Isnin, 10 Mac 2014

Dia tidak melahirkan dan tidak pula dia dilahirkan

﴿لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ﴾:
Lam Yalid wa Lam yulad

{Dia tidak melahirkan dan tidak pula dia dilahirkan }

Tidak syak lagi bahawa apa yang dimaksudkan dengan kelahiran di dalam ayat ini bukan lahir jasmani, dan tidak ada satu pun yang mengatakan sesuatu yang dimaksudkan di sini adalah kelahiran Jasmani (fizikal) untuk dinafikan, walaupun terdapat sekumpulan orang yang telah disesatkan oleh khurafat dan waham kejahilan ke lembah penjelmaan jisim yang tiada akal yang sihat dan tidak ada fitrah yang bersih bagi manusia boleh menjisimkan Zat Ilahiyah. Oleh itu, apa yang dimaksudkan menafikan Kelahiran di sini, adalah pengertian pemisahan daripada kelahiran ibu atau asal-usul telah dipisahkan daripada  Zat Ilahiyah, atau sebahagian yang telah dipisahkan daripada Zat Ilahiyah. Dan penafian ini, walaupun ia mempunyai tindak balas kepada orang-orang yang mengatakan bahawa Isa adalah anak Allah atau orang-orang yang berkata ‘Uzair adalah anak Allah atau orang-orang yang percaya dalam Tiga Uknum (Trinity) atau orang-orang yang beriman kepada Dualisme , tetapi sebenarnya ia disertakan dengan ayat-ayat sebelumnya. Jadi jika Zat Ilahiyah, atau Allah, dikumpulkan dalam semua Nama-nama dan Sifat-sifat Ilahiyah, maka akan ada dua soalan di sini :

Soalan pertama : Adakah Nama-nama dan Sifat-sifat yang sedia ada (qadim) ini adalah tuhan-tuhan yang berasingan daripada Allah, dengan menganggap Ketuhanan MutlakNya pada arah-arah (aspek) yang diwakili?
Dan jawapannya adalah jelas seperti yang telah dibentangkan sebelum ini : Sifat-sifat dan Nama-nama ini, iaitu Mengetahui , Berkuasa, Bijaksana, tidak terpisah daripada Zat Ketuhanan, sebaliknya, ia adalah ain Zat Ketuhanan, seperti yang telah dibentangkan, Dia Maha Kuasa dan Berkuasa pada Zat-Nya , dan Dia Maha Mengetahui dan Berpengetahuan pada Zat-Nya , dan .......

Soalan kedua :: Adakah Zat Ilahiyah, atau Allah, berasingan daripada hakikat dan Realiti "Huwa" ( Dia) atau Nama Yang Teragung, Maha Teragung lagi Maha Teragung?!

Dan jawapannya ialah: Sesungguhnya Zat Ilahiyah, atau Allah, adalah tajalli dan zuhur (kemunculan) padanya Hakikat dan Realiti wajah Allah SWT dalam penciptaan. Jadi , kerana keperibadian penciptaan adalah kemiskinan, sudah tentulah berbeza dengan kekayaan, Oleh itu, Yang Maha Suci, Yang Maha Tinggi, mengadapi kegelapan, ketiadaan dan kekurangan pada kewujudan dan kesempurnaan cahaya. Kerana Zat Ilahiyah, atau Allah, adalah ain (mata) Hakikat dan Realiti, seperti yang disebut dalam satu riwayat dari Ali bin Musa al-Ridha (as) bahawa dia berkata: (Sesungguhnya Bismillah Al-Rahman Al-Rahim adalah lebih dekat dengan Nama Allah Yang Teragung daripada dekatnya mata hitam dan mata putih.) [1]

Oleh itu, Hakikat dan kemunculan Zat Ketuhanan atau (Allah) dalam arah (aspek) hajat penciptaan (makhluk) yang mempunyai kekurangan, dan bagi makrifat (Allah SWT adalah perbendaharaan, maka, Dia mencipta penciptaan (makhluk) supaya Dia boleh dikenali). Dan makrifat tidak akan terjadi kecuali dengan mengenal (makrifat) Zat Ilahiyah dengan mengenal ( Nama-nama dan Sifat-sifat), Bagi mengenal Realiti dan Hakikat, tidak akan terjadi kecuali dengan mengenal kebolehan makrifat.
Dan keputusannya: sama seperti Nama-nama dan Sifat-sifat yang fana’ (melebur) dalam Zat Ilahiyah (Allah , dan ia adalah ain (mata) Zat, seperti juga Zat Ilahiyah fana’ (melebur) di dalam Realiti dan Hakikat, yang merupakan tujuan dan erti sebenar dalam beribadah. Dan dari sini, tidak ada pemisahan dari Zat Ilahiyah, dan seperti mana Zat Ilahiyah, atau Allah tidak terpisah daripada kebenaran, bahkan, ia adalah satu tajalli dan Kemunculan Realiti dan Hakikat.


✡✡✡✡✡



------------------------------
[1] 'Uyun Akhbar Al-Ridha (as) - Sheikh Al-Sodouq, Jilid , Halaman 8

Tiada ulasan: