Dialah Allah, Yang Esa lagi Tunggal Maha
Suci Dia dari segala Yang bersamaan dengan makhluk-Nya
هو الله سبحانه الواحد الأحد وكل من سواه
خلقه
Allah
SWT telah menafikan di dalam al-Quran kepada mereka yang telah mengatakan
bahawa Allah Yang Maha Sucu mempunyai anak yang terpisah dari-Nya, atau seorang
anak dari Dia, atau seorang anak yang dihasilkan dari-Nya, yang bermaksud, satu
Ketuhanan (Lahut) Mutlak yang dihasilkan dari Ketuhanan (Lahut) Mutlak. Atau mereka yang mengatakan bahawa
manusia yang dicipta boleh naik (makamnya) sehingga dia boleh dihubungkan
kepada Ketuhanan Mutlak. yang bermaksud, hakikat manusia ini menjadi Ketuhanan Mutlak.
kerana dia telah bersatu dengan Ketuhanan Mutlak, menurut pemikiran mereka. Oleh
itu, Ketuhanan (Lahut) Mutlak telah
turun ke Alam Nasut (Manusia) dan berjasad, atau di antara seorang manusia pada
manusia, dan ia adalah anak Allah.
Dan
hakikat ajaran akidah ini telah diterima pakai oleh ulamak yang tidak beramal walaupun
ia batil. Tetapi Allah SWT, dengan rahmat-Nya, telah bercakap dengan mereka dan
berkata-kata dengan mereka walaupun mengenai butir-butir penerangan iktikad ini.
jadi kamu mencari Dia SWT memisahkan mereka dan menjelaskan kepada mereka
tempat-tempat kekeliruan dalam iktikad (kepercayaan) mereka.
Allah
swt berfirman:
﴿بَدِيعُ
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ
صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾
{Dia
Pencipta langit dan bumi. Bagaimana Dia mempunyai anak padahal Dia tidak
mempunyai pasangan. Dia menciptakan segala sesuatu; dan Dia mengetahui segala
sesuatu.} [ Surah Al -An'am ( 6:101 )]
{Bagaimanakah
Dia mempunyai anak sedangkan Dia tidak mempunyai pasangan?} :
Dan
penafian lengkap ini dengan Kalimah Allah kepada mereka tidak boleh ditolak
oleh sebarang bentuk atau rupa bentuk (imej). kerana maksudnya adalah: Kamu
mengatakan wujud seorang anak bagi Allah SWT, dan anak ini adalah Lahut Mutlak (Tuhan
mutlak) [bermaksud bahawa anak ini adalah sempurna mutlak dan kaya mutlak dan
tidak memerlukan selain dirinya]. Maka, jika kamu mengatakan bahawa anak itu
dihasilkan sendiri dari-Nya SWT, maka ini bermakna anak mesti mutlak (tepat)
sama dengan bapa - tanpa mengira hakikat bahawa hubungan mutlak yang mudah
adalah mustahil untuk (sifat) kemajmukan. Jadi apa makna dan apa hikmah dari penciptaan
(anak) ini jika tidak ada apa-apa yang membezakan antara keduanya atau ketidaksamaan
[antara Bapa dan Anak] atau perubahan yang boleh dibayangkan?! Begitukah
maknanya kamu mengatakan bahawa Bapa tidak bijak kerana mengeluarkan atau
melahirkan seorang anak yang tidak mempunyai manfaat bagi-Nya Yang Maha Suci
atau bagi yang lain dari yang dikeluarkanNya?
Dan
jika kamu mengatakan bahawa terdapat perbezaan atau yang membezakan atau
ketidaksamaan. - seperti sebahagian orang Kristian akui hari ini bahawa Tiga Oknum
yang
dibezakan - maka ini tidak dapat dielakkan kehadiran Lahut Kedua (PasanganTuhan)
{.... صَاحِبَةٌ - pasangan....} supaya anak itu boleh dihasilkan dari keduanya,
yang tidak serupa seorang pun dari mereka. kerana dihasilkan dari kedua-dua
mereka bersama. Oleh itu, kenapa kamu mengatakan terdapat (pasangan) Lahut
Kedua yang telah mendahului anak ? ? ! ! [1]
Maka
ketahuilah jika kamu mengatakan wujud seorang anak, maka kamu juga perlu
mengatakan bahawa terdapat (pasangan) Lahut Kedua sebelumnya, dan bagaimana kamu
boleh mengatakan bahawa terdapat seorang anak (Lahut mutlak yang dihasilkan
daripada-Nya) tanpa wujud (pasangan) Lahut Kedua mutlak dari awal lagi
bersamaNya Yang Maha Suci. Dan (pasangan) Al-Ilah (Tuhan) mutlak Kedua dari
awal lagi bersamaNya SWT adalah mustahil ; kerana Lahut Mutlak adalah hakikat
bahawa (hubungan) mudah yang mutlak adalah mustahil untuk (sifat) kemajmukan
{Bagaimana
Dia mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai pasangan.? }
Dan
Allah telah berfirman:
﴿مَا
اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذاً لَذَهَبَ
كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ
عَمَّا يَصِفُونَ﴾
{Allah
sekali-kali tidak mempunyai anak, dan sekali-kali tidak ada tuhan (yang lain)
beserta-Nya, kalau ada tuhan beserta-Nya, masing-masing tuhan itu akan membawa
makhluk yang diciptakannya, dan sebagian dari tuhan-tuhan itu akan mengalahkan
sebagian yang lain. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan itu!} [Surah
Al-Mu'minun 23:91]
Maknanya,
jika kamu martabatkan apa yang kamu bayangkan dari wujud Tiga Oknum (atau Usul
Tiga), dengan bentuk yang berikut: kamu mengatakan wujud Bapa (Allah SWT), dan Lahut
Mutlak Kedua (Anak), kemudian dihasilkan dari mereka Lahut Mutlak Ketiga (Oknum
Ketiga) Roh Kudus. maka kamu katakan pada wujud Lahut Mutlak Kedua dari mula
bersama Allah SWT. Maka adakah terdapat perbezaan antara mereka atau tidak?
Maknanya, adakah kedua-duanya satu?
Sesiapa
yang memutuskan bahawa keduanya adalah satu (dan sama) maka dia hendaklah menghadapi
penyangkalan sebelumnya; kerana yang dihasilkan daripada mereka adalah khas
untuk setiap satu daripada mereka. Dan sesiapa yang memilih bahawa terdapat
perbezaan di antara keduanya, maka Ketuhanan (Uluhiyah) Kedua adalah Ketuhanan Mutlak,
setelah menerima kekurangan atasnya, Pembezaan tidak sempurna melainkan dengan
Kesempurnaan Mutlak
{.....
masing-masing tuhan itu akan membawa makhluk yang diciptakannya, dan
sebagian dari tuhan-tuhan itu akan mengalahkan sebagian yang lain. Maha Suci
Allah dari apa yang mereka sifatkan itu!}
Dan
para ulama yang tidak beramal, fitrah mereka telah diterbalikkan dan mereka dibolak-balikkan
atas yang berikut. Mereka telah mengatakan bahawa Allah mempunyai anak, Maha
Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan
﴿أَلا
إِنَّهُمْ مِنْ إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ * وَلَدَ اللَّهُ وَإِنَّهُمْ
لَكَاذِبُونَ﴾
{Ketahuilah
bahwa sesungguhnya mereka dengan kebohongannya benar-benar mengatakan:: * "Allah
beranak". Dan sesungguhnya mereka benar-benar orang yang berdusta.} [Surah
Al-Saffat 37:151-52]
Jika
mereka kembali kepada fitrah Allah dan berfikir tentang nikmat-nikmat Allah.
mereka akan menyelamatkan diri mereka dari kebinasaan yang jelas ini dan mereka
mengelakkan bercakap dari apa yang mereka tidak tahu. Dan ucapan manusia yang tidak
diketahuinya ada pembohongan {sesungguhnya mereka benar-benar orang yang
berdusta}.
Allah
telah berfirman:
﴿وَيُنْذِرَ
الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً * مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلا
لِآبَائِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِنْ يَقُولُونَ
إِلَّا كَذِباً﴾
{Dan
untuk memperingatkan kepada orang-orang yang berkata: "Allah mengambil
seorang anak".* Mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang hal
itu, begitu pula nenek moyang mereka. Alangkah buruknya kata-kata yang keluar
dari mulut mereka; mereka tidak mengatakan (sesuatu) kecuali dusta.} [Surah Al-Khafi
18:4-5]
Allah
SWT juga telah menyangkal dasar kemajmukan Al-Lahut Mutlak (Ketuhanan Haqiqi) dari
apa sahaja dasar kepercayaan (iktikad) yang seperti itu.
Allah
telah berfirman:
﴿قَالُوا
اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحَانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ
وَمَا فِي الْأَرْضِ إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَذَا أَتَقُولُونَ عَلَى
اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾
{Mereka
berkata: "Allah mempuyai anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha
Kaya; kepunyaan-Nya apa yang ada di langit dan apa yang di bumi. Kamu tidak
mempunyai kuasa (hujjah) tentang ini. Patutkah kamu mengatakan terhadap Allah
apa yang tidak kamu ketahui?} [Surah Yunus 10:68]
{Allah
mempuyai anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya} : dan dasar
penyangkalan ini ke atas semua orang yang mengatakan kemajmukan kepada Al-Lahut
Mutlak - sama ada dengan anak atau dengan apa-apa bentuk rupa yang boleh
dibayangkan oleh orang yang sesat, adalah jalan yang sama - bahawa Allah telah
meletakkan dalam sifat manusia itu apa yang dia boleh membezakan antara
Kebijaksanaan dan kebodohan
﴿فَأَلْهَمَهَا
فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾
{maka
Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya.} [Surah
Al-Shams 91:8].
Oleh
itu, sesiapa menggunakan neraca ini untuk mengadili anggapan kemajmukan kepada
Al-Lahut dengan yang tidak wujud itu adalah hasil kebodohan dan tidak bijak.
Oleh itu. tidak ada yang tinggal kecuali mengatakan bahawa terdapat perbezaan,
dan ia disangkal dengan satu kalimah: { سُبْحَانَهُ هُوَ
الْغَنِيُّ - Maha
Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya}, bagi pembezaan dalam Al-Lahut tidak terjadi
melainkan dalam Kesempurnaan. Maka jelaslah kekurangan dan kelemahan dari yang
lain dariNya. Dengan itu dikatakan bahawa selain daripada -Nya bukan Lahut Mutlak.
Ada
pun pada persoalan peningkatan (darjat) manusia, maka sesungguhnya Allah telah
menciptakan manusia dan diletakkan di dalamnya sifat (fitrah) yang melayakkannya
untuk meningkat dan peningkatan yang sehinggakan dia menjadi nama-nama Allah
dan imej Allah dan Tajalli Allah dan Allah dalam Penciptaan. Walau
bagaimanapun, tidak kira berapa tinggi darjat naiknya, dia tidak akan menjadi [لاهوتاً
مطلقاً ولا غنياً مطلقاً] Tuhan Yang Mutlak tidak juga Kaya Yang Mutlak, tetapi kekal
sebagai makhluk yang serba kurang di sisi Allah SWT
﴿يَكَادُ
زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي
اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ﴾
{minyaknya
hampir bercahaya walaupun tidak disentuh oleh api, cahaya berlapis cahaya.
Allah memberi petunjuk kepada cahaya-Nya sesiapa saja yang dikehendakiNya } [Surah
Al- Nur 24:35].
[Hampir
bercahaya]. bahawa ia tidak bercahaya dari dirinya sendiri, dengan itu
untuk menjadi Lahut Mutlak iaitu yang sama selain-Nya, penciptaanNya dan yang
serba kurang di sisiNya SWT:
﴿مَا
كَانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَى أَمْراً
فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ﴾
{Tidak
layak bagi Allah mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan
sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah
ia.} [Surah Maryam 19:35].
Dan
sangkalan yang sebelum ini dibentangkan didatangkan dari al-Quran al-Karim sudah
cukup diberikan bagi orang yang mendengar dan ia menjadi saksi).
Bagi
mereka mengatakan bahawa Dia adalah Esa, satu dalam kata bersama Tiga Oknum, yang
dibezakan, yang bebas pada zatnya dan yang mengutus antara satu sama lain pada
iktikad mereka, dan mereka mengatakan mengenai wujudnya hubungan antara mereka sebagaimana
hubungan anak dan bapa .... dan lain-lain. Iaitu percakapan orang-orang bodoh [2].
Bagaimana boleh berhimpun Yang Esa lagi Tunggal dengan KemajmukanNya dan Bahagian-bahagianNya
dan perbezaan antara bahagian-Nya, walaupun mereka tidak memanggilnya bahagian-bahagian
(Juzuk-juzuk)?
Dan
jika kita berpaling daripada semua yang telah dikemukakan, maka masih
menjelaskan pembohongan mereka, tidak memerlukan lebih daripada penjelasan [berikut],
jika mereka adalah antara orang-orang yang memahami dan menggunakan fikiran
mereka, dan penjelasannya adalah:
Sesungguhnya
Allah adalah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya, dan semua alam
Penciptaan adalah cahaya bercampur dengan Kegelapan dan segala yang wujud yang
telah muncul oleh tajalli (kemunculan) cahayaNya Yang Maha Suci, dalam
kegelapan. Dengan itu tidak boleh dianggap bahawa Allah telah datang (bergabung)
pada makhluk atau muncul (zuhur) pada makhluk dalam penampilan yang lengkap
dalam alam-alam Penciptaan – seperti mana mereka mendakwa pada Isa dan Roh
Kudus - kerana ini bermakna tidak akan kekal (tinggal) bahkan ia akan lebur (fana)
dan tidak akan kekal (tinggal) melainkan cahaya yang tiada kegelapan di
dalamnya. iaitu tiada penciptaan akan kekal. sebaliknya, hanya Allah SWT Yang
Maha Suci. dan Dia adalah cahaya yang tiada kegelapan di dalamnya. Dan oleh itu
kita kata dan kita akan kata berulang-ulang bahawa Muhammad beralun (mengepak)
antara اللاهوت والأنا والإنسانية - Ketuhanan,Ana (Aku) dan kemanusiaan.
Dan
saya telah mengesahkan ini supaya tiada orang terpedaya membayangkan
وأكدت هذا لكي لا يتوهم متوهم أن الله - وهو
نور لا ظلمة فيه - يحل في عوالم الخلق تعالى الله علواً كبيراً، والأمر بيّن واضح
فمعنى ظهور النور الذي لا ظلمة فيه في عوالم الخلق ظهوراً تاماً هو فناؤها
واندثارها ولا يبقى لها اسم ولا رسم ولا معنى، بل لا يبقى إلا الله النور الذي لا
ظلمة فيه تعالى الله علواً كبيراً.
Bahawa
Allah - Dia adalah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya - datang ke dalam alam
Penciptaan, Ketinggian Allah Yang Tinggi Maha Tinggi dan Lagi Maha Tertinggi.
Dan perkara itu adalah jelas dan terang,
Bagi
pengertian [kemunculan cahaya (Zuhur al-Nur) - yang tidak ada kegelapan
di dalamnya di Alam Penciptaan penampilan yang lengkap], adalah kefanaknya
(lebur) dan kehilangannya. dan tidak (tinggal) kekal padanya nama, tidak juga gambar
mahupun makna, bahkan tidak akan kekal (tinggal) melainkan Allah Cahaya yang tiada
kegelapan di dalamnya. Ketinggian Allah Yang Tinggi, Maha Tinggi dan Lagi Maha
Tertinggi.
✡✡✡✡✡
-----------------
[1]
Dan ini juga merupakan perkara fitrah dan aqal wajar (intelektual). dan bahawa itu
adalah hakikat hubungan mutlak. tiada yang dapat memisahkan daripadanya sesuatu
pun, yang berlainan baginya atau yang berbeza daripadanya. dan tidak terdapat
dalam apa-apa bahagian atau bahagian-bahagian atau asalan atau Pribadi (hypostases
–Oknum) seperti yang mereka namakan; yang tidak boleh dibezakan. Maka ia
bermakna bahawa ia adalah satu hakikat kandungan (susunan) dan bukan sesuatu yang
mudah. Dan kandungan adalah serba kurang (faqir) dan dia menafikan kekayaan
itu, dan oleh itu. untuk mengasingkan sesuatu yang berbeza dari hakikat Mudah
Mutlak. perlu ada satu lagi hakikat Mudah Mutlak. dan itu adalah mustahil,
kerana hakikat Mudah Mutlak adalah satu dan tidak boleh dijamakkan.
[2
] Dan untuk sebab yang kamu dapati mereka sentiasa berkata: Trinity tidak
ditangkap dan tidak boleh diiktiraf oleh akal, walau bagaimanapun, ia adalah
satu kemestian beriman padanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan