Allah Zuhur dalam Jasad
الله ظهر في الجسد:
Ini
adalah salah satu ajaran yang membuat Ulama tidak beramal jadikan sebagai bukti
kepada kesesatan mereka, dan mendakwa bahawa Tuhan Mutlak datang dalam Jasad.
(1) Dari
Paul, rasul Jesus Kristus menurut perintah Allah, Juruselamat kita, dan Jesus
Kristus, dasar pengharapan kita, (2) kepada Timotius, anakku
yang sah di dalam iman: kasih karunia, rahmat dan damai sejahtera dari Allah
Bapa dan Jesus Kristus, Tuhan kita, menyertai engkau. [1].
(16)
Tidak seorang pun dapat menyangkal, betapa besarnya rahasia agama kita: Ia
menampakkan diri dalam Jasad, dan dinyatakan benar oleh Roh Allah, serta
dilihat oleh para malaikat. Beritanya dikumandangkan di antara bangsa-bangsa,
dan Ia dipercaya di seluruh dunia dan diangkat ke syurga.. [2].
Pertama:
Bab pertama Risalah Isa (as) tidak diberikan selain daripada sifat Rububiyah
dan
ia adalah sifat yang tidak ada masalah pada Nabi atau Rasul yang digambarkan
olehnya, kerana mereka (as), adalah pentadbir manusia, dan mereka adalah lebih
berhak dengan sifat ini daripada bapa yang bersifat dan bernama dengannya dalam
nisbah keluarganya.
Bahkan
juga, bab ini menjelaskan bahawa penghantaran utusan tidak akan berlaku melainkan
dengan perintah Allah SWT, dan bahawa Isa (as) diperintahkan "menurut
perintah Allah". Oleh itu, Isa (as) telah diperintahkan dan diarahkan
dengan perintah Allah, ini bererti bahawa Allah adalah lebih tinggi, dan lebih
berilmu, dan lebih Mampu daripada dia. Oleh itu, ia membuktikan bahawa Isa (as)
memerlukan selain daripada dirinya dan kekurangan terdapat dalam halaman
kewujudannya, jika tidak, tidak bermaknalah yang akan diperintahkan semasa dia bersifat
sempurna mutlak, kerana ini bercanggah dengan kebijaksanaan, kerana bagaimana mungkin
Kesempurnaan Mutlak [boleh] manfaat daripada yang lain dari dirinya?!
Adapun
yang telah dinyatakan dalam mesej yang sama dalam Bab Ketiga, ia sepatutnya -
selepas ia dibuka oleh apa yang kita lihat - Difahamkan bahawa kemunculan Allah
dalam jasad ini betul-betul seperti PenampilanNya dalam semua alam-alam ciptaan
dan tajalliNya di dalamNya, dan kemunculan-Nya, Yang Maha Suci. Ya, ada yang
khusus untuk ini dikatakan, kerana sesungguhnya, ia bermakna bahawa Isa (as)
diwakili (kedatangan Allah di Sa'ir) yang bermaksud bahawa dia adalah tangan
Allah dan Wajah Allah dan Imej Allah, bagaimanapun, beliau adalah hamba yang
dicipta dan bukan Allah SWT. Terdapat perbezaan besar antara hakikat dan kesempurnaan
Imej, tepat sebagai perbezaan antara adanya sesuatu dan ketiadaan sesuatu.
Oleh
itu, Allah, seperti yang sebelum ini saya telah jelaskan, telah tajalli di alam
Penciptaan dan muncul di dalamnya dan membuat ia kelihatan, dan ini tidak
bermakna bahawa Dia telah turun (datang) di dalamnya atau telah menjadi
Ketuhanan Mutlak, atau bahawa ia adalah mungkin sebahagian dari penciptaan
untuk menjadi Ketuhanan Mutlak tidak kira betapa besar cahaya mereka, kerana
sesungguhnya kekalnya makhluk yang dicipta dengan kekalnya cahaya dengan
kegelapan. Oleh itu, martabat tertinggi yang mungkin untuk manusia adalah dia
menjadi Allah dalam Penciptaan { ﴿.....
يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ.....﴾... hampir-hampir minyaknya akan bersinar walaupun tidak
disentuh oleh api. Cahaya berlapis cahaya...} [Surah An- Nur: 35], hampir
bercahaya dari dirinya sendiri - dan untuk itu Ibrahim (as) keliru pada mulanya
dalam hal ini, sehingga dia mengenal Hakikat Allah [3],
bagaimanapun, ia tidak pernah bercahaya dari dalam dirinya.
Dan
Hadis Al Qudsi dari Allah SWT, yang Maha Berkuasa : [KeluasanKu tidak pada LangitKu
tidak juga BumiKu Me, tetapi KeluasanKu di hati hamba-Ku yang beriman] [4],
yang bermaksud bahawa dia (hamba Allah) boleh menjadi Wajah Allah dan Tangan
Allah seperti yang dinyatakan dalam al-Quran:
﴿إِنَّ
الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ
أَيْدِيهِمْ﴾
{Bahwasanya
orang-orang yang berjanji setia kepada kamu sesungguhnya mereka berjanji setia
kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka,} [Surah Al-Fath 48:10],
﴿وَيَبْقَى وَجْهُ
رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالْأِكْرَامِ﴾
{Dan
tetap kekal Dzat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.} [Surah
Ar-Rahman 55: 27].
Dan
sebagaimana ia jelas dalam nash-nash yang dibentangkan dalam Taurat dan Injil.
✡✡✡✡✡
______________________________
[1]
Injil Paulus, Injil 1 Timothy, Bab pertama - Lama dan Perjanjian Baru - Jemaah
Gereja Timur.
[2]
Injil Paulus, Injil 1 Timothy, Bab ketiga - Lama dan Perjanjian Baru - Jemaah
Gereja Timur.
[3]
Baca maklumat di dalam Kitab Mutasyabihat'.
[4]
Bihar Al Anwar : Jilid. 55, Halaman. 39.
Anak :
الإبن
Di
dalam Taurat dan Injil (Bapa ku, Bapa kamu, Anak, Bapa, Anak-anak Allah ).
(4) Apabila Edom berkata: "Kami telah hancur, tetapi kami
akan membangun kembali reruntuhan itu," maka beginilah firman TUHAN
semesta alam: "Mereka boleh membangun, tetapi Aku akan merobohkannya; dan
orang akan menyebutkannya daerah kefasikan dan bangsa yang kepadanya TUHAN
murka sampai selama-lamanya."
(5) Matamu
akan melihat dan kamu sendiri akan berkata: "TUHAN maha besar sampai di
luar daerah Israel."
(6) Seorang
anak menghormati bapanya dan seorang hamba menghormati tuannya. Jika Aku ini
bapa, di manakah hormat yang kepada-Ku itu? Jika Aku ini tuan, di manakah takut
yang kepada-Ku itu? firman TUHAN semesta alam kepada kamu, hai para imam yang
menghina nama-Ku. Tetapi kamu berkata: "Dengan cara bagaimanakah kami
menghina nama-Mu?". " [1].
(21) Pada
waktu itu juga bergembiralah Jesus dalam Roh Kudus dan berkata: "Aku
bersyukur kepada-Mu, Bapa, Tuhan langit dan bumi, karena semuanya itu Engkau
sembunyikan bagi orang bijak dan orang pandai, tetapi Engkau nyatakan kepada
orang kecil. Ya Bapa, itulah yang berkenan kepada-Mu.
(22) Semua
telah diserahkan kepada-Ku oleh Bapa-Ku dan tidak ada seorangpun yang tahu
siapakah Anak selain Bapa, dan siapakah Bapa selain Anak dan orang yang
kepadanya Anak itu berkenan menyatakan hal itu."
(23) Sesudah
itu berpalinglah Jesus kepada murid-murid-Nya tersendiri dan berkata:
"Berbahagialah mata yang melihat apa yang kamu lihat.
(24) Karena
Aku berkata kepada kamu: Banyak nabi dan raja ingin melihat apa yang kamu
lihat, tetapi tidak melihatnya, dan ingin mendengar apa yang kamu dengar,
tetapi tidak mendengarnya." [2].
(1) Zabur
Daud. Kepada TUHAN, hai Anak-anak Allah, kepada TUHAN sajalah kemuliaan dan
kekuatan! (2) Berilah kepada TUHAN kemuliaan nama-Nya, sujudlah kepada
TUHAN dengan berhiaskan kekudusan! [3].
(1) Ketika
Jesus melihat orang banyak itu, naiklah Ia ke atas bukit dan setelah Ia duduk, datanglah
murid-murid-Nya kepada-Nya.
(2) Maka
Jesuspun mulai berbicara dan mengajar mereka, kata-Nya:
(3) Berbahagialah
orang yang miskin di hadapan Allah, karena merekalah yang empunya Kerajaan Syurga.
(4) Berbahagialah
orang yang berdukacita, karena mereka akan dihibur.
(5) Berbahagialah
orang yang lemah lembut, karena mereka akan memiliki bumi.
(6) Berbahagialah
orang yang lapar dan haus akan kebenaran, karena mereka akan dipuaskan.
(7) Berbahagialah
orang yang murah hatinya, karena mereka akan beroleh kemurahan.
(8) Berbahagialah
orang yang suci hatinya, karena mereka akan melihat Allah.
(9) Berbahagialah
orang yang membawa damai, karena mereka akan disebut anak-anak Allah.
(10) Berbahagialah
orang yang dianiaya oleh sebab kebenaran, karena merekalah yang empunya
Kerajaan Syurga.
(11) Berbahagialah
kamu, jika karena Aku kamu dicela dan dianiaya dan kepadamu difitnahkan segala
yang jahat.
(12) Bersukacita
dan bergembiralah, karena upahmu besar di Syurga, sebab demikian juga telah
dianiaya nabi-nabi yang sebelum kamu." [4].
Kata-kata
yang ada di dalam Taurat atau Injil dan yang bahagian-bahagian tertentu adalah
samar-samar untuk orang yang tidak mengetahuinya, dan ditafsirkan oleh ulama yang
tidak beramal - supaya mereka boleh mendakwa yang manusia anak pada Allah SWT,
atau bahawa mereka boleh mendakwa Ketuhanan Mutlak pada manusia - ia tidak
bermakna mana-mana bentuk dari bentuk-bentuk Tuhan manusia adalah Ketuhanan Mutlak,
sebaliknya, ia secara kesemuanya menafikan sebenarnya dari darah keturunan manusai
[5]. Dan jika seseorang berpaling ke arah itu dengan hati yang
terbuka, meminta hakikat makrifah sebagaimana yang dikehendaki Allah SWT, yang diciptaNya,
dia akan dapati bahawa Isa (as) memuji Allah dan memujaNya sebelum mengucapkan
kata-kata, dan apabila melihat dengan mata keadilan mereka akan tahu bahawa
kata-kata ini adalah diguna pakai oleh semua para Nabi dan Rasul-rasul dan Aushiak
sebagai Hujjaj Allah atas Penciptaan-Nya dan para KhalifahNya di Bumi-Nya.
Kerana, setiap Hujjah dari Hujjaj Allah, adalah yang paling mengenal Allah di
zamannya, dengan itu, menjadi bukti atasnya yang paling mengenal Allah pada
umat di zamannya, dan juga ia menjadi bukti bahawa tidak ada yang tahu Khalifah
Allah dan Hujjah Allah tiada yang benar-benar mengetahui selain Allah yang
menciptanya (dan tidak ada seorangpun yang tahu siapakah Anak selain Bapa, dan
siapakah Bapa selain Anak dan orang yang kepadanya Anak itu berkenan menyatakan
hal itu).
Dan
ini yang terdapat dalam ucapan Rasul Allah Muhammad (sawas)
untuk washiynya Ali Abi Talib (as): "Wahai Ali! Tiada siapa yang mengenal
Allah kecuali aku dan engkau, dan tidak
ada yang mengenal aku kecuali Allah dan engkau, dan tiada siapa yang mengenal engkau melainkan
Allah dan aku."[6].
Dan
juga, mesti mengenal manusia yang sebenar dicipta yang kesemuanya adalah hamba-hamba
Allah SWT, Dia merahmati mereka sebagaimana bapa yang telah merahmati kepada
anak-anaknya, bahkan, Dia Lebih Menyayangi PenciptaanNya daripada Ibu dengan
anak tunggalnya. Dan sesungguhnya manusia dari para Nabi dan Aushiak (as)
adalah Penciptaan yang paling dikasihi Allah SWT, maka merekalah yang paling utama
yang dijadikan Allah SWT, sebagaimana bapa mereka mengikut pengertian ini, dan
kerana mereka taat kepada-Nya dan tidak menderhaka kepadaNya, Yang Maha Suci,
seperti anak soleh yang taat dan berbakti kepada bapanya, dengan itu, maka betullah
mereka adalah anak-anak Allah mengikut pengertian ini, dan mereka bukan Ketuhanan
Mutlak, sebaliknya, mereka adalah hamba yang dimuliakan, kerana mereka
bersyukur.
﴿وَقَالُوا
اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ﴾
{Dan
mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah telah mengambil (mempunyai)
anak", Maha Suci Allah. Sebenarnya, mereka adalah hamba-hamba yang
dimuliakan, } [Surah Al-Anbiyāk 21: 26].
﴿لَوْ
أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً لاصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ
سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ﴾
{Kalau
sekiranya Allah hendak mengambil anak, tentu Dia akan memilih apa yang
dikehendaki-Nya di antara ciptaan-ciptaan yang telah diciptakan-Nya. Maha Suci
Allah. Dialah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan.} [Surah Az-Zumar 39:
4].
Dan
ia adalah jelas dalam al-Quran bahawa mereka (as)
﴿يَكَادُ زَيْتُهَا
يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ﴾
{...
hampir-hampir minyaknya akan bersinar walaupun tidak disentuh oleh api. Cahaya
berlapis cahaya...} [Surah An- Nur 24:35], yang bermaksud, bahawa mereka adalah
Allah dalam Penciptaan, iaitu [bahawa mereka] tajalli Allah dan Imej Allah sebagai
mana dalam hadith dari mereka (as) menyatakan:
(أن الله خلق آدم على
صورته)
"Sesungguhnya
Allah menciptakan Adam atas (imej) shurah -Nya" [7],
(26) Berfirmanlah
Allah: "Baiklah Kita menjadikan manusia menurut gambar dan rupa Kita,
supaya mereka berkuasa atas ikan-ikan di laut dan burung-burung di udara dan
atas ternak dan atas seluruh bumi dan atas segala binatang melata yang merayap
di bumi.", [8],
dan
mereka bukan Allah SWT. Dan akibatnya, melihat ke arah mereka adalah melihat
kepada Allah, melihat mereka adalah melihat Allah, dan dalam Injil :
﴿8 طوبى
للأنقـياء القلب. لأنهم يعاينون الله. 9 طوبى لصانعي السـلام. لأنهم أبناء الله
يدعون ﴾
(8) Berbahagialah
orang yang suci hatinya, karena mereka akan melihat Allah.
(9) Berbahagialah
orang yang membawa damai, karena mereka akan disebut anak-anak Allah.
Dan
dalam Al-Quran akan ditemui ucapan yang sama
﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ
نَاضِرَةٌ * إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ﴾
{Wajah-wajah
pada hari itu berseri-seri. * Kepada Tuhannyalah mereka melihat.} [Surah Al-Qiyāmah
75: 22 & 23],
dari
Abi Al Shalt Al Harawi dari Imam Al Ridha (as), beliau berkata : "Sabda
Rasulullah (sawas): “Sesiapa saja yang telah menziarahi aku semasa hidupku atau
selepas kematianku maka dia telah melawat Allah Ta’ala, dan darjat Nabi (sawas)
adalah darjat Tertinggi di dalam syurga. Oleh itu, sesiapa yang menziarahi
baginda dalam darjatnya di syurga dari
rumahnya maka dia telah menziarahi Allah Tabaraka Wa Ta’ala,” Maka,
aku berkata kepadanya: ”Wahai anak Rasulullah (sawas)!
Apa yang di maksudkan dengan riwayat: Bahawa ganjaran 'La Ila Illahu Allah’ melihat wajah Allah Ta’ala'
Maka dia (as) berkata: 'Ya Abi Shalt! Sesiapa saja yang menyifatkan Allah Ta’ala, sebagai
wajahnya, dia telah kafir, bagaimanapun, Wajah Allah Ta’ala, adalah Nabi-nabiNya,
Rasul-rasul-Nya, dan Hujjaj-Nya, (shalawatu Allah ‘alaihim), merekalah yang bertawajjuh
(menghadapkan wajah mereka) ke arah Allah Azza Wa Jalla, dan ke arah Agama-Nya,
dan mengenali-Nya, dan berfirman Allah Ta’ala:
﴿كُلُّ
مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ * َيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ﴾،
وقال عز وجل:﴿كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ﴾
{Semua
yang ada di bumi itu akan binasa * Dan tetap kekal Zat Tuhanmu yang mempunyai
kebesaran dan kemuliaan.}[Surah Ar-Rahman 55:26-27],
dan
Allah Ta’ala berfirman:.
:﴿كُلُّ شَيْءٍ
هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ﴾
{Semuanya
akan musnah kecuali Wajah-Nya } ' " [9]
Allah
Ta’ala berfirman:
﴿قُلْ إِنْ كَانَ
لِلرَّحْمَنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ﴾
{Katakanlah,
jika benar Ar-Rahman mempunyai anak, maka akulah (Muhammad) orang yang
mula-mula menyembahnya. "} [Surah Az-Zukhruf 43:81[.
{Katakanlah, jika benar Ar-Rahman mempunyai
anak, maka akulah (Muhammad) orang yang mula-mula menyembahnya}. Maksudnya
bahawa Muhammad (sawas) adalah yang paling hampir dengan Allah Yang
Maha Suci, dan Makhluk pertama yang dicipta Allah SWT, dan yang pertama
menyembah Allah SWT. Oleh itu, jika Allah SWT,
mempunyai anak (Maha Tinggi Allah dari yang demikian itu) maka ia adalah
Muhammad (sawas), maka sesungguhnya, mereka mengatakan bahawa yang pertama yang
dihasilkan daripada-Nya SWT,
anak atau Kalimah. Oleh itu, Muhammadlah yang berkata 'Aku penciptaan yang
paling hampir dengan Allah
SWT'
tidak pernah mengatakan 'aku anak dipisahkan daripada Allah SWT', dia juga
tidak berkata ' Aku Tuhan mutlak.', tetapi sebaliknya, dia berkata, 'Aku
Abdullah (hamba Allah) dan anak kepada Abdullah (hamba Allah)'.
﴿وَقَالُوا
اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ﴾
{Dan
mereka berkata: "Tuhan Ar-Rahman telah mengambil (mempunyai) anak",
Maha Suci Allah. Sebenarnya mereka, adalah hamba-hamba yang dimuliakan, } [Surah
Al-Anbyā' 21:26].
Oleh
itu, sesiapa yang mencari kebenaran dia harus berhati-hati dan ikhlas dalam pencariannya
supaya dia boleh mencapai kebenaran (al-haqiqah) dan menyelamatkan dirinya
daripada kemurkaan Allah SWT,
﴿وَقَالُوا
اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً * لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً * تَكَادُ
السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ
هَدّاً * أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَداً * وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ
يَتَّخِذَ وَلَداً﴾
{Dan
mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak".
* Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar, * hampir-hampir
langit pecah karena ucapan itu, dan bumi belah, dan gunung-gunung runtuh, * karena
mereka mendakwakan Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak. * Dan tidak layak
bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak. } [Surah Maryam 19:
88-92].
✡✡✡✡✡
______________________________
[1]
Taurat, Maleakhi, Bab Pertama - Lama dan Perjanjian Baru. - Jemaah Gereja
Timur.
[2]
Injil Lukas, Bab Kesepuluh - Lama dan Perjanjian Baru - Jemaah Gereja Timur.
[3]
Taurat, Zabur, Kedua Puluh Sembilan Bab - Lama dan Perjanjian Baru. Jemaah
Gereja Timur.
[4]
Injil Matius Bab Kelima - Lama dan Perjanjian Baru - Jemaah Gereja Timur.
[5
] Oleh kerana sesetengah orang memanggil sekumpulan orang " anak /
anak-anak Allah ", jadi mereka anak-anak lelaki sebenar Tuhan dan [ mereka
semua ] Tuhan berdasarkan [ sama ] tanggapan dari orang-orang yang menganggap bahawa
[ hakikat bahawa] Jesus yang disebut dalam Injil sebagai " anak Tuhan
" menunjukkan Ketuhanan dan anak kapal yang sebenar kepada Allah? Jauh
Maha Suci Allah dari itu.
[6
] Al Mukhtasar Bas'air Darajat : P. 125.
[7
] Al Kafi : V. 1, P. 134. Al Tawhid Al Sadouq : P. 103.
[8
] Di dalam Taurat, Kitab Kejadian, Bab Pertama.
[9
] ' Uyoun Akhbar Al Ridha (as ): V. 2, P. 106.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan