Soalan 309: Pertanyaan dari Seorang Muslim
Wahai Imam al-Fadil:
S 2: Bolehkah seseorang itu menjadikan kuburan sesuatu
yang diberkati dan berjalan di atas bara api, dan Ali pengurus (mengenai) hisab
hari kiamat?
S 3: Mengapa tuan menentang Syiah seperti Sistani dan
sebahagian ulama Syiah yang mana tuan sebahagian dari mereka, Saya demi Allah,
Wahai Imam beriman kepada tuan, tetapi mengapa tuan tidak zahir dan menyeru
(dakwah) manusia kepada kebenaran, dan mengapa tuan, wahai Imam tidak
menunjukkan sebahagian dari mukjizat dan Saya demi Allah yang pertama
membenarkan tuan, tetapi wahai Imam beberapa orang Syiah melaknat dan menghina
para sahabat dan Umm Al-Mukminin Aisyah isteri Al-Rasul (Shala Allah 3aliahi Wa
3ala Aalihi Wa Shahbihi Ajma3in.) Maka adakah tuan, Wahai Imam dan dari
orang-orang yang melaknat para sahabat? Wahai Imam Al-Fadhil, Saya minta maaf
jika tuan dibebankan dengan soalan, tetapi saya berharap tuan menjawab soalan
saya secepat mungkin.
Dihantar oleh: Abdullah - Arab Saudi
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan
Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
J/S 1: Insya Allah, yang kamu maksudkan dengan soalan
kamu adalah mereka yang beriman dengan Al-Rasul Muhammad (S), membantunya dan
membantu agama Allah dengan segala apa yang dikurniakan oleh Tuhan mereka,
sehingga mereka disudahi dengan kesudahan yang baik dan meninggal dunia atas
mandat (wilayah) Wali Allah serta Hujah Allah dan Khalifah Allah pada zaman
mereka. Tidak diragu-ragukan lagi bahawa mereka adalah orang-orang yang terbaik
di zaman mereka. Tetapi jika kamu maksudkan semua yang beriman dengan Al-Rasul
Muhammad (S) dalam tempoh masa tersebut, maka ketahuilah bahawa ada di kalangan
orang-orang yang beriman kepada Al-Rasul Muhammad (S) yang murtad pada masa
hidup baginda dan sebahagian mereka pula murtad selepas kewafatannya.
Sebahagian mereka menzahirkan kemurtadan mereka dan sebahagian mereka pula
menyembunyikan ketidak imanan mereka. Di dalam Al-Quran menjelaskan tingkah
laku orang-orang munafik, begitu juga di dalam kitab-kitab sirah di sisi Sunni
dan Syiah yang menyebut golongan yang murtad.
Semoga Allah mengurniakan taufik ke atas kamu, ketahuilah bahawa dunia ini keseluruhannya adalah kejahilan melainkan tempat ilmu. Ilmu itu keseluruhannya adalah hujah melainkan apa yang diamalkannya. Amalan itu keseluruhannya adalah menunjuk-nunjuk (riya') melainkan apa yang dilakukan dengan ikhlas. Ikhlas itu dalam keadaan yang amat getir sehinggalah seseorang itu melihat apakah kesudahan baginya.
Dituntut ke atas kamu, sekiranya kamu ingin mengenal kebenaran supaya mematuhi undang-undang Allah, yang diasaskanNya sejak hari pertama dicipta Adam (as) sebagai Khalifah Allah di muka bumiNya:
Semoga Allah mengurniakan taufik ke atas kamu, ketahuilah bahawa dunia ini keseluruhannya adalah kejahilan melainkan tempat ilmu. Ilmu itu keseluruhannya adalah hujah melainkan apa yang diamalkannya. Amalan itu keseluruhannya adalah menunjuk-nunjuk (riya') melainkan apa yang dilakukan dengan ikhlas. Ikhlas itu dalam keadaan yang amat getir sehinggalah seseorang itu melihat apakah kesudahan baginya.
Dituntut ke atas kamu, sekiranya kamu ingin mengenal kebenaran supaya mematuhi undang-undang Allah, yang diasaskanNya sejak hari pertama dicipta Adam (as) sebagai Khalifah Allah di muka bumiNya:
﴿وَإِذْ
قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً﴾
Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para
malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka
bumi" [33]
Oleh itu, berimanlah dengan Khalifah-Khalifah Allah
dan bantulah mereka dengan segala apa yang dikurniakan oleh Tuhan kamu. Adapun
selain mereka (Khalifah-Khalifah Allah) ini, maka kamu tidak
dipertanggungjawabkan untuk beriman dengan mereka, samada mereka sahabat
Rasulullah Muhammad (S) ataupun selain mereka. Allah tidak akan bertanya kepada
kamu melainkan keimanan kepada Khalifah-KhalifahNta di muka bumiNya. Sekiranya
kesudahan kamu dengan baik dan beriman dengan Khalifah-Khalifah Allah di muka
bumiNya pada zaman kamu, maka kamu telah terselamat. Jika tidak maka nerakalah
balasannya, semoga Allah melindungi kamu daripadanya.
Undang-undang keimanan ini adalah sepertimana yang telah di
Undang-undang keimanan ini adalah sepertimana yang telah di
turunkan Allah Taala, adakah kamu dapati padanya
beriman kepada para sahabat rasul-rasul iaitu Khalifah Allah di muka bumiNya,
firman Allah Taala:
﴿آمَنَ
الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ
بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن
رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ
الْمَصِيرُ﴾
Rasul telah beriman kepada apa yang diturunkan
kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya
beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan
rasul-rasul-Nya. [Mereka mengatakan]: "Kami tidak membeza-bezakan antara
seseorang pun dari rasul rasul-Nya", dan mereka mengatakan: "Kami
dengar dan kami ta’at. Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat
kembali". [34]
Diwajibkan ke atas kamu untuk beriman kepada penutup segala rasul daripada Allah iaitu Muhammad. Para Imam adalah Khalifah-Khalifah Allah di muka bumiNYA, yang mana mereka adalah utusan Muhammad (sawas) kepada umat manusia. Mereka adalah 12 Imam dan 12 Mahdi sepertimana dalam wasiat Nabi kamu Muhammad (S) yang dipindahkan (diriwayat) oleh Syeikh Al-Thusi (ramahu Allah), dan tiada seorang pun memindahkan wasiat yang serupa di malam kewafatan baginda melainkan dia. Sedangkan Al-Quran mewajibkan wasiat di saat kedatangan maut:
﴿كُتِبَ
عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ
لِلْوَالِدَيْنِ وَالأقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾
Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu
kedatangan [tanda-tanda] maut, jika ia meninggalkan kebaikan, berwasiat untuk
ibu-bapa dan karib kerabatnya secara ma’ruf, [ini adalah] kewajiban atas
orang-orang yang bertakwa. [35]
Oleh itu, kamu tidak dapat melarikan diri daripada
menerima wasiat tunggal ini dan barangsiapa yang menolaknya samada Sunni atau
Syiah, maka dia menuduh Nabi Muhammad (S) bertentangan dengan Al-Quran.
Dijauhkan baginda daripada bertentangan dengan kata-kata Allah SWT.
Dan ucapan dalam Wasiat
sangat panjang, tetapi tanya sajalah diri lamu dan tanyalah dengan segala
keadilan dan kesaksamaan soalan yang sama yang tidak dapat dielakkan selepas
mengetahui apa yang diriwayatkan di dalam kitab orang-orang Islam bahawa
Rasulullah Muhammad (S) ketika sakit yang membawa kewafatan baginda meminta
pena dan kertas untuk menuliskan sebuah tulisan yang disifatkan oleh Rasulullah
Muhammad (S) melindungi umat yang berpegang teguh dengannya dari kesesatan
sehingga hari kiamat, Maka dihalang oleh Omar dan sekumpulan yang bersamanya
dari ditulis tulisan (wasiat) ini di dalam Hadits Bencana Hari Khamis yang
terkenal itu (Rujuk
Hadits Bencana Hari Khamis oleh Bukhari, sebagai contoh), Jadi soalannya
adalah: Adakah diterima seseorang yang menuduh Rasulullah, Muhammad (S); bahawa
baginda lalai (cuai) dalam penulisan tulisan yang penting ini untuk melindungi
umat dari kesesatan selepas baginda. Bahawa ada pada baginda kesempatan untuk
hari-hari sebelum kewafatan baginda pada hari Isnin untuk menuliskannya?
Kemudian jika kita tahu bahawa tulisan ini wajib
ditulis oleh baginda dan pengabaiannya tidak dibenarkan; kerana Wasiat
yang diperintahkan Allah kepada Rasul-Nya untuk menuliskannya, dengan dirmanNya
SWT:
﴿كُتِبَ
عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ﴾
Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu
kedatangan [tanda-tanda] maut, jika ia meninggalkan kebaikan, berwasiat
Adakah boleh untuk mengatakan bahawa Nabi meninggalkan
penulisan tulisan atau wasiat ini yang diperintahkan Allah menulisnya kerana
dibantah Umar dan sekumpulan yang bersama dengannya? Sehinggkan Nabi menderita
kerana bantahan mereka dan mengusir merreka dari Majlis sebagaimana yang dinyatakan
di dalam Hadits-hadits Bencana (Bencana Hari Khamis), saya berharap kamu dapat
berlaku adil dan berbelas kasihan terhadap diri kamu dalam menjawab soalan ini
untuk kita semua untuk menolak semua yang lain dan menerima Wasiat
Rasulullah, Muhammad (S).
J/S 2: Adapun masalah mengambil berkat pada kuburan
dengan anggapan tempat bersemadinya jasad Auliak Allah yang dengan demikian ia
adalah tetingkap ruh-ruh suci mereka di alam dunia ini telah diperakui dan
disarankan dalam Al-Quran, firman Allah Taala:
﴿وَكَذَلِكَ
أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ
السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ
فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَاناً رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ
الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِداً﴾
Dan demikian Kami mempertemukan (manusia) dengan
mereka, agar manusia itu mengetahui, bahawa janji Allah itu benar, dan bahawa
kedatangan hari kiamat tidak ada keraguan padanya. Ketika orang-orang itu
berselisih tentang urusan mereka, orang-orang itu berkata: "Dirikan sebuah
bangunan di atas (gua) mereka, Tuhan mereka lebih mengetahui tentang
mereka". Orang-orang yang berkuasa (menang) atas urusan mereka berkata:
"Sesungguhnya kami akan mendirikan sebuah masjid atas mereka".[36],
jika ia adalah kata-kata batil dari keinginan membina
sebuah masjid di kuburan Penghuni Gua (Ashhab Al-Kahf) tentulah Allah telah menafikannya
dan menerangkan kebatilannya. Maka mengabaikan perkara ini akan mendorong
perkara yang batil dan dilarang daripada-Nya SWT untuk menarik dan menyesatkan
hamba-hamba-Nya dengan perkara yang batil.
Maka diterangkan (ditegaskan) dengan kalimat:
﴿الَّذِينَ
غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِداً﴾
Orang-orang yang berkuasa (menang) atas urusan mereka
berkata: "Sesungguhnya kami akan mendirikan sebuah masjid atas
mereka"
Ia adalah kebenaran dari Allah, dan jika mengambil
berkat pada kuburan dari agama Allah dan tidak dianggap oleh mana-mana hadits
atau riwayat bertentangan dengan teks Al-Qur'an yang muhkam secara
terang-terang bagi setiap hati yang bersih dan pemahaman yang lurus.
J/S 3: Adapun bagi sebab kutuk-mengutuk bukanlah
sebahagian daripada akhlak kami dan saya bermohon kepada Allah untuk memberkati
saya dan menjadikan saya orang yang memaafkan bagi mereka yang bermasalah, dan
saya berlindung dengan Allah dari menjadikan saya seorang yang sombong lagi
celaka. Bahawa telah ditegah orang yang beriman, lelaki dan wanita berakhlak
buruk yang bermasalah kepada mereka.
Yang pertama bagi Islam, apa yang telah dibawa oleh
Muhammad (S)
Yang kedua dengan menganggap mereka yang mempunyai prasangka-prasangka
dengan baginda (S), dan meminta mereka mesti mempunyai akhlak Al-Quran, dan
diketahui ramai di antara mereka telah beberapa kali diminta kepada mereka
untuk membaca beberapa surah yang menerangkan Akhlak Ilahiyah dan beramal
dengannya, maka cemuhan dan penghinaan, penyalahgunaan lisan dan perkataan
bertikam lidah dan pendedahan kepada gejala manusia dan semua akhlak yang tidak
diredhai Allah adalah yang terkutuk dan ditolak secara mutlak, yang menyeleweng
dari kami, yang kami tidak menerimanya dan kami tidak menerima mereka yang
berpura-pura berkelakuan seperti salah seorang daripada orang-orang mukmin,
lelaki dan perempuan.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya
Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Qa3edah 1430 H
✡✡✡✡✡
______________________________
[33] - Al-Baqarah 2:30.
[34] – Al-Baqarah 2:285.
[35] – Al-Baqarah 2:180.
[36] – Al-Kahf 18:21.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan