Soalan 307: Perbezaan Rasul Mubin (Utusan yang memberi
penjelasan),
Disebut di dalam Surah Al-Dukhan:
﴿أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرَى وَقَدْ جَاءهُمْ رَسُولٌ مُّبِينٌ﴾
Bagaimanakah mereka dapat
menerima peringatan, padahal telah datang kepada mereka seorang rasul yang
memberi penjelasan, [26],
dan Al-Syed (as) dalam (بيان الحق والسداد من الأعداد (الجزء الثاني
Juzuk 2 halaman 22 mengatakan: Ahmad Al-Hassan adalah
Al-Rasul Al-Mubin (Utusan yang memberi penjelasan), dan tidak disebut di dalam
Al-Quran melainkan satu kali.
Ayat ini juga terdapat dalam Surah Al-Zukhruf 43:29,
﴿بَلْ مَتَّعْتُ هَؤُلاءِ وَآبَاءَهُمْ حَتَّى جَاءَهُمُ الْحَقُّ
وَرَسُولٌ مُبِينٌ﴾.
Tetapi Aku telah memberikan
kenikmatan hidup kepada mereka dan bapak-bapak mereka sehingga datanglah kepada
mereka kebenaran dan seorang rasul yang memberi penjelasan.
Soalan: Apakah ayat dalam Surah Al-Zukhruf ini ada perubahan
dalamnya, sebagai contoh, dan Rasul Karim itu, dan dikatakan
Rasul Mubin, atau saudara-saudara membuat kesalahan dalam
menyalin dari Al-Syed
(as), atau maknanya (takwilnya) berlainan?
والحمد لله رب العالمين.
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan
keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
وعليكم السلام ورحمة
الله وبركاته
Dan atas kamu
Salam dan rahmat Allah serta keberkatanNya...
﴿........... جَاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِينٌ﴾
﴿................ جَاءَهُمُ الْحَقُّ وَرَسُولٌ مُبِينٌ﴾
(...........datang
kepada mereka seorang rasul yang memberi penjelasan) [27].
( ................ datanglah kepada mereka kebenaran
dan seorang rasul yang memberi penjelasan.) [28].
Perkataan Rasul Mubin (Utusan yang
memberi penjelasan), ia tidak disebut di dalam Al-Quran melainkan hanya sekali
dalam Surah Al-Dukhan. [29].
Saya ingin bezakan perkataan ini dalam ayat ini dalam
Surah Al-Dukhan dari apa yang disebut dalam Surah Al-Zukhruf dari kandungannya
(intipati), di mana bukan saja disebut Rasul Mubin
berbanding Al-Haq Wa Rasul Mubin,
dari segi bilangan (jumlah perkataan) dikira dari Jaahum,
dan dalam Surah Al-Dukhan hanya Jaahum (Rasul Mubin),
sedangkan dalam Surah Al-Zukhruf Jaahum (Al-Haq Wa
Rasul Mubin) di manakah pengulangannya? Dengan itu jika
ungkapan itu dalam kedudukan yang lain tidak diambil kira ia boleh menghasilkan
kekeliruan (waham) kepada mereka yang membacanya, ada pun ungkapan yang diambil
kira, maka saya tidak berpendapat ia boleh menghasilkan kekeliruan (waham)
mengikut pengetahuan pembacanya, bahawa satu huruf berubah boleh mencakupi
sepenuhnya, huruf Wau yang bersama perkataan Rasul Mubin
cukup untuk mengubah perkiraan dan dengan itu ia adalah mencukupi untuk
menjadikan (Rasul Mubin) cukup berbeza daripada (Wa
Rasul Mubin), sekurang-kurangnya di dalam perkiraan -
tajuk ucapan -, jadi bagaimana boleh seseorang itu boleh mengatakan bahawa ia
telah diulang, kecuali kedegilan buta sahaja.
Orang yang berbicara dengan kata-kata menyediakan
dirinya daripada mereka yang cekap dalam pertimbangan dan berkata-kata menjawab
atas soalannya sepatutnya dia memahaminya.
Untuk meningkatkan lagi faedah kedua-dua ayat sesuatu
sebelum dan selepasnya maka Rasul Mubin dalam Surah
Al-Zukhruf bukanlah Rasul Mubin dalam Surah Al-Dukhan, dan
ini menekankan perbezaan Rasul Mubin dalam Surah
Al-Dukhan, perlu diperkhatian bahawa dalam Surah Al-Zukhruf terdapat kekufuran
dan keingkaran yang dihadapi oleh kebenaran (al-Haq), yang datang bersama Rasul
Mubin:
﴿بَلْ مَتَّعْتُ هَؤُلاءِ وَآبَاءَهُمْ حَتَّى جَاءَهُمُ الْحَقُّ
وَرَسُولٌ مُبِينٌ* وَلَمَّا جَاءَهُمُ الْحَقُّ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ وَإِنَّا بِهِ
كَافِرُونَ﴾
Tetapi Aku telah memberikan
kenikmatan hidup kepada mereka dan bapak-bapak mereka sehingga datanglah kepada
mereka kebenaran dan seorang rasul yang memberi penjelasan. * Dan tatkala
kebenaran itu datang kepada mereka, mereka berkata: "Ini adalah sihir dan
sesungguhnya kami adalah orang-orang yang mengingkarinya." [30],
manakala dalam Surah Al-Dukhan terdapat perubahan dan berpaling
yang dihadapi oleh Rasul Mubin:
﴿أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرَى وَقَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِينٌ * ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ
وَقَالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ﴾
Bagaimanakah mereka dapat
menerima peringatan, padahal telah datang kepada mereka seorang rasul yang
memberi penjelasan, * kemudian mereka berpaling daripadanya dan berkata:
"Dia adalah seorang yang menerima ajaran (dari orang lain) lagi pula
seorang yang gila". [31].
Dan Imam Al-Baqir (as): (... tidak dibenarkan bagi
seorang muslim berpaling darinya, sesiapa yang berbuat demikian dia adalah dari
ahli neraka; kerana ia diseru kepada kebenaran dan pada jalan yang lurus) [32].
Rasul Mubin dalam Surah
Al-Zukhruf datang bersamanya kebenaran dan mereka mengkufuri kebenaran,
Sementara Rasul Mubin dalam Surah Al-Dukhan dia menyeru
kerana kebenaran yang datang dan mereka mengkufurinya.
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
______________________________
[26] - Al-Dukhan 44:13.
[27] - Al-Dukhan 44:13.
[28] – Al-Zukhruf 43:29.
[29] – Al-Hak Wa Al-Sadaad: Juzuk 2.
[30] - Al-Zukhruf 43:29-30.
[31] - Al-Dukhan 44:13-14.
[32] – Al-Ghaibah - Mohammed bin Ibrahim Al-Nu3mani: halaman 264..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan