Soalan 327:
السلام على يماني آل محمد ورحمة الله وبركاته..اللهم صل على محمد وآل
محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Salam ke atas Yamani Keluarga Muhammad dan rahmat
Allah dan keberkatan-Nya.
Ya Allah selawatkanlah ke atas Muhammad dan Keluarga
Muhammad Imam-Imam dan Mahdi-Mahdi.
Pada tahun 1424 H saya telah mengerjakan Haji (Ibadah
Haji), dan Al-Hamdu Lillah ia adalah haji kedua bersama isteri saya, dan kami
bersama salah satu Jamaah Haji terkenal di Al-Ahsaa', dan kami telah [belajar]
pelajaran yang [mempunyai] cerita-cerita dalam Haji yang diberkati.
Pada malam 'Arafah, satu kejadian telah berlaku pada
Jamaah Haji wanita, kerana mereka mendengar pekikan yang kuat (jeritan suara
yang kuat) pada malam 'Arafah selepas beramal pada malam itu. Jeritan ini telah
menakutkan Jamaah wanita sehingga mereka amat takut sekali, tetapi mereka tidak
tahu dari mana datangnya bunyi ini.
Dan cerita yang kedua, yang lebih penting, ialah:
apabila saya dan isteri saya masuk ke Al-Haram (Masjid Al-Haram) untuk
melakukan tawaf, saya lihat orang sangat ramai berpusu-pusu, jadi saya bimbang
isteri saya tidak dapat membuat Tawaf Haji. Seorang pemandu Jamaah Haji
(Mursyid) telah mengajar kepada kami: Apabila melihat orang penuh sesak
hendaklah menyebut:
يا عليم يا عظيم ينفك
الزحام
Wahai Yang Mengetahui, Wahai Yang Agung, kurangkanlah
kesesakan ini.
Semasa saya cuba membaca Zikir (doa) ini dalam tawaf
Umrah, saya dapati keadaan menjadi kurang sesak – Secara amnya saya
menyebutnya hanya sekali: Ya ‘Alim, Ya ‘Adzim, dan tiba-tiba [saya melihat]
seorang lelaki datang dari antara Al-Rukn dan Al-Maqam (Hajar Aswad dan Maqam
Ibrahim), dan dia memecah barisan Jamaah Haji selepas saya membaca zikir itu,
dan seolah-olah dia telah datang ke arah kami semasa tawaf, atau sebelum dia
selesai tawaf, kerana dia tidak melalui Al-Rukn dan al-Maqam. Dan beliau
menghala ke arah kami dengan Ka'bah di belakangnya, dan tiada seorang pun
Jamaah Haji yang berjalan ke arah kami.
Dan dia berkata kepada saya: Ikut belakang saya dan
saya akan bimbing kamu berdua bertawaf. Maka saya dan isteri saya mengikut di
belakangnya dan kami pun bertawaf Haji. Kami tidak merasa sesak atau
berhimpit-himpit, dan beliau membaca Du’a dan Zikir, dan di antaranya adalah
Du’a Kumail, dan saya telah banyak berselawat ke atas Muhammad dan Aali
Muhammad, dan saya hanya berkata dalam diri saya sendiri: mungkin ini adalah
Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hasan (as), tetapi saya katakan: Siapalah saya
sehingga Al-Mahdi boleh datang untuk membimbing saya melakukan tawaf bersama
saya?
Dan semasa melakukan tawaf pertama isteri saya di
belakang saya, jadi dia berkata kepada saya: Suruh isteri kamu di depan kamu,
jadi saya suruh supaya dia datang ke depan saya dan di belakangnya, bermakna
antara saya dan dia, dan ia bertujuan untuk mengajar saya bagaimana untuk
melindungi isteri saya semasa bertawaf.
Dan apabila kami sampai ke Hajar Aswad, dia
menunjukkan ke arah saya dengan tangan kanannya dan berkata: Allah-u Akbar!.
Dan apabila kami telah dilakukan tawaf ketujuh di
Makam Ibrahim (as), saya berkata kepadanya: Saya ingin tawaf An-Nisa’ bersama
tuan, lalu dia berkata kepada saya: Insya'Allah. Dan seolah-olah dia telah
menngucapkan selamat tinggal kepada saya, dan beliau berjalan mengundur
ke belakang menghadapi saya sehingga jauh dari saya dan seolah-olah dia telah
menguak beribu-ribu orang ketika berjalan ke belakang, dan lorongan menjadi
luas kepadanya, dan dia pergi. Seolah-olah jemaah haji di sana merupakan Laut,
dan dia adalah gelombang yang kuat yang menolak jauh air laut.
Bagi perawakan lelaki ini: Dia bermata cengkung,
keningnya tidak bertemu, dia kurus tinggi, dia mempunyai kulit sawo matang,
rambutnya hitam dan panjang. Dan apa yang pelik ialah dia memakai pakaian hijau
muda pada hari Tawaf Al-Hajj, dan pada tutup kepalanya yang kami panggil
[Khaliji] sejenis tutup kepala.
Soalan saya: Siapakah lelaki ini?
Adakah dia Yamani Keluarga Muhammad (as)? Dan siapakah saya hingga Yamani
Keluarga Muhammad (S) boleh datang bertawaf bersama saya? Adakah dia Al-Khidir
kerana dia memakai pakaian hijau? Adakah dia dari Ansar Imam Al-Mahdi Muhammad
bin Al-Hasan (as)?
Saya telah bertanya salah seorang pelajar Al-Hauzah
dan beliau berkata: Sesungguhnya dia adalah Imam (as). Dan saya telah bertanya
salah seorang mukmin dan dia berkata: mungkin dia adalah Al-Khidir (as) atau
salah seorang daripada pembantu Imam (as)
Saya mendengar satu cerita yang berlaku kepada salah
satu daripada Ansar dan dia menceritakan kepada saya dan dia menyifatkan
perawakan kepada saya, dan penerangannya sama seperti yang saya lihat. Dan jika
saya melihat lelaki ini yang bertawaf bersama saya walaupun selepas
bertahun-tahun, saya akan kenal dia [walaupun] dari kalangan jutaan lelaki.
Dan salam ke atas Yamani Keluarga Muhammad dan rahmat
Allah dan keberkatan-Nya.
Semoga Allah berselawat ke atas Muhammad dan Keluarga
Muhammad Imam-imam dan para Mahdi salam dan limpahan salam pengiktirafan.
Dihabtar oleh: Abu Al-Rahmaat - Saudi Arabiyah
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha
Penyayang
والحمد لله
رب العالمين
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam
Dan selawat Allah ke atas Muhammad dan Keluarga Muhammad
Imam-imam dan para Mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
Ketahuilah bahawa Allah diingati oleh orang yang ingat
kepada-Nya, dan Dia telah berikan begitu banyak dengan sedikit kamu
mengingat-Nya Yang Maha Suci, di Rumah-Nya, dengan keikhlasan, maka kamu
mengingat-Nya, Dia akan membantu kamu dan memudahkan urusan kamu. Saya memohon
kepada Allah untuk sentiasa memberikan kamu kejayaan dalam ikhlas kepada-Nya
Yang Maha Suci, dan beramal untuk apa jua keredhaan-Nya.
Bagi hamba Allah yang membantu kamu dia telah membantu
kamu dengan Kuasa Allah dan dengan `Kuasa-Nya yang apabila Allah memerintah
kepadanya, sehingga semua kurniaan adalah kerana Allah Yang Maha Suci. Jadi
berterima kasihlah kepada Allah, Yang Maha Suci, yang memberikan kepadamu itu,
dan jika Allah telah memerintahkan beliau untuk memaklumkan kepada kamu tentang
namanya dia akan memaklumkannya.
Adapun apabila hamba ini telah berdoa di Al-Hajar
(Hajar Aswad) dan bertakbir: Allah-u Akbar, ini adalah tugasnya [sahaja].
Adapun kamu dan orang lain daripada kamu, ditugaskan juga kamu untuk
mengatakannya apabila kamu sampai di Al-Hajar:
(اللَّهُمَّ أَمَانَتِي أَدَّيْتُهَا،
وَمِيثَاقِي تَعَاهَدْتُهُ لِتَشْهَدَ لِي بِالْمُوَافَاةِ، اللَّهُمَّ تَصْدِيقاً
بِكِتَابِكَ وَعَلَى سُنَّةِ نَبِيِّكَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَأنَّ
عَليّاً وَالأئمَّة مِنْ وِلْدِهِ حُجَجُ الله وَأَنَّ المَهْديَّ وَالمَهْديينَ
مِنْ وِلْدِهِ حُجَجُ الله - وتعدهم إلى حجة الله في زمانك - آمَنْتُ بِاللَّهِ
وَكَفَرْتُ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَبِاللَّاتِ وَالْعُزَّى وَعِبَادَةِ
الشَّيْطَانِ وَعِبَادَةِ كُلِّ نِدٍّ يُدْعَى مِنْ دُونِ اللَّهِ(.
(Ya Allah, telah kutunaikan amanatku dan
kupenuhi janji persetiaanku agar Kau saksikan aku sebagai orang yang memenuhi
janji. Ya Allah! Benarlah KitabMu, dan atas sunnah NabiMu. Aku bersaksi bahawa
tidak ada Tuhan melainkan Allah dan KeesaanNya, Tiada sekutu
bagiNya, dan bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan Rasul-Nya, dan bahawa Ali dan
para Imam dari anak-anaknya adalah Hujjaj Allah dan bahawa Al-Mahdi dan
Mahdi-mahdi dari anak-anaknya adalah Hujjaj (bukti-bukti) Allah - dan Engkau
menyediakan mereka pada Hujjaj Allah dalam waktu Engkau - aku telah beriman
kepada Allah, dan aku telah kafir yang mengelilingku dan Taghut (penindas) dan
Al-Lata dan Al-“Uzza dan mengabdi kepada Syaitan dan mengabdi kepada yang
menyeru selain dari Allah ).
Agama Allah semuanya adalah hampir kepada satu
perkara, bermula dengan Penciptaan manusia di Bumi, Dia, Yang Maha Tinggi,
menyebut di dalam firmanNya:
﴿إِنِّي
جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً﴾
{Sesungguhnya aku jadikan di Bumi itu
seorang Khalifah}.
Semua isi al-Quran ada dalam Al-Fatihah, dan semua isi
Al-Fatihah adalah dalam Basmalah, dan semua isi Basmalah ada dalam Baa’ dan isi
Baa' ada di titik (ب), dan titik itu
adalah Ali (as), Amir al-Mukminin berkata:.. (Aku adalah titik) [62]
Dan adalah Amir al-Mukminin Ali (as ) ini selain
daripada itu beliau adalah Khalifah Allah di bumi-Nya?!
Oleh itu, Titik, Baa',
Basmalah, Al-Quran, dan semua Agama adalah Khalifah Allah di bumi-Nya. Dan
Al-Quran dan semua Agama adalah Perjanjian dan Persetiaan yang telah
diambil oleh hamba-hamba dengan mereka taat kepada Khalifah Allah,
dan Allah telah meletakkan ia di Batu Asas atau Hajar al-Aswad (Batu
Hitam), atau Hajar al-Zawiyah (Batu Penjuru), atau Hajar al-Maqtuta’ (Batu
Terpenggal-Terpotong) dari Muhammad (S) diutus untuk merobohkan Pemerintahan
Syaitan dan Taghut (Penzalim). Dan Batu ini telah disebut dalam Kitab-kitab
Samawi dan dalam riwayat.
Dan apabila kaum Quraisy berselisih siapa yang akan
membawa Hajar Al-Aswad, mereka sedar bahawa Batu ini menunjukkan ke arah ke
suatu perkara yang besar, dan itulah sebabnya mereka berselisih apabila mereka
hendak membawanya. Dan dengan kehendak Allah bahawa Muhammad (S) adalah orang
yang membawa Batu itu dan meletakkannya dalam kedudukan supaya tanda Allah
dipenuhi, dan Dia Yang Maha Suci mengisyaratkan, bahawa Qa'im
(Pendiri) adalah Hamba yang berhak di mana Allah telah meletakkan
Perjanjian dan Persetiaan, arah yang ditunjukkan Batu ini, akan keluar dari
Muhammad (S) yang telah membawa Batu Hitam itu.
‘
Dari Sa'id ibn Abdullah Al-Araj, dari Abi Abdillah (as) bahawa dia berkata:
(Bahawa kaum Quraisy semasa
jahiliyah merobohkan Baitullah, maka apabila mereka mahu membina semula, ada
yang telah menghalang dan membimbangkan di dalam hati mereka, sehinggalah
salah seorang daripada mereka berkata: Hendaklah ditampilkan setiap orang dari
kalangan kalian yang yang terbaik kedudukan hartanya, dan jangan keluarkan wang
yang kalian telah perolehi daripada memutuskan hubungan keluarga atau yang
Haram. Jadi mereka pun membuatnya, [halangan] antara mereka telah disingkirkan.
Maka mereka membina sehingga mereka terhenti pada kedudukan Hajar Al-Aswad,
lalu mereka bertengkar dalam hal siapa di antara mereka yang akan meletakkan
Hajar Al-Aswad pada kedudukannya, sehingga sehingga niat jahat hampir muncul di
antara mereka, maka mereka memutuskan bahawa sesiapa yang pertama masuk dari
pintu Masjid dialah yang membawa batu itu. Maka masuklah Rasulullah (S). Jadi
apabila baginda sampai kepada mereka, dia meminta kain, lalu membentangkannya,
kemudian baginda meletakkan Batu itu di tengah-tengah, maka tiap-tiap kabilah
memegang kain itu dan mengangkatnya ke atas, kemudian Rasulullah (S) mengambilnya
dan meletakkannya di tempatnya, dengan itu, Allah menjadikan ia khas untuk
baginda) [63]
Muhammad (S) membawa Batu Hitam, dan ini adalah satu
petunjuk bahawa Qa'im, dan Pembawa Dosa-dosa, dan Pembawa Panji Hitam yang
ditunjukkannya, akan keluar dari Muhammad (S), dan juga bahawa Muhammad (S)
adalah orang yang membawa di sulbinya, kerana baginda telah meletakkan
pada Fatimah binti Muhammad (S), dan dengan itu, Jadi Pembawa
Dosa-dosayang hakiki adalah Rasulullah, Muhammad (S).
Adapun warna hitam yang Allah kehendaki untuk menutup
Batu ini, ia menunjukkan ke arah dosa-dosa hamba-hamba, dan ia mengingatkan
mereka kesalahan-kesalahan mereka, mungkin mereka boleh bertaubat dan memohon
ampun semasa mereka berada dalam Rumah Allah, dan ia adalah sama seperti warna
panji Qa'im Al-Haq (yang sebenar), Qa'im Keluarga Muhammad berwarna hitam. Jadi
panji-panji hitam menunjukkan kepada Batu dan Batu menunjukkan kepada panji,
dan kedua-duanya ditunjukkan dengan warna hitamnya, kerana dosa melanggar
Perjanjian dan Persetiaan adalah daripenciptaan di (Alam) Zarr, dan mereka
juga menunjukkan kepada penderitaan yang pembawa dosa ini bawa (tanggung) - dan
pembawa panji-panji hitam yang menunjukkan kepada dosa - hamba yang telah
ditugaskan dengan Kitab Perjanjian dan Persetiaan, dan ia adalah
Hajar al-Aswad, dan ia adalah Qa'im Keluarga Muhammad.
Dan Batu dikaitkan dengan soal pengorbanan yang wujud
dalam Agama Ilahi dan sepanjang perjalanan yang diberkati agama ini, maka agama
Allah adalah satu; kerana ianya dari Yang Satu. Dan Pengorbanan muncul dalam
Islam dalam gambaran yang paling jelas pada Al-Hussein (as). Dan sebelum Islam
kamu dapati Pengorbanan dalam Hanifiyah, agama Ibrahim (as), dengan Ismail
(as). Dan kamu juga dapati dengan Abdullah bapa Rasulullah Muhammad (S), dan
kamu juga didapati pada orang Yahudi, agama Musa (as), dengan Yahya bin Zakaria
(as). Dan didapati dalam agama Kristian dengan yang disalibkan, tanpa mengira
hakikat bahawa orang Kristian bayangkan bahawa yang disalib adalah Isa (as)
sendiri, kerana mereka percaya bahawa yang disalib adalahpembawa dosa, dan
kepercayaan mereka, walaupun ada penyelewengan dalamnya, ini tidak bermakna
bahawa orang-orang datang dari kepercayaan sepenuhnya tidak ke mana, dan tidak
juga kepercayaan-kepercayaan yang tidak mempunyai asal pada agama Allah di mana
mereka telah diputarbelitkan. Bahkan, banyak kepercayaan diputarbelitkan berada
dalam realiti berdasarkan asal-usul agama ulama yang sesat yang tidak beramal
tetapi mengambil dan memutarbelitkannya dan memakmurkan kepercayaan yang rosak.
Jadi hakikat bahawa Rasul-rasul menanggung sebahagian dosa-dosa umat mereka
untuk berjalan sebagai umat (bangsa) secara keseluruhannya kepada Allah wujud
di dalam agama Allah, dan ia tidak datang dari ruang kosong. Dan kamu boleh mengkaji
semula teks-teks Taurat sebagai contoh supaya kamu boleh melihat apa yang
ditanggung oleh Musa (as) kerana tambahan dosa yang dilakukan umatnya dan
Rasulullah Muhammad (S) membawa dosa-dosa orang yang beriman. Allah SWT
berfirman:
﴿لِيَغْفِرَ
لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ
عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطاً مُّسْتَقِيماً﴾
{Supaya Allah memberi ampunan kepadamu
terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan
nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus,} [64].
Tafsiran pada zahir ayat ini: Bahawa baginda membawa
dosa umatnya dan Allah memaafkan dosa baginda.
Dari Umar bin Yazid Biya 'Al-Sabiri, beliau berkata:
Aku berkata kepada Abi Abdillah (as):
Kata-kata Allah di dalam KitabNya:
﴿لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَما
تَأَخَّرَ﴾
{Supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu
yang telah lalu dan yang akan datang},
Beliau (as) berkata: Baginda tidak mempunyai dosa, dan
baginda tidak pernah melakukan apa-apa dosa, tetapi Allah menjadikan baginda
membawa dosa-dosa Syiah (pengikut) baginda kemudian dimaafkanNya) [65]
Dan hakikat bahawa Rasul-rasul membawa dosa-dosa umat
mereka tidak bermakna bahawa mereka membawa dosa melanggar Perjanjian dan Persetiaan dengan
mereka menafikan Khalifah Allah dan mati dalam keingkaran ini, sebaliknya,
mereka membawa dosa-dosa orang-orang yang lalai dari mengingati Perjanjian dan
Persetiaan, dan mereka melanggar untuk tempoh masa dalam kehidupan dunia ini.
Selain itu, hakikat bahawa mereka membawa dosa-dosa umat mereka tidak bermakna
bahawa mereka menjadi orang-orang yang berdosa dan bukannya umat mereka.
Sebaliknya ia bermakna... bahawa mereka menanggung beban tambahan dan masalah
tambahan dalam menyampaikan risalah mereka di dunia ini kepada manusia dan
sesungguhnya ini adalah dengan kehendak mereka sendiri, kerana mereka adalah
orang-orang yang memintanya, kerana belas kasihan bapa kepada anak-anak
menanggung akibat dosa-dosa mereka beberapa kali, meskipun menyebabkan dia
mengalami kesulitan dan mungkin merasa tidak selesa dan dan mungkin merasa
sakit dan terbunuh di jalan Allah, sama seperti keadaan Al-Hussein (as), dan
itu adalah kerana bapa berharap anak-anaknya menjadi soleh pada akhirnya.
Mungkin ramai yang tidak ingat pada Perjanjian sehingga menumpahkan darah bapa
mereka Wali Allah, jadi dia menjadi alasan untuk mengingatkan mereka
tentang Perjanjian dan Persetiaan. Tetapi kamu akan dapati Al-Hussein (as),
yang dengan kehendak Tuhan yang menjadikan dia sebab untuk mengingati sejumlah
besar penciptaan boleh meninggalkan Haji, dan menerima gesaan bergerak
pantas Ke tempat pembunuhannya (as).
Bagi hubungan Hajar Aswad dan pada dosa Nabi Adam (as
), ini adalah satu perkara yang para Imam (as) telah jelaskan, walaupun mungkin
ia sebelum ini tersembunyi daripada manusia atas kehendak Allah Yang Maha
Suci,. Bahkan, hubungan Hajar Aswad untuk dosa-dosa penciptaan juga telah
dijelaskannya. Dan Rasulullah Muhammad (S) telah menjelaskan ini dengan
penjelasan yang paling jelas, dengan perbuatan - apabila
dia mencium Hajar Aswad - tetapi ia adalah penjelasan bagi mereka
yang mempunyai hati dan memahami tindakan-tindakan Muhammad yang bijak (S) yang
bertindak dengan kebijaksanaan, tidak seperti Umar ibn Al-Khattab yang mengisytiharkan
bahawa beliau tidak faham mengapa Rasulullah (S) mencium Hajar
Aswad? Dan beliau mengisytiharkan bahawa dirinya dan realitinya tidak
menerima mencium Hajar Aswad dan bahawa dia hanya mencium kerana dia
melihat Rasulullah Muhammad (S) melakukannya di depan ribuan orang Islam, dan
sudah tentulah dia tidak boleh menentang Muhammad (S) kerana dia telah mengaku
sebagai Khalifahnya, oleh itu dia berfikir bahawa perbuatan Muhammad
(S) mencium Batu itu adalah bodoh dan dia terpaksa untuk mengikut
amalan ini, tipu daya jenis apakah ini?
Al-Bukhari, Muslim, dan Ahmad, telah meriwayatkan:
(bahawa Umar pergi ke Hajar Aswad, maka dia menciumnya dan berkata:
"Sesungguhnya, aku tahu bahawa kamu adalah Batu, kamu tidak mendatangkan
mudharat atau manfaat, Jika aku tidak melihat Rasulullah (S) mencium kamu aku
tidak akan mencium kamu ")
Dan Ahmad meriwayatkan dari sanad Suwaid bin Ghaflah,
beliau berkata: (Saya melihat Umar mencium Batu dan berkata: "sesungguhnya
aku tahu bahawa kamu adalah batu, kamu tidak (mendatangkan) mudharat dan tidak
manfaat, tetapi aku telah melihat Aba Al-Qasim (S) mengalu-alukan
kamu ")
Oleh itu, apabila Umar ibn Al-Khattab mencium Batu,
beliau mengisytiharkan bahawa dia membenci perbuatan ini, dan bahawa dia
berlepas diri, dan bahawa dia memandang ringan Batu ini dan adalah saksi kepada
hamba-hamba untuk memenuhi Perjanjian dan Persetiaan yang telah diambil
daripada mereka di (Alam) Zarr
﴿وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ
ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ
بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا
غَافِلِينَ﴾
{Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu
mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil
kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini
Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Bahkan (Engkau Tuhan kami), kami menjadi
saksi". Agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami
(bani Adam) adalah orang-orang yang lalai terhadap ini,"} [66]
Dan ini adalah petunjuk yang jelas bagi mereka yang
mempunyai hati yang dengannya mereka memahami, bahawa Umar ibn Al-Khattab
adalahmengingkari Perjanjian dan Persetiaan yang telah diambil, dan oleh
itu diri beliau jijik dari kesaksian Hajar Aswad, dan akibatnya, Umar cuba
menafikan Hajar Aswad adalah Saksi Hakiki, jadi ucapan Umar ibn Al-Khattab
pada Batu Saksi, Batu Asasi dan Batu Hitam (Hajar
Aswad) dengan mengatakan: (Sesungguhnya, aku tahu bahawa kamu adalah Batu, kamu
tidak mendatangkan mudharat atau manfaat), Oleh kerana orang-orang yang
dikelilingi Umar dalam keadaan ini telah melihat Rasulullah Muhammad (S)
mengalu-alukan Batu ini dan sangat memberi perhatian dengannya
danmencium Batu ini dan sujud padanya, bahkan, mereka sendiri
telah diwarisi daripada (Agama) Hanifiyyah Ibrahim (as) yang menguduskan Batu
ini dan mengambil berat tentangnya, itulah sebabnya Umar memperbetulkan apa
yang dia kata dengan mencium Batu ini,tetapi selepas apa? Selepas dia
memperbodohkan mencium Batu [dengan mengatakan] 'bahawa ia adalah batu
yang tidak memberi faedah dan tidak memudharatkan, dan dengan itu, tidak ada
kebijaksanaan dalam menciumnya!'
Oleh itu, dengan kata-kata dan perbuatannya Umar mahu
meminggirkan Batu Hitam dan menafikan bahawa ia adalah saksi, dan membuat [amalan]
Rasulullah (S) mencium Batu dan sujud padanya suatu perkara yang samar-samar
yang tidak dapat difahami dan terkeluar daripada kebijaksanaan. Dan sebenarnya
jika Hajar Aswad tidak memberi faedah atau mudharat, perbuatan Rasulullah (S)
akan terkeluar daripada kebijaksanaan - jauh dia daripada itu - dan
perbuatan Rasulullah (S) tidak akan mempunyai makna yang tidak akan lebih bijak
jika Batu yang tidak memberi faedah atau mudharat dengan izin Allah dengan Daya
dan Kekuatan-Nya Yang Maha Suci. Oleh itu, kehendak Allah untuk menzahirkan isi
perut Umar, dari pendirian beliau dalam hal Batu ini, atau Hamba yang telah
dilantik dengan Perjanjian dan Persetiaaan, atau Qa'im daripada Keluarga
Muhammad (S). Dan Maha Suci Allah, tidak ada manusia yang berniat jahat dan
yang lebih buruk selain Allah tunjukkan dalam kesilapan lidahnya.
Rasulullah Muhammad (S) menjelaskan tentang
kepentingan Hajar Aswad dan Keutamaannya dengan kata-kata dan amalan beliau.
Dan ia sudah cukup untuk mengenal bahawa Rasulullah (S) mencium dan sujud
padanya, dan Rasulullah (S) tidak pernah sujud ke atas mana-mana bahagian
Ka'bah kecuali atas Hajar Aswad. Kebesaran urusan ini sampai [suatu titik]
di mana Rasulullah (S) bersabda:
(استلموا
الركن، فإنه يمين الله في خلقه، يصافح بها خلقه، مصافحة العبد أو الدخيل، ويشهد
لمن استلمه بالموافاة)
(Istilam ar-Rukun (Istilam
Penjuru – Ka’bah), kerana ia adalah Yamin Allah (Orang Kanan Alah)
dalam Penciptaan-Nya, Dia berjabat tangan dengannya oleh ciptaan-Nya, jabat
tangan daripada hamba atau orang luar, dan Dia bersaksi bagi seseorang yang
meng-Istilam-nya dengan ketibaannya.)[67]
Dan apa yang dimaksudkan dengan Penjuru adalah Hajar
Aswad, kerana ia diletakkan padanya. Dan para Imam (as) telah mengikuti jalan
Rasulullah (S) dalam menjelaskan kepentingan Hajar
Aswad oleh kata-kata dan amalan mereka, jadi mereka telah menjelaskan
bahawa Hajar Aswad adalah Pembawa dari kitab Perjanjian dan Persetiaan, dan
Adam telah menangis selama empat puluh hari dan tetap duduk menangis
berhampiran Hajar Aswad itu untuk menebus dosanya dalam melanggar Perjanjian
﴿وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ
نَجِدْ لَهُ عَزْماً﴾
{Dan sesungguhnya telah Kami ambil
Perjanjian pada Adam dari sebelum, maka ia lupa, dan tidak Kami dapati padanya
kemahuan (azam) yang kuat.} [68]
Sesungguhnya, Batu itu adalah Mutiara
Putih bersinar, tetapi di bumi ia telah berubah kehitaman kerana dosa-dosa
hamba-hamba. Maka Kalimah-kalimah, amalan-amalan dan Keberkatan ini yang telah
diulang berkali-kali di depan sahabat-sahabat mereka, semuanya adalah
penjelasan dan pengesahan tentang kepentingan Hajar Aswad, dan tentang hubungan
Batu itu dengan dosa pertama, bahkan, kepada [semua] dosa-dosa, sepanjang
perjalanan manusia di bumi ini.
Dari Bukair bin A'yan berkata:
(Saya bertanya kepada Aba
Abdillah (as):
Atas sebab apa Allah telah meletakkan Batu di penjuru di mana ia
diletakkan sekarang dan tidak pada penjuru lain dan mengapa
ia dicium? Mengapa ia dibawa keluardari Syurga?
Apakah Persetiaan dari hamba-hamba dan Perjanjian telah diletakkan
di dalamnya? Dan bagaimana pula sebabnya? Khabarkanlah pada ku, semuga Allah
yang aku menjadi tebusanmu, kerana aku terfikir-fikir tentang jawapannya.
Beliau berkata: Kamu telah
bertanya, dan kamu telah menemui perkara itu sukar, dan kamu telah menyiasatnya,
jadi fahamilah jawapannya, dan kosongkan hati kamu, dan dengar dengan teliti,
supaya aku boleh memberitahu kamu jika dikehendaki Allah.
Sesungguhnya Allah Tabaraka
Wa Ta’ala, meletakkan Hajar Aswad, dan ia adalah permata yang dibawa keluar dari
Syurga Adam (as), jadi ia telah diletakkan di penjuru ini untuk tujuan
dari Persetiaan.
Dan itu adalah kerana telah
diambil dari setiap anak-anak Adam dari punggung (sulbi) mereka zuriat mereka,
apabila Allah telah mengambil Persetiaan ke atas mereka di tempat itu, dan
di tempat ia muncul kepada mereka, dan dari tempat itu
melayang turun yang bersayap kepada Al-Qa'im (as).
Yang pertama
untuk berbai’ah kepadanya adalah yang bersayap itu, dan demi Allah,
dia adalah Jibrail (as). Dan di Maqam (tempat) itulah diserahkan hak Al-Qa'im,
dan ia adalah bukti dan bukti Al-Qa'im, dan ia adalah saksi bagi sesiapa yang
meninggalkan tempat itu, dan adalah saksi untuk orang-orang yang yang
mengadakan Persetiaan dan Perjanjianyang diambil Allah
Azza Wa Jalla, ke atas hamba-hamba.
Ada pun Kiblat dan Istilam,
yang merupakan pembaharuan Perjanjian dari Perjanjian dan Persetiaan,
dan pembaharuan bagi bai’ah untuk melaksanakan kepadanya perjanjian
yang Allah ambil atas mereka dalam Persetiaan.
Oleh itu mereka
datang setiap tahun kepadanya, dan mengadakan Perjanjian dan Amanah
yang telah diambil ke atas mereka. Adakah kamu nampak bahawa kamu katakan:
"telah kutunaikan amanatku dan kupenuhi janjiku agar Kau saksikan aku
sebagai orang yang memenuhi janji."?
Demi Allah, tidak ada yang
memenuhinya kecuali Syiah (pengikut) kami, dan tidak ada orang memelihara
Perjanjian dan Persetiaan ini selain daripada Syiah kami. Sesungguhnya, mereka
datang kepadanya, maka dia mengenali mereka dan membenarkan mereka. Dan yang
lain daripada mereka datang kepadanya supaya dia menafikan mereka dan
mendustakan mereka. Dan itu adalah [kerana] tiada siapa yang memeliharanya selain
kamu. Maka bagi kamu Allah menyaksikan. Dan Allah juga menyaksikan terhadap pelanggaran,
keingkaran dan kekufuran mereka. Dan dia adalah Hujjah yang disampaikan dari
Allah ke atas mereka pada Hari Kiamat, yang datang dan baginya lafaz lidah, dan
dua mata, dalam imej yang pertama, Penciptaan akan mengenalnya dan tidak
mengingkarinya. Disaksikan bagi orang-orang yang kembali memperbaharui
Perjanjian dan Persetiaan dengan beliau dengan memelihara Perjanjian dan
Persetiaan dan memenuhi Amanah. Dan dia menyaksikan terhadap orang-orang yang
ingkar dan melanggar dan melupakan Persetiaan dengan kekufuran dan keingkaran.
Adapun sebab mengapa Allah
telah membawanya keluar dari syurga, adakah kamu tahu apakah Batu ini?
"
Aku berkata:
"Tidak"
Beliau (as) berkata:.
"Ia (satu) Malaikat dari malaikat yang paling besar di sisi Allah, apabila
Allah mengambil Persetiaan dari malaikat, dialah yang pertama untuk beriman
kepadaNya, dan Dia SWT mengakui Malaikat itu. Maka Allah mengambilnya.
sebagai Pemegang Amanah kepada semua ciptaan-Nya, maka Dia
mengajarkannya Persetiaan, dan diletakkan dia di sisiNya. Dan Dia
membuatkan beribadatnya penciptaan denganmemperbaharuinya setiap tahun
untuk ikrar Persetiaan dan Perjanjian, yang telah diambil Allah Azza
Wa Jalla, ke atas mereka.
Kemudian Allah menjadikan
dia bersama Adam di syurga, dengan mengingatkan dia Persetiaan, dan
memperbaharui dengannya ikrar setiap tahun. Maka apabila Adam menderhaka dan
telah dibawa keluar dari Syurga, Allah menjadikan dia (Adam) lupa Perjanjian
dan Persetiaan, yang telah diambil oleh Allah ke atasnya dan ke atas
anak-anaknya kepada Muhammad (S) dan bagi Aushiak beliau (as), serta
menjadikan dia (Malaikat itu) bingung dan keliru.
Oleh itu, setelah Allah
menerima taubat Adam, dia berubah dari Malaikat ke dalam bentuk Mutiara Putih,
jadi dia dikeluarkan dari Syurga kepada (bersama) Adam (as) ketika berada di
tanah India. Maka setelah dia memandang kepadanya, dia lupa padanya
(Adam), dan dia tidak mengenal dirinya lebih daripada permata.
Maka Allah Azza Wa Jalla,
berbicara lalu berfirman kepadanya: "Wahai Adam Adakah kamu mengenaliKu?"
Dia (Adam) berkata:
"Tidak"
Dia (Mutiara Putih) berkata:
"Ya, Syaitan telah menguasai kamu sehingga kamu lupa mengingati Tuhan
kamu. ".
Kemudian dia berubah kepada
bentuk rupa seperti mana dia bersama Adam di syurga.
Jadi dia berkata kepada
Adam: "Di mana Perjanjian dan Persetiaan?"
Maka Adam melompat kepadanya
dan mula mengingati akan Persetiaan lalu menangis dan membongkok
dan menciumnya dan memperbaharui ikrar
Perjanjian dan Persetiaan.
Kemudian Allah Azza Wa
Jalla, merubah dia ke dalam bentuk rupa Batu permata bersinar, mutiara putih
tulen, maka Adam (as) membawa dia di atas bahunya, secara terhormat
dan untuk memberi penghormatankepadanya di bahunya dan kerana
menghormatinya.
Maka apabila dia menjadi
letih kerana membawanya, Jibrail (as) bersamanya, sehingga dengan tidak
disangka-sangka beliau sampai keMekah.
Maka dia masih tidak
lupa dengannya di Makkah, dan memperbaharui ini ikrar
kepadanya setiap hari dan malam.
Kemudian apabila Allah Azza
Wa Jalla, telah membina Ka'bah meletakkan Batu itu di tempatnya, kerana
sesungguhnya Dia Tabaraka Wa Ta;ala apabila mengambil Persetiaan dari
anak Adam, dia akan mengambilnya di tempat itu, Dan di tempat itu Malaikat
mendirikan (meninggikan) Persetiaan, dan oleh itu ia telah diletakkan di penjuru
itu, dan Adam berpindah dari Al-Bait (Rumah Allah) ke Al-Safa dan
Hawa di Al-Marwah. Dan dia meletakkan Batu di penjuru itu.
Oleh itu, apabila Adam
memandang dari Al-Safa manakala Batu diletakkan di penjuru, beliau berkata
كَبَّرَ
اللَّهَ وَهَلَّلَهُ وَمَجَّدَهُ
Kabbara
Allaha wa Hallalahu wa Majjadahu
Maha Besar
Allah, KetuhananNya dan KemuliaanNya!"
Maka oleh kerana itu, telah
dijadikan sunnah bertakbir, dan berdiri menghadap penjuru yang di mana
Batu itu (terlihat) dari Al-Safa.
Allah telah meletakkannya
(Batu) Persetiaan dan Perjanjian tanpa selain daripadanya dari malaikat. dan
itu adalah kerana apabila Allah Azza Wa Jalla mengambil Persetiaan untuk
diriNya dengan Ketuhanan (Ar-Rububiyah), dan bagi Muhammad (S) dengan kenabian
dan bagi Ali (as) dengan Washiyah, malaikat bergetar menggigil, jadi yang
pertama bergegas untuk berikrar adalah Malaikat, tidak ada yang lebih mereka
kasih daripada Muhammad dan keluarga Muhammad (as) daripadanya, dan oleh karena
itu Allah memilih beliau daripada kalangan mereka dan meninggikan Persetiaan,
dan dia datang pada Hari kiamat, dan baginya lafaz lidah, dan dua mata
melihat, yang menyaksikan bagi semua yang kembali ke tempat itu dan memelihara
Persetiaan. [69]
Apabila Rasulullah Muhammad (S) memasuki Rumah Allah,
dia mulakan dengan Hajar Aswad dan dia berakhir dengan Hajar Aswad, dan dia
mengarahkan sahabat-sahabatnya untuk menjadikan janji terakhir mereka dengan
Al-Bait Al-Haram adalah beristilam Hajar Aswad. dan mustahab (sunat),
istilam (menjabat/sentuh, mencium, melambai dari jauh) Hajar Aswad dalam setiap
tawaf. Dengan menyentuh Hajar Aswad akan terampun kesalahan dan gugurnya
dosa-dosa. Bahkan, Rasulullah Muhammad (S) sujud di atas Hajar Aswad dengan
meletakkan dahinya selepas baginda menciumnya. Jadi apa yang boleh
difahami dari semua ini selain Hajar Aswad adalah sesuatu yang paling penting
di Al-Baitullah AL-Haram.
Dari Abdullah bin Sinan berkata: Abu Abdillah (as)
berkata:
(Rasulullah (S) mengingatkan
tentang Haji, jadi baginda menulis, kepada orang-orang yang sampai KitabNya
dari kalangan orang-orang yang masuk Islam, bahawa Rasulullah Allah (S) hendak
mengerjakan Haji, dan baginda telah memberikan mereka kebenaran untuk
mengerjakannya, supaya orang yang mempunyai keupayaan untuk mengerjakan Haji
boleh berbuat demikian...... Oleh itu, apabila baginda sampai di pintu Masjid,
baginda menghadap Ka’bah, dan Ibn Sinan menyebut bahawa pintu itu
adalah pintu Bani Syaibah, jadi baginda bertahmid kepada Allah
dan memuji-Nya, dan baginda berselawat kepada bapanya Ibrahim
(as), kemudian
dia pergi ke Hajar Aswad beristilam. Maka
setelah baginda tawaf Ka’bah, beliau solat dua rakaat, di
belakang Makam Ibrahim (as), dan baginda pergi Zamzam dan minum
darinya, kemudian baginda berdoa:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ
عِلْماً نَافِعاً و رِزْقاً واسِعاً وشِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وسُقْمٍ
Ya Allah aku bermohon
kepadaMu ilmu yang berguna dan rezeki yang luas, dan penawar dari setiap
penyakit dan wabak penyakit itu,
baginda kekal
mengucapkan semasa menghadap Ka’bah, maka baginda berkata kepada para
sahabatnya:. Marilah akhiri peranjian kamu di Ka’bah
dengan Istilam pada Hajar Aswad. Maka baginda beristilam. Kemudian
baginda pergi ke Al-Safa) [70]
Riwayat Al-Bahaiqi dari Ibn Abbas katanya:
(Aku melihat Rasulullah (S)
sujud di Hajar Aswad)[71]
Dan perlu diberi perhatian kepada perkara yang sangat
penting, bahawa Rasulullah (S) telah mendirikan dua rakaat selesai tawaf di
Maqam Ibrahim, dan Rasulullah (S) dan para Imam (as) bersolat di Makam Ibrahim
(as), dan orang yang berdiri dalam solat di Maqam Ibrahim (as) hendaklah
(mengisyaratkan) Hajar Aswad di antara tangannya dan menghadap arah kiblatnya.
Dan ini menjelaskan dalam kejelasan penuh bahawa ayat ini juga digunakan untuk
Qa'im Keluarga Muhammad dan Yusuf Keluarga Muhammad, atau Hajar Aswad
﴿إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ
عَشَرَ كَوْكَباً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ﴾
{(Ingatlah), ketika Yusuf
berkata kepada ayahnya: "Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat
sebelas bintang, matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku".} [72]..
Dan saya sebelum ini telah menjelaskan pengertian
sujud ini ketika saya mentafsirkan ayat ini dalam [mengenai] Imam Al-Mahdi
(as), tetapi apabila sujud di sini ditafsirkan kepada al-Qa'im dan Fatimah yang
kedua-duanya menjadi Rahsia yang diletakkan bersama, ia betul-betul sujud yang
sama sepertinya kepada Ka’bah dan Hajar Aswad ini yang diletakkan di dalamnya.
Jadi matahari di sini adalah Muhammad (S) dan bulan adalah Ali (as) dan sebelas
bintang ialah Imam-imam (as) dari anak-anak Ali (as) dan Fatimah (as) mereka
adalah: (Al-Hassan, Al-Hussein, Ali, Muhammad, Jaa'far, Musa, Ali, Muhammad,
Ali, Al-Hassan, dan Muhammad), dan sujud mereka bermakna bahawa mereka membuka
jalan untuk Qa'im dan untuk menegakkan Keadilan dan melindungi mereka yang
tertindas, dan terutamanya penindasan yang merampas hak pemilik sejak yang
pertama Allah mencipta penciptaan dan sehingga datang as-Saah.
Adapun sujud makhluk yang lain, di antara orang-orang
yang sujud kepada Ka’bah adalah juga sujud kepada Hajar Aswad, ia adalah
seperti satu petunjuk yang jelas dan juga petunjuk yang membuka jalan bagi
al-Qa'im sama ada mereka suka atau tidak. Dia, Yang Maha Tinggi, berfirman:
﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ
وَمَن فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ
وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِّنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ
الْعَذَابُ وَمَن يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ
مَا يَشَاءُ﴾
{Apakah kamu tiada mengetahui, bahawa
kepada Allah bersujud apa yang ada di langit, di bumi, matahari, bulan,
bintang, gunung, pohon-pohonan, binatang-binatang yang melata dan sebagian
besar daripada manusia? Dan banyak di antara manusia yang telah ditetapkan azab
atasnya. Dan barangsiapa yang dihinakan Allah maka tidak seorangpun yang
memuliakannya. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki.} [73]
Semua orang membuka jalan bagi Al-Warits (yang
Mewarisi), atau Al-Qa'im, sama ada mereka mahu atau tidak, kerana matahari,
bulan dan bintang-bintang membuka jalan bagi Qa'im, dan orang-orang yang berhak
diazab juga membuka jalan bagi Qa'im, dan semua mengikut perkiraan mereka
sendiri. Jadi pergerakan Penciptaan secara amnya, telah membuka jalan kepada
al-Qa'im yang memberi keadilan kepada yang tertindas, walaupun kebanyakan
penciptaan jahil mengenainya, sama seperti mereka bertawaf di Ka’bah dan yang
diletakkan Hajar Aswad di dalamnya walaupun mereka hampir tidak memahami
apa-apa mengenai tawaf mereka.
Adapun agama-agama sebelumnya, sesungguhnya juga telah
menyebut Hajar Aswad di dalam Taurat dan Injil:
(42) Kata Isa kepada mereka:
"Belum pernahkah kamu baca dalam Kitab Suci: Batu yang dibuang oleh
tukang-tukang bangunan telah menjadi Batu Penjuru: hal itu terjadi dari
pihak Tuhan, suatu perbuatan ajaib di mata kita. (43) Sebab itu, Aku berkata
kepadamu, bahwa Kerajaan Allah akan diambil dari padamu dan akan diberikan
kepada suatu bangsa yang akan menghasilkan buah Kerajaan itu. (44) (Dan barangsiapa jatuh
ke atas batu itu, ia akan hancur dan barangsiapa ditimpa batu itu, ia akan
remuk.)" [74]
Jadi Hajar Aswad yang disebutkan oleh Isa (as) adalah
di negara lain daripada negara yang beliau tangani, untuk kerajaan yang akan
diambil dari negara yang Isa (as) tangani, dan mereka adalah Bani Israel, dan
orang yang beriman kepada Isa (as) - kerana dia telah menyebut dengan ucapan
ini kepada pelajarnya yang beriman kepadanya dan yang lain daripada mereka dan
[kerajaan] akan diberikan kepada negara yang berkaitan dengan Hajar Aswad [dan]
yang akan menghasilkan sebuah kerajaan itu. Jadi ia adalah amat jelas bahawa
kata-kata Isa (as) menjelaskan keutamaan Batu Penjuru (Hajar Aswad), dan bahawa
kerajaan akan diambil pada akhirnya dari orang-orang yang mendakwa sebagai
pengikut Isa, akan diberikan kepada bangsa Hajar Aswad, dan mereka adalah
bangsa Muhammad dan Keluarga Muhammad (S), kerana Isa (as) dengan bijak
mengaitkan Hajar Aswad kepada negara yang akan diberikan kerajaan pada
akhirnya.
Negara ini juga akan bertemu dengan umat (bangsa) Bani
Israel dengan mereka yang mendakwa pengikutnya, dan dia menjelaskan bahawa
mereka tidak akan diberi kerajaan pada akhirnya, kerana Isa (as) menjadikan
Hajar Aswad sebagai alasan untuk memberikan kerajaan kepada negara lain
daripada negara pengikut Musa (as) dan Isa (as) mendakwanya. Maknanya, mereka
terbabit dengan Hajar Aswad yang membuktikan bahawa mereka memenuhi Persetiaan
dan Perjanjian dan mereka yang memberikan (Hajar Aswad) kemenangan akan
mewarisi Kerajaan, sama ada di bumi melalui mewujudkan Hakimiyah Allah, atau di
Langit apabila Allah mendedahkan (kasyaf-kan) Kerajaan-kerajaan (Malakut)
kepada mereka dan menjadikan mereka melihat ke dalamnya, atau pada akhirnya
apabila Dia menjadikan mereka hidup di Syurga-syurga Malakut (Kerajaan
Langit)-Nya.
Dan sesiapa yang mahu menafsirkan kata-kata itu dengan
cara yang lain dan mahu mengatakan bahawa maksud Isa diri dengan kata-katanya
dan berkeras dengan katanya itu, maka dia adalah penipu dan dia tidak mencari
untuk mengetahui Kebenaran. Jika tidak, maka hendaklah dia membaca kata-kata
Daud (as) dalam Mazmur, kerana orang-orang Yahudi juga mengatakan bahawa Daud
(David) bermakna dirinya, dan oleh itu perbahasan tidak akan berakhir. Tetapi
pada hakikatnya, sesungguhnya Daud (as) dan Nabi Isa (as) bermakna Penyelamat
yang akan datang dalam nama Tuhan pada Hari Akhir, dan Isa (as) telah
memberikan khabar gembira mengenai beliau di tempat-tempat lain dalam Injil dan
dinamakan dia Hamba Penghibur dan Bijaksana, dan di sini beliau menamakan dia
al-Hajar Al-Zawiyah (Batu Penjuru). Maka persoalannya ialah: Siapakah orang
yang dikenali atau boleh dikenali sebagai Batu Penjuru? Adakah Daud atau Isa
(as) dikenali sebagai Batu Penjuru di Rumah Tuhan (Bait Ai-Rabb)? Adakah mereka
telah disebut di tempat-tempat lain yang mereka adalah Batu Penjuru di Rumah
Tuhan? Dan adakah Hajar Aswad diletakkan di Rukun daripada Rumah Tuhan
(Baitullah) atau Haikal di sisi orang-orang Yahudi dan Kristian yang
menunjukkan untuk Daud atau Isa (as)?
Pada hakikatnya, ia tidak wujud, sebaliknya, ia wujud
pada umat lain, dari anak-anak Ibrahim (as), dan di Rumah Tuhan yang dibina
oleh Ibrahim (as) dan anaknya Ismail (as), dan ia adalah wujud di penjuru, dan
sebahagian dari Penjuru (sudut/Rukun) yang dinamakan Rukun
Iraqi [7]. Semua perkara-perkara ini menunjukkan ke arah satu urusan
(amr), dan iaitu Penyelamat yang akan datang di Akhir Zaman, atau yang
diisyaratkan oleh Daud dalam Mazmur sebagai Batu Penjuru yang datang dengan
nama Tuhan.
(...........(19) Bukakan aku
pintu gerbang Rumah TUHAN, agar aku masuk dan bersyukur kepada-Nya.
(20) Inilah pintu gerbang
TUHAN, hanya orang jujur boleh melaluinya.
(21) Aku memuji Engkau,
sebab Engkau mengabulkan doaku; Engkau telah memberi aku kemenangan.
(22) Batu yang dibuang oleh
tukang-tukang bangunan, telah menjadi batu penjuru.
(23) Itulah perbuatan TUHAN,
sungguh mengagumkan bagi kita.
(24) Inilah hari yang
ditentukan TUHAN; mari kita rayakan dengan gembira.
(25) Kami mohon, TUHAN,
selamatkanlah kami, ya TUHAN, berilah kami kemenangan!
(26) Diberkatilah dia yang
datang atas nama TUHAN, kami berkati kamu dari Rumah TUHAN.) [75]
Dan untuk memberi lebih penekanan bahawa apa yang
dimaksudkan dengan Batu Penjuru di dalam Taurat dan dalam Injil adalah
Penyelamat yang datang di Akhir Zaman dan di Iraq dan dia adalah Qa'im Al-Haq
(Penegak Kebenaran), saya akan ceritakan pengelihatan (ru’ya) ini yang dilihat
oleh raja Iraq pada zaman Nabi Daniel (as),
dan Nabi Daniel (as) mentafsirkannya dan ianya hampir tidak memerlukan sebarang
penjelasan:
Dan ini adalah Nabi Daniel (as) berkata kepada Raja
Iraq ketika beliau memberitahu pengelihatannya (ru’ya) dan
beliau mwntafsirkannya kerana ia wujud di dalam Taurat sekarang:
(............(31) Inilah
penglihatan yang Tuanku lihat: Di depan Tuanku ada sebuah patung! Patung itu
amat besar, dan berkilau-kilauan tetapi rupanya sangat mengerikan.
(32) Kepalanya terbuat dari
emas murni, dada dan lengannya dari perak, pinggang dan pinggulnya dari
tembaga,
(33) pahanya dari besi dan
kakinya sebagian dari besi dan sebagian lagi dari tanah liat.
(34) Ketika Tuanku sedang
menatapnya, sebuah batu besar terlepas dari tebing, tanpa disentuh orang, lalu
menimpa patung itu pada kakinya yang dari besi dan tanah liat itu, sehingga
remuk.
(35) Pada saat itu juga
seluruh patung itu roboh dan menjadi timbunan besi, tanah liat, tembaga, perak,
dan emas yang telah hancur lebur seperti debu di tempat penebahan gandum di
musim panas. Timbunan itu beterbangan ditiup angin, sehingga tak meninggalkan
bekas apa pun. Tetapi batu yang merobohkan patung itu menjadi sebesar
gunung dan memenuhi seluruh bumi.
(36) Itulah mimpi Tuanku,
dan sekarang hamba akan menerangkan artinya.
(37) Yang mulia Tuanku
adalah raja dari segala raja; Tuankulah yang paling berkuasa. Allah di syurga
telah memberikan kepada Tuanku kerajaan ini, kekuasaan, kekuatan dan keagungan.
(38) Tuanku dijadikan-Nya
penguasa atas bagian dunia yang berpenduduk dan atas segala burung dan binatang
lainnya. Tuanku sendiri adalah kepala emas pada patung itu.
(39) Tetapi setelah kerajaan
Tuanku berakhir, akan muncul kerajaan lain yang tidak sebesar kerajaan Tuanku.
Kemudian muncullah kerajaan ketiga yang dilambangkan oleh bagian dari tembaga
pada patung itu, yang akan menguasai seluruh dunia.
(40) Berikutnya akan muncul
kerajaan keempat, yang sekuat besi. Dan seperti besi yang meremukkan dan
menghancurkan apa saja, begitu pula kerajaan yang keempat ini akan meremukkan
dan menghancurkan kerajaan-kerajaan yang lain itu.
(41) Kaki dan jari-jari kaki
patung yang sebagian dari tanah liat dan sebagian besi itu, menunjukkan bahwa
di kemudian hari kerajaan itu akan terbagi-bagi. Kerajaan itu ada kekuatannya
juga karena tanah liat itu ada campuran besinya.
(42) Jari-jari kaki yang
sebagian dari besi dan sebagian dari tanah liat berarti bahwa ada bagian
kerajaan yang kuat dan ada juga yang lemah.
(43) Campuran besi dengan
tanah liat itu menandakan juga bahwa kerajaan itu akan berusaha memperkuat diri
dengan mengadakan kawin campur, tetapi usaha itu sia-sia, seperti besi pun
tidak dapat bersenyawa dengan tanah liat.
(44) Pada masa pemerintahan
raja-raja itu, Allah di syurga akan mendirikan sebuah kerajaan yang akan
bertahan selama-lamanya dan yang tak akan dikalahkan oleh bangsa mana pun.
Kerajaan itu akan menghancurleburkan segala kerajaan yang lain
itu.") [76]
Oleh itu Al-Hajar (Batu), atau Penyelamat yang
memusnahkan haikal batil dan pemerintahan Taghut (Penindas) dan Syaitan di Bumi
ini akan berlaku semasa pemerintahannya yang benar dan adil di bumi ini akan
datang (terjadi) pada Akhir Zaman, dan akan datang (terjadi) di Iraq seperti
penjelasan pengelihatan (ru’ya) oleh Daniel, dan dia adalah Batu yang
memusnahkan patung atau pemerintahan Taghut (Penindas) dan "Ana"
(keAkuan), yang mana bukan Isa (as) atau Daud (as) yang telah diutus di Iraq
mahupun di Akhir Zaman, jadi kedua-duanya tidak boleh menjadi apa yang disebut
Batu Penjuru. Sebaliknya, ia telah dijelaskan dengan kejelasan penuh daripada
semua yang yang telah dibentangkan bahawa Batu Penjuru dalam agama Yahudi dan
Kristian adalah Hajar Aswad yang sama Batu Hitam yang diletakkan di penjuru
(luar) Rumah Suci Allah di Makkah.
Jadi Hajar Aswad Hitam yang diletakkan di penjuru
Rumah Allah, dan yang merupakan tajalli dan lambang (simbol) untuk satu yang
mewakili Persetiaan dan Perjanjian, dan adalah Batu Penjuru yang sama yang
telah disebut oleh Daud dan Isa as, dan dia adalah Hajar Aswad yang sama yang
akan membinasakan kerajaan Taghut (Penzalim) seperti yang disebutkan di dalam
Kitab Daniel (as ),
dan dia adalah Qa'im Keluarga Muhammad atau Imam Mahdi pertama yang datang di
Akhir Zaman seperti yang telah diriwayatkan daripada Rasulullah
Muhammad (S) dan Ahli Baitnya (as)
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Dan salam kepada kamu, dan rahmat Allah, dan
Keberkatan-Nya.
Ahmad Al-Hassan
Syawal 1430 H
✡✡✡✡✡
________________________
[62] – Mustadrak Safinah Al-Bihar oleh Al-Namazi Al-yhahrudi
jilid 3, halaman 133
[63] – Al-Kafi jilid 4, halaman 217
[64] – Surah Al-Fath 48:2
[65] – Tafsir Al-Qummi, jilid 2, halaman 314
[66] - Surah Al-A'araf 7:172
[67] – Al-Mahasin Jilid 1, halaman 65
[68] – Surah Taha 20:115
[69] – Al-Kafi, jilid 4, halaman 184-186. ' Illal
Al-Shara'i: jilid 2, halaman 429-431
[70] – Al-Kafi: jilid 4, halaman 249
[71] – Al-Bidayah wa Al-Nihayah, oleh Ibn Katsir jilid
5, halaman 173.
[72] - Surah Yusuf 12:4
[73] – Al-Hajj 22:18
[74] Injil Matius bab 21
[75] -
Alkitab - Mazmur - Mazmur Kelapan Belas - Perjanjian Lama dan Baru c 1 -
Gereja-gereja Timur: halaman 915 kompleks..
[76] - Taurat - Kitab Daniel - bab kedua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan