Lampiran 1
الله -
Allah:
Allah:
Nama inilah yang manusia kenal sebagai Nama bagi Zat Ketuhanan - bahkan,
sebenarnya ia hanya untuk maksud Ketuhanan Mutlak. Tetapi adakah
mungkin boleh dikatakan sebagai Ketuhanan Mutlak - untuk selain daripada Zat al-Muqaddasah
(Yang Maha Suci)?
Dan
sebelum mengetahui perkara ini perlu dijelaskan: adakah Nama Allah ilmu jumud
atau berasal dari perkataan lain, jawapannya bergantung kepada penjelasan ini.
Dan sebagaimana sabda Rasulullah (sawas): "Kami, para nabi,
diperintahkan untuk bercakap kepada manusia dengan kadar fikiran mereka. "
Dan
Abu Abdullah (as) yang berkata: "Rasulullah (sawas) hanya bercakap kepada
hamba-hamba menurut keupayaan
fikirannya sahaja ", dan beliau berkata:"
Rasulullah (sawas)
bersabda: ' Kami, para nabi,
diperintahkan untuk bercakap kepada manusia dengan kadar fikiran mereka." [1].
Pada
pendapat pertama bahawa Nama Allah adalah ilmu jumud: pendapat Al Sayyed Al
Khoei (Rahimahu Allah) yang berhujah kepadanya oleh perkara-perkara yang saya akan
kemukakan dan nyatakan kesalahan-kesalahannya, dan akan menjelaskan kesalahan pendapat
ini:
Al
Sayyed Al Khoei berkata di dalam Kitab Al-Bayan: "Dan sesiapa yang
membayangkan bahawa ia adalah jenis nama, maka telah silap, dan bukti kami
mengenai perkara ini adalah: Pertama: Al-Tabadur (berdaya mula), kerana
sesungguhnya lafaz Jalaalah (الله) ini keluar tanpa kata imbuhan kepada Zat al-Muqaddasah (Yang
Maha Suci), dan tidak ada syak padanya satu pun. Pada asasnya tiada catatan (naqal)
yang disahkannya seperti dalam bahasa dan disokong kebenaran hujjahnya di dalam
Ilmu Usul ".[2].
Saya
katakan: yang keluar pada Zat al-Muqaddasah (Yang Maha Suci) tanpa kata imbuhan
bukanlah suatu dalil dan ia adalah ilmu yang jumud. Untuk nama Al-Rahman yang keluar
pada Zat al-Muqaddasah (Yang Maha Suci) tanpa kata imbuhan dan tidak ada syak
padanya satu pun dan yang mengatakannya itu adalah ilmu yang jumud, dan jika
seseorang berkata, tidak ada seseorang pun akan memberi perhatian kepada kata
beliau, kerana ia adalah nama yang ada asal, dan keluarnya ini disebabkan
penggunaannya.
Adapun
kata Al-Sayyed Al-Koei (Rahimhu Allah) “Pada asasnya tiada catatan (naqal)
yang disahkannya seperti dalam bahasa dan disokong kebenaran hujjahnya di dalam
Ilmu Usul" adalah dibatalkan, Kerana jika ia mahu meletakkan pemindahan
Tatabahasa dia telah
gagal
untuk membawanya dan tidak menunjukkan ketiadaan yang wujud, sebaliknya
untuk
memindahkan (mencatat) dari perkataan Arab adalah setitik dari lautan yang luas
yang tidak terkeluar dari catatan perkataan mereka, Dengan itu menyampaikan
(mencatat) dari orang-orang Arab - dengan kemungkinan berlaku kesilapan. Oleh
itu, dalam melafazkannya yang melibatkan akidah, tidak boleh dijadikan hujah
sepenuhnya kerana ia tidak mempunyai nilai jika bertentangan Nash-nash Syariat. Saya
tidak tahu Al-Sayyed Al-Koei berpegang teguh kepada agakan dan waham-waham
(renungan akal) sebagai kaedah pemerhatiannya yang membina dan menghimpunkan pertimbangan
yang tidak lengkap. Dengan kaedah menggunakan akal yang tidak sempurna dan
menghimpunkan pertimbangan itu adalah ditolak. Dan berpaling dari nash
al-ma’shum yang datang dari mereka (as) atau lebih menunjukkan yang ada asal.
Amir
al-Mukminin (as) berkata: "Allah bermaksud: Yang disembah, yang berpaling
padaNya, penciptaan yang berpaling padaNya. Dan Allah yang terlindung dari
pemandangan, dan terhijab daripada khayalan dan pemikiran." [3].
Al
Baqir (as) berkata: "Yang disembah, yang berpaling padaNya penciptaan dapat
melihat dan mengetahui bagaimana dia. Dan orang-orang Arab berkata: " أله الرجل - Alaha
al rajul" (lelaki itu telah menjadi keliru) apabila dia keliru tentang
sesuatu yang dia tidak ketahui. Dan [mereka berkata] " وله-
Walaha" apabila dia takut sesuatu yang dia berhati-hati dan bimbang. Oleh
itu الإله - al-ilah
adalah terlindung dari deria Penciptaan "[4].
Berikut
ini bersama dengan Imam-imam (as) yang menggesa sahabat istimewa mereka supaya
tidak menyampaikan atau menceritakan al-Jauhar (permata benilai tinggi) yang dikhususkan
untuk mereka.
Dari
Hafsh bin Nasib Far'an berkata: Aku masuk bertemu Abu Abdullah (as) hari-hari
Al-Ma'ali bin Khunais terbunuh, jadi dia (as) berkata kepadaku: ' Wahai Hafsh! Aku
bercakap mengisyaratkan dengan Al-Ma'ali dengan sesuatu dan dia mengisyaratkan,
dia telah ditimpa besi. Aku berkata kepadanya bahawa sesungguhnya percakapan kita
terlindung, dilindungi Allah dan akan dilindungi atasnya, agama dan dunianya.
Dan sesiapa yang diisyaratkan melakukan tugas dari Allah agamanya dan dunianya.
Ya Ma'ali! Sesungguhnya sukar untuk menyenyapkan perbualan kita, Allah
membuatkan cahaya antara matanya dan mengekalkan dia dengan kemuliaan di
kalangan manusia, dan mengisyaratkan perbualan kami sukar berhenti sehingga menggigit lengannya atau akan mati keliru.'
Dan
dari Abi Basir, beliau berkata: Aku mendengar Aba Ja'far (as) berkata: Rahsia yang
Allah ceritakan kepada Jibra'el (Jibril), dan Jibra'el (Jibril) menceritakan
kepada Muhammad, dan Muhammad menceritakan kepada Ali dan Ali menceritakan
kepada sesiapa yang Allah kehendaki, satu per satu, dan kamu bercakap mengenainya
di jalan-jalan. '
Dan
Abu Abdullah as berkata: 'Sesiapa saja siarkan (isyaratkan) dari kami ucapan
kami adalah seperti yang menafikan kami terhadap hak-hak kami. '
Dan
Abu Abdullah (as) berkata: 'Sesungguhnya aku ceritakan kepada seorang lelaki suatu
Hadis, kemudian dia pergi keluar dan meriwayatkan daripada aku hanya kerana dia
mendengarnya, dengan itu, aku mendapati ia dibenarkan untuk (melaknat) mengutuknya
dan mengisytiharkan diri aku bebas (putus hubungan) darinya [5].
Jadi
mengapa beberapa riwayat tidak mencukupi - jika Al-Sayyed Al-Khoei telah
membacanya - untuk membuktikan bahawa nama "Allah" adalah nama yang ada
asal dan akibatnya, kembali kepada sangkaan dan pertimbangan akal yang tidak
sempurna pada Al-Sayyed Al-Khoei. Dan adakah dia (Semoga Allah merahmatinya)
atau orang-orang yang menerima pakai pendapat iktikadnya daripada mereka
al-Auliak, orang-orang yang dikhususkan kepada Syiah Keluarga Muhammad (as) dan
sahabat mereka yang menentang para Imam (as) dan telah menyampaikan dari apa
yang mereka dengar dari mereka (as) walaupun Imam-imam (as) melarang mereka menyampaikannya?
Dan mereka adalah orang-orang yang ikhlas dan sangat setia dalam mentaati para
Imam (as) dan mereka melazimi (beramal) had-had dan sempadan yang Imam-imam mereka
(as) telah jelaskan kepada mereka.
Di
samping itu, kaedah yang diterima pakai oleh Al Sayyed Al Khoei (rahimahu
Allah) dan yang dibentangkan seolah-olah ia adalah dari keyakinan orang Islam
dengan katanya: “Pada asasnya tiada catatan (naqal) yang disahkannya ".
ia adalah kaedah akal berdasarkan andaian yang terbaik dari Al Sayyed Al Khoei
juga, pada hal beberapa orang Ulama (Sunni dan Syiah) telah menafikannya secara
menyeluruh atau secara terperinci. Dan mengatakan bahawa ia berdasarkan andaian
yang ucapannya itu dalam akidah, dan persangka tidak berguna sedikitpun dalam kebenaran
akidah, Allah berfirman:
﴿وَمَا
يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنّاً إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ
شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ﴾
{Dan
kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya
persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya
Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.} [Surah Yunus 10:36], Perlu
wujud keyakinan dalam akidah kepercayaan..
Dan
seolah-olah Al Sayyed Al Khoei (rahimahu Allah) terlupa apa yang dia sendiri kata
dalam kitab yang sama "Al Bayan", di mana dia menolak Hadits Ahad
yang sanadnya Sahih dengan sabdanya: " Sesungguhnya, Hadits Ahad tidak berguna
kepada ilmu atau amalan." - Al-Bayan [6]. Yang mana lebih utama
kepada Tuhan kamu, yang bergantung kepada pemikiran adalah berdasarkan
kata-kata yang maksum, suatu andaian yang berasaskan pada kata-kata seorang
ma'sum, atau suatu andaian yang berasaskan sebahagian akal anak-anak Adam yang tidak
lengkap?
Jadi,
jika Al Sayyed Al Khoei (rahimahu Allah) tidak bergantung kepada apa yang
difikirkannya pemikiran berdasarkan kata-kata seorang ma'sum dalam akidah
kepercayaan, yang lebih utama padanya ialah menyokong pemikiran sangkaan dengan
dalil akal dan fikiran, kerana seperti dia telah menafikan bukti yang lebih
berhak dan lebih jelas, walaupun Al-Sayyed Al-Khoei tidak menganggap hasil
kajian ini untuk meletakkan peraturan yang terkandung di dalamnya akidah Tauhid.
Oleh itu, dia menerima pengambilalihan di sini, sepatutnya dia mesti telah
mengambil iktibar daripada apa yang telah dibayangkan sebagai suatu andaian
berdasarkan kata dibentangkan Al-Baqir (as) yang lebih berhak untuk diterima
pakai daripada andaian yang berasaskan peraturan dan pemerhatian akal yang
berbuat kesilapan kerana tidak maksum.
Al
Sayyed Al Khoei berkata: "Kedua: bahawa ia disebabkan Lafaz Jalaalah bermakna
bukan perbuatan dan bukan sifat, maka tidak boleh dikatakan alam Tuhan adalah Allah
Maha Pencipta. Itu bertujuan untuk menyifatkan alam dan pencipta dengan sifat hakikat
Allah dan ayat ini sebenarnya Lafaz Jalaalah yang jumud (statik). Dan jika ia
adalah jumud maka ia sudah tentu mestilah ilmu pengetahuan. Jadi yang mengatakan
bahawa ia adalah jenis nama dia telah menterjemahkannya menurut erti yang
diperolehinya. "[7].
Saya
katakan: Penyifatan adalah penjelasan dan petunjuk dan definisi, dan Al Sayyed
Al Khoei (rahimahu Allah) menggunakan anggapan yang salah dalam kedudukan ini, maka
benarlah bahawa Allah tidak terletak pada sifat bagi nama Pencipta atau Alam, tetapi,
ia terletak pada sifat bagi Huwa " هو- Dia".
Yang
Maha Kuasa berfirman:
﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ﴾
{Katakanlah,
"Dialah Allah"}
kerana
sesungguhnya (العالم والخالق) Alam dan Pencipta adalah kenyataan yang menjelaskan takrif bagi
Zat Ilahiyah atau "Allah". Tetapi Zat Ketuhanan (Ilahiyah) atau
"Allah " adalah kenyataan yang menjelaskan takrif bagi Huwa "هو - Dia
" atau Nama Teragung atau Realiti dan Hakikat-Nya. Manakala, Realiti dan
Hakikat-Nya telah ditajallikan oleh Zat Ilahiyah atau Allah untuk wajah
penciptaan, bermakna, agar dikenali Allah SWT, dan untuk ini Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ
أَحَدٌ﴾
-
{Katakanlah, "Dialah Allah, Esa.} [Surah Al-Ikhlas (AtTauhid) 112:1]
﴿لَوْ
أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً لاصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ
سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ﴾
{Kalau
sekiranya Allah hendak mengambil anak, tentu Dia akan memilih apa yang
dikehendaki-Nya di antara ciptaan-ciptaan yang telah diciptakan-Nya. Maha Suci
Allah. Dialah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan.} [Surah Az-Zumar 39:4
}
﴿هُوَ
اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ
الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ ﴾
-
{Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui alam ghaib dan yang
nyata, Dialah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.} [Surah Al -Hasyr 59:22]
﴿هُوَ
اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ
الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ
اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴾
-
{Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha
Sejahtera, Yang Mengaruniakan Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha
Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang Memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari
apa yang mereka persekutukan.}
[Surah
Al -Hasyr 59:23]
﴿هُوَ
اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى
يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾
-
{Dialah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang
Mempunyai Asmaaul Husna. Bertasbih kepada-Nya apa yang di langit dan bumi. Dan
Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.} [Surah Al -Hasyr 59:24]
Maknanya,
sesiapa yang berhasrat untuk mengenal Hakikat dan Realiti-Nya, oleh itu, dia
perlu bertawajjuh (menghadapi) ke arah tajalli dan ia adalah Zat Yang Maha Suci,
iaitu Allah. Maka sesungguhnya untuk menjelaskan Nama Allah telah tetap disifatkan
dalam semua ayat yang dikemukakan. Dan ia adalah lebih tepat untuk mengatakan
tentang semua nama-nama Allah bahawa sesungguhnya berada dalam kedudukan yang
disifatkan dan bukan yang disifatkan seperti suatu lain daripadanya.
•
Al Sayyed Al Khoei mengatakan: "Ketiga: Jika lafaz Jalaalah kalaulah bukan
ilmu pengetahuan pada Kalimah 'La ilah illa Allah (لا إله إلا الله - Tiada Tuhan selain Allah) tidak akan menjadi Kalimah Tauhid,
maka ia tidak akan menunjukkan Tauhid dengan sendirinya, hanya sebagai berkata لا
اله إلا الرزاق - tiada
Tuhan selain Ar-Razaq (Pemberi Rezki), atau الخالق - Pencipta, atau yang lain dari keduanya dari lafaz-lafaz yang
diberikan kepada Allah Yang Maha Suci, yang tidak diterima Islam seseorang
hanya dari mengatakan salah satu kata tersebut. [8].
Saya
katakan: Sesungguhnya jika nama Allah Ilmu yang jumud tidak akan dijadikan
Kalimah (لا إله إلا الله) itu Kalimah Tauhid. Oleh itu Al Sayeed Al Khoei (rahimahu
Allah) telah membolak-balik perkara menjadi terbalik, dan ia adalah kerana
semua makna kalimah '
إله- ilah' (Tuhan), dan ia tidak
termasuk darinya - membawa yang lain dariNya SWT, dan termasuk yang lain dariNya,
dan di sini adalah maknanya kepada saudara:
1
الخفاء -
Tersembunyi (Hakikat Muhammad yang tersembunyi daripada penciptaan yang tidak mengenal
dia (sawas)
makrifat lengkap kecuali Allah).
2
التحير -
membingungkan (Hakikat Muhammad membingungkan Akal).
3
الغيبة
عن الأبصار – Hilang
dari pengelihatan (dan Roh-roh ghaib dari penglihatan).
4
التعبد -
Ibadat (ia adalah penyerahan kepada yang lain dan mematuhi perintahNya, dan
segala malaikat dan diperintahkan untuk mengikuti Nabi dan Rasul dan patuh
kepada arahan mereka), ﴿وَإِذْ
قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا﴾ {dan
ketika Kami berfirman kepada para malaikat, "sujud kepada Adam", maka
mereka sujud.} [Surah Al -Baqarah 2:34].
5
الإقامة
في المكان - Menetap
di tempat (dan Hakikat Tajalliyah Muhammadiyah dalam setiap tempat, kerana
penciptaan telah dicipta dari Cahayanya
(sawas)).
6
الارتفاع - meningkat: (dan Muhammad (sawas) juga meningkat nisbah tinggi
pada Penciptaan).
7
الوله
أو الأله –
Al-Walah atau Al-Alih - Yang Bimbang atau Berpaling (dan pada Muhammad (sawas)
juga berpalingnya hati-hati Auliak).
8
الرجوع
والفزع في الحوائج –
Tempat kembali dan sangat diperlukan
(dan Muhammad (sawas) juga sangat diperlukan).
﴿وَلَوْ
أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ
وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً﴾
{Sesungguhnya
jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun
kepada Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka
mendapati Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.} [Surah an-Nisa' 4:64].
9
- ketenteraman ( dan kepada Muhammad diri-diri akan tenteram)
﴿وَصَلِّ
عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾
{dan
berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa
bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.} [Surah At-Taubah 9:103]).
Oleh
itu, yang sebenarnya ialah bahawa makna Kalimah Tauhid adalah Sesungguhnya لا
إله إلا الإله
- tidak
ada Tuhan melainkan Al-Ilah, Yang Lengkap yang mengambil semua kesempurnaan
Ilahiyah, Yang tidak menunjukkan kekurangan, atau Tuhan (Al-Ilah) yang padaNya
adalah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya, dan Dialah Allah SWT adalah huruf
Alif ( أ ) dan Lam ( ل ) yang biasanya membina kalimat Ilahiyah, yang bermaksud, Kalimah
Tauhid adalah sama dengan mengatakan tidak ada manusia melainkan manusia-itu,
maknanya Insan Kamil (Manusia Sempurna), iaitu ditakrifkan pada Alif ( أ ) dan Lam ( ل ) yang daripadanya diambil semua kesempurnaan Kemanusiaan.
Dan
apabila Kalimah Tauhid “La ilaha illa Allah" ini jelas menunjukkan bahawa Uluhiyah
Mutlak adalah terhad pada-Nya SWT.
Dan
juga: ia menjelaskan secara tersirat bahawa yang disifatkan dengan sifat ketuhanan
yang terhad dengan kekurangan dan bergantung padaNya SWT, termasuklah yang
teristimewa dari ciptaanya yang lain daripada mereka dalam memenuhi sebarang keperluan
yang berpaling kepada mereka. Bagi mereka memenuhi keperluan dengan izin Allah
dan mewujudkan dengan izin Allah dan memberi syafaat dengan izin Allah SWT,
﴿وَرَسُولاً
إِلَى بَنِي إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي
أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ
طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى
بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي
بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ﴾
{Dan
(sebagai) Rasul kepada Bani Israil (berkata): "Sesungguhnya aku telah
datang kepadamu dengan membawa sesuatu tanda (mukjizat) dari Tuhanmu, yaitu aku
membuat untuk kamu dari tanah berbentuk burung; kemudian aku meniupnya, maka ia
menjadi seekor burung dengan seizin Allah; dan aku menyembuhkan orang yang buta
sejak dari lahirnya dan orang yang berpenyakit sopak; dan aku menghidupkan
orang mati dengan izin Allah; dan aku khabarkan kepadamu apa yang kamu makan
dan apa yang kamu simpan di rumahmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah
suatu tanda (kebenaran kerasulanku) bagimu, jika kamu sungguh-sungguh beriman.}
[Surah Aali Imran 3:49].
﴿إِذْ
قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ وَعَلَى
وَالِدَتِكَ إِذْ أَيَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ
وَكَهْلاً وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ
وَالْأِنْجِيلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي
فَتَنْفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ
وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِي وَإِذْ كَفَفْتُ
بَنِي إِسْرائيلَ عَنْكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَقَالَ الَّذِينَ
كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ﴾
{
(Ingatlah), ketika Allah mengatakan: "Hai Isa Ibn Maryam, ingatlah
nikmat-Ku kepadamu dan kepada ibumu di waktu Aku menguatkan kamu dengan Ruhul
Qudus. Kamu dapat berbicara dengan manusia di waktu masih dalam buaian dan
sesudah dewasa; dan (ingatlah) di waktu Aku mengajar kamu menulis, hikmah,
Taurat dan Injil, dan diwaktu kamu membentuk dari tanah (suatu bentuk) yang
berupa burung dengan izin-Ku, kemudian kamu meniup kepadanya, lalu bentuk itu
menjadi burung (yang sebenarnya) dengan seizin-Ku. Dan (ingatlah) di waktu kamu
menyembuhkan orang yang buta sejak dalam kandungan ibu dan orang yang
berpenyakit sopak dengan seizin-Ku, dan (ingatlah) di waktu kamu mengeluarkan
orang mati dari kubur (menjadi hidup) dengan seizin-Ku, dan (ingatlah) di waktu
Aku menghalangi Bani Israil (dari keinginan mereka membunuh kamu) di kala kamu
mengemukakan kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, lalu orang-orang
kafir diantara mereka berkata: "Ini tidak lain melainkan sihir yang nyata."}
[Surah Al-Ma'idah 5:110].
Dan
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿فَتَبَارَكَ اللَّهُ
أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ﴾
{Maka
nyatalah kelebihan Allah, yang terbaik daripada pencipta. } [Surah Al-Mu'minuun
23:14],
yang
bermaksud, bahawa wujud pencipta selain daripadaNya SWT, mereka mencipta dengan
kekuatannya dan kuasanya dan Dia adalah lebih baik dari mereka, kerana Dia Maha
Kaya dan mereka fakir serba kurang daripada-Nya, Yang Maha Suci.
Dan
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿يَعْلَمُ
مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى
وَهُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ﴾
{Yang
mengetahui segala sesuatu yang dihadapan mereka dan yang di belakang mereka,
dan mereka tiada memberi syafa'at melainkan kepada orang yang diridhai Allah,
dan mereka itu selalu berhati-hati karena takut kepada-Nya.} [Surah Al-Anbiyā' 21:28],
dan
Ayat-ayat yang menunjukkannya seperti ini adalah banyak..
Jadi
kepada apa yang telah dibentangkan, ia telah menjelaskan atas apa yang dikatakan
bahawa nama Allah adalah ilmu jumud (statik), Kalimah (لا إله إلا الله) bukan menjadi Kalimah Tauhid. Kerana dikatakan kepada saudara
bahawa ini lain daripada yang lain, kepadanya dipenuhi keperluan, maka Dia
Tuhan yang sesuatu berpaling kepadanya, dengan itu ucapan anda tidak seimbang (lurus).
Oleh kerana orang-orang yang berpaling kepada mereka yang mencari keperluan
adalah ramai, melainkan dianggarkan (dinilai; dihargai) perkataan sempurna
mutlak atau Kaya mutlak, supaya kamu berkata, Tidak ada Tuhan yang sempurna
mutlak kecuali Allah. Dan dalam hal ini, kita kembali perkataan Al-Sayyed
Al-Khoei (rahimahu Allah) kembali kepadanya supaya kita katakan pula: (pada Lafaz
Jalaalah, kalaulah ilmu pengetahuan yang jumud pada Kalimah 'La ilah illa Allah
(لا
إله إلا الله - Tiada
Tuhan selain Allah) akan menjadi Kalimah Tauhid, maka ia tidak akan menunjukkan
Tauhid dengan sendiri kemudiannya).
Imam
Al Ridha (as) berkata: "DIriwayatkan dari bapaku hamba soleh Musa bin Ja'far
berkata: DIriwayatkan dari bapaku Al Sadiq Ja'far bin Muhammad berkata: DIriwayatkan
dari bapaku Abu Ja'far bin 'Ali al-Baqir ilmu-ilmu para Nabi, berkata:
diriwayatkan kepadaku bapaku Ali bin Al Hussein, penghulu ahli ibadah, diriwayatkan
kepadaku: bapaku, penghulu Pemuda Syurga, Al Hussein berkata: diriwayatkan
kepadaku bapaku Ali bin Abi Talib (as) berkata: aku mendengar Rasulullah (sawas)
bersabda: Aku mendengar Jibra'el (Jibril) berkata: Allah Jalla Jalalah berfirman:
Sesungguhnya Aku Allah, tiada Tuhan kecuali Aku, oleh itu beribadatlah kepadaKu,
sesiapa di antara kamu bersaksi bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dengan
ikhlas telah masuk dalam kubuKu, dan sesiapa yang masuk ke dalam kubuKu akan
selamat dari azab-Ku. " [9].
Dan
(Imam Ali Ridha) (as) berkata: "Aku mendengar ayahku Musa bin Ja'far
berkata: Aku mendengar bapaku Ja'far bin Muhammad berkata: Aku mendengar bapaku
Muhammad bin 'Ali berkata: Aku mendengar bapaku Ali bin Al Hussein berkata: Aku
mendengar bapaku Al Hussein bin 'Ali berkata: Aku mendengar bapaku Amir Al
Mukminin Ali bin Abi Talib (as) berkata: Aku mendengar Rasulullah (sawas)
bersabda: Aku mendengar Allah Azza wa Jalla, berkata: لا إله إلا الله adalah kubuKu,
dengan itu, sesiapa yang memasuki kubuKu akan selamat dari azabKu. [Kemudian] baginda
besabda: apabila sekali penunggang unta terlewat memanggil kita dan berkata:.dengan
syarat-syaratnya dan aku dari syarat-syaratnya "[10].
Iaitu
diucapkan (beserta) dengan amalan yang bermakna untuk menjadi mereka yang termasuk
dalam (ganjaran) Hadis Qudsi itu: "Sesiapa [yang mahu] mendekatkan diri
kepada-Ku oleh amalan-amalan fardhu sehingga menjadi tanganKu dan mataKu...
", dan orang-orang yang telah termasuk di dalam Hadis Qudsi: " عبدي أطعني تكن مثلي تقل للشيء كن فيكون -
hamba-Ku yang mentaatiKu, kamu akan menjadi sepertiKu, [hanya dengan]
mengatakan kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi.", dan menjadi seperti
orang-orang yang ditujukan Allah al-Jalil.dalam Hadis Al Qudsi ini:
﴿
أنا حي لا أموت وقد جعلتك حياً لا تموت أنا أقول للشيء كن فيكون وقد جعلتك تقول
للشيء كن فيكون ﴾
"Aku
Hidup dan tidak akan mati, maka aku telah membuat kamu hidup dan kamu tidak
akan mati, Aku katakan kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi dan ia adalah dan
Aku jadikan kamu mengatakan kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi. "
Oleh
itu, apa yang diperlukan oleh seorang hamba ialah dia menjadi Imej untuk Wali
Allah dan KhalifahNya di BumiNya, Maka dengan martabat atau makam yang rendah
pasti, akan diazab Tuhan. Walaupun hamba itu adalah dari ahli Syurga; kerana
kadar ke atas siksaannya
berbanding
kekalahannya dalam mencapai kesempurnaan yang boleh dicapainya. Oleh itu, yang terselamat
daripada hukuman dicapai oleh hamba yang seumpama Allah, tangan Allah dan mata
Allah dan berkata kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi, serta yang hidup dan
tidak akan mati, Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَنُفِخَ فِي
الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ
اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ﴾
{Dan
ditiuplah sangkakala, maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali
siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi maka
tiba-tiba mereka berdiri menunggu (putusannya masing-masing).} [Surah Az- Zumar
39:68].
Dan
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿لا
يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى وَوَقَاهُمْ عَذَابَ
الْجَحِيمِ﴾
{mereka
tidak akan merasakan mati di dalamnya kecuali mati di dunia. Dan Allah
memelihara mereka dari azab neraka,} [Surah Ad-Dukhan 44:56].
Dan
ini dicapai oleh hamba yang berkata dengan perbuatan dan amalan 'لا
إله إلا الله - Tidak
ada Tuhan selain Allah' dan mengatakannya mengan mengikuti Wali Allah dan KhalifahNya
di Bumi-Nya pada setiap pergerakan dan rehat (bergerak dan diam) dan seperti
mana kata Imam Al Ridha (as): "Dengan syarat-syaratnya dan
syarat-syaratnya dan aku daripada syarat-syaratnya."
Oleh
itu, telah dijelaskan bahawa dengan berkata ' لا إله إلا الله - Tidak ada Tuhan selain Allah' adalah dengan mendapatkan
nama-nama Allah al-Husna, bermakna seorang hamba yang memilikinya, iaitu,
bahawa dia menjadi nama-nama Allah al-Husna, yang bermaksud, bahawa hamba itu
menjadi Allah dalam Penciptaan. Oleh itu, dia menjadi contoh bagi sesiapa yang
telah mendapat nama-nama Allah al-Husna dan memasuki syurga, Syurga Kebenaran
dan Syurga Nama-nama Allah dan Syurga nama Allah. Oleh itu, adalah dijelaskan
bahawa perkara yang terbaik dari apa yang dikatakan Rasulullah
(sawas)
dan Nabi-nabi dari sebelumnya iaitu ' لا إله إلا الله - Tiada Tuhan selain Allah ', dan ia
menjelaskan bahawa nama Allah itu bukan ilmu yang jumud,
seperti anggapan Al Sayeed Al Khoei (rahimahu Allah) dan orang-orang yang
mengikuti kata-katanya, bahkan, telah juga dijelaskan bahawa لا
إله إلا الرازق، - tiada Tuhan selain Al-Razzaq (Pemberi
Rezeki) dan
لا إله إلا الخالق - tiada
Tuhan kecuali Al-Khaliq (Pencipta) adalah Kalimah Tauhid kerana sesungguhnya, Yang
Maha Suci adalah Al-Khaliq Al-Razzaq Al-Mutlak (Pencipta Yang Memberi Rezeki
Lagi Mutlak) yang tidak memerlukan (berhajat) kepada yang lain dariNya,
sementara 'لا إله إلا الله' adalah yang paling sempurna dan terbaik daripadanya; kerana ia
adalah Tauhid dari semua arah, seperti sabda baginda (sawas):
"Sebaik-baik kata padaku dan Nabi-nabi sebelumku adalah لا
إله إلا الله."
Al
Sayyed Al Khoei (rahimahu Allah) berkata: "Keempat: Keadaan ini memerlukan
kebijaksanaan untuk meletakkan lafaz bagi Zat Yang Maha Suci, sama seperti
keadaan yang diperlukan untuk berhadapan dengan lain-lain kefahaman. Dan tidak
ada dalam bahasa Arab menyebutkan tajuk (perkara) itu selain Lafaz Jalalah,
dengan itu,sepatutnya ia menjadi tajuk (perkara) untuk lafaznya.
Jika
saya katakan bahawa yang meletakkan makna bergantung kepada gambaran dari
kedua-duanya, dan Zat Allah Yang Maha Suci, adalah mustahil untuk digambarkan, kerana
kemustahilannya untuk diterangkan mungkin mewajibkan ia dirangkumkan, jadi dia dicegah
dari meletakkan lafaznya.
Dan
jika kita katakan bahawa dengan meletakkan Dialah Allah - dan tidaklah mustahil
bagi-Nya untuk meletakkan nama untuk Zat-Nya kerana ia meliputinya - oleh
kerana meletakkannya ada manfaatnya; adalah mustahil bagi makhluk yang dicipta
boleh menggunakannya dengan betul maknanya, bagi penggunaannya juga bergantung
kepada menggambarkan makna seperti meletakkan atas ucapan palsu ini pada dirinya
sendiri.
Saya
katakan: Menetapkan perkataan (lafaz) mengikut makna yang bergantung kepada menggambarkannya
di dalam ayat, walaupun dengan merujuk kepadanya. Dan ini adalah suatu perkara
yang tidak mustahil mewajibkan (tugas) dan yang lain-lain daripadanya. Dan yang
mustahil adalah menggambarkan kewajipan pada Hakikat dan Realitinya itu. Dan
ini tidak dianggap pada meletakkan atau menggunakannya. Walaupun ia enggan menganggap
perletakan dan penggunaan dalam kemungkinan kewujudan (penciptaan) yang tidak boleh
meliputi realitinya, seperti roh, malaikat dan jin. Dan yang tidak diragui oleh
sesiapa adalah penggunaan yang betul pada menggunakan nama atau kata ganti
petunjuk dan yang dimaksudkan dengan Zat Al-Muqaddasah (Yang Maha Kudus),
seperti mungkin memberikan makna dari perkataan yang ditugaskan untuknya. Dan disebabkan
Zat Al-Muqaddasah menghimpunkan semua sifat-sifat kesempurnaan, maka tidak disedari
di dalamnya - dalam peringkat meletakkan arah dari kesempurnaan tanpa arah-arah
lain, ia menjadi tepat untuk mengatakan: Lafaz Jalalah diberikan kepada Zat
yang menghimpunkan sifat-sifat kesempurnaan... "akhir kata-kata Al-Sayyed
Al-Khoei [11].
Saya
katakan: dan di dalamnya:
1
- Yang Al Sayyed Al Khoei (rahimahu Allah) menggunakan Qiyas ibarat yang batil,
bahkan, ia adalah kaedah dari anggapan yang salah, kerana tidak mungkin bahawa
Dia SWT, dikias dengan (ukuran) ciptaan-Nya.
2
- Bahawa pemahaman al-Uluhiyah telah diletakkan kepada Lafaz Ilah (Tuhan), dan Zat
Al-Muqaddasah termasuk dalam pemahaman ini, untuk keterangan luaran, dan jika Zat
Al-Muqaddasah bukan satu keterangan untuk pemahaman al-Uluhiyah, apa yang
berlaku adalah syirik pada asalnya. Apabila manusia menghasilkan pemahaman
al-Uluhiyah (Ketuhanan), dia mula mencari keterangan luaran, maka kesilapan terjadi
dalam keterangan dan manusia menyimpang dalam iktikad mereka, dengan menjadikan
tuhan-tuhan mereka daripada batu-batu dan pokok-pokok dan mereka mengambil
berhala sebagai tuhan-tuhan yang disembah selain Allah Yang Maha Suci, dan
tidak ada orang mengatakan bahawa perlu ada satu nama yang diberikan kepada
setiap keterangan. Oleh itu Al-Sayyed Al-Khoei (rahimahu Allah) seolah-olah
telah mencampurkan antara pemahaman dan keterangan. Dan saya tidak menyatakan ucapan
Al Sayeed Al Khoei yang lain; kerana ia terputus daripada binaan asalnya, dan
sesungguhnya Sayyed Al- Khoei (rahimahu Allah) telah membinanya dengan suatu
penerangan pemikiran yang batil.
Dan
yang hak, nama Allah bukanlah ilmu yang jumud (statik) sebagai dibayangkan oleh
Al Sayyed Al Khoei (rahimahu Allah), dan terdapat riwayat dari mereka (as) yang
menjelaskan bahawa ianya adalah terbitan (nama yang berasal) seperti yang telah
dibentangkan dalam al-Quran menggunakan bagi Zat nama Allah, seperti
mana penggunaan Ilah,
Yang
Maha Tinggi berfirman:
﴿وَمَا مِنْ إِلَهٍ
إِلَّا إِلَهٌ وَاحِدٌ﴾
{Dan
tidak dari tuhan melainkan Tuhan Yang Satu} [Surah Al-Ma'idah 5:73],
dan
ayat ini adalah sama dengan '
لا
إله إلا الله- tiada Tuhan melainkan Allah ',
bermakna bahawa al-Quran menggunakan ' إله واحد- satu Tuhan’ dalam Kalimah Tauhid.
Sama
seperti Al-Quran menggunakan Nama Allah iaitu إله –
Tuhan.
Yang
Maha Tinggi berfirman:
﴿وَهُوَ اللَّهُ فِي
السَّمَـاوَاتِ وَفِي الْأَرْض﴾
{Dan
Dialah Allah di langit dan di bumi.} [Surah Al-An’am 6:3],
dan
dalam Al-Qur'an nama الله - Allah iaitu إله -
Ilah, dan tidaklah perlu usaha Al Sayeed Al Khoei (rahimahu Allah) mentafsiran
ayat ini, kerana dia bertindak tanpa pengetahuan dan dia memasuki ke dalam
kedudukan yang berbeza daripada tajuk penyelidikan, untuk itu yakinlah bahawa
Allah SWT, meliputi tempat dan masa dan mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan kamu
zahirkan. Tetapi Ayat al-Quran menggunakan الله - Allah iaitu إله -
Ilah, dan ini difahami oleh setiap orang Arab tanpa sebarang usaha, dan maknanya
lebih berpengaruh kepada setiap pemilik pemahaman yang lurus. Dan cukuplah
sekadar ini, bahawa telah dijelaskan bahawa Nama Allah bukanlah ilmu yang jumud.
Sekarang
kita kembali kepada jawapan soalan: "Allah: Nama ini akan mengenal manusia
Nama bagi Zat Ketuhanan - bahkan, ia hanya perbuatan memutlakkannya sahaja, apabila
dimaksudkan dengan al-Uluhiyah Mutlak (Ketuhanan Mutlak) - bahkan mungkin memutlakkannya
- apabila tidak dimaksudkan dengan Ketuhanan Mutlak - untuk selain daripada Zat
Ilahiyah Al-Muqaddasah (Zat Ketuhanan Yang Maha Qudus)."
Dan
jawapannya adalah mengikut apa yang telah dibentangkan: Ya, ia boleh dipanggil,
bagaimanapun, apa yang menghalang penggunaan tepatnya, seperti apa yang
menghalang panggilan Al-Rahman kepada penggunaan selain-Nya SWT. Walau
bagaimanapun, pencegahan ini boleh diangkat dengan meletakkan sekatan atau sifat
tambahan apabila untuk selain daripada Zat al-Ilahiyah, seperti berkata: [الله
في الخلق -
Allah dalam Penciptaan], yang bermaksud, Imej (shurah) Allah [12]
seperti yang diriwayatkan dalam Hadits, dan dalam erti kata lain, Roh Allah [13]
seperti yang diceritakan dalam al-Quran, atau seperti firman:
﴿يَدُ اللَّهِ فَوْقَ
أَيْدِيهِمْ﴾
{tangan
Allah di atas tangan mereka.} [Surah Al-Fath 48:10] [14],
atau
seperti firman:
﴿هَلْ يَنظُرُونَ
إِلاَّ أَن يَأْتِيَهُمُ اللّهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَامِ﴾
{Tiada
yang mereka nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dan malaikat dalam naungan
awan.} [Surah Al-Baqarah 2:210] [15].
✡✡✡✡✡
_________________________
[1]
Al-Kafi: jilid 1 halaman 23.
[2]
Al-Bayan: halaman 450.
[3]
Al-Tauhid: halaman 89, Al-Burhan: edisi / buku 8 jilid 30 halaman 430.
[4]
Sumber sebelumnya.
[5]
Al-Ghaybat Nu'mani: Bab yang meriwayatkan mengenai menjaga rahsia keluarga
Muhammad (as).
[6]
Beliau berkata dalam Kitabnya "Al Bayan" dalam Tafsiran Al-Quran:
halaman 221, halaman 313.
[7]
Al-Bayan: halaman 450.
[8]
Al-Bayan: halaman 450.
[9]
' Uyun Akhbar Al-Ridha (as): halaman 143.
[10]
'Uyun Akhbar Al-Ridha (as): halaman 145.
[11]
Al-Bayan: halaman 451.
[12]
Bahawa sesungguhnya Allah mencipta Adam atas imej-Nya.
[13]
{Maka apabila telah Kusempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya rohKu;
maka hendaklah kamu tersungkur dengan bersujud kepadanya". } [Surah Shad 38:72].
[14]
{Sesungguhnya orang-orang yang sedang berikrar setia kepada kamu , mereka
sebenarnya sedang berikrar setia kepada Allah , tangan Allah di atas tangan
mereka } [ Surah Al -Fath 48:10 ].
[15] {Adakah mereka
menunggu Allah datang kepada mereka dalam warna awan dan malaikat dan
menyelesaikan perkara itu? Hanya kepada Allah dikembalikan semua perkara kembali
} [Surah Al -Baqarah 2:210].
Tiada ulasan:
Catat Ulasan