Khamis, 6 Mac 2014

Soalan 182: Anjing itu: paling Setia lagi paling Jahat.

Soalan 182: Anjing itu: paling Setia lagi paling Jahat.
Soalan 182: Mengapa anjing itu haiwan yang paling kotor dan yang paling setia pada masa yang sama, manakala kekotoran tidak sesuai untuk kesetiaan ?

Jawapan: Dengan nama Allah, Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan Selawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-Mahdi.

Apabila Allah mencipta Adam (as) dia meletakkan dia di Pintu Syurga selama empat puluh tahun, dan semua malaikat terpaksa melangkaunya sebelum Beliau ditiup Roh kepadanya [1], supaya dia boleh merendahkan dirinya. Oleh itu, apabila Iblis (la) melaluinya, semasa dia bersama malaikat, dia meludah kepadanya, dan iblis (la) meludah terkena ke atas perut Adam (as). Maka Allah memerintahkan malaikat untuk mengeluarkan kotoran ludah iblis (la) itu, dengan itu tempatnya menjadi seperti lubang, dan ia adalah pusat, dan itulah apa yang ada sekarang di tengah perut manusia. Dan Allah menciptakan dari lumpur [2], yang mempunyai bekas ludah iblis (la), anjing itu .

Oleh itu, anjing itu diciptakan dari lumpur Adam (as), dan dari bekas ludah iblis (la), oleh itu, ia adalah haiwan yang paling jahat kerana ia diciptakan dari bekas ludah iblis (la), sementara ia adalah haiwan yang paling setia kerana ia diciptakan dari lumpur Nabi. Jadi berkumpul pada anjing itu adalah kesetiaan para Nabi, dan kotoran Syaitan Iblis (la), Dia Yang Maha Suci Maha Mengumpulkan antara cahaya dan kegelapan, yang berkaitan dengan diri anjing. Bagi tubuh jasmanainya, ia juga dicipta daripada air ludah iblis (la), dan dari tanah lumpur selepas Adam turun ke bumi ini [3].


✡✡✡✡✡

أحمد الحسن
وصي ورسول الإمام المهدي (ع(
13 رجب 1426 هـ. ق             
___________     

[1]- قال أبو جعفر: (وجدناه هذا في كتاب أمير المؤمنين (ع)، فخلق الله آدم فبقي أربعين سنة مصوراً فكان يمر به إبليس اللعين فيقول لأمرٍ ما خلقت، فقال العالم (ع) : فقال إبليس لئن امرني الله بالسجود لهذا لأعصينه، قال: ثم نفخ فيه . . ) تفسير القمي : ج1 ص41.
[2]-
وهذه الطينة هي المرفوعة التي ذكرها السيد أحمد الحسن (ع) في المتشابهات حيث قال: (إن آدم (ع) خلق من طين، أي من هذه الأرض، ولكنه لم يبقَ على هذه الأرض فقط ، وإنما رفع إلى أقصى السماء الدنيا، أي السماء الأولى، أو قل إلى باب السماء الثانية …… وهذا الرفع لطينة آدم يلزم إشراق طينته (ع) بنور ربها ولطافتها) المتشابهات : ج1 / إجابة سؤال رقم (3)، حول نبي الله آدم (ع).
[3]-
عن أمير المؤمنين (ع) : (إن النبي (ص) سئل مما خلق الله عز وجل الكلب؟ قال خلقه من بزاق إبليس، قال: وكيف ذلك يا رسول الله؟ قال: لما أهبط الله عز وجل آدم وحوا إلى الأرض اهبطهما كالفرخين المرتعشين فغدا إبليس الملعون إلى السباع وكانوا قبل آدم في الأرض، فقال لهم: إن طيرين قد وقعا من السماء لم ير الراؤون أعظم منهما تعالوا فكلوهما، فتعاوت السباع معه وجعل إبليس يحثهم ويصيح بهم ويعدهم بقرب المسافة فوقع من فيه من عجلة كلامه بزاق فخلق الله عز وجل من ذلك البزاق كلبين أحدهما ذكر والأخر أنثى فقاما حول آدم وحوا الكلبة بجدة والكلب بالهند فلم يتركوا السباع أن يقربوهم ومن ذلك اليوم صار الكلب عدو السبع والسبع عدو الكلب) قصص الأنبياء- الجزائري : ص57.

Tiada ulasan: