan mengenai ayat ini Al- Kailani meriwayatkan dari Abi Abdillah (as) bahawa dia berkata (kami adalah Orang yang Allah SWT wajibkan kepada kami mesti ditaati, kepada kami milik harta rampasan perang, dan kepada kami milik [apa yang dipilih daripada harta sebelum ia dibahagikan], dan kami adalah orang-orang -orang yang mendalam dalam pengetahuan, dan kami adalah yang dicemburui seperti firmanNya SWT: {ataukah mereka dengki kepada manusia lantaran karunia yang Allah telah berikan kepadanya?} Al- Kafi jilid 1, halaman 186, hadith 6

Tiada ulasan: