Pergerakan Al-Yamani Dari Iraq ke Jerusalem
Secara ringkas dan secara umum,
pergerakan pelopor utama Imam Al-Mahdi (AS) dimulai dengan mengirimkan
Al-Yamani yang merupakan 313 pendukung Imam (as) yang pertama. Kata-kata
daripada Amirul Mukminin (as), di mana dia menyebut para sahabat Al-Qa'im dan
negara-negara mereka, menunjukkan bahawa orang-orang yang pertama dari sahabatnya
adalah dari Iraq, khususnya dari Basra, sebuah bandar di Iraq. Oleh itu, ia
menjadi jelas kepada kita pada mulanya bahawa gerakan Al-Yamani akan mengambil
langkah-langkah pertama dari Iraq:
Dalam satu kenyataan yang
panjang beliau, Amirul Mukminin (as) berkata:
[...
Pertama mereka adalah dari Basra dan yang terakhir dari mereka lepas dari Ibdal
(orang-orang yang akan menggantikan orang yang tidak beriman) ...] [1].
Al-Yamani yang pertama beriman
pada Imam Al-Mahdi (as), dia adalah tangan kanan, penolong, pengganti dan pemimpin
yang kepadanya kesetiaan (bai’ah) telah diberikan. Dia akan menyeru manusia
untuk berbaiah kepada Imam Al-Mahdi (as), mengumumkan hubungannya dengan yang
terakhir dan bahawa Imam mengutusnya bagi pihaknya. Selain itu, dalam riwayat
Imam Baqir, ia telah menyebut bahawa pembimbing yang paling berhak (pembawa
panji-panji) adalah Al-Yamani kerana dia menyeru kamu untuk menyertai Imam
Al-Mahdi. Malah, dalam zaman Kezuhurannya, panji-panji kepalsuan, yang mendakwa
Imam Al-Mahdi dan lain-lain, akan bertambah. Tambahan pula, ia menjelaskan lagi
kepada kita, sesuai dengan yang disebutkan di atas, bahawa dua belas panji-panji
yang akan menyeru mematuhi ajaran Ahli Bait (as), oleh diri mereka sendiri dan
bukan suatu perintah daripada Imam (as), akan semua akan dihumban ke neraka
kecuali satu, iaitu panji sebenar Ahli Bait (as) yang diutus oleh mereka. Panji
Kebenaran ini tidak lain melainkan Al-Yamani, kerana dia adalah orang utama yang
akan membuka jalan semasa Kebangkitan, dan sesiapa yang menentangnya akan dihumban
ke dalam neraka.
Oleh itu, pergerakan Al-Yamani,
pelopor kepada Imam Al-Mahdi (as), akan bermula hampir enam tahun sebelum
Kebangkitan Imam Al-Mahdi (as) dengan kuasa pedang.
Dalam hal ini, diriwayatkan dari
Ibn Al-Hanafiyyah yang berkata: [Tujuh puluh dua bulan berasingan dari
kemunculan panji-panji hitam dari Khurasan, serta Shuaib Bin Saleh dan Mahdi
pertama, dari penyerahan kuasa kepada Imam Al-Mahdi.] [2]
Panji-panji hitam yang
dinyatakan di atas merujuk kepada panji-panji yang ingkar [3] yang
akan muncul pada awal kemunculan seruan Imam. Bagi panji-panji hidayah dari Timur,
mereka adalah panji-panji hitam yang sedikit diterangkan dalam riwayat [4],
yang akan muncul selepas Mahdi Pertama (Al-Yamani) mengumpulkan tenteranya dan
pengikutnya bertambah. Pada mulanya, dia hanya akan menyeru orang ramai untuk berbai’ah
kepadanya dan beliau akan memberitahu mereka bahawa dia dihubungi oleh Imam
Al-Mahdi (as) dan membuktikan bahawa dia adalah seorang utusan rasmi Imam
dengan menghasilkan bukti-bukti yang diberikan kepadanya oleh Imam tanpa perlu cara
yang lain. Dia akan menyeru manusia dengan cara yang sebaik mungkin. Sudah
tentu, salah satu daripada bukti-bukti yang paling penting ialah dia akan dikeluarkan
adalah dari al-Quran bagi umat Islam, Taurat untuk orang-orang Yahudi, dan
Injil bagi orang Kristian, seperti yang dinyatakan dalam riwayat.
Tambahan pula, Al-Mufaddal Bin
Omar berkata: Aku mendengar Abu Abdullah (as) berkata: [Imam yang dilantik oleh
Allah dan Rasul-Nya akan terjadi dua keghaiban. Semasa salah satu daripadanya,
dia akan kembali kepada ibu bapanya, dan yang lain akan berkata, "Dia
mati, dalam lembah yang dia lalui?'. Aku berkata: Apa yang boleh kita lakukan
jika terjadi demikian? Dia menjawab: Jika waris membuat tuntutan (bahawa dia
adalah Imam), tanya kepadanya tentang perkara-perkara yang besar kira-kira yang
dia perlu menjawab sepertinya (as) (ahli bait)] [5].
Perkara-perkara yang besar
adalah Kitab Ilahi. Malah, walaupun penyelewengan dan salah tanggap, Rasulullah
(sawas) sendiri telah disebut dalam Kitab Ilahi yang mendahuluinya dan dia dengan
itu membawa hujah-hujah yang menyokong dakwaannya dari apa yang tertulis dalam Kitab
Suci mereka. Bukti-bukti bagi wasi yang sah daripada khalifah Allah di BumiNya
pasti akan dipelihara dalam semua Kitab-kitab dan, sekiranya mereka mengeetahui
tentang mereka sebelum kedatangan beliau, orang-orang antara mereka yang
mengikuti kepalsuan akan memutarbelitkan faham nya, mereka tidak akan mengenalnya
sehingga pendakwa yang sah muncul.
Beliau pasti akan menanggung banyak
(tentangan) kerana pihak berkuasa agama dan tokoh-tokoh agama dan keduniaan
yang tinggi pada masa beliau, seperti semua seruan risalah Allah yang lain.
Malah, semua seruan risalah Allah menghadapi tentangan daripada pihak berkuasa
agama dan dunia, dan ia tidak ada yang berbeza kepada beliau. Malah, riwayat menunjukkan
bahawa kelangsungan seruan ini akan bercanggah dengan semua mazhab-mazhab lain,
sedangkan yang lain akan berada di dalam persefahaman, walaupun hanya pada
zahir, kerana tujuan mereka adalah semata-mata keduniaan dan dengan itu mereka
pasti akan mempunyai banyak perkara yang sama. Atas sebab ini, beliau berkata
golongan tujuh puluh dua akan dihumban ke dalam neraka dan hanya satu akan dimasukkan
ke syurga, dan dia juga menyebut dua belas panji-panji dari kalangan mazhab
tujuh puluh dua - yang akan masuk neraka dan hanya satu yang akan ke syurga.
Oleh itu, kita benar-benar perlu memberi pertimbangan perkara besar ini kerana
ia adalah unsur penting dalam mengiktiraf panji-panji Kebenaran.
Kemudian, selepas menyeru
manusia orang dengan cara yang dianggap terbaik, dan pada bulan-bulan terakhir seruan,
beliau akan keluar untuk menentang tentera As-Sufyani, musuh utamanya, akan
muncul dalam bulan Rejab.
Diriwayatkan dari Mualla Bin
Khunais, dia berkata: Aku telah mendengar Abu Abdullah (as) berkata: [Terdapat
beberapa perkara yang tidak dapat dielakkan dan beberapa yang dapat dielakkan,
dan kebangkitan As-Sufyani di bulan Rejab tidak dapat dielakkan. ] [6]
Kebangkitan As-Sufyani yang
menjadi iktibar bagi pengikut Al-Yamani (Syiah dari keturunan Muhammad) (as),
kerana kedatangan As-Sufyani akan seiring dengan kemunculan Al-Yamani (Mahdi Pertama),
dan kerana As-Sufyani akan memulakan peperangan terhadap orang-orang yang akan
bersaing dengannya di dunia ini (Bani Fulan, iaitu kaum tertentu dan
sebagainya) dan yang akan menjadi musuh dan perampas hak-hak Ahli Bait,
walaupun mereka menggelar diri mereka Syiah; yang bilangan yang membawa dua
belas panji-panji ingkar. Sesetengah daripada mereka akan berbai’ah kepadanya
manakala yang lain akan menentangnya. Apabila dia menduduki mereka, akan ada banyak
pihak yang selepas kekal menderita dan merasakan keganasan dan bahaya yang
disebabkan oleh As-Sufyani terkutuk, akan mula menyertai panji-panji Al-Yamani,
yang telah lama menghadapi penolakan orang-orang yang mencari kekayaan duniawi
dan menyembah berhala manusia (ulama yang tidak beramal). Berita baik ini jelas
dalam riwayat berikut:
Diriwayatkan dari Abu Jafar
Al-Baqir (as), beliau berkata: [... Bersukacitalah dan bergembiralah kerana apa
yang kamu inginkan. Tidakkah kamu melihat bagaimana musuh-musuh kamu berlawan
antara satu sama lain dalam menentang Allah dan membunuh antara satu sama lain
di seluruh dunia ini, tanpa kamu, semasa kamu selamat berada di rumah kamu,
terpencil daripada mereka. As-Sufyani yang menyeramkan akan menakluk musuh kamu,
akan cukup kuat kebencian kamu terhadapnya dan dia akan menjadi salah satu
tanda-tanda untuk kamu. Walaupun jika yang tak bermoral muncul, kamu akan tinggal
satu atau dua bulan selepas penampilan tidak ada yang dia tidak seksa sehingga
dia membunuh ramai manusia yang menyelamatkan kamu. Beberapa sahabat bertanya
kepadanya: Apa yang kita boleh lakukan dengan semua keluarga jika ia berlaku.
Beliau berkata: Orang-orang di antara kamu tidak akan terlibat dengannya, untuk
kemurkaan dan beliau kebimbangan akan menyasarkan Syiah kita. Bagi wanita,
mereka tidak akan dirosakkan, jika dikehendaki Allah SWT. Ia akan berkata: Di
manakah orang-orang akan melarikan diri daripadanya? Beliau berkata: di antara
mereka yang ingin keluar, hendaklah pergi ke Madinah, Mekah atau ke negara lain.
Kemudian beliau berkata: Apa yang kamu lakukan di Madinah ketika tentera jahat
yang akan mengetuainya? Kamu perlu pergi ke Mekah, kerana di dalamnya kamu
boleh berkumpul. Adapun penderitaannya, itu akan serupa dengan kehamilan
seorang wanita untuk itu akan berlangsung sembilan bulan saja, insya Allah.]
[7]
Oleh itu, jelaslah bahawa
penghijrahan sama seperti Rasulullah (sawas) pada awal seruan baginda akan
berlaku.
Diriwayatkan dari Abu Abdullah (as)
bahawa dia berkata: [As-Sufyani adalah salah satu tanda-tanda yang tidak dapat
dielakkan dan dia tidak akan keluar melainkan pada bulan Rejab. Kemudian,
seorang lelaki bertanya kepadanya: Wahai Abu Abdullah, apa yang akan berlaku
kepada kita jika dia muncul? Dia menjawab: Jika ini berlaku datang kepada kami]
[8].
Perkara itu (iaitu penghijrahan
dan mengelakkan pergeseran dengan As-Sufyani) akan berlaku pada awal tempoh
enam bulan pertama kedatangan As-Sufyani ini. Oleh itu, ia akan terhad dalam
masa di antara bulan Rejab dan Dhu al-Hijjah, dan kemudian kemunculan Al-Mahdi
akan berlaku pada bulan Muharram.
Diriwayatkan dari Abu Abdullah (as),
beliau berkata: [Al-Qa'im akan muncul pada hari 'Ashura] [9].
Abu Abdullah (as) juga berkata:
[As-Sufyani adalah salah satu tanda-tanda yang tidak dapat dielakkan dan ia
akan keluar dalam bulan Rejab. Selain itu, dari awal kemunculan beliau sehingga
akhirnya lima belas bulan akan berlalu, enam bulan di mana beliau akan berjuang
dan apabila dia memerintah dalam tempoh itu, lima bandar-bandar pemerintahannya
akan berlangsung selama sembilan bulan dan tidak lebih sehari pun.] [10]
Keenam-enam bulan termasuk
penghijrahan sahabat Al-Yamani dan sahabat rapat, serta penghijrahan Al-Yamani
untuk timur. Malah, riwayat sentiasa menyebut bahawa kemunculan pertama Al-Yamani
akan bermula dari timur, kemudian Ahli Bait (as) telah juga mengesahkan
kewajipan untuk berbai’ah kepada pemimpin panji-panji timur walaupun merangkak
di atas salji. Selain itu, riwayat menyebut bahawa Al-Mahdi akan menjaga
dirinya dari penglihatan As-Sufyani pada mulanya. Orang yang dimaksudkan di
sini ialah Al-Yamani (Mahdi Pertama) kerana dia adalah musuh terang-terangan
As-Sufyani, sedangkan Imam Al-Mahdi (as) bukan musuh As-Sufyani secara nyata, oleh
itu dia perlu hilang dari pandangannya. Kemunculan Imam Al-Mahdi (as) akan
berlaku selepas perang dilancarkan di antara As-Sufyani dan Al-Yamani yang
kedua-duanya adalah antara tanda-tanda yang mendahului takdirnya (as).
Ali Bin Al-Hussein (as)
katanya: [... Kemudian As-Sufyani terkutuk, dari keturunan 'Atabat Bin Abi
Sufyan, akan muncul dari lembah gersang. Ketika dia keluar, Al-Mahdi akan ghaib
hanya untuk keluar selepas itu.] [11]
Selepas Mahdi pertama ghaib,
iaitu dalam tempoh sebelum kemunculan beliau, As-Sufyani akan menghantar
tentera untuk menangkap dia, tetapi Allah akan membuat bumi menelan mereka.
Diriwayatkan dari Umm Salamah,
dia berkata: Rasulullah (sawas) bersabda: [Sekumpulan yang jumlahnya akan sama
dengan pahlawan-pahlawan Islam dalam peperangan Badar, akan berbai’ah kepada
seorang lelaki di antara perjuru (rukun) Ka'bah dan Makam Ibrahim. Sebilangan
besar orang Iraq dan Abdaal daripada Sham (orang-orang yang akan menggantikan
orang yang beriman) akan datang kepadanya. Walau bagaimanapun, tentera dari
orang-orang Sham akan mendahului mereka dan apabila mereka sampai Al-Bayda',
bumi menelan mereka. Kemudian, seorang lelaki dari Quraisy, yang bapa saudara
adalah dari keturunan Kalb, akan bergerak (berarak) ke arah mereka, hanya boleh
dikawal oleh kehendak Allah, apabila mereka bertemu. Oleh itu, ia telah berkata:
malanglah orang yang tidak mendapat manfaat daripada pengagihan harta rampasan
kaum Kalb] [12].
Siapakah lelaki ini yang akan bergerak
(berarak) ke arah mereka? Dan siapakah orang yang tergolong dari kaum Quraisy!
Adakah dia dari keturunan Al-Hassan atau Al-Hussein?!
Namun, apabila diperhatikan
bahawa orang dari kaum Quraisy adalah berbeza daripada lelaki yang disasarkan dan
ditelan itu, dan dia akan datang selepasnya; itulah sebabnya Rasulullah (sawas)
bersabda: [bumi akan menelan mereka. Kemudian, seorang lelaki dari kaum Quraisy
akan bergerak (berarak) ke arah mereka.] [13]
[Bumi
akan menelan mereka dan tiada yang akan terselamat kecuali dua orang lelaki
dari keturunan Kalb dipanggil Wabr dan Wubair yang wajahnya akan diterbalikkan
dengan mereka kelihatan hadapan ke belakang.] [14]
Dalam hal ini, Amirul Mukminin (as)
berkata: [... As-Sufyani akan keluar dengan panji-panji hijau dan salib emas,
yang diketuai oleh seorang panglima dari suku Kalb ... Beliau akan menghantar
pasukan berkuda untuk membunuh seorang lelaki dari keturunan Muhammad (sawas)
yang akan disertai oleh sekumpulan lelaki yang ditindas di Mekah dan dipimpin
oleh seorang lelaki dari Ghatfan. Tetapi,
apabila mereka sampai ke tengah-tengah Safayeh Putih [15] di Al-Bayda '[16],
mereka akan ditelan... hari itu, tafsiran ayat berikut menjadi kenyataan:
{Dan jikalau kamu melihat
ketika mereka terperanjat ketakutan; maka mereka tidak dapat melepaskan diri
dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat,} [17]
Huzaifah Bin Al-Yamaan (ra)
berkata bahawa Rasulullah (sawas) menyebut satu penderitaan yang akan timbul di
antara orang-orang timur dan orang-orang barat, bersabda: [Walaupun mereka
dalam keadaan ini, As-Sufyani datang kepada mereka dari lembah gersang pada
ketika itu sehingga dia sampai ke Damsyik. Beliau menghantar dua pasukan, satu
di timur dan satu lagi ke Madinah. Mereka akan sampai tanah Babel dari bandar
yang terkutuk (iaitu Baghdad) dan membunuh lebih daripada tiga ribu orang,
merogol lebih daripada satu ratus wanita dan membunuh tiga ratus dari keturunan
(ini dan itu) Al-Abbas. Kemudian, mereka akan pergi ke Kufah dan mewujudkan
kekacauan di sana sebelum menuju ke arah Sham. Pada ketika ini, panji-panji
Bimbingan keluar, mengikuti mereka, membunuh mereka semua, tidak meninggalkan
saksi, dan menyimpan semua tawanan dan merampas di tangan mereka. Bagi tentera
kedua, ia akan sampai ke Madinah dan merompak selama tiga hari dan tiga malam
sebelum menuju ke Mekah. Walau bagaimanapun, apabila ia mencapai Al-Bayda ',
Allah akan menghantar Jibril dan menyuruh beliau untuk terus menghapuskan
mereka. Oleh itu, dia akan memukul bumi dengan kakinya supaya ia tenggelam di
bawah kaki dan sehingga menelan mereka, tiada yang terselamat kecuali dua orang
lelaki dari kaum Juhayna].
Dalam hal ini, Amirul Mukminin (as)
diriwayatkan berkata: [... Wahai Mu'awiyah, Rasulullah (sawas) berkata kepadaku
... dan seorang lelaki dari keturunan kamu akan menjadi jahat dan terkutuk ,
..., dia akan menghantar tentera ke Madinah, untuk menyerang dan menjarahnya,
membunuh sebilangan besar manusia dan melakukan kehinaan di dalamnya. Walau
bagaimanapun, seorang hamba soleh dari keturunanku akan menyelamatkan mereka
dan mengisi bumi dengan keadilan dan kesaksamaan kerana ia telah dipenuhi
dengan kezaliman dan penindasan. Aku tahu namanya, umurnya pada masa itu, dan
tanda beliau. Beliau adalah dari keturunan anakku Al-Hussein yang akan dibunuh
oleh Yazid anak kamu, dan dialah yang akan menuntut bela kehidupan bapanya,
maka dia akan melarikan diri ke Mekah. Malahan, pemimpin tentera yang akan
membunuh Jiwa Suci dari keturunanku berhampiran batu minyak. Kemudian, tentera
akan berarak ke arah Mekah. Aku tahu nama panglima mereka, nama-nama mereka dan
perihal kuda mereka. Oleh itu, apabila mereka sampai Al-Bayda' dan berjalan di
atas tanah yang rata dan Allah akan menghumban dan menyebabkan tenggelam di bumi
di bawah kaki mereka dan menelan mereka, sesungguhnya Allah Maha Kuasa berfirman:
{Dan jikalau kamu melihat
ketika mereka terperanjat ketakutan; maka mereka tidak dapat melepaskan diri
dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat,} [Surah Saba’34:51]
Beliau berkata: Ia akan
tenggelam di bawah kaki mereka supaya tiada seorang dari tentera yang bertahan,
kecuali seorang yang mukanya Allah terbalikkan mengarah ke belakangnya.
Kemudian, Allah akan menghantar kepada Al-Mahdi orang berkumpul dari segenap
penjuru bumi, sama seperti awan gugur bertaburan berkumpul bersama. Aku
bersumpah bahawa aku tahu nama-nama mereka, nama palingma mereka dan perihal
haiwan kenderaan mereka. Al-Mahdi akan memasuki ke Ka'bah yang menangis dan berdoa
kepada Allah SWT.] [18]
Hadis ini menunjukkan bahawa
pembunuhan Jiwa Suci akan mendahului penenggelaman tentera As-Sufyani, yang
bermakna bahawa ia akan berlaku di antara dua puluh lima Thu Al Hijjah dan
sepuluh Muharram, hari terjadinya pedang-pedang akan terhunus. Malah, penenggelaman
mungkin berlaku antara dua puluh lima Thu Al Hijjah dan kesepuluh Muharram atau
ia mungkin berlanjutan sehingga Ramadhan, iaitu dalam tempoh lapan bulan di
mana perjuangan antara As-Sufyani dan Al-Yamani akan berlaku. Kemudian, jeritan
(saihah) akan terjadi di bulan Ramadhan, dan pada masa itu pemerintahan
As-Sufyani akan berakhir dan semua tanda-tanda ditakdirkan akan menjadi
kenyataan; tanda-tanda yang serupa dengan benang manik, iaitu ia
berturut-turut.
Amirul Mukminin (as) juga
berkata: [Mahukah aku memberitahu kamu tentang akhir pemerintahan keturunan Fulan-dan-Fulan?
Kami menjawab: Ya, wahai Amirul Mukminin. Beliau kemudian meneruskan: Satu Jiwa
Suci akan dibunuh pada hari yang suci, di sebuah negara yang suci, oleh
orang-orang dari suku Quraisy dan demi Allah, Pencipta manusia, mereka tidak
akan memerintah selepas dia diselamatkan selama lima belas malam. Kami
bertanya: Adakah terdapat apa-apa yang akan berlaku sebelum atau selepas itu?
Beliau menjawab: Satu jeritan (saihah) akan didengar pada bulan Ramadan, ia
akan memeranjatkan orang-orang yang berjaga, menyedarkan orang-orang yang tidur
dan membuat gadis itu meninggalkan bilik-biliknya sendiri] [19].
Oleh itu, jika jeritan (saihah)
bulan Ramadan terjadi pembunuhan Jiwa Suci (Nafs Zakiyah) akan berlaku pada
bulan Thu Al Hijjah, maka, jeritan (saihah) akan datang kira-kira lapan bulan
selepas pembunuhan Jiwa Suci, iaitu bulan-bulan: (Muharram, Safar, Rabi '1,
Rabi' 2, Jumada 1, Jumada 2, Rejab dan Syaaban) dan Kezuhuran yang akan bermula
pada bulan Muharram, didahului oleh kemunculan As-Sufyani pada bulan Rejab hingga
Thu Al Hijjah, iaitu enam bulan, dan akhir keseluruhan pemerintahan As-Sufyani
(lima belas bulan), yang betul-betul bertemu dengan bulan Ramadan.
Terdapat juga wujud satu lagi
petunjuk yang mengesahkan bahawa jeritan (saihah) akan datang kira-kira selepas
Kezuhuran, kerana jeritan (saihah) hanya akan berlaku selepas pembunuhan dan
peperangan, seperti yang dinyatakan dalam riwayat berikut:
Abu Abdullah (as) berkata: [Pembunuhan
dan peperangan akan tersebar di kalangan manusia yang begitu banyak, bahawa
mereka akan mengambil jalan keluar ke tempat perlindungan, dan dan jeritan
(saihah) dari langit akan kedeangaran kerana kehebatan pertempuran: Apakah
sebab semua pembunuhan dan peperangan ini? Imam kamu demikian dan demikian.]
[20]
Selain
itu, diriwayatkan Abu Jafar, katanya: [Perhatikanlah jeritan (saihah) yang akan
membawa kamu dengan kejutan. Ia akan datang dari Damsyik, membawa untuk kamu
bantuan yang besar.] [21]
Di samping itu, Abdullah Bin
Sanan meriwayatkan bahawa Abu Abdullah (as) berkata: [jeritan (saihah) itu,
As-Sufyani, Al-Yamani, pembunuhan Jiwa Suci dan tapak tangan yang ditunjukkan
di langit semua adalah tanda-tanda takdir. Beliau kemudian menambah: Terdapat
juga akan terjadi jeritan (saihah) menakutkan yang akan didengar pada bulan
Ramadan dan itu akan menyedarkan orang yang tidur, menakut-nakutkan orang-orang
yang sedar dan membuat gadis itu meninggalkan bilik-biliknya sendiri] [22].
Imam Reza (as) juga berkata:
[... Seolah-olah aku telah bertambah tawar hati olehnya. Mereka akan dipanggil
supaya kedua-dua orang-orang yang jauh dan dekat akan mendengar panggilan
(saihah). Ia akan menjadi rahmat bagi orang yang beriman dan azab bagi orang-orang
yang tidak beriman. Lalu aku berkata: Boleh tuan beritahu aku apakah dia
panggilan ini? Dia menjawab: Maka hendaklah ada tiga panggilan (saihah) dalam
Rejab. Yang pertama berkata: {Laknat Allah ke atas orang yang tidak beriman},
dan yang kedua: {Hari kiamat yang akan datang telah dekat}, Wahai orang yang
beriman! Adapun yang ketiga, mereka akan melihat tangan yang menunjukkan dengan
bahagian pertama terlihat ketika matahari terbit, mengumumkan: "Allah
telah utuskan si anu si anu untuk menghapuskan musuh-musuh, dan ia kemudiannya
bahawa orang yang beriman akan menikmati bantuan, kerana Allah akan mengangkat
beban dari dada mereka dan mengambil kemarahan di dalam hati mereka "]
[23].
Abu Abdullah (as) diriwayatkan berkata:
[Tahun jeritan (saihah) akan didahului oleh wujudnya tanda di bulan Rejab. Tanda
apa?, Aku bertanya. Beliau menjawab:. Satu muka (wajah) terpantul di bulan dan
tangan kelihatan] [24].
Perlu diingat bahawa walaupun
terdapat beberapa panggilan (saihah) dengan beberapa bukti padanya, bukan untuk
menyebut bahawa riwayat membawa beberapa maksud dalam kebimbangan ini kerana
sebahagian daripada mereka merujuk kepada jeritan (saihah) yang sama atau
panggilan, namun masing-masing menjelaskan hanya satu sisi cerita sahaja:
Oleh itu, perkara ini
memerlukan kajian yang berasingan:
Sesetengah riwayat menceritakan
bahawa ia akan berlaku pada bulan Rejab, ada yang dalam bulan Ramadan, yang
lain dalam dunia kedaulatan (dunia kita ini), seperti huru-hara pwnduduk kerana
penyebaran berita tertentu di antara mereka, yang lain menyebut bahawa
panggilan (saihah) akan datang dari Kerajaan Langit (Wahyu, ru’ya, visi dan
lain-lain) dan beberapa keajaiban yang lain seperti jeritan (saihah) Ramadan,
iaitu selepas fitnah, ujian, percubaan dan sebagainya ...
Walau bagaimanapun, jika
panggilan (saihah) adalah sama dalam riwayat berikut: "Kebenaran itu bersama
Ali dan Syiahnya.", bagaimana kita akan kemudiannya dapat membezakan
antara panji-panji Kebenaran dan pelbagai panji-panji Syiah? Malah, setiap panji-panji
mendakwa membawa panji-panji yang benar, dan kita semua tahu, walaupun sebelum
Terwujudnya panggilan, bahawa kebenaran itu bersama Ali dan Syiahnya. Tetapi siapakah
Syiahnya dalam realiti?
Peperangan dan pertentangan
sedang membara di Iraq, di mana Syiah merupakan majoriti yang besar. Mengapa
mereka tidak mahu bersatu dan setia kepada Imam mereka sebelum berjuang sejak jeritan
(saihah) jelas membawa mereka kepadanya? Dan mengapa mereka beritahu
(menghalau) dia kembalilah Wahai anak Fatima, dan sebagainya...
Walau bagaimanapun, jika
panggilan (saihah) menyebut nama Imam, riwayat yang menyatakan (Kebenaran itu bersama
Ali dan Syiahnya ...) dirujuk kemudian kepada Imam, seperti ungkapan
"Kebenaran itu bersama As-Sufyani dan Syiahnya merujuk kepada sisi kepalsuan
yang diikuti oleh orang-orang yang ingkar dan mengelirukan. Jangan berfikir bahawa
manusia, tanpa mengira kedudukan dan mazhab mereka, akan mengikuti kepalsuan
atau meninggalkan kebenaran haruskah panggilan benar-benar berlaku seperti yang
dinyatakan dalam riwayat, terutamanya selepas amaran Rasulullah dan orang-ahlibait
baginda. Walau bagaimanapun, bahagian terbesar adalah khusus untuk ujian dan
percubaan, kerana Allah Maha Kuasa berfirman:
﴿وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَّجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا
عَلَيْهِم مَّا يَلْبِسُونَ﴾
{Dan kalau Kami jadikan rasul
itu malaikat, tentulah Kami jadikan dia seorang laki-laki dan tentulah Kami
meragu-ragukan atas mereka apa yang mereka ragu-ragukan atas diri mereka
sendiri.} [25].
Oleh itu, kita membuat
kesimpulan bahawa kebanyakan riwayat membincangkan aspek umum panggilan (saihah)
dan bukan ucapan atau mengemukakan tafsiran panggilan, dan sebagaimya ... Atas
sebab itu, aku telah mengatakan bahawa isu ini memerlukan kajian terperinci, memandangkan
sudah terdapat kajian mengenai salah satu aspek jeritan (saihah), yang
dijalankan oleh Encik Ahmed Hattab dalam bukunya bertajuk (Al-Fasl Khitab Fi
Hujjiyat Ru'ya Uwli Al-Albab), yang para pembaca boleh merujuknya.
Adapun riwayat, ia berkaitan
yang berikut:
Al-Fadl Bin Shadhan meriwayatkan
bahawa Abu Jafar (as) berkata: [... Pembunuhan Jiwa Suci dan Kemunculan
Al-Qa'im (as) kedua-duanya adalah takdir. Jadi, aku bertanya kepadanya:
Bagaimanakah panggilan ini? Dia menjawab: Satu tanda jeritan (saihah)dari langit
pada awal hari ini, 'Kebenaran itu bersama Ali dan Syiahnya,'. Kemudian Iblis (l.a.)
akan memanggil pada hujung hari ini, 'Kebenaran itu bersama As-Sufyani dan
Syiahnya, menjadikan orang yang berdusta keliru.] [26].
Sebagaimana yang mereka (as) katakan,
perkara-perkara yang diketahui oleh mereka bertentangan. Oleh itu, kita boleh
melihat apa yang dimaksudkan dengan: (Ali dan Syiahnya) dalam jeritan (saihah)
itu, dengan memerhatikan panggilan syaitan Iblis (l.a.): (Kebenaran itu bersama
As-Sufyani dan Syiahnya). Malah, pertentangan (lawan) utama kepada As-Sufyani
yang dijanjikan adalah Al-Yamani (pembawa panji-panji Hidayah) yang mewakili
pihak Kebenaran berbanding kepalsuan, iaitu As-Sufyani dan Syiahnya. Ia
kemudian bertambah jelas kepada kita bahawa ungkapan yang menyatakan bahawa (Kebenaran
itu bersama Ali dan Syiahnya) bermaksud Kebenaran itu bersama Al-Yamani dan Syiahnya.
Malah, Al-Yamani adalah bersama Imam Al-Mahdi (as) seperti mana Ali (as) adalah
bersama Rasulullah (sawas). Oleh itu, fahamilah dan jangan jadi dari kalangan
yang ingkar perintah.
Diriwayatkan oleh Hussein Bin
Al-Mukhtar, dari Ibn Abu Ya'fur, dari Abu Abdullah (as) berkata: [Sesungguhnya,
yang binasa daripada "Fulani" (si anu si anu), seorang lelaki dari
keturunan Al-Abbas, kemunculan As-Sufyani, pembunuh Jiwa Suci, daripada tenteranya
yang ditelan dan jeritan (saihah). Kemudian, aku bertanya: Apa yang kamu
maksudkan dengan jeritan (saihah)? Adakah ia tetuang (sangka kala)? Beliau
menjawab: Ya, dan melaluinya Imam akan didedahkan. Bantuan akan berlaku selepas
kematian "Fulani" (si anu si anu) dari keturunan Al-Abbas, tambahnya.]
[27].
Aku berkata: Adakah sesiapa
yang tertanya-tanya mengapa Imam (as) berkata, "Fulani"? Mungkinkah beliau
telah berkata secara "Taqiyya", tetapi jika demikian, mengapa pula
dia rujukkan kepada keturunan Al-Abbas? Dan mengapa beralih kepada
"Taqiyya" jika Imam menyebut keturunan Al-Abbas dengan jelas! Malah,
perkataan "Fulani" mempunyai ukuran fonetik yang sama sebagai nama pujaan
(gelaran) terbesar dari keturunan Al-Abbas pada masa itu Kemunculan (Era Hananiyah).
Dia seperti unta Aisyah, yang digunakan untuk mengobar dan mencetus perang, dan
orang-orang itu, (l.a) yang tidak meninggalkan sebiji batu pun sebagai tanda untuk
mempertahankannya dari dari diketahui. Walau bagaimanapun, apabila ia telah
dibunuh, penderitaan berakhir, yang tidur merasa pelik dan pertempuran mendapat
berakhir. Perlu diingat bahawa kedua-dua kewujudan dan kematian
"Fulani" dianggap sebagai kesusahan yang menimpa. Selain itu, orang
yang ditimpa dengan kesusahan yang menimpa mesti menyeru [Ali (as) pada masa Kebangkitan]
[28] untuk menuntut bela atas kematian Othman (pada masa Kebangkitan itu) juga.
Riwayat menceritakan bahawa,
manakala yang menyebut para sahabat Al-Qa'im (as), Amirul Mukminin (as)
berkata: [...pertama mereka adalah dari Basrah dan terakhir mereka dari Abdaal
(orang-orang yang akan menggantikan orang yang beriman) . Mereka dari Basra
adalah Ali Muhareb dan Talik, manakala akan ada Abdullah dan Obeid dari Kashan
...] [29].
Riwayat
jeritan (saihah) ini adalah perkara yang disebut yang perlu diambil perhatian. Untuk
jeritan (saihah) Iblis syaitan yang terdesak ditujukan kepada penyokong beliau yang
hatinya dipenuhi dengan penyakit, iaitu permusuhan yang mereka pikul
terhadap Ahli Bait (as). Selain
itu, seperti yang aku telah berkata, "Othman" atau "Ali"
hanya nama samaran, ia bukan nama sebenar, seperti yang dinyatakan dalam
riwayat.
Abu Abdullah (as) berkata: ...
[Aku bersumpah bahawa aku mendengar bapaku (as) berkata: Demi Allah, ini jelas
dinyatakan dalam kitab Allah SWT, kerana Dia berkata:
﴿ إِن
نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ
لَهَا خَاضِعِينَ ﴾
{Jika kami kehendaki niscaya
Kami menurunkan kepada mereka mukjizat dari langit, maka senantiasa kuduk-kuduk
mereka tunduk kepadanya.}. [Syu’ara 26:4]
Pada hari itu, semua orang di
Bumi akan leher mereka terkulai dengan rendah hati di hadapannya; penduduk Bumi
akan percaya apabila mendengar jeritan (saihah) memanggil dari langit, sambil
berkata: " Kebenaran itu bersama Ali bin Abi Talib (as) dan Syiahnya.".
Beliau berkata: Oleh kerana hari berikutnya datang, Iblis syaitan akan pergi ke
udara begitu tinggi sehingga dia akan hilang dari penglihatan penghuni Bumi dan
dia akan menjerit, memanggil berkata, "Kebenaran itu bersama Othman Bin
Affan dan Syiahnya.” mereka membunuhnya secara tidak adil dan aku menyuruh kamu
untuk menuntu bela atas kematiannya." Dia kemudian meneruskan: Allah akan
menyatukan orang-orang yang beriman dalam panggilan (saihah) menggalakkan
Kebenaran, iaitu panggilan (saihah) pertama. Mereka yang hatinya dipenuhi dengan
penyakit akan kemudiannya menjadi keliru, dan demi Allah, penyakit ini hanyalah
permusuhan mereka terhadap kita. Oleh itu, mereka akan meninggalkan kita dan
mengatakan bahawa panggilan pertama adalah sejenis jampi, dilontarkan oleh Ahli
Bait. Kemudian, Abu Abdullah (as) bacakan ayat Allah SWT dan berkata:
﴿ وَإِن يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا
وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُّسْتَمِرٌّ ﴾
{'. Dan jika mereka melihat
suatu tanda (mukjizat), mereka berpaling dan berkata: "(Ini adalah) sihir
yang terus menerus"} [Surah al-Qamar
54:2] [30]].
✡✡✡✡✡
___________
[1] - Bisharat Al-Islam, ms.
148.
[2] - Kitab Al-Fitan, dengan
Na'eem Hamaad Ibn Al-Muruzi p. 165, hadis Mu'jam Al-Imam Al-Mahdi (as), Jil. 1,
ms. 397.
[3] - The panji-panji yang
memasuki tempat kejadian pada awal kejatuhan Saddam, zalim (Panji-panji Bani
Abbas).
[4] - Rasulullah (sawas)
berkata: (Tidak akan datang panji-panji hitam dari timur milik Bani Abbas.
Mereka akan tinggal selagi Allah izinkan, maka akan keluar panji-panji hitam
kecil yang akan memerangi seorang lelaki. dari keturunan Abu Sufyan dan para
sahabat dari timur akan berbai’ah kepada Al-Mahdi) Kitab Al-Fitan, dengan
Na'eem Hamaad Ibn Al-Muruzi, halaman 190, hadis Mu'jam Al-Imam Al Mahdi (as),
oleh Sheikh Ali Al-Kurani Al-'Amili, jld.1, ms. 396,; Zaman Rupa, ms. 228.
[5] - Al-Ghaybah (ghaib) oleh
An-Nu'mani, p. 173 ..
[6] - Al-Ghaybah (ghaib) oleh
An-Nu'mani, p. 300 ..
[7] - Al-Ghaybah (ghaib) oleh
An-Nu'mani, p. 301.
[8] - Al-Ghaybah (ghaib) oleh
An-Nu'mani, p. 302.
[9] - Kelantan Al-Anwar, vol.
52, p. 297.
[10] - Al-Ghaybah (ghaib) oleh
An-Nu'mani, p. 300.
[11] - Al-Ghaybah, oleh Sheikh
At-Tusy, p. 444.
[12] - Mu'jam hadis Al-Imam
Al-Mahdi (as), oleh Sheikh Al-Kurani, vol. 1, ms. 442.
[13] - The tentera yang akan
ditelan mungkin menjadi tentera yang mewakili ulama bisu (ulama di akhir
zaman). Dalam arahan kepada Ibn Mas'ud, Rasulullah (sawas) disebut perkara
seperti ini selepas sehingga mereka diancam penyelewengan dan penenggelaman,
kerana dia berkata mengikut tafsiran ayat berikut: (Dan jikalau kamu melihat
ketika mereka terperanjat ketakutan; maka mereka tidak dapat melepaskan diri
dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat). Ini adalah ayat yang sama disebut
oleh Ahli Bait (as) mengenai tentera As-Sufyani yang akan ditelan bumi. Oleh
kerana ia adalah ayat yang sama dan masa yang sama (masa kemunculan itu),
tafsiran juga perlu pada yang sama.
[14]
- Mu'jam hadis Al-Imam Al-Mahdi (as), oleh Sheikh Al-Kurani, Jil. 3, ms. 277;
Ibn Hamaad, halaman. 90.
[15]
- Safayeh Putih: ia boleh merujuk kepada (Zakawat Putih), seperti yang
diriwayatkan dari Imam As-Sadiq (as) ... Al-Mufaddal berkata: Aku berkata:
Wahai Tuan, di manakah tempat tinggal Al-Mahdi di mana orang yang beriman akan
berkumpul? Beliau berkata (as): Kufah akan menjadi pusat pemerintahannya, dewannya
di masjid, dan perbendaharaan dan tempat di mana umat Islam akan membahagikan keuntungan,
adalah masjid As-Sahlat. Bagi Zakawat Putih di Al-Gharyeen, ia akan menjadi
tempat beliau berundur.
[16] - Bayda': Ia boleh merujuk
kepada "Ibadat" yang merupakan istilah bahasa Arab makna penghapusan
atau menghapuskan, untuk As-Sufyani dan bala tenteranya akan dibunuh di sana sehingga
apabila mereka ditelan bumi. Oleh itu, Dia Maha Yang Kuasa berkata:
]أَفَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا
السَّيِّئَاتِ أَن يَخْسِفَ اللَّـهُ بِهِمُ الْأَرْضَ [
(Adakah orang-orang yang
merancang dan melakukan kejahatan-kejahatan itu merasa aman bahawa Allah tidak
akan menyebabkan bumi menelan mereka) [An Nahl 16:45]; Safinat Mustadrak Al-Bihar,
oleh Sheikh Ali An-Namaazi, Jil. 1, ms. 454.
[17] - Mu'jam hadis Al-Imam Al-Mahdi (as),
oleh Sheikh Al-Kurani, vol. 5, ms. 356.
[18] - Mu'jam hadis Al-Imam
Al-Mahdi (as), oleh Sheikh Al-Kurani, vol. 5, ms. 358.
[19] - Bihar Al-Anwar, vol. 52,
p. 234.
[20] - Mu'jam hadis Al-Imam
Al-Mahdi (as), oleh Sheikh Al-Kurani, vol. 3, ms. 445.
[21] - Kelantan Al-Anwar, Ulama
Al-Majlisi, vol. 52, p. 298.
[22] - Al-Ghaybah (ghaib),
dengan An-Nu'mani, p. 252.
[23] - Al-Ghaybah (ghaib),
dengan An-Nu'mani, p. 181.
[24] - Al-Ghaybah (ghaib),
dengan An-Nu'mani, p. 252.
[25] - Al-An'aam 6:9.
[26] - Mu'jam hadis Al-Imam
Al-Mahdi (as), oleh Sheikh Al-Kurani, jil. 3, ms. 277, H: 811.
[27] - Al-Ghaybah (ghaib),
dengan An-Nu'mani, p. 258.
[28] - aku maksudkan Mahdi
pertama, kerana dia adalah tangan kanan dan Wasiy Imam Al-Mahdi (as), seperti
Ali (as) adalah tangan kanan dan Wasiy Rasulullah (sawas). Selain itu, Wasiy adalah
sesorang yang sentiasa menjadi cubaan orang lain, tetapi ada sesiapa yang
belajar pelajaran ini?
[29] - Mujama 'An-Nurayn, oleh
Sheikh Abu Al-Hassan Al-Mirindi, hal. 331.
[30]
- Al-Ghaybah (ghaib), dengan An-Nu'mani, hal. 261.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan