Rabu, 26 Mac 2014

Disudahi dengan (kebaikan)

Disudahi dengan


Tauhid adalah الصراط المستقيم  - jalan yang lurus, dan ia lebih tajam daripada pedang, dan lebih halus daripada rambut. Dan ia menjelaskan bahawa penyelewengan daripadanya akan membawa manusia condong kepada syirik dan kufur. Atas sebab itu, seseorang mesti mengenalinya [dengan] sangat tepat untuk menyatakan dengannya bahawa manusia menuju ke Akhirat yang mulia dan ke Syurga yang luasnya seluas langit dan Bumi, yang disediakan untuk – mereka yang bertakwa yang beramal dengan ilmu dan yang bermakrifat (mengenal). Maka pada manusia itu tidak akan menyia-nyiakan peluang (masa) dan untuk mencari ketepatan (dengan teliti) dan beramal siang dan malam untuk mencapai Hakikat dan Tauhid.

Dan ketahuilah bahawa tidur di tempat pembuangan sampah dan makan roti gandum (makanan) adalah lebih banyak dari menyelamatkan (kebenaran) agama. Segala puji tertentu bagi Allah yang telah mengurniakan kepada kita nikmat hidayah dengan kesejahteraan dan rahmat dari-Nya. Dan segala puji bagi Allah yang melebihkan kita atas segala nikmat kepada kita, dan telah melayan kita dengan belas kasihan. Dan segala pujian bagi Allah untuk segala nikmat yang Dia kurniakan kepadaku dan ke atas bapa dan anak ku dan orang yang beriman lelaki dan perempuan dan ke atas setiap ciptaan-Nya sehingga terjadinya as-Saat.

Ya Allah, ucapan selawat ke atas Muhammad, kekasih Mu, pilihan Mu, dan Khalifah Mu yang sebenar. Ya Allah, ucapan selawat ke atas Keluarga Muhammad, yang tebaik, yang suci sesuci- sucinya. Ya Allah, jika Engkau mengangkat ku di sisi manusia meletakkan ku ke atas diriku, dan janganlah menimpakan daku dengan kesombongan yang amat merugikan. Dan sucikan aku dari syak dan syirik, dan jadikanlah aku dengan kehendak Mu, dan keikhlasanku ke atas DiriMu , dan keikhlasanku daripada sifat Ana di dalamnya, dan yang kutakuti  yang datang secara halus dan sembunyi, Ya Allah, ya Tuhan, Wahai yang Maha Mengasihani dari segalanya.

Dan salam kepada orang yang beriman lelaki dan perempuan dari timur dan barat bumi ini, dan rahmat Allah dan keberkatan-Nya.

Ahmad Al- Hassan
18 Ramadan. 1425 Hijrah, Lunar

Tiada ulasan: