Pertama: Keterlaluan Dalam Had-Had Tauhid
أولاً: الإفراط في حدود التوحيد
Dan
marilah kita mengambil contoh Mazhab Wahabi atau orang-orang yang menamakan
diri mereka Salafi (السلفية), mereka meanggap Muhammad ar-Rasul (sawas)
hanya sebagai penghantar lafadz firman Allah SWT. Bagi Roh Muhammad (sawas)
dan hakikat baginda, tidak memberi mudharat atau memberi manfaat semasa hidupnya di
dunia ini, atau selepas baginda berpindah ke Al Mala’ Al A’la [Perhimpunan
(Malaikat) Teringgi]. Dan kepercayaan bahawa dia memberi mudharat atau memberi manfaat atau memberi
syafaat atau memberi Ilmu atau... atau... pada mereka ini adalah syirik secara
terang-terang dan murtad (terkeluar) daripada Islam, sehingga perkara ini telah
membawa mereka kepada kejahilan yang membawa mereka melanggar peruntukan
(al-Ahkam) dan kehendak-kehendak Islam dan Al-Quran. Oleh itu, mereka telah menghalalkan
untuk membunuh sesiapa yang mengucapkan (لا إله إلا الله محمد
رسول الله),
semata-mata kerana kepercayaan seseorang itu: bahawa Roh Rasulullah (sawas)
memberi
mudharat atau memberi manfaat atau
memberi syafaat atau... atau... selepas
baginda
berpindah dari kehidupan dunia
ini, dengan izin Allah, dan dengan Daya dan Kekuatan Allah SWT. Walaupun (hukum)
seorang Zhimmi samada Kristian atau Yahudi yang tinggal di Negara Islam, dan memelihara
syarat-syarat Zhimmah, tidak dibenarkan untuk membunuhnya, dan menghormati
darah semua orang Islam, begitulah juga dengan mereka.
Pada
hakikatnya mereka mengabaikan manfaat, mudharat, syafaat dan upaya untuk memberi
kesan dalam kehidupan dunia ini, secara umum, adalah berkaitan dengan Kehidupan
dan izin Allah Yang Maha Suci. Dan kerana kehidupan yang ditetapkan dengan
pasti untuk para Nabi dan Aushiak dan Rasul-rasul (as), maka sesungguhnya,
mereka adalah Ketua Syuhada’ dalam Penciptaan dan mereka adalah dari kalangan
orang-orang yang terbunuh di jalan Allah Yang Maha Suci. Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَلاَ
تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاء
عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ﴾
{Janganlah
kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan
mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki.} {Surah Aali `Imran 3:
169}.
Dan
sesiapa yang mengatakan bahawa mereka tidak hidup di sisi Tuhan mereka dan menerima
rezeki, ini bermakna bahawa dia menuduh para Nabi dan Aushiak, tetapi bagaimana
mereka mengiktiraf seseorang yang terbunuh di bawah panji-panji mereka masih
hidup di sisi Tuhannya, padahal mereka (as) adalah pemimpin dan Pemilik panji-panji!
Tidakkah mereka juga lebih dari itu?!
Jadi
hidup para Nabi dan Aushiak adalah tetap di sisi Tuhan mereka, dan oleh itu,
Keupayaan adalah tetap, kerana sesungguhnya kesan Roh yang bersinar dengan
cahaya Tuhannya ke atas Alam Jasmani ini adalah sangat sedikit, kerana ia
adalah dari alam yang menguasai alam (Dunia) ini, oleh itu, tidak ada yang kekal
hanya yang diizinkan Allah bagi mereka untuk memberi kesan, dan Allah SWT, berfirman:
﴿وَقَالُوا
اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ * لَا
يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ * يَعْلَمُ مَا بَيْنَ
أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُم
مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ * وَمَن يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّي إِلَهٌ مِّن دُونِهِ
فَذَلِكَ نَجْزِيهِ جَهَنَّمَ كَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ﴾
{Dan
mereka berkata: "Ar-Rahman telah mengambil (mempunyai) anak", Maha
Suci Allah. Sebenarnya, adalah hamba-hamba yang dimuliakan,* mereka itu tidak
mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah-perintah-Nya.* Allah
mengetahui segala sesuatu yang dihadapan mereka dan yang di belakang mereka,
dan mereka tiada memberi syafa'at melainkan kepada orang yang diridhai Allah,
dan mereka itu selalu berhati-hati karena takut kepada-Nya.. * Dan barangsiapa
di antara mereka, mengatakan: "Sesungguhnya Aku adalah tuhan selain
daripada Allah", maka orang itu Kami beri balasan dengan Jahannam,
demikian Kami memberikan pembalasan kepada orang-orang zalim.} [Surah Al-Anbiyā'
21: 26 – 29].
Oleh
itu, mereka masih hidup dan berupaya dengan keupayaan Allah dan dengan apa yang
telah diletakkan oleh Allah dalam diri mereka dari Kebolehan, dan mereka
bekerja (beramal) dengan izin Allah dan dengan perintah Allah, bahkan, Allah
telah memerintahkan kita bahawa kita mengambil mereka sebagai wasilah (penghampir).
﴿أُولَئِكَ
الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ
وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ
مَحْذُوراً﴾
{Merekalah
yang menyeru, yang mencari wasilah kepada Tuhan mereka siapa di antara
mereka yang lebih dekat dan mengharapkan rahmat-Nya dan takut akan azab-Nya;
sesungguhnya azab Tuhanmu adalah suatu yang (harus) ditakuti..} [Surah Al-Isra'
17: 57].
Bahkan,
kita juga meminta kepada mereka bahawa mereka boleh menjadi penolong- kita
kepada Allah supaya Allah mengampunkan dosa-dosa kita
﴿وَمَا
أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ
ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ
الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّاباً رَّحِيماً﴾
{Dan
Kami tidak mengutus seseorang rasul melainkan untuk ditaati dengan seizin
Allah. Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu,
lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka,
tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.}
[Surah Al -Nisaa' 4:64].
Bagi
sesiapa yang menghadkan kesan dan keupayaan mereka untuk kewujudan jasmani
mereka dalam kehidupan di dunia ini, maka dia jahil kebenaran perkara itu, dan
tidak mempedulikan (kenyataan) bahawa mereka masih hidup di sisi Tuhan mereka,
dan Allah menggunakan mereka dan mereka adalah pekerja di sisi Allah dan untuk
mereka ada tugas-tugas dan kerja-kerja yang mereka lakukan. Sama seperti
Jibra'el (as), Malaikat yang hidup di sisi Tuhannya, mempunyai tugas dan
kerja-kerja yang dia jalankan, dengan izin Allah.
Maka,
adalah tidak benar untuk menuduh orang yang beriktiqad bahawa Muhammad (sawas) memberi
mudharat dan manfaat dengan izin Allah,
selepas kematiannya dan selepas bagnda berpindah kepada Tuhannya; kerana dia
masih hidup di sisi Tuhannya – (adakah mereka) sebagai musyrik, sedangkan
Jibra'el (as), Malaikat dan yang hidup di sisi Tuhan dan dia adalah Roh dan
bukan jasad jasamani di Alam ini, memberi mudharat dan manfaat dan dia bekerja dan yang
bekerja dan akan terus menjalankan kerja-kerja dengan izin Allah.
Kemudian
mereka mendakwa bahawa apa yang mereka mahukan dengan menafikan pengantaraan
(wasitah) atau syafaat adalah Tauhid yang ikhlas, pada hal mereka telah jatuh
ke dalam jenis syirik dan kufur yang paling keji dengan iktiqad mereka yang
Allah tidak menurunkan sebarang kuasa, pada hal nash Al-Quran yang membenarkannya,
dan tidak menafikan dan membatalkannya.
Dan
mereka mendakwa bahawa mereka tidak ingin menjadikan (mengadakan) di antara
mereka dan Allah wasitah (pengantara) dan syafaat, sebenarnya yang menjadi wasitah
antara dia dan Allah adalah Musyrik dan kafir, dan mereka telah lalai (lupa)
bahawa ini adalah pendirian sebenar Iblis (laknahu Allah) yang menolak perintah
Allah Yang Maha Suci untuk menjadikan Adam (as) wasitah (pengantara) dan
pemberi syafaat kepadanya di antara Tangan Allah Yang Maha Suci, kerana Iblis (la)
sememangnya menyembah Allah, bahkan, dia merupakan Merak Malaikat (Tawus
al-Malaikah) kerana banyak beribadah, dan dia tidak menolak menyembah Allah. Tetapi,
dia menolak untuk sujud kepada Adam dan menolak Adam menjadi kiblat-nya (arah
ibadah) kepada Allah, dan dengan Iblis ini (la) yang enggan menerima Adam (as)
menjadi wasitah (pengantara) kepada Allah dan syafaatnya antara Tangan (Kuasa)
Allah.
Dan
ini adalah pendirian jahiliyah hari ini, kerana pendirian ini betul-betul pendirian
Iblis sebelum ini. Mereka tidak memahami Agama Tauhid suatu apa pun, dan mereka
meninggalkan Agama sebagaimana Rasulullah (sawas) telah maklumkan tentang
mereka, dan mereka tidak memahami Agama walaupun yang paling jelas tentangnya. Mereka
hanya akan memberi perhatian kepada diri mereka sendiri dan membaca
cerita-cerita para Nabi dan Rasul-rasul, dan membaca al-Quran dan merenung padanya,
namun mereka adalah jauh darinya selepas semua yang telah mereka lakukan,
kerana mereka tidak kenal kecuali Alam Jisim-jisim (dunia fizikal) dan ingin
mencurahkan semua Pengetahuan melalui makrifat terhad mereka, walaupun, Allah
tidak memandang ke arah Alam Jisim-jisim (Dunia benda-benda) kerana Dia yang menciptanya,
sebagaimana Rasulullah (saw)
bersabda, dan mereka memisahkan Alam Arwah (Roh-roh) dari Alam
Jisim-jisim sepenuhnya, seolah-olah ia tiada kaitan
dengannya. Oleh itu, mereka, tidak mempunyai Roh yang berkesan atau bermanafaat
atau memberi mudharat atau syafaat di
sisi mereka, walaupun Roh-roh
para Nabi dan Aushiak.
Dan
jika mereka telah merenungkan Kitab Allah mereka akan membezakan di antara salam Isa (as) yang menghantar kepada dirinya sendiri,
dan menghantar
keamanan Allah kepada Yahya (as). untuk ini adalah keadaan Isa (as):
﴿وَالسَّلامُ عَلَيَّ
يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيّاً﴾
{"Dan Salam
atas-ku, pada hari aku dilahirkan, pada hari aku mati dan pada hari aku
dibangkitkan hidup kembali."} [Surah Maryam 19: 33],
dan
ini adalah keadaan Yahya (as):
﴿وَسَلامٌ عَلَيْهِ
يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيّاً﴾
{Dan Salam atas dirinya
pada hari ia dilahirkan dan pada hari ia meninggal dan pada hari ia
dibangkitkan hidup kembali.} [Surah Maryam 19:15].
Isa
(as) berada pada maqam yang lebih tinggi daripada Yahya (as).
Oleh
itu, jika mereka telah mempelajarilah ayat-ayatnya, mereka akan tahu
bahawa Isa (as) berselawat dengan martabatnya (dinaikkan) yang lebih tinggi sehingga
boleh mengucap (menghantar) salam dan memberikan keselamatan kepada dirinya
sendiri dan kepada yang lain daripadanya, kerana, dia adalah pemberi syafaat, yang
syafaatnya diterima oleh ketinggian martabatnya di dunia dan di akhirat,
manakala Yahya (as) memiliki salam yang dihantar kepadanya oleh Allah SWT, Maka
Isa (as), di sisi mereka yang jahil, tidak memberi manafaat atau memberi
mudharat, sedangkan Allah SWT menjadikan dia yang menghantar salam kepada
dirinya dan memberi keselamatan kepada dirinya sendiri, dia mengucaptkan (doa) salam
dan aman, manakala, Yang memberikan keselamatan dan keamanan asalnya adalah
dari Allah SWT, Yang Menyelamat, Yang Mengaman.
Jadi
Isa (as) mengirim salam dan memberikan keamanan, kerana perkara itu diwakilkan
kepada Isa (as), jika tidak, bagaimana dia boleh memutuskan untuk individu itu aman
dan diberkati di hadapan Allah, jika perkara itu tidak diwakilkan kepadanya.
Dan sebab bagi perwaklian ini adalah: bahawa Isa (as) adalah tajalli Allah SWT,
Yang Maha Suci, pada kelayakan martabatnya itu. Jadi Isa (as) adalah penampilan
Allah, "... Dan penampilan Engkau di Sa’eir, dan kemunculan Engkau di
Gunung. Faran... "[1]
✡✡✡✡✡
______________________________
[
1] Du’a Al Sama'at
Tiada ulasan:
Catat Ulasan