Rabu, 19 Mac 2014

Pertama: Keterlaluan Dalam Had-Had Tauhid

Pertama: Keterlaluan Dalam Had-Had Tauhid
أولاً: الإفراط في حدود التوحيد


Dan marilah kita mengambil contoh Mazhab Wahabi atau orang-orang yang menamakan diri mereka Salafi (السلفية), mereka meanggap Muhammad ar-Rasul (sawas) hanya sebagai penghantar lafadz firman Allah SWT. Bagi Roh Muhammad (sawas) dan hakikat baginda, tidak memberi  mudharat atau memberi manfaat semasa hidupnya di dunia ini, atau selepas baginda berpindah ke Al Mala’ Al A’la [Perhimpunan (Malaikat) Teringgi]. Dan kepercayaan bahawa dia memberi  mudharat atau memberi manfaat atau memberi syafaat atau memberi Ilmu atau... atau... pada mereka ini adalah syirik secara terang-terang dan murtad (terkeluar) daripada Islam, sehingga perkara ini telah membawa mereka kepada kejahilan yang membawa mereka melanggar peruntukan (al-Ahkam) dan kehendak-kehendak Islam dan Al-Quran. Oleh itu, mereka telah menghalalkan untuk membunuh sesiapa yang mengucapkan (لا إله إلا الله محمد رسول الله), semata-mata kerana kepercayaan seseorang itu: bahawa Roh Rasulullah (sawas) memberi  mudharat atau memberi manfaat atau memberi syafaat atau... atau... selepas baginda berpindah dari kehidupan dunia ini, dengan izin Allah, dan dengan Daya dan Kekuatan Allah SWT. Walaupun (hukum) seorang Zhimmi samada Kristian atau Yahudi yang tinggal di Negara Islam, dan memelihara syarat-syarat Zhimmah, tidak dibenarkan untuk membunuhnya, dan menghormati darah semua orang Islam, begitulah juga dengan mereka.

Pada hakikatnya mereka mengabaikan manfaat,  mudharat, syafaat dan upaya untuk memberi kesan dalam kehidupan dunia ini, secara umum, adalah berkaitan dengan Kehidupan dan izin Allah Yang Maha Suci. Dan kerana kehidupan yang ditetapkan dengan pasti untuk para Nabi dan Aushiak dan Rasul-rasul (as), maka sesungguhnya, mereka adalah Ketua Syuhada’ dalam Penciptaan dan mereka adalah dari kalangan orang-orang yang terbunuh di jalan Allah Yang Maha Suci. Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ﴾

{Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki.} {Surah Aali `Imran 3: 169}.

Dan sesiapa yang mengatakan bahawa mereka tidak hidup di sisi Tuhan mereka dan menerima rezeki, ini bermakna bahawa dia menuduh para Nabi dan Aushiak, tetapi bagaimana mereka mengiktiraf seseorang yang terbunuh di bawah panji-panji mereka masih hidup di sisi Tuhannya, padahal mereka (as) adalah pemimpin dan Pemilik panji-panji! Tidakkah mereka juga lebih dari itu?!

Jadi hidup para Nabi dan Aushiak adalah tetap di sisi Tuhan mereka, dan oleh itu, Keupayaan adalah tetap, kerana sesungguhnya kesan Roh yang bersinar dengan cahaya Tuhannya ke atas Alam Jasmani ini adalah sangat sedikit, kerana ia adalah dari alam yang menguasai alam (Dunia) ini, oleh itu, tidak ada yang kekal hanya yang diizinkan Allah bagi mereka untuk memberi kesan, dan Allah SWT, berfirman:

﴿وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ * لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ * يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ * وَمَن يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّي إِلَهٌ مِّن دُونِهِ فَذَلِكَ نَجْزِيهِ جَهَنَّمَ كَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ﴾

{Dan mereka berkata: "Ar-Rahman telah mengambil (mempunyai) anak", Maha Suci Allah. Sebenarnya, adalah hamba-hamba yang dimuliakan,* mereka itu tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah-perintah-Nya.* Allah mengetahui segala sesuatu yang dihadapan mereka dan yang di belakang mereka, dan mereka tiada memberi syafa'at melainkan kepada orang yang diridhai Allah, dan mereka itu selalu berhati-hati karena takut kepada-Nya.. * Dan barangsiapa di antara mereka, mengatakan: "Sesungguhnya Aku adalah tuhan selain daripada Allah", maka orang itu Kami beri balasan dengan Jahannam, demikian Kami memberikan pembalasan kepada orang-orang zalim.} [Surah Al-Anbiyā' 21: 26 – 29].

Oleh itu, mereka masih hidup dan berupaya dengan keupayaan Allah dan dengan apa yang telah diletakkan oleh Allah dalam diri mereka dari Kebolehan, dan mereka bekerja (beramal) dengan izin Allah dan dengan perintah Allah, bahkan, Allah telah memerintahkan kita bahawa kita mengambil mereka sebagai wasilah (penghampir).

﴿أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُوراً﴾

{Merekalah yang menyeru, yang mencari wasilah kepada Tuhan mereka siapa di antara mereka yang lebih dekat dan mengharapkan rahmat-Nya dan takut akan azab-Nya; sesungguhnya azab Tuhanmu adalah suatu yang (harus) ditakuti..} [Surah Al-Isra' 17: 57].

Bahkan, kita juga meminta kepada mereka bahawa mereka boleh menjadi penolong- kita kepada Allah supaya Allah mengampunkan dosa-dosa kita

﴿وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّاباً رَّحِيماً﴾

{Dan Kami tidak mengutus seseorang rasul melainkan untuk ditaati dengan seizin Allah. Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.} [Surah Al -Nisaa' 4:64].

Bagi sesiapa yang menghadkan kesan dan keupayaan mereka untuk kewujudan jasmani mereka dalam kehidupan di dunia ini, maka dia jahil kebenaran perkara itu, dan tidak mempedulikan (kenyataan) bahawa mereka masih hidup di sisi Tuhan mereka, dan Allah menggunakan mereka dan mereka adalah pekerja di sisi Allah dan untuk mereka ada tugas-tugas dan kerja-kerja yang mereka lakukan. Sama seperti Jibra'el (as), Malaikat yang hidup di sisi Tuhannya, mempunyai tugas dan kerja-kerja yang dia jalankan, dengan izin Allah.

Maka, adalah tidak benar untuk menuduh orang yang beriktiqad bahawa Muhammad (sawas) memberi  mudharat dan manfaat dengan izin Allah, selepas kematiannya dan selepas bagnda berpindah kepada Tuhannya; kerana dia masih hidup di sisi Tuhannya – (adakah mereka) sebagai musyrik, sedangkan Jibra'el (as), Malaikat dan yang hidup di sisi Tuhan dan dia adalah Roh dan bukan jasad jasamani di Alam ini, memberi  mudharat dan manfaat dan dia bekerja dan yang bekerja dan akan terus menjalankan kerja-kerja dengan izin Allah.

Kemudian mereka mendakwa bahawa apa yang mereka mahukan dengan menafikan pengantaraan (wasitah) atau syafaat adalah Tauhid yang ikhlas, pada hal mereka telah jatuh ke dalam jenis syirik dan kufur yang paling keji dengan iktiqad mereka yang Allah tidak menurunkan sebarang kuasa, pada hal nash Al-Quran yang membenarkannya, dan tidak menafikan dan membatalkannya.

Dan mereka mendakwa bahawa mereka tidak ingin menjadikan (mengadakan) di antara mereka dan Allah wasitah (pengantara) dan syafaat, sebenarnya yang menjadi wasitah antara dia dan Allah adalah Musyrik dan kafir, dan mereka telah lalai (lupa) bahawa ini adalah pendirian sebenar Iblis (laknahu Allah) yang menolak perintah Allah Yang Maha Suci untuk menjadikan Adam (as) wasitah (pengantara) dan pemberi syafaat kepadanya di antara Tangan Allah Yang Maha Suci, kerana Iblis (la) sememangnya menyembah Allah, bahkan, dia merupakan Merak Malaikat (Tawus al-Malaikah) kerana banyak beribadah, dan dia tidak menolak menyembah Allah. Tetapi, dia menolak untuk sujud kepada Adam dan menolak Adam menjadi kiblat-nya (arah ibadah) kepada Allah, dan dengan Iblis ini (la) yang enggan menerima Adam (as) menjadi wasitah (pengantara) kepada Allah dan syafaatnya antara Tangan (Kuasa) Allah.

Dan ini adalah pendirian jahiliyah hari ini, kerana pendirian ini betul-betul pendirian Iblis sebelum ini. Mereka tidak memahami Agama Tauhid suatu apa pun, dan mereka meninggalkan Agama sebagaimana Rasulullah (sawas) telah maklumkan tentang mereka, dan mereka tidak memahami Agama walaupun yang paling jelas tentangnya. Mereka hanya akan memberi perhatian kepada diri mereka sendiri dan membaca cerita-cerita para Nabi dan Rasul-rasul, dan membaca al-Quran dan merenung padanya, namun mereka adalah jauh darinya selepas semua yang telah mereka lakukan, kerana mereka tidak kenal kecuali Alam Jisim-jisim (dunia fizikal) dan ingin mencurahkan semua Pengetahuan melalui makrifat terhad mereka, walaupun, Allah tidak memandang ke arah Alam Jisim-jisim (Dunia benda-benda) kerana Dia yang menciptanya, sebagaimana Rasulullah (saw) bersabda, dan mereka memisahkan Alam Arwah (Roh-roh) dari Alam Jisim-jisim sepenuhnya, seolah-olah ia tiada kaitan dengannya. Oleh itu, mereka, tidak mempunyai Roh yang berkesan atau bermanafaat atau memberi  mudharat atau syafaat di sisi mereka, walaupun Roh-roh para Nabi dan Aushiak.

Dan jika mereka telah merenungkan Kitab Allah mereka akan membezakan di antara salam Isa (as​​) yang menghantar kepada dirinya sendiri, dan menghantar keamanan Allah kepada Yahya (as​​). untuk ini adalah keadaan Isa (as):

﴿وَالسَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيّاً﴾

{"Dan Salam atas-ku, pada hari aku dilahirkan, pada hari aku mati dan pada hari aku dibangkitkan hidup kembali."} [Surah Maryam 19: 33],

dan ini adalah keadaan Yahya (as​​):


﴿وَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيّاً﴾

{Dan Salam atas dirinya pada hari ia dilahirkan dan pada hari ia meninggal dan pada hari ia dibangkitkan hidup kembali.} [Surah Maryam 19:15].

Isa (as) berada pada maqam yang lebih tinggi daripada Yahya (as​​).

Oleh itu, jika mereka telah mempelajarilah ayat-ayatnya, mereka akan tahu bahawa Isa (as) berselawat dengan martabatnya (dinaikkan) yang lebih tinggi sehingga boleh mengucap (menghantar) salam dan memberikan keselamatan kepada dirinya sendiri dan kepada yang lain daripadanya, kerana, dia adalah pemberi syafaat, yang syafaatnya diterima oleh ketinggian martabatnya di dunia dan di akhirat, manakala Yahya (as) memiliki salam yang dihantar kepadanya oleh Allah SWT, Maka Isa (as), di sisi mereka yang jahil, tidak memberi manafaat atau memberi mudharat, sedangkan Allah SWT menjadikan dia yang menghantar salam kepada dirinya dan memberi keselamatan kepada dirinya sendiri, dia mengucaptkan (doa) salam dan aman, manakala, Yang memberikan keselamatan dan keamanan asalnya adalah dari Allah SWT, Yang Menyelamat, Yang Mengaman.

Jadi Isa (as) mengirim salam dan memberikan keamanan, kerana perkara itu diwakilkan kepada Isa (as), jika tidak, bagaimana dia boleh memutuskan untuk individu itu aman dan diberkati di hadapan Allah, jika perkara itu tidak diwakilkan kepadanya. Dan sebab bagi perwaklian ini adalah: bahawa Isa (as) adalah tajalli Allah SWT, Yang Maha Suci, pada kelayakan martabatnya itu. Jadi Isa (as) adalah penampilan Allah, "... Dan penampilan Engkau di Sa’eir, dan kemunculan Engkau di Gunung. Faran... "[1]



✡✡✡✡✡


______________________________

[ 1] Du’a Al Sama'at


Tiada ulasan: