Jumaat, 21 Mac 2014

Sebahagian Kalimat di dalam Taurat dan Injil

Sebahagian Kalimat di dalam Taurat dan Injil
بعض الكلمات في التوراة والإنجيل

Sebahagian orang membayangkan makna Perkataan (Kalimaat) Tuhan Yang Mutlak (Lahut Mutlaq) datang dalam Alam-alam Penciptaan sebagai manusia, dan penjelasannya adalah:


Perkataan (الكلمة – Kalimah - Firman) :

Di dalam kitab Ketuhanan Kristus oleh Pope Shenouda Ketiga (Pope Ortodoks Koptik), Shenouda Ketiga berkata:

Bab Pertama: Ketuhanannya dari segi kedudukannya dalam Triniti Suci adalah Logo (Kalimah).
[Yohanes 1:1]: "Pada mulanya adalah Kalimah, dan Kalimah itu di sisi Allah, dan ia adalah Kalimah Allah" dan di sini ucapan mengenai ketuhanannya adalah benar-benar jelas).

Jawab Balas

Saya telah dijelaskan dalam kitab ini bahawa Isa (as) adalah hamba dan dia bukan Ketuhanan Mutlak, dan saya telah bawakan pasal ucapan-ucapan dari ayat yang jelas (Muhkamat) tepat disahkan dari Injil [1],

Oleh itu, nash ini dan yang lain-lain tidak betul ditafsirkan dan pemahaman yang tidak wajar
untuk Isa (as) dia adalah Ketuhanan Mutlak, seperti yang telah terbukti dari apa yang telah dibentangkan bahawa Isa (as), atau Kristus (as) tidak mungkin dapat menjadi cahaya yang tidak mempunyai kegelapan di dalamnya, dan bahkan dia adalah cahaya dan kegelapan, dan ini sentiasa menjadi keadaannya kerana dia adalah makhluk yang memerlukan, dan serba kurang dalam, (Al-Lahut) Ketuhanan Mutlak Yang Maha Suci.


Tafsiran Nash ini:

(Pada mulanya adalah Kalimah) : (Al-Lahut) Ketuhanan Mutlak Yang Maha Suci tidak ada permulaan untuk dikatakan pada mulanya, sebaliknya, sesuatu yang ada permulaan adalah makhluk, dan oleh kerana itu Kristus (Isa as) adalah makhluk yang dicipta, dan ayat dicipta. Ya, adalah mungkin untuk dikatakan bahawa apa yang dimaksudkan di sini adalah makhluk pertama yang diciptakan atau Akal yang pertama, maka perkara ini boleh dibincangkan, Adakah Kristus (Isa as) Kalimah pertama? Atau Kristus (Isa as) Kalimah dari kata-kata Allah yang datang kemudian selepas Kalimah pertama?

(dan Kalimah itu di sisi Allah): Hakikat Ketuhanan Mutlak bukanlah satu kandungan (susunan), dan untuk mengatakan bahawa ia adalah (susunan) sebatian atau apa yang dituntut untuk mengatakan bahawa ia terdiri [bahagian] ia adalah palsu (batil), kerana mempercayai bahawa apa yang dimaksudkan dengan kata-kata (dan Kalimah itu di sisi Allah) adalah bahawa Kalimah adalah Ketuhanan Mutlak, maka ini bermakna Ketuhanan Mutlak adalah terdiri daripada  ini menunjukkan dengan jelas bahawa dia bahagian-bahagian. Adapun beriktikad [2] bahawa Kalimah adalah Allah - bermakna Dia adalah pasangannya dan pasangannya adalah Dia tanpa ada perbezaan di antara mereka - walaupun ia tidak terdiri daripada bahagian-bahagian, menjadikan ucapan ini bodoh dan bebas daripada sebarang bentuk kebijaksanaan. Kerana ia tidak bermakna untuk mengatakan bahawa ia berpasangan dengan dirinya sendiri.

(dan ia adalah Kalimah Allah): Di sinilah tempat kekeliruan, dan di sini terdapat kiasan berlaku pada Shenouda seperti yang berlaku sebelumnya apabila ia adalah dari Dianya. Dan hakikatnya adalah, selepas pernyataan itu menjelaskan bahawa Kalimah adalah makhluk yang dicipta, dan dia sendiri tidak boleh menjadi Ketuhanan Mutlak, maka tiada apa kekal kecuali bahawa Allah [disebutkan] di sini bukanlah Ketuhanan Mutlak, sebaliknya, apa yang dimaksudkan adalah "Allah dalam Penciptaan", yang bermaksud, imej Allah, seperti yang telah dinyatakan di dalam Taurat atau Perjanjian Lama (26 Kemudian Allah berkata, 'Baiklah Kita menjadikan manusia menurut gambar dan rupa Kita,) [3] (27 Maka Allah menciptakan manusia itu menurut gambar-Nya, menurut gambar Allah diciptakan-Nya dia) [4]
                                             

Immanuel atau Allah bersama kita :

((7) sebab itu, sesungguhnya, Tuhan akan membuat air sungai Efrat yang kuat dan besar, meluap-luap atas mereka, yaitu raja Asyur dengan segala kemuliaannya; air ini akan meluap melampaui segenap salurannya dan akan mengalir melampaui segenap tebingnya,
(8) serta menerobos masuk ke Yehuda, ibarat banjir yang meluap-luap hingga sampai ke leher; dan sayap-sayapnya yang dikembangkan akan menutup seantero negerimu, ya Imanuel!"
(9) Ketahuilah, hai bangsa-bangsa, dan terkejutlah, perhatikanlah, ya segala pelosok bumi, berikatpingganglah, dan terkejutlah; berikatpingganglah dan terkejutlah!
(10) Buatlah rancangan, tetapi akan gagal juga; ambillah keputusan, tetapi tidak terlaksana juga, sebab Allah menyertai kami!) [5]

Ya, Allah berserta orang-orang yang beriman yang mengikuti pengganti Allah di setiap zaman.

(Semua ini berlaku untuk memenuhi apa yang Tuhan telah berkata melalui nabi : (23) "Sesungguhnya, anak dara itu akan mengandung dan melahirkan seorang anak laki-laki, dan mereka akan menamakan Dia Imanuel" -- yang berarti: Allah menyertai kita." (yang bermaksud " Tuhan (Allah) adalah dengan kita ") [6]

Pengganti Allah di Bumi-Nya ialah wakil Allah, dan jika dia adalah tangan Allah dan wajah Allah maka dia adalah Allah dalam Penciptaan, tetapi dia bukan Ketuhanan Mutlak, bahkan, dia adalah makhluk serba kurang (fakir) yang memerlukan dan dia bukanlah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya, sebaliknya, dia adalah cahaya dan kegelapan.

Dan jika semua apa yang telah dimasukkan ke dalam Perjanjian Baru risalah dan amalan telah diterima, para ulama tidak beramal tidak akan dapat membuktikan bahawa seorang manusia adalah Ketuhanan Mutlak. Mereka hanya mengikut maksud yang samar-samar kepada mereka dan mereka mentafsirkannya menurut apa yang sesuai dengan keinginan mereka. Maka, ia akan pasti bercanggah dengan risalah dan amalan-amalan, dan ia adalah jelas dan Muhkamat bahawa Isa (as) atau Kristus (as) adalah hamba yang dicipta, sebaliknya ia akan bercanggah dengan Perjanjian Lama di mana mereka percaya, dan ia akan bercanggah dengan semua ucapan-ucapan para nabi terdahulu yang menyeru mereka beriman dengan mereka, dan Isa as (Kristus) tidak pernah mendakwa sebagai Tuhan Mutlak, dan orang-orang terdahulu tidak pernah mendakwa bahawa Isa (as) adalah Tuhan Mutlak. Sebaliknya, perkara ini (dakwaan Isa adalah Tuhan Mutlak) muncul dan telah datang selepas beratus-ratus tahun dan telah disahkan dalam Majlis Nicaea pada 325 Masehi [7].

Dan ramai orang menentangnya pada masa itu, dan juga selepas ia disahkan dalam Majlis Nicaea, dan sehingga hari ini, masih terdapat orang-orang Kristian yang tidak menerimanya (bahawa Yesus adalah Tuhan Mutlak) dan tidak mengakui ajaran yang menyeleweng ini.



✡✡✡✡✡

--------------------------------
[1] (Tetapi kira-kira hari itu atau saat tidak ada yang tahu, tidak juga malaikat-malaikat di syurga, mahupun Anak, tetapi hanya Bapa) Mark: 13:32
[2] Pada hakikatnya mereka tidak percaya dengan, sebaliknya mereka percaya bahawa terdapat perbezaan, tetapi kerana banyak kekeliruan dan kata-kata dan perbezaan dalam percubaan mereka untuk meletakkan gangguan dalam kepercayaan Ilahiyah oleh mereka, saya terpaksa bertindak balas terhadap apa yang mereka katakan dan apa yang mereka mungkin boleh katakan.
[3] Taurat: Kejadian, bab 1
[4] Taurat: Kejadian, bab 1
[5 ] Taurat: Yesaya bab 8 - Perjanjian Lama dan Baru - jilid 1 - Jemaah Gereja Timur
[6] Injil Matius - Bab 1 - Perjanjian Lama dan Baru - jilid 2 - Jemaah Gereja Timur
[7 ] (Maharaja Konstantin Pertama, menghadiri pembukaan Majlis, dan Majlis Nicaea mula sesi yang 20 Mei 325 Masihi. Majlis telah diadakan mengikut arahan daripada Maharaja Konstantin Pertama, untuk mengkaji pertikaian di antara Arius dan pengikutnya dari satu pihak, dan di antara Gereja Alexandria yang diwakili oleh Alexander The Pertama (Pope Alexandria) dan pengikut-pengikutnya di sisi lain, mengenai sifat Kristus, ia sifat yang sama seperti Tuhan atau adakah ia sifat Manusia.

Arius menafikan Ketuhanan Kristus, dia percaya ada masa apabila Isa tidak wujud di dalamnya, dan dia menganggap Isa adalah dari Makhluk Allah dan dari pencipta-Nya, dan dia menganggap Roh Suci adalah dari cipta Allah juga.

Sebaliknya, Alexander Pertama (Pope Alexandria) menekankan bahawa sifat (tabiat) Kristus adalah dari sifat Allah, dan pendapat Alexander Pertama (Pope Alexandria) menang dengan undian, di bawah kuasa Maharaja Konstantin yang telah menyokong Pope Alexandria, dan Arius dan dua dari para paderi enggan menandatanganinya walaupun didesak, maka mereka telah dibuang ke Alera (Balkan pada masa ini), dan buku-buku Arius telah dibakar, dan ajaran beliau telah dinamakan "Bidaah Arius", dan pengikut-pengikutnya telah dicop Sehingga hari ini sebagai musuh agama Kristian.

Dan hasil daripada Sidang Nicea yang pertama satu bentuk kepercayaan bahawa Ketuhanan Kristus adalah Ketuhanan mutlak, dan hubungan antara Gereja dan Penguaasa mula dibentuk selepasnya menjadi kesatuan agama. Dan tiga abad kemudian, selepas pembangunan ideologi gereja dan pencampuran dengan pemikiran dan agama meliputi dari semua arah dan dari Roman Paganisme (agama sebelumnya Konstantin), Gereja yang disokong oleh Maharaja Rom menjadi rujukan dan pihak berkuasa yang menentukan apa yang memasuki sempadan iman dan yang keluar daripadanya)

Ucapan ini adalah hampir sama dengan apa yang yang disebut dari Gereja dan sejarah daripada Majlis, dengan tindakan tentunya, Dan saya tidak percaya bahawa seorang penyelidik yang adil akan menjadi lalai dari [hakikat bahawa] Konstantin menyokong Alexander dan telah disemak dan disahkan kepercayaan pagan beliau di dalam agama Kristian, kerana selepas separuh daripada Paderi Kristian telah menyokong Arius, mereka takut mereka mungkin akan ditindas oleh Konstantin menjadikan mereka mengundur ke belakang [dari pendirian mereka]. Dan siapa yang tidak tahu yang Konstantin bagaimana dia akan menindas sesiapa sahaja yang menentang beliau, walaupun yang menentang beliau adalah orang yang paling dekat dengan beliau, maka hendaklah dia menyemak semula sejarah zalim ini yang menyebarkan agama Kristian rosak di Eropah, dan yang tidak pernah teragak-agak untuk membunuh sepupu beliau dan orang yang paling rapat kepadanya jika mereka menentang beliau. Walaupun anda mencari paderi hari ini dengan tidak mengambil kira sejarah berdarah Konstantin, dan mereka menggambarkan Konstantin menjadi kambing lembut yang mengadakan majlis ini dan memberi kebebasan kepada semua orang yang bersetuju dengan beliau dan menentang beliau, walaupun menghalau dan menganiaya Arius dan melarang kepercayaan beliau selepas majlis yang cukup untuk mengenali tujuan dan matlamat mengadakan majlis ini, dan itu adalah untuk memusnahkan Arius dan kepercayaan bahawa Kristus adalah hanya seorang yang diwujudkan, dan menyebarkan ajaran Pagan dalam Kristus, bahawa dia adalah Allah.

Terjemahan teks Latin:

Kami percaya kepada Tuhan yang satu, Bapa yang mampu dalam segala-galanya, pencipta kepada segala sesuatu yang kelihatan dan yang tidak kelihatan, Kami percaya kepada Tuhan yang satu Jesus Kristus, Anak Allah, Anak Tunggal Bapa, iaitu dari Jauhar bapa, Tuhan dari Tuhan, Cahaya dari cahaya, Tuhan Haq dari Tuhan Benar, dilahirkan, tetapi bukan makhluk, dia adalah sama dengan bapa Jauhar, ditentukan bagi kita manusia dan untuk keselamatan kita diturunkan dan dijelmakan, menjadikan manusia, dan menderita dan berdiri pada hari ketiga sekali lagi, sesiapa yang melalui dia segala-galanya dapat wujud, segala-galanya dalam Langit dan segala sesuatu di Bumi, dan dia naik ke langit, dia datang untuk menghakimi yang hidup dan yang mati dan oleh Roh Kudus. Bagi orang-orang yang berkata ' Ada satu masa apabila dia (kalimah) tidak ada sesuatupun ;' dan ' Dia bukan sebelum dilahirkan; ' dan ' Dia datang untuk kewujudan dari yang tidak wujud, 'atau mereka berkata tentang Kewujudan anak Allah yang dia adalah dari yang lain atau Jauhar yang lain,' atau (bahawa dia adalah seorang makhluk ciptaan) atau 'bertukar,' atau 'berubah - mereka dikutuk oleh Gereja Suci Katolik dan Kerasulan).
Dan semua paderi yang hadir menandatangani fahaman Undang-undang ini, kecuali dua orang daripada mereka - dan mungkin lebih - dan sudah tentu di samping Arius dan kaumnya).

Dan Pope Ortodoks di Mesir, Shinouda Ketiga, berkata di dalam bukunya Sifat Kristus:. (Arius mendustakan Ketuhanan Kristus, dan melihat bahawa dia adalah kurang daripada bapa pada dasarnya, dan bahawa dia telah dicipta Dan akar Arian masih ada sehingga hari ini. Walaupun selepas ia dikutuk oleh Majlis Ekumenikal Nicaea pada tahun 325 Masihi, Arius dan pengikutnya (Arian) [yang datang] selepas dia kekal sebagai sebab bagi masalah dan perpecahan dan keraguan kepada gereja suci).

Dan sudah tentu Shinouda Ketiga di sini dibentangkan oleh Saksi-saksi Yehovah, ajaran Kristian yang telah merebak di dunia Kristian dengan cara yang hebat, dan terutamanya di Barat. Dan Saksi-saksi Yehovah tidak mengaku banyak penyelewengan di Gereja, dari contoh-contoh Trinity dan bahawa Kalimah dialah Allah dan lain-lain bid’ah. Dan di antara bukti-bukti bahawa kepercayaan bahawa Kristus adalah Tuhan adalah satu bid’ah yang telah disahkan dalam Majlis Nicaea, adalah bahawa separuh daripada mereka yang hadir dalam Majlis Nicaea telah menyokong Arius, atau berkecuali, dan kepercayaan bahawa Isa (Kristus) hanya yang dicipta adalah kepercayaan umum dan tersebar luas di zaman Arius, dan ini adalah satu perkara yang para paderi mengakui dalam buku-buku mereka sehingga hari ini:

Ia disebut di dalam kajian daripada Majlis Ekumenikal Kristian - oleh Bishop Bishoy (... 4 - Majlis Nicaea : 1 - Keadaan ketika mengadakan majlis itu.........
B- Adapun sebab langsung untuk mengadakan majlis ini, ia adalah Ubahan Arius (Bidaah Arius), kerana empayar hendak dibahagikan kerana bidaah ini.........
Majlis Ekumenikal telah diadakan dengan arahan Raja Konstantin daripada rasa takut pada bahagian yang serius yang hadir di dalam empayar kerana bidaah Arius. Majlis telah diadakan pada Tahun 325 Masehi. di Nicaea, dan ia mempunyai 318 uskup. Dan sebagai Saint Athanasius, yang merupakan saksi mata dan salah satu daripada ahli-ahli majlis, telah menyebut dalam ucapan beliau pada mulanya enam belas biskop telah menyokong Arius, dan dua puluh dua biskop telah menyokong Pope Alexander, dan yang lain daripada mereka mempunyai pendirian yang berkecuali. Dan pada akhir Majlis, hanya dua biskop terus menyokong kepada Arius, dan mereka Secundus dan Theonas, yang enggan menandatangani fahaman Majlis dengan seluruh paderi-paderi yang telah turut menyertainya. Dan pada zaman Saint Epiphanius, tandatangan 318 yang hadir di Nicaea masih di sana. Itu adalah kerana penjelasan Saint Epiphanius kepercayaan dan jawapan beliau kepada fitnah dan tuntutan palsu Arius. Dan dengan itu, kami datang untuk melihat sejauh mana kehebatan pertahanan Alexandria dalam Majlis. Dan mencapai keputusan Majlis bukanlah satu perkara yang mudah, sebaliknya, ia memerlukan banyak usaha...
5 - Majlis Nicaea : 2) Arius dan Bidaah beliau.
Telah berlalu masa di mana sebahagian besar dunia hampir menjadi Arian, jika ia bukan untuk Epiphanius, kerana pada satu masa, Maharaja mengasingkan Pope Roman dan melantik untuk menggantikannya satu sama lain supaya dia boleh menandatangani fahaman undang-undang Arian. Dan apabila pope itu datang kembali dari penjara ke kerusinya, dia menandatangani undang-undang fahaman Arian yang sebelum ini beliau telah tolak untuk menandatanganinya. Ini adalah peringkat di mana tiada hanya Epiphanius dan uskup tinggal di Mesir, dan mereka adalah orang-orang yang hanya memegang ketat untuk fahaman yang betul. Atas sebab itu, ia tidak pelik bahawa Yesaya nabi berkata: "Maha Suci Mesir kaumku" (Yesaya 19:20), tetapi dalam banyak masa yang lain Alexandria Pope disokong oleh Pengerusi Rom, seperti Pope-eope yang berada dengan Pope Epiphanius dan menyokong beliau.

Kristian runtuh di seluruh dunia dan diserahkan di depan Kezaliman Arian, dan tiada apa yang kekal hanya pengerusi Alexandria yang diwakili oleh Pope Alexandria dibuang negeri dan biskop dari Mesir. Dan apabila kita arif dengan jejak langkah bapa kita.........) Majlis-majlis Kristian Ekumenikal - Majlis-majlis Ekumenikal dan Bidaah-bidaah - Bishop Bishoy.


✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: